Overstappen camera of ?

02-06-2026 15:46 6 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben enthousiast fotograaf. Hobby matig.

Ik heb momenteel een Fuji XT-3 body (en wat lenzen ). Ik merk dat de body minder wordt en toe is aan verbetering

Qua autofocussysteem zijn er betere merken en nu ben ik dus aan twijfelen.

Sony? Canon ? Of toch de fuji XT-5

Ik had hiervoor een Sony Rx10 maar was er geen vrienden mee qua bediening

De Alpha 7v schijnt een compleet andere camera te zijn en bediening iets meer intuïtief.

De CanonR6M3 heb ik nog niet vast gehad.

Wie heeft deze overweging ook gemaakt
En wat is jullie ervaring.

Ik ga uiteraard nog naar een goede fotozaak.
Ik heb ook Fujifilm en heb ook meerdere keren getwijfeld om over te stappen. Niet gedaan.

Ik zie ook veel nadelen aan overstappen. Alle lenzen en accessoires verkopen en opnieuw beginnen. Bij Canon heb je op fullframe veel minder opties van andere merken, waardoor je aan de dure Canon lenzen vastzit. Bij Sony heb je dat nadeel niet.

Ik kan je niet uit eerste hand vertellen of Sony qua AF veel intuïtiever is dan Fuji. Ik lees wel dat Sony als je die A7 V goed instelt, dat je dan een heel groot percentage goed scherp gestelde foto's krijgt. Beter dan Fuji.

Hangt denk ik af wat je prioriteit heeft; actiefotogarie, een draagbare camera, budget etc.
Ik zou het ook relevant vinden of ik mijn objectieven mee kan nemen.
Everything is possible for the one who believes.
Zelf ben ik 6 jaar geleden overgestapt van Canon naar een Sony A7III. Daarvoor had ik zelf heel wat online onderzoek gedaan, en omdat Sony de eerste en marktleider is met fullframe op systeemcamera's, was dat voor mij de doorslag.
In de professionele foto en videowereld heeft Sony dus ook Canon en Nikon breed ingehaald.

Maar los daarvan zullen heel wat merken camera's gewoon goed zijn. Ik heb een duidelijke voorkeur voor Sony, ook omdat daar een breed aanbod aan lenzen en third-party lenzen voor zijn.

Als je naar een fotozaak gaat zul je een verkoper treffen met ook zijn eigen voorkeur, wees daar voor behoed.

Dus misschien is het handig om voor jezelf op een rij te zetten wat belangrijk voor je is. Mijn ervaring is dat van elk merk de duurdere modellen een fijnere bediening heb, waarmee je diafragma, sluitertijd en ISO met een eigen knop kan aanpassen. Wanneer je hiervoor in het menu moet rommelen is dat niet fijn.

Verder is voor mij gewicht ook belangrijk. Dus bij elke lens dat ik koop is het een afweging van kwaliteit en lichtgewicht.

Ik geloof niet zo perse in hoe een camera ergonomisch vasthoudt, volgens mij zit dat altijd wel prima. En de meeste reviews hierover zijn vaak dan ook meer op mannen met grotere handen gericht.
Moiren schreef:
02-06-2026 17:55
Ik zou het ook relevant vinden of ik mijn objectieven mee kan nemen.

Dan zou je wel bij hetzelfde merk moeten blijven. Ik heb bij m'n overstap alles verkocht en opnieuw begonnen.
Was wel prijzig...
essychan schreef:
02-06-2026 18:02
Dan zou je wel bij hetzelfde merk moeten blijven. Ik heb bij m'n overstap alles verkocht en opnieuw begonnen.
Was wel prijzig...
Precies, dus zou ik dat alleen doen als ik daar ook het geld voor heb.
Of anders eerst flink doorsparen.
Everything is possible for the one who believes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven