Photoshopvraag!

02-03-2011 07:54 15 berichten
Na jaaaaren heb ik weer eens echt photoshop op mijn mac. En ik ben er een beetje uit, merk ik.

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb een foto, met vier mensen erin. Ik wil de mensen hun kleur laten houden, en het landschap in grijstinten. Er moet een snellere manier zijn dan alles handmatig selecteren, maar ik weet het echt niet meer.

Ik weet dat het in photobucket heel makkelijk is om te doen, maar dan wordt het bestand te klein voor wat ik er nog mee moet doen.

Iemand een idee? Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan dat met de magicwand, maar ik ben het ook een klein beetje kwijt.
Magic wand kan alleen als de gewenste selctie in dezelfde kleurgroep is. Anders blijf je eindeloos klikken. (Daarbij is het niet altijd even netjes qua selectie) Meestal maak ik wel een handmatige selectie Duurt even, maar dan weet ik wel dat het goed is, anders moet ik toch altijd voor de zekerheid nog de randen controleren. Nu ik er handigheid in heb, ben ik eigenlijk niet zo veel gek veel langer bezig.
ligt een beetje aan het contrast qua kleur tussen de mensen en de achtergrond. Je zou het kunnen proberen met het magnetisch lasso of de achtergrond op kleuren selecteren.
Weten jullie of er een optie bestaat om een zw-w layer over het plaatje heen te leggen en dan op de plek van de mensjes het zw-w eraf te 'gummen'?

Dat is wat photobucket kan, maar nogmaals, die verkleinen het bestand meteen als je het upload...
Er is geen snelle manier in Photoshop.

Je moet met het lasso symbool de mensen omtrekken, de selectie omkeren en dan omzetten naar grijswaarden.
Stressed is just desserts spelled backwards

Ik gebruik dan de derde optie. Polygonal. Wel opletten waar je beginpunt zit, want je moet echt aan het einde uitkomen op het begin, en dat zie je aan een 0 in beeld als je dichtbij het begin komt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Tutorial

(Zo doe ik t iig)
Dank! Ik ga er straks mee aan de slag. Eerst nog even werk afmaken.
Of de complete laag dupliceren. Die zwart-wit maken (bijvoorbeeld heel simpel door 'desaturate' (sorry, heb alleen Engelse versie) en dan de gedeeltes die je in kleur wilt eruit halen d.m.v. een masker (of de botte-bijl methode: het gummetje).
Die tutorial is uitstekend om te gebruiken. Let wel dat je dus een lagenbestand krijgt en je, afhankelijk van het bestandsformaat waarin je wilt opslaan, wellicht dus nog één laag moet maken (flatten image).

Ik zou sowieso twee bestanden dan bewaren. Een lagenbestand dus (.psd) waarin je altijd nog kan corrigeren en dan het uiteindelijke één laagbestand bewaard als .jpeg, .tiff, e.d.

Succes!
quote:capricorn schreef op 02 maart 2011 @ 10:05:

Of de complete laag dupliceren. Die zwart-wit maken (bijvoorbeeld heel simpel door 'desaturate' (sorry, heb alleen Engelse versie) en dan de gedeeltes die je in kleur wilt eruit halen d.m.v. een masker (of de botte-bijl methode: het gummetje).Yes! Dank je wel! Dat bedoelde ik. Ik ga het proberen!
Ik krijg het niiet voor elkaar een laag te desaturaten. Wat doe ik fout? Waar vind ik dat?

(Vroegah, heel vroegah, kreeg je zo'n zwart pop-upje met hue, saturation, en een grafiekje, en dan kon je schuiven en dfan werd alles donkerder en lichter enzo. Hoe heet dat tegenwoordig?)
Ahaa! Gevonden!

he, wat leuk dat het lukt!
Hier is ook de quickmask mode geschikt voor, geloof ik! Gebruik je die ook eens :o)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven