Seniorentelefoon 2G

20-04-2021 20:59 35 berichten
Voor mijn best bejaarde moeder (85 👵) ben ik op zoek naar een senioren mobiele telefoon. Het moet kunnen bellen en thats it. Overal keuze genoeg alleen begrijp ik het 2G/3G/4G-verhaal niet.

Per 1 juni wordt 2G uitgezet. Betekent dat dan al die (senioren)telefoons met 2G vanaf dat moment niet meer bruikbaar zijn? Dat kan ik mij bijna niet voorstellen want die toestellen worden echt bij alle grote ketens nog bij de vleet aangeboden. En verkocht, zo te zien aan alle recente reviews.

In eerste instantie dacht ik dat 2G/3G enz. alleen betrekking heeft op het wifi-gebeuren en dat het dus niet van belang is bij 'alleen-bellen-toestellen' maar dat schijnt niet zo te zijn.
Wellicht onnozel maar ik kom er, zelfs met een hoop gegoogle, niet uit...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar een telefoonwinkel gaan en om uitleg vragen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 11:08
98.87% gewijzigd
Minto schreef:
20-04-2021 21:05
Een mobiele telefoon voor alleen bellen. Die bestaat.

Deze, met grote toetsen:
https://www.fysic.nl/products/fm-7500-e ... s-noodknop
Dankje! Maar deze belt volgens de specificaties ook over het 2G-netwerk. Net zoals bijna alle eenvoudige seniorentelefoons.

Telefoonwinkel is zeker het plan alleen woont ze op 2,5 uur afstand. Ik probeer het dus alvast op een rijtje te krijgen voor mezelf.
Hier kun je wat meer lezen over 2G: https://nl.wikipedia.org/wiki/2G

2G betekent 2e generatie (3G = 3e generatie, etc.). Het gaat om de 2e generatie van het telecomnetwerk, dus het netwerk wat je gebruikt als je je mobiele telefoon gebruikt. Met telefoons die alleen beschikken over 2G kun je straks inderdaad niet meer bellen als je gebruik maakt van het netwerk van T-Mobile. KPN blijft het wel gebruiken.

Worden telefoons met alleen 2G nog aangeboden of zijn het toestellen die ook geschikt zijn voor het 3G- en 4G-netwerk? Ik denk het laatste. In dat geval is er geen probleem, voorlopig blijft het 3G- en 4G-netwerk nog wel bestaan.

Edit: blijkbaar worden er nog steeds telefoons verkocht met alleen 2G, dat verbaast me wel eerlijk gezegd. Het is niet bepaald nieuws dat 2G eruit gaat.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 20-04-2021 21:21
11.19% gewijzigd
Afhankelijk van welke provider je hebt wordt inderdaad de komende tijd het 2G netwerk uitgeschakeld. Veel dumbphones (="feature phone"="niet-smartphone") gebruiken 2G voor het bellen, en alleen 2G.

T-Mobile zet het 1 juni uit. Dan kun je met een alleen-2G-telefoon niet meer bellen. Keuzes:
  • Nog een tijdje overstappen op andere provider die wat langer 2G operationeel houdt.
  • 3G of hoger toestel kopen en bij provider blijven. Bijvoorbeeld de Alcatel 30.80 4G.
appagante schreef:
20-04-2021 21:13
Dankje! Maar deze belt volgens de specificaties ook over het 2G-netwerk. Net zoals bijna alle eenvoudige seniorentelefoons.

Telefoonwinkel is zeker het plan alleen woont ze op 2,5 uur afstand. Ik probeer het dus alvast op een rijtje te krijgen voor mezelf.

Hier een overzicht van telefoons en met welke provider ze straks nog gebruikt kunnen worden: https://www.fysic.nl/blogs/news/welk-mo ... sic-mobiel
Nokia 3310 (2017-versie) is bijvoorbeeld vaak een 2G-only versie.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even zoeken, er zijn ook wel telefoons die wel 3g hebben die voldoen aan je specificatie. Overigens stopt alleen T-mobile op korte termijn met 2g. Maar aangezien dergelijke telefoons vaak een aanzienlijk langere levensduur hebben dan smartphones zou ik toch voor een 3g gaan.
Super, dank Nerdopviva en Ceder. Hier kan ik wel wat mee! Toch gek dat het aanbod enkel 2G nog zo groot is.
Ik denk dat dat slim is Nimbus, die oude Nokias waren ook niet kapot te krijgen. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ben sowieso blij met dit draadje, kan ik tijdig even checken bij wat ouderen in mijn omgeving of hun telefoon het straks nog wel doet.
Hier hetzelfde gedoe. Ik kon een telefoon vinden van Alcatel maar die is voorlopig niet leverbaar...

Aangezien we die simpele telefoons zo ontzettend gebruiksonvriendelijk vinden (allerlei knoppen indrukken om bij een simpel onleesbaar menu te komen) toch maar voor beiden ouders een iPhone gekocht. Mijn moeder (92) gebruikt de iPad veel en is dus gewend aan hoe zoiets werkt. Ik weet dat het duurder is maar misschien toch te overwegen?

Nu nog voor elkaar zien te krijgen dat T-Mobile een nano simcard stuurt naar mijn adres zodat ik de telefoons helemaal gebruiksklaar kan maken. Vrijdag gebeld en ze doen niets zonder direct contact met de klant, handig en lekker servicegericht als je ouders op leeftijd waar je dit soort dingen voor wil regelen. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
20-04-2021 21:20
Nokia 3310 (2017-versie) is bijvoorbeeld vaak een 2G-only versie.

Ik heb deze (als 85minner) en bij KPN wordt er pas in 2025 gestopt met 2G. Dus wellicht is overstappen naar KPN voor je moeder het handigste ipv een nieuwe telefoon?
Die Alcatel ziet er inderdaad wel prima uit.

Vervelend, zo'n stugge klantenservice, hetvrijewoord!
appagante schreef:
20-04-2021 21:28
Toch gek dat het aanbod enkel 2G nog zo groot is.
Eens. Onlangs 2 stuks gekocht, zonder dit te weten. Gelukkig wel met KPN sims, maar dan nog. Ik voel een klachtje aankomen bij de webwinkel :A:
Mijn moeder is nog geen 80, maar kan absoluut niet met een iPhone overweg. Er gaat voortdurend wat mis en ze wordt er bloednerveus van. We hebben er al twee jaar een met een losse Sim, waarvoor we het nummer niet aan mensen hebben gegeven, naast haar oud nokiaatje waar mensen het nummer wel van kennen. Dus die iPhone is puur om in alle rust te kunnen oefenen.

Nou, dat gaat dus echt totaal niet. Nu moet ik zeggen dat ze met die Nokia ook al nooit gesmst heeft bijvoorbeeld. Maar alleen al met de touch screen van de iPhone kan ze niets. Dan drukt ze te hard of te zacht, en gebeurt er weer niets. Ze loopt tegen dingen aan die je niet kan bedenken. Of het lukt haar niet om op de juiste plek te klikken. Of ze archiveert ongemerkt hele whatsapp-gesprekken, dan weer komt ze in edit-mode en komt ze er niet meer uit. Een Whatsappje openen gaat nu bij tijd en wijle weleens goed, maar zelf een berichtje typen is echt onmogelijk.

Gewoon echt een drama. En dit is thuis, op de bank, of aan tafel. Ik weet niet hoe dit onderweg zou moeten. En daarom kan ze er niet op vertrouwen, want ze durft er niet mee op pad. Dus ik zie het wat dat betreft somber in, want haar Nokia begint nu wel kuren te krijgen. En na twee jaar iPhone is er nauwelijks vooruitgang. We doen echt een paar keer per week wat op dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Dat G verhaal weet ik niet, maar mijn ene opa heeft de Doro seniorentelefoon. Hij heeft echt 0 interesse in nieuwe technologie leren maar zelfs hij snapt het.

De andere was begonnen met een iPad, daar volledig verslaafd aan geraakt (4 tablets voor hem en oma...) en hebben nu ook een gewone Android telefoon. Hij had wel iets meer feeding met technologie, wilde ook graag de laatste tv en zo altijd. Opa leeft niet meer maar oma is nog steeds gek op de telefoon en de tabletten, daarmee houdt ze contact met al haar 13 siblings, Kids en kleinkids en ze speelt spelletjes. Een iPhone zou dus ook kunnen misschien.
Als het netwerk van 2G uitgeschakeld is heb je geen bereik en kun je niet bellen of gebeld worden. Ik was een keer in het buitenland waar men 2G al had uitgeschakeld en je minimaal 3G moest hebben. Mijn dualsim telefoon had echter een slot met alleen 2G en de andere was 2G,3G en 4G. De simkaart die in het 2G slot zat had steeds "geen service". Dacht eerst dat er iets kapot was maar het werd dus gewoon niet ondersteund.

Wel stom eigenlijk dat veel mobieltjes voor senioren alleen 2G hebben.
Hetvrijewoord schreef:
20-04-2021 21:41
Hier hetzelfde gedoe. Ik kon een telefoon vinden van Alcatel maar die is voorlopig niet leverbaar...

[...]

Nu nog voor elkaar zien te krijgen dat T-Mobile een nano simcard stuurt naar mijn adres zodat ik de telefoons helemaal gebruiksklaar kan maken. Vrijdag gebeld en ze doen niets zonder direct contact met de klant, handig en lekker servicegericht als je ouders op leeftijd waar je dit soort dingen voor wil regelen. :wtf:
Ik had ook gebeld, en mij is verteld dat je, met een afspraak, wel langs kunt gaan voor een nano-sim. Kost wel E10 ipv E5 (internet).

Misschien lost het zichzelf op met de Corona-versoepelingen van volgende week...
anoniem_658ddd2dacf57 wijzigde dit bericht op 21-04-2021 08:07
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit met eenzelfde vraag FANTASTISCH geholpen door een telefoniezaak aan de Overtoom IN Amsterdam. Telefonisch wel te verstaan, want we woonden aan de andere kant van het land. Besteld, opgestuurd, kat in het bakkie. Super service en ZO VEEL kennis!!
Friezin71 schreef:
20-04-2021 22:06
Ik heb deze (als 85minner) en bij KPN wordt er pas in 2025 gestopt met 2G. Dus wellicht is overstappen naar KPN voor je moeder het handigste ipv een nieuwe telefoon?
Ja, dat lijkt me ook voor nu een prima oplossing. Tegen de tijd KPN er mee stopt zijn er vast 3 en 4G mobieltjes.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
21-04-2021 08:08
Ja, dat lijkt me ook voor nu een prima oplossing. Tegen de tijd KPN er mee stopt zijn er vast 3 en 4G mobieltjes.
Pcies.
Alle reacties Link kopieren
tvp want ook even checken wat voor sim-kaart en telefoon mijn moeder heeft. Die was al helemaal blij dat ze snapt hoe je moet sms-en. Smartphone?? Eng! Maar nooit geprobeerd.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Ik word daar best een beetje boos over. Door het uitzetten van 2G maak je meteen alle oude mobieltjes die nog in omloop zijn onbruikbaar. Net als veel beveiligingssystemen.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven