Photshop collage te slechte kwaliteit, tips?

25-05-2016 11:45 28 berichten
Hoi,

Ik ben bezig met een collage van 6 foto's, die wil ik op een kaart verwerken. De eerste lichting is mislukt, nu zei de vrouw van de klantenservice dat mijn mb te laag is (98 kb), maar de losse foto's zijn per stuk 6 mb. Ik verklein ze en plak ze in mijn bestand. Waar gaat dit mis? Als ik een nieuw scherm open in PSD, krijg ik vragen over resolutie en color mode. Moet ik daar iets anders doen?

Thanks!
Hoe groot is je Photoshop-bestand?
Uhm, die vrouw zei 98 kb.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ze op zo hoog mogelijk resolutie binnenhalen maar ook wegschrijven na het bewerken. Niet in psd wegschrijven maar in tiff of in hoge resolutie jpeg. Welke versie van photoshop heb je?
Je moet ze dus niet verkleinen voor je ze in je bestand plakt. Zo groot mogelijk binnenhalen.
CS 6
Als het goed is kun je elke keer als je in Photoshop je bestand opslaat kiezen in welke kwaliteit je het op wil slaan, hoe beter de kwaliteit, hoe groter het bestand. Dat gaat dan tot 10 of 12, dan is de kwaliteit het hoogst. Het kan zijn dat dat per ongeluk veranderd is. Heb dat zelf ook wel eens meegemaakt, dat ik er opeens achterkwam dat de kwaliteit opeens op 4 stond en dat al mijn foto's veel te klein waren opgeslagen. Dus dat moet je even checken als je de collage opslaat.

Als dat het niet is weet ik het niet, ik maak nooit collages in Photoshop omdat ik dat niet zo fijn vind, ik gebruik daarvoor Picasa. Dat zou je ook nog kunnen proberen als het echt niet gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Niets doen aan de color mode (8 bit, 12 bit enz)?
quote:lionlily schreef op 25 mei 2016 @ 11:50:

Je moet ze dus niet verkleinen voor je ze in je bestand plakt. Zo groot mogelijk binnenhalen.Ik vermoed dat ze daarmee niet bedoelt dat ze het bestand verkleint voor ze het opent, maar dat ze de foto verkleint als ze 'm op haar scherm heeft, om 'm in het vormpje van de collage te plakken.
Resolution staat op 72,009 pixels. Is dat ook goed?
Hoe groot wil je de collage af laten drukken? Het beste is om minimaal resolutie 160 dpi te gebruiken, maar 300dpi is voor een grote afdruk wel beter. Kun je dat aangeven bij het wegschrijven/opslaan?
quote:Susan schreef op 25 mei 2016 @ 11:53:

[...]

Ik vermoed dat ze daarmee niet bedoelt dat ze het bestand verkleint voor ze het opent, maar dat ze de foto verkleint als ze 'm op haar scherm heeft, om 'm in het vormpje van de collage te plakken.Klopt!
waarom foto verkleinen voordat je in photoshop sleept? dat is niet nodig.

In photoshop een nieuw scherm zo groot (qua pixels of centimeters) als dat je uiteindelijk wilt drukken en openen op 300 DPI. Daar je foto's inslepen. Als ze dan te groot zijn, kun je ze verkleinen. verder bij opslaan kiezen voor de beste kwaliteit, zoals Susan beschrijft.
quote:lionlily schreef op 25 mei 2016 @ 11:54:

Hoe groot wil je de collage af laten drukken? Het beste is om minimaal resolutie 160 dpi te gebruiken, maar 300dpi is voor een grote afdruk wel beter. Kun je dat aangeven bij het wegschrijven/opslaan?De afmetingen van een ansichtkaart
quote:lionlily schreef op 25 mei 2016 @ 11:54:

Hoe groot wil je de collage af laten drukken? Het beste is om minimaal resolutie 160 dpi te gebruiken, maar 300dpi is voor een grote afdruk wel beter. Kun je dat aangeven bij het wegschrijven/opslaan?300 DPI kan gekozen worden als er een nieuw bestand wordt geopend.
quote:clubmedfan schreef op 25 mei 2016 @ 11:53:

Resolution staat op 72,009 pixels. Is dat ook goed?Dat is dus 72 DPI, je kan beter werken met 300.
Volgens mij vragen ze niet om dpi? Kan alleen opslaan als quality 12 maximum.
Zo hoog mogelijke bits kiezen in Color mode, komt je afdruk ten goede. Mooiere overloop.
Dank je! Ga ik dat proberen!
72.000 pixels in totaal? Dat lijkt me veel te weinig. Als je kaart bijv. 13 x 18 cm is, dan heb je in photoshop een afbeelding van ongeveer 1535 x 2125 pixels nodig, dus 3,25 miljoen in totaal. Dat scheelt nogal!

Controleer je afbeeldingsgrootte maar eens (Shift - Alt i in Windows)
12 is als je jpeg opslaat debk ik? Kun je geen tiff opslaan? Dan kun je mogelijk hoger qua kwaliteit?
Precies wat photonic zegt, er móet een andere mogelijkheid zijn.
Hm, als ik kies voor 300 dpi, dan wordt de afbeelding veel te groot? De kaart is 16,6 x 12 cm, maar dat klopt niet.
Jij hoeft er bij het opslaan geen foto van 16,6 bij 12 cm van te maken. Gewoon groot opslaan is prima, zolang de verhoudingen kloppen. Bij het afdrukken geef je dan aan hoe groot de kaart moet zijn.
Oke, dank je. Ik ga even knutselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven