De nieuwste compactcamera's van 2013

05-02-2013 17:42 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te twijfelen tussen deze Sony http://www.cameranu.nl/nl ... 60-zwart/h262_123_298884/

en deze van Panasonic die wel wat duurder is.

http://www.cameranu.nl/nl ... 5-zilver/h259_137_298674/

Het mag ook een andere compactcamera zijn natuurlijk...

Welke zal ik nemen?
Djeez, nogal verschil in zoom (8x vs 20x).

Wel/ geen ruisonderdrukking, eva.

Wat wil je ermee? Op safari, dagtocht, rundumhause, festival?
Ik zou dan eerder voor een goed fotomerk gaan zoals Canon, en dan bijvoorbeeld deze:

http://www.cameranu.nl/nl ... /h254_118_242714/#tab-tb2
Voor vakantie, feestjes, vrije tijd..etcetc.

Belangerijk: Filmen en avond/nacht opnames.
Triple..Forum of comp doet een btje vaag..
Hij ging dubbel deze post hierboven
Ik vraag me af of je bij nachtopnames aan een compactcamera genoeg zult hebben. Kost mij met een spiegelreflex veel handmatig instellen en een statief, wil je echt mooie platen krijgen.

Dat lukt je denk ik met een compactcamera bijna niet.
Ik vraag me af of je bij nachtopnames aan een compactcamera genoeg zult hebben. Kost mij met een spiegelreflex veel handmatig instellen en een statief, wil je echt mooie platen krijgen.

Dat lukt je denk ik met een compactcamera bijna niet.
Dan zou ik die van Vinyl kiezen. Maar zoals Vinyl al aangeeft, nachtopnames maken met compact camera zal waarschijnlijk wel erg lastig worden.
Wij hebben vrij lang een powershot gehad en die was echt heel goed. Het nadeel vond ik de batterijen. Ik heb nu weer een Canon maar wel met accu.
Sony

Slimme technieken

Dankzij de Exmor R CMOS-sensor met 16,2 megapixels kunt u gedetailleerde foto's en films maken, zelfs binnen en bij omstandigheden met slecht en weinig licht. De Sony Cybershot DSC-WX60 kan automatisch en zeer precies scherpstellen. De Optical SteadyShot vangt alle ongewenste bewegingen van uw camera op, ook wanneer u loopt of inzoomt met de camera tijdens het filmen. De ingebouwde flitser is zeer geavanceerd, zodat u ook donkere scènes goed kunt verlichten. Het Clear Photo LCD-scherm past de helderheid automatisch aan naar uw omgeving. Zo kunt u met zonlicht, maar ook op een regenachtige dag, uw foto's perfect beoordelen.

Panasonic

Intelligente en snelle technieken

De 16.1-megapixel High Sensitivity MOS Sensor zorgt in combinatie met de Venus Engine voor een perfecte beeldkwaliteit en een snelle beeldverwerking. De Power O.I.S. registreert alle bewegingen van de camera en corrigeert deze. Ook beschikt de Lumix DMC-TZ35 over een ruisonderdrukkingssysteem. De Power O.I.S. en het ruisonderdrukkingssysteem zorgen er samen voor dat u zelfs onder de moeilijkste lichtomstandigheden, heldere beelden kunt vastleggen.

Het blijf idd een compactcamera. De Sony heb ik al in de winkel geprobeerd.
Ik zou bij een fotozaak informeren. Ben daar echt heel goed geholpen. Sommige camera's die veel verkocht worden, worden door de verkopers (die vaak zelf ook fotograaf zijn), als niet zo goed beoordeeld.
Occam's razor
En de Pansaonic komt volgende maand pas uit.
quote:liubi schreef op 05 februari 2013 @ 18:31:

Wij hebben vrij lang een powershot gehad en die was echt heel goed. Het nadeel vond ik de batterijen. Ik heb nu weer een Canon maar wel met accu.

Ik vond dat juist ideaal

Met de goede batterijen kon ik er dagen mee doen, en nam dan een setje extra mee voor geval van nood. Zo kwam ik op vakantie op locatie nooit zonder voeding (wat met een accu lastiger is als je er eentje hebt)

Grappig!
Houd er rekening mee dat ze met 'moeilijkste lichtomstandigheden' geen nachtfotografie bedoelen. Maar binnen bijvoorbeeld. (en dan nog vaak resultaat met ruis helaas, omdat je nu eenmaal niet veel kunt instellen. Ruisonderdrukking vind ik meestal niet veel voorstellen)
Laat je niks wijsmaken over goede fotomerken oid. Sony, Canon, Panasonic, Nikon hebben allemaal prima camera's voor elk budget.

De beste compactcamera van dit moment is de Sony dsc-rx100.

Het testverslag van de Sony rx100
Maar die is nog weer even een factor veel duurder dan TO's duurste optie... De vraag is of hij dat heeft.
Het budget is inderdaad nog even onbekend van TO.

Mijn eigen ervaringen met een compactcamera zijn dat groothoek (25mm) erg fijn is en dat 20x zoom niet echt interessant is. Als het er op zit is het mooi meegenomen, maar 8x is ook goed bruikbaar. Hoe meer zoom, hoe meer kwaliteitsverlies.

Verder vind ik het zelf wel prettig om naast de automatische instelling die je in 80% van de gevallen gebruikt, toch flink wat te kunnen bijstellen in diafragma of tijd.
Dat gaat boven het budget en als ik hem kwijtraak of laat vallen is dat zonde van het geld.(altijd zonde natuurlijk)

Dit is de iets duurdere versie van Sony met WIFI..

http://www.cameranu.nl/nl ... 00-zwart/h262_123_298814/

En de duurdere versie van Panasonic met WIFI..

http://www.cameranu.nl/nl ... 40-zwart/h259_137_298604/
Ik zou goed nadenken of je per se het nieuwste model wil van de Panasonic Lumix serie, zeker als het voornaamste verschil het aantal megapixels is. Volgens mij wordt de kwaliteit er bij een compactcamera helemaal niet beter op bij meer megapixels, dat geeft alleen maar meer ruis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zoek een camera tot 300 euro.
quote:Qthee schreef op 05 februari 2013 @ 19:45:

Het budget is inderdaad nog even onbekend van TO.

In elk geval meer in de richting van de gekozen camera's uit de OP vrees ik...

Mijn eigen ervaringen met een compactcamera zijn dat groothoek (25mm) erg fijn is en dat 20x zoom niet echt interessant is. Als het er op zit is het mooi meegenomen, maar 8x is ook goed bruikbaar. Hoe meer zoom, hoe meer kwaliteitsverlies.

Ligt ook wel aan de camera. Ik heb met mijn compactcamera foto's gemaakt die ik zelfs verkoop op strenge stock-sites. Die 20x zoom gebruikte ik voor mooie scherptediepte/onscherpte. Heerlijk om mee te spelen.

Verder vind ik het zelf wel prettig om naast de automatische instelling die je in 80% van de gevallen gebruikt, toch flink wat te kunnen bijstellen in diafragma of tijd.

Eens! Voor mij reden om uiteindelijk over te stappen naar spiegelreflex. Maar beetje kunnen pielen vond ik ook wel een must ja. Ik gebruikte trouwens de groothoek bijna niet. Heb nu op mijn spiegelreflex ook geen groothoeklens. Daarom voor TO ook zo belangrijk waar je hem het meeste voor gaat gebruiken.
Waarom WIFI?
Ik hoef niet per se Wifi.
quote:Vinyl schreef op 05 februari 2013 @ 19:58:

Waarom WIFI?De ingebouwde Wi-Fi is door de NFC-capaciteit eenvoudig in te stellen en biedt u meerdere mogelijkheden. Sluit de camera draadloos aan op uw smartphone of tablet en bedien hiermee de camera, of deel uw foto's en video's direct met de mensen die belangrijk voor u zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven