Overstap iPhone naar Samsung Galaxy? in combi met Mac

08-04-2020 23:41 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
~~~ EDIT - ik heb inmiddels een iPhone SE 2020 besteld, die nieuwe 'betaalbaardere' iPhone, een opvolger van de iPhone 8. Duurt nog even voordat ik 'm echt krijg. ~~~

Helaas maken ze spullen tegenwoordig niet om lang mee te gaan... ik ben toe aan een nieuwe telefoon. Ik overweeg nu een Samsung Galaxy S10 of S20. Of misschien Fairphone? Ik heb wel een iMac waar ik dan bijvoorbeeld mijn foto's makkelijk op wil binnenhalen.

Mijn iPhone 5 uit 2013 ondersteunt steeds minder apps en de tweede batterij is ook al uitgeput. (Ik moet meerdere keren per dag opladen.) Eerst dacht ik, ik ga na de crisis wel advies vragen in winkels en daar een telefoon kopen. Maar ja dat gaat toch veel langer duren dan ik eerst dacht.

Ik zoek een telefoon die eenvoudig te bedienen is, voorlopig weer wat jaren meegaat en apps blijft ondersteunen, dus daarom geen refurbished of ouder model. Ik hou ook van fotograferen dus een goede camera zou fijn zijn. Ik hoop voor minder dan 800 euro klaar te zijn.

Hoe makkelijk / moeilijk is de overstap als ik alleen iPhone gewend ben, naar opeens Samsung Galaxy? Is dit een goeie deal? https://www.coolblue.nl/product/827023/ ... zwart.html (of is Galaxy S10 eigenlijk alweer 'te oud' en dat 'ie over een jaar al apps niet meer ondersteunt? Beter voor een S20 gaan dan?)
Kan ik wel makkelijk foto's eraf halen en naar mijn Mac / harde schijf overzetten? Kan ik wel mijn contacten makkelijk van mijn oude iPhone naar die nieuwe telefoon overzetten? Wat zijn andere verschillen waar ik rekening mee moet houden?

Heeft iemand ervaring met Fairphone? Met welke verschillen moet ik dan rekening houden?

Of zijn er nog andere telefoons die nog beter voldoen aan mijn wensen?
patsy--stone wijzigde dit bericht op 20-04-2020 20:25
Reden: oude post geldt eigenlijk niet meer
5.13% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik heb geen ervaring met een iphone maar wel met Samsung (en Huawei) in combinatie met een mac en dat werkt gewoon prima. Het werkt anders waarschijnlijk maar zodra je je telefoon aansluit op je mac krijg ik een melding of ik foto's en bestanden over wil zetten of alleen wil opladen.

Oja en zorg dat je contacten op je sim zijn opgeslagen en niet alleen op je telefoon. Dan heb je gewoon je contacten nog op je nieuwe telefoon tenzij je ook een nieuwe simkaart/nummer wil.
Alle reacties Link kopieren
Niet het laatste model iPhone zou dan ook kunnen, misschien? Hier thuis heb ik iPhones en die kunnen na 2 jaar nog makkelijk door (qua snelheid en prestaties enzo, batterij word minder rond die periode) Mijn man heeft altijd Samsung galaxy’s en die zijn vaak na 2 jaar gaar, langzaam, vastlopen. Dus die zou ik je niet adviseren als je er langer mee wilt doen.

Het andere model ken ik niet. En misschien zijn er nog wel (lokale) winkels die je kan bellen voor advies?
Alle reacties Link kopieren
Zonder hier een IOS/Android discussie te willen starten; juist een iphone wordt langer ondersteund qua software updates (ong. 6 jaar als ik het goed heb). Deze of volgende maand komt er waarschijnlijk een (relatief goedkoop) nieuw model (de iphone 9 of SE2) op de markt. Misschien is dat wat voor je, dan kan je in ieder geval weer lang vooruit....
De persoon die zegt dat het niet kan, moet de persoon die het aan het doen is niet voor de voeten lopen.

Alle reacties Link kopieren
Ik ben van Samsung naar iPhone gegaan en zou nooít meer terugwillen, dus bedenk je goed. Ik heb een iPhone 6S van ruim 4 jaar oud en die doet het nog prima.
iPhones gaan langer probleemloos mee dan welke Android dan ook. Op een gegeven moment krijg je problemen, maar 7 jaar levensduur is heel netjes voor een smartphone, bijna uniek te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook over nagedacht toen de batterij van mijn iPhone 6 op was. Vooral vanwege de prijs. Maar ik heb voor nog geen 40 euro de batterij laten vervangen en nu doet ie het weer aardig. Niet supergoed, want hij reageert soms wat traag, maar voor een telefoon van 6 jaar oud vind ik hem prima.

Nav wat ik toen gelezen heb over Android en levensduur (zoals hierboven), ben ik toch wat teruggekomen van een overstap. Volgende keer ga ik denk ik voor een 8.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden ook gedacht om van iPhone naar Samsung te gaan. Maar ik was eigenlijk tevreden met de iPhone, waarom dus overstappen? Dus ook niet gedaan.
Een vriendin van mij wel en ik hoorde dat het echt een gedoe was met overzetten, dat gaat zeker niet een-op-een. Ze baalde ook dat ze haar whatsapp berichten niet kon overzetten en had eigenlijk spijt van haar keuze.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet doen. Een iPhone 8 is bijv goede budget keuze. Of de x.

Ik vind de levensduur van iPhone zoveel beter dan de Samsung. Uitzondering is oneplus. Die biedt ook goede en lange ondersteuning. Áls ik een Android zou kopen dan een oneplus.
Ik ben van iPhone nasr Samsung gegaan. En ik vind het meh. Het systeem is makkelijk en je hebt geen gekloot met vol geheugen etc want het is uit te breidem met een geheugenkaart.

Maar ik vind iPhone zoveel makkelijker, sneller, beter en ga zo maar door. Zodra deze telefoon op is ga ik weer terug naar iPhone.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een Android mens, maar eerlijk? Als je lange ondersteuning wil moet je geen Samsung nemen. Volgens mij krijgt de S10 in 2021 de laatste update en daarna ben je aan je lot over gelaten. Bij Apple zit je dan echt beter wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Naar verwachting komt er in april nog een nieuwe budget iPhone, opvolger van de SE. Misschien kan je daar op wachten? Volgens de geruchten dezelfde chip als nu in de iPhone 11 zit dus die kan weer even mee. Camera gaat wel minder zijn dan de 11, want maar 1 camera maar de software voor de camera zou wel goed zijn.
https://www.iculture.nl/iphone/iphone-se-2020/
Alle reacties Link kopieren
Ehm, je doet nu dus 7 jaar met een telefoon? Gaat je met Samsung never nooit lukken. Ik heb in 2013 1 keer een uitstapje gedaan naar een Samsung, deze heb ik na 2 jaar (toen nog bij een abo) ritueel vernietigd omdat niets het meer deed en nu al jarenlang weer een appel 6+. En die kan nog jaren mee.

Samsung is echt een no-go als je apple gewend bent. En als je langer dan een jaar of 3 met je apps wilt doen gaat dat niet gebeuren. Samsung doet niet aan ondersteunen, die doen aan apparaten verkopen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
09-04-2020 08:16
Ik heb hier ook over nagedacht toen de batterij van mijn iPhone 6 op was. Vooral vanwege de prijs. Maar ik heb voor nog geen 40 euro de batterij laten vervangen en nu doet ie het weer aardig. Niet supergoed, want hij reageert soms wat traag, maar voor een telefoon van 6 jaar oud vind ik hem prima.

Nav wat ik toen gelezen heb over Android en levensduur (zoals hierboven), ben ik toch wat teruggekomen van een overstap. Volgende keer ga ik denk ik voor een 8.
Dit, hier idem.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de vrijwel unanieme reacties, hier kan ik echt wat mee! Een vriendin van me is heel enthousiast over haar Samsung, daardoor dacht ik dat dat nu het summum is.
Maar nu ik dit allemaal lees, is het wel duidelijk: geen android, ik blijf bij iPhone. Wat scheelt dat een hoop uitzoekwerk, hoef ik ook niet meer te vergelijken met Huawei enzo.

Ik wacht nog even af hoeveel dat nieuwe model iPhone dan moet gaan kosten en of de levertijd een beetje normaal is. Of anders misschien toch een iPhone 8 ofzo.

Ik heb wel foto's van noorderlicht door de iPhone 11 Pro gezien van iemand anders, niet-normaal goeie camera... :-o :-o :-o zelfs betere foto's dan die van de mensen met grote spiegelreflexcamera's die van precies hetzelfde moment foto's hadden gemaakt. Dus daar twijfel ik toch ook over... maar ik vind het ook eng om de hele tijd met een ding van bijna (of meer dan) 1000 euro over straat te gaan. Ook al ben ik nu niet zoveel op straat :biggrin: maar toch.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
09-04-2020 08:16
Ik heb hier ook over nagedacht toen de batterij van mijn iPhone 6 op was. Vooral vanwege de prijs. Maar ik heb voor nog geen 40 euro de batterij laten vervangen en nu doet ie het weer aardig. Niet supergoed, want hij reageert soms wat traag, maar voor een telefoon van 6 jaar oud vind ik hem prima.
Ja ik heb vorig jaar ook de batterij laten vervangen maar ik denk dat de apps van tegenwoordig zoveel energie vergen dat ook deze batterij al na een half jaar begon te sputteren. Ik kan niet meer de deur uit zonder powerbank. Terwijl ik netjes heb geluisterd naar het advies van die winkel: niet te lang aan de oplader laten liggen, leeg laten lopen tot ongeveer 5% en dan opladen tot liefst 95%. (Niet 0 en 100, ik weet de reden niet meer maar met 5 en 95% zou de batterij langer mee moeten gaan.)
MarindaH schreef:
09-04-2020 08:16
Nav wat ik toen gelezen heb over Android en levensduur (zoals hierboven), ben ik toch wat teruggekomen van een overstap. Volgende keer ga ik denk ik voor een 8.
Dan is voor jou juist die nieuwe iPhone SE 2020 ook een heel goeie optie: https://www.iculture.nl/iphone/iphone-se-2020/
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
09-04-2020 13:03
Bedankt allemaal voor de vrijwel unanieme reacties, hier kan ik echt wat mee! Een vriendin van me is heel enthousiast over haar Samsung, daardoor dacht ik dat dat nu het summum is.
Maar nu ik dit allemaal lees, is het wel duidelijk: geen android, ik blijf bij iPhone. Wat scheelt dat een hoop uitzoekwerk, hoef ik ook niet meer te vergelijken met Huawei enzo.
Maar Samsungs/Androids zijn ook hele goede toestellen voor véél minder geld. Het is alleen maar net wat je wilt van een toestel. Wil je een besturings systeem waarin je veel opties hebt, de beste specs en niet te veel betalen, dan zijn Androids nummer 1. Ben je fan van iOS (en dat is gewoon een smaak kwestie) en wil je graag héél lang met je telefoon doen (4 jaar is héél lang in telefoon wereld)? Dan is Apple de beste keuze simpel weg omdat zij hun toestellen langer ondersteunen (4 jaar in plaats van 2 jaar). Dat mag trouwens ook wel, want voor de prijs die je aan 1 Apple uit geeft koop je minimaal 2 Androids.
Alle reacties Link kopieren
De bediening van je Samsung zij je zo onder de knie hebben. Koppelen met je Mac is ook best goed geregeld.
Maar denk er ook aan dat je alle apps die je nu hebt gekocht niet ook weer op de Android kunt gebruiken.
Die moet je opnieuw installeren of kopen.

En de integratie van Apple is wel ERG goed, daar kan geen enkele andere partij aan tippen.

Het is hierboven al gesuggereerd; koop een wat ouder model iPhone nieuw. Om er weer lang mee te doen niet TE oud, zelf zou ik kijken naar een XS of XR, dat moet volgens mij voor €800 nog wel lukken.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
09-04-2020 13:09
Ja ik heb vorig jaar ook de batterij laten vervangen maar ik denk dat de apps van tegenwoordig zoveel energie vergen dat ook deze batterij al na een half jaar begon te sputteren. Ik kan niet meer de deur uit zonder powerbank. Terwijl ik netjes heb geluisterd naar het advies van die winkel: niet te lang aan de oplader laten liggen, leeg laten lopen tot ongeveer 5% en dan opladen tot liefst 95%. (Niet 0 en 100, ik weet de reden niet meer maar met 5 en 95% zou de batterij langer mee moeten gaan.)



Dan is voor jou juist die nieuwe iPhone SE 2020 ook een heel goeie optie: https://www.iculture.nl/iphone/iphone-se-2020/

Misschien niet zo'n goede nieuwe batterij...? Mijn in september vervangen en hij zit nu nog op 94 procent. En heb veel te veel apps op mijn 128g-telefoon.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik had een SE maar die ging helaas "zwemmen" en was niet meer te reanimeren. Na veel getwijfel de I-phone 11 pro genomen, juist omdat ik die nog heel lang zou kunnen gebruiken. Ik vond het wel heel veel geld voor een telefoon, had dat tot nog toe nooit gedaan. Ik heb er wel een beschermhoesje en schermbescherming. Maar daar merk ik eigenlijk niets van.
Waarom toch deze:
- ligt heel prettig in de hand (heb kleine handen)
- Ik heb er nu echt plezier in om foto's te maken met mijn telefoon
- nog lang bruikbaar

(heb ook een mac trouwens)
Alle reacties Link kopieren
Vers van de pers:
https://www.iculture.nl/iphone/iphone-se-2020/
De persoon die zegt dat het niet kan, moet de persoon die het aan het doen is niet voor de voeten lopen.

Alle reacties Link kopieren
IwanKapotjeplof schreef:
15-04-2020 21:55
Vers van de pers:
https://www.iculture.nl/iphone/iphone-se-2020/
Ha, hij is er bijna! Dank!
Ik las dat hij geen ingang meer heeft voor oordopjes. Dat is wel een beetje jammer. Maar verder lijkt dit nu het beste te passen bij wat ik zoek: vooral iets wat nog een jaar of 4 of langer meegaat.

Goed punt ook wat iemand zei over apps opnieuw moeten kopen als ik op android zou overstappen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Deze afbeelding is wel nuttig denk ik:

Afbeelding

De laatste trend lijkt software support tot 4 jaar te zijn voor Apple. Dat is ook mijn eigen ervaring, mijn iPod Touch toentertijd had ook 4 jaar ondersteuning. Voor Oneplus en Google Pixel is dit 3 jaar en voor Samsung is dit 2 jaar. Huawei is irrelevant, die raad ik al niet meer aan door de problemen met China.

Wil je dus een iPhone die 4 jaar of langer mee gaat, moet deze uit 2019+ komen. Dan kom je uit op iPhone 11.

Oh en misschien interessant: Apple komt zeer spoedig met de iPhone SE 2020 voor ongeveer 500 euro die ongeveer net zo goed is als veel duurdere huidige midrange modellen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-04-2020 12:52
Apple komt zeer spoedig met de iPhone SE 2020 voor ongeveer 500 euro die ongeveer net zo goed is als veel duurdere huidige midrange modellen.
Die is dus officieel aangekondigd. Staat hierboven ook al.
Vanaf vrijdag te bestellen, levering vanaf de 24e.
Design en formaat van de iPhone 8, processor die ook in de iPhone 11-serie zit...
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat bij die nieuwe iPhone SE 2020 de opslagcapaciteit best veel extra geld kost.
64 GB - EUR 489
128 GB - EUR 539
258 GB - EUR 659

Meestal kies ik het grootste geheugen omdat ik dan denk dat ik daar het langst mee vooruit kan, maar is dat in dit geval ook het slimst? Wat doet opslagcapaciteit eigenlijk allemaal, is dat puur voor opslag van je foto's en de apps zelf? Of maakt dat je telefoon ook 'sneller'? En/of is het vooral nodig voor mensen die zelf vloggen of veel filmpjes afspelen of gamen ofzo?
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven