Internet via glasvezel?

16-06-2021 10:27 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden kreeg ik een aanbieding om over te stappen op internet via glasvezel. Ik heb al een paar jaar zo’n aansluiting in huis, maar het leek me een gedoe en heb me er nooit verder in verdiept.

Nu kreeg ik gisteren een brief dat het coax-netwerk in mijn regio verbeterd gaat worden, dat mijn huidige modem niet geschikt is voor dit nieuwe netwerk en ik een nieuw modem krijg. Dit wordt kosteloos aangesloten door een monteur. Eventueel moet het aansluitpunt aangepast worden.

Nu twijfel ik.
Als ik kies voor het laatste komt er dus een monteur die alles voor me regelt, maar houd ik een coax-verbinding. Ik heb best vaak problemen met internet (Caiway), in die zin dat het zeer regelmatig wegvalt en ik het modem moet resetten. Meestal werkt het dan wel weer, maar het gebeurt toch zo’n zes, zeven keer per week. Allemaal geen ramp, maar wel irritant.

Als ik kies voor glasvezel, dan…
Ja, wat dan eigenlijk?
Is er iemand hier met ervaring?
Heb je echt sneller internet, en is het aansluiten van het glasmodem echt zo makkelijk als ze bij Caiway beweren?

Ben benieuwd.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Caiway is toch tegenwoordig ook glasvezel? Of ga je van "gewoon" internet bij Caiway naar glasvezel van CAiway? In dat geval zou ik het doen.

Qua snelheid moet je je realiseren; 50 mb/s is 50 mb/s. Of dat nu glasvezel of "gewoon" internet is. 50 in een Ferrari is niet sneller dan 50 in een Fiat Punto ;)
Wij zijn bij onze verhuizing (3 jaar geleden) overgestapt naar glasvezel.
De aansluiting lag al in het huis en wij hadden meerdere slechte ervaringen met ziggo, wat hier de andere optie zou zijn geweest.
Wij zijn echt super tevreden. De provider is het modem komen installeren dus daar hadden we ook geen omkijken naar.
Nu hebben we super stabiel internet en het echt heel snel.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
16-06-2021 10:30
Caiway is toch tegenwoordig ook glasvezel? Of ga je van "gewoon" internet bij Caiway naar glasvezel van CAiway? In dat geval zou ik het doen.

Ik ga van coax naar glasvezel (als ik het allemaal goed begrepen heb).

Bedankt voor je opmerking over de snelheid. Ze adverteren met ‘Supersnel internet via glasvezel’, dus ik zie dan een soort hyper iPad voor me :D
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Yasha schreef:
16-06-2021 10:34
Wij zijn bij onze verhuizing (3 jaar geleden) overgestapt naar glasvezel.
De aansluiting lag al in het huis en wij hadden meerdere slechte ervaringen met ziggo, wat hier de andere optie zou zijn geweest.
Wij zijn echt super tevreden. De provider is het modem komen installeren dus daar hadden we ook geen omkijken naar.
Nu hebben we super stabiel internet en het echt heel snel.


Dat klinkt goed, dank je!

Ik kan het modem ook laten installeren, maar dat moet ik dan wel betalen (volgens mij iets van 85 euro).
Da’s best veel geld.
Maar ze zeggen dat het goed zelf te doen is.
Heb er ook een filmpje van bekeken. Daarin gaat alles natuurlijk gladjes, maar ja, bij mij loopt het vaak nét even anders ;-)
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Lotte35 schreef:
16-06-2021 10:39
Ik ga van coax naar glasvezel (als ik het allemaal goed begrepen heb).

Bedankt voor je opmerking over de snelheid. Ze adverteren met ‘Supersnel internet via glasvezel’, dus ik zie dan een soort hyper iPad voor me :D
Ja, ik was er ook bijna ingetrapt; "Supersnel!" Ja, ehm, ik kan ook wel een Ferrari kopen, maar als ie niet harder dan 50 kan (mag) dan heeft het hebben van zo'n "super snelle!" auto ook niet zo veel zin ;)
Glasvezel is de toekomst, ik zou het altijd doen! Laat het lekker aansluiten en je hebt er de komende jaren geen omkijken meer naar. Zeker als je veel thuiswerkt / videobelt is de verbinding stukken stabieler dan coax.
Wij hebben heel goed internet sinds glasvezel. Echt super. Heb het goedkoopste abonnement (50/50) van KPN en alsnog heb ik veel meer mb download/ upload snelheid dan waar we voor betalen. Onze monteur adviseerde dat ook (gewoon goedkope nemen, omdat de snelheid alsnog hoger ligt). Dus wat Irish Wasser WOman zegt klopt hier niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij verhuizen geen keuze - in deze nieuwbouw is enkel 100% glasvezel beschikbaar. Ik ben super tevreden - snel en stabiel internet. Mijn dochter heeft nog nooit zo lekker gegamed :)

Wat ik begreep is dat er 100% glasvezel netwerken zijn (zoals bij ons) en hybride systemen, waarbij het laatste stukje tot je huis toch nog met een coax kabel gaat. In dat laatste geval is dat de bottle neck en ga je er niet zoveel op vooruit dacht ik ? Kijk dus even na hoe dat bij jouw aanbod is.

Ik zou gewoon overstappen, want uiteindelijk is het denk ik wel de toekomst. We doen steeds meer online thuis met zijn allen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Hier glas van Caiway. Helemaal top, gelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil nooit meer zonder glasvezel!
Hebben ook Caiway.

Nu moet ik zeggen dat we ook de meest supersonische optie hebben die er te krijgen was. (Ivm werk man). Iets downloaden of foto's backuppen op een server gaat echt als een tierelier.
Dus ik ben wel een beetje verwend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net bij kpn overgestapt van koperdraad op glasvezel.

Heb een goedkoop abonnement met iets van 50 Mb/s.

In mijn keuken kwam de WiFi op 13 Mb/s, waardoor itv app kijken op mobiel of beeldbellen daar niet lukte.

Daarnet heb ik de installatie gehad, werd gevraagd naar hoe WiFi in huis was. Er werd het gemeten in keuken en omdat ik nu overstapte op glasvezel, kreeg ik met die gemeten waarde gratis WiFi versterkers :cheer2: .

En nu heb ik in de keuken 70 Mb/s, en in woonkamer ook. :jump:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb glasvezel van Caiway en ik heb in vijf jaar tijd 1 'storing' gehad, die aan mijn eigen router bleek te liggen. Caiway heeft echt een hele goede helpdesk, die me hielpen met mijn router terwijl dat hun probleem helemaal niet was. Bonuspunten wat mij betreft.

Ben begonnen met het 'middelste' pakket zeg maar, maar het goedkoopste pakket is echt meer dan genoeg voor alles wat je met internet wilt doen.

Dus ja, als ik jou was zou ik overstappen naar glas.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
Het klinkt allemaal heel positief, ik ga het doen :)
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hoor.

Vanmorgen zelf aangesloten.
Het leek meteen al mis te gaan, want ik kreeg dat ding met die kabel met geen mogelijkheid in die huls. Helpdesk gebeld, daar zeiden ze dat ik best wat geweld mocht gebruiken. Kwam mijn gewelddadige karakter toch nog een keer van pas :D

De verdere installatie ging soepeltjes, en nu zit ik hier ‘razendsnel te internetten’.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Lotte, geniet er van!

Goed dat je even de helpdesk belde, zo zie je maar.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, ik ben er zo blij mee.
Voor de gein heb ik in de maand juni bijgehouden hoe vaak ik het modem heb moeten resetten, omdat de internetverbinding wegviel. Dat was dus 31 keer.

Tot nu toe nog niets hoeven resetten (beetje eng om te zeggen, even afkloppen maar).

Ook merk ik het heel erg met YouTube kijken. Ik gebruik daarvoor altijd draadloze oordopjes, en voorheen liep een video om de haverklap vast. Nu nog niet één keer gebeurd.

Onwijs blij dus!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Absoluut glasvezel aan te raden. Glasvezel is ook veel minder wisselvallig als het gaat om internetsnelheid, echt een aanrader!
Lotte35 schreef:
01-07-2021 12:30
Dank je, ik ben er zo blij mee.
Voor de gein heb ik in de maand juni bijgehouden hoe vaak ik het modem heb moeten resetten, omdat de internetverbinding wegviel. Dat was dus 31 keer.

Tot nu toe nog niets hoeven resetten (beetje eng om te zeggen, even afkloppen maar).

Ook merk ik het heel erg met YouTube kijken. Ik gebruik daarvoor altijd draadloze oordopjes, en voorheen liep een video om de haverklap vast. Nu nog niet één keer gebeurd.

Onwijs blij dus!
Fijn! Dat klinkt als een hele verbetering.
Wat kun je blij worden van dat soort kleine dingen he?
Wij gingen ook van dagelijks meerdere keren geen verbinding, naar eigenlijk nooit wat aan de hand.
Echt zo lekker, het scheelt een hoop ergernis.
Geniet er van!
Alle reacties Link kopieren
Als alles goed werkt is er voor de gemiddelde gebruiker geen echt verschil tussen coax en glasvezel. Glasvezel is in het voordeel als je grote hoeveelheden data moet uploaden in korte tijd, of voor online gamers. Maar doe je beide niet dan maakt het niet uit.

Er zijn van zowel coaxgebruikers als glasvezelgebruikers hele negatieve ervaringen op internet te vinden. Maar vergeet niet dat mensen bij wie het gewoon goed werkt dat niet op internet gaan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Nou, bij mij is er dus wel degelijk verschil te merken.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Yasha schreef:
02-07-2021 10:40
Fijn! Dat klinkt als een hele verbetering.
Wat kun je blij worden van dat soort kleine dingen he?
Wij gingen ook van dagelijks meerdere keren geen verbinding, naar eigenlijk nooit wat aan de hand.
Echt zo lekker, het scheelt een hoop ergernis.
Geniet er van!


Dank je!
Doe ik zeker.

Het is gewoon vreemd, dat ik geen melding krijg dat ik offline ben.
You don't have to fit into the format
Je internet is zo slecht/traag als je zwakste schakel in je huis en dat is je wifi.
Tenzij je alles bekabeld doet uiteraard.


Edit: laat maar, mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update.
Ik heb nu ruim een maand internet via glasvezel, en ik ben er DIEP gelukkig mee.
Van zo’n 30 keer per maand kleine internetstoringen waarbij ik m’n modem moest resetten, naar 0 keer. Ongelofelijk. Ook kan ik met mn Bluetooth koptelefoon YouTube kijken op televisie. Dat kon met coax niet, dan liepen de video’s altijd vast.

Groot succes dus!
You don't have to fit into the format

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven