Foto's verkleinen met paint

16-03-2010 15:17 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey meiden,



Ik ben echt een digibeet en dat wordt nu weer eens duidelijk

Ik heb een fotolijstje gekregen welke ik wil gaan vullen met leuke foto's. Nu heb ik verschillende foto's welke ik wil gaan gebruiken alleen zijn deze te groot (foto lijstje kan meerdere foto's kwijt van elk 8x5 cm) en ik heb geen idee hoe deze kan verkleinen.

Bij paint als ik voor foto verkleinen kies kan ik dit doen in procenten of met pixels maar niet in cm. Wie kan mij helpen?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als je ze via foto.com of bijv. hema laat uitprinten dan kun je gewoon de gewenste grootte aangeven. Je stuurt gewoon het orginele bestand en het word vanzelf voor je verkleind.
Alle reacties Link kopieren
1- Zorg dat er niks geselecteerd is (evt ctrl+d geloof ik)

2- afbeelding > kenmerken



daar kun je aangeven hoeveel cm het moet zijn
Mail ze naar 'n fotoafdrukcentrale voor 'n kwalitatief goede afdruk en dan is het juist zaak ze op de hoogste resolutie te houden en zij drukken het door jou gewenste formaat af.
Ga bovenin naar 'afbeelding' dan naar 'uitrekken / hellen', daar kan je aangeven (in precentages) hoe groot ie moet zijn. Vervolgens de afbeelding opnieuw opslaan.
Ohw, dat wilde je niet. Le-zen.
Alle reacties Link kopieren
Nooit dingen in paint aanpassen, dat wordt er in kwaliteit volgens mij niet beter op. Als je dit zelf wilt doen, moet je het met bijvoorbeeld photoshop doen. Anders gewoon zoals elninjoo etc.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook waar. Ik heb net toevallig gezocht naar open source photo editors waarmee je wat meer kunt. Kwam uit bij Gimp. Nou zal TO niet echt een foto editor zijn denk ik, maar voor toekomstige lezers van dit topic...

Gimp lijkt qua gebruik op photoshop. Maar het is dus gratis software. Toch handig!
Alle reacties Link kopieren
Ook handig (en gratis) Fast stone Image viewer. Heel gebruiksvriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Irfanview is een geweldig programma daarvoor. kan je gratis downloaden.

Als je fotos verkleind verklein dan nooit het hele bestand, maar zorg dat je het origineel ook behoudt (voor het geval je ooit fotos een groter wilt laten afdrukken)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Inmidels Gimp gedownload en ben nu daar mee aan het stoeien gegaan, wil dit niet lukken dan mail ik ze naar een fotocentralen....2 dagen ermee bezig zijn is lang genoeg lijkt mij ;)
Alle reacties Link kopieren
Powertoys werkt ook ideaal. Dit installeert een module in windows dat zodra je met de rechtermuis knop op een foto staat dat er automatisch "Resize image" erbij komt te staan.



Even invullen wat je wilt en klaar



Verkleinen met paint zou ik niet doen ; Paint vern**kt de foto's namelijk relatief snel. En powertoys maakt automatisch een kopie van je foto ; Paint niet.
Alle reacties Link kopieren
Powertoys.. dat klinkt echt smerig hahaha!
het kan ook online met http://easy.image.nl



Je kan niet zo veel als met paint. Alleen kleiner maken of knippen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je zelf printen?



Als je zelf wilt printen kun je in windows verkenner:

dubbelklikken op een foto

de foto opent in -windows viewer voor afbeeldingen en faxen-

dan kiezen voor het printer-icoon

opent zich -wizard afbeeldingen afdrukken-

na een paar keer op -volgende- drukken kom je bij

-indeling selecteren-

volgens mij zijn de -pasfotoafdrukken- (laatste optie) ongeveer 5x8cm.



succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven