Smart tv voor ouderen

23-11-2020 19:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Open echt mijn zoveelste topic deze week maar heb weer advies nodig!

Mijn ouders, beide net 70, willen een nieuwe tv kopen. 32inch geloof ik. Maar nu wil ik even meekijken wat een goede is. Heb ooit een chromecast voor ze gekocht maar vergeten het elke keer weer hoe het werkt. Met name m’n vader vindt het heel ingewikkeld. Snap het ook wel, loop ook altijd te klooien.

Is er een smart tv die makkelijk bedienbaar is voor ouderen? Las al iets over spraakherkenning, werkt dat fijn? Dacht misschien is dat prettig.

Ze willen graag films van de idfa kijken op tv, denk verder npo en netflix als dat makkelijk werkt.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn smart tv (Samsung) zitten apps en dat werkt heel makkelijk. Als jij ze er voor je ouders op kan zetten, is het vervolgens alleen op het huisje op de afstandsbediening klikken en de app kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef al jaren computer les aan huis voor ouderen. Tot nu toe vinden ouderen een samsung tv makkelijk te bedienen. Ik zou er zeker voor gaan.

Als je een nieuwe samsung smart tv koopt heb je geen chromecast meer nodig. Alle apps staan erop zoals youtube en netflix.

De meest gebruikte apps staan in een hoofdmenu, kunnen ze zo bij.

Ik zou wel voor een grotere tv gaan. Ik raad ook altijd grotere monitoren aan voor bij een computer omdat in het algemeen de ogen van een wat ouder iemand achteruit gaan waardoor een groter scherm prettiger is.
Alle reacties Link kopieren
Samsung frame heb ik. Heel makkelijk, ik haat al dat gecompliceerde gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar de winkel gaan en je laten voorlichten. Dan kunnen ze snel genoeg zien wat een beetje makkelijk voor ze werkt. Android TV is de laatste jaren een stuk beter / makkelijker geworden, dus dat is zeker het overwegen waard.

Verder... 32" inch? Even vooruitlopend op de toekomst is wellicht groter aan te bevelen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ga even meekijken.

Zat te kijken maar geloof dat t van 32inch naar 40 gaat en dat vinden ze weer te groot.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
23-11-2020 19:36
Gewoon naar de winkel gaan en je laten voorlichten. Dan kunnen ze snel genoeg zien wat een beetje makkelijk voor ze werkt. Android TV is de laatste jaren een stuk beter / makkelijker geworden, dus dat is zeker het overwegen waard.

Verder... 32" inch? Even vooruitlopend op de toekomst is wellicht groter aan te bevelen.
Ja ze zijn naar de mediamarkt geweest maar kregen niet heel goed advies meer wat betreft functionaliteiten ipv gebruiksgemak.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft grootte, ze hadden jaren model koelkast met een heel klein scherm en ze vinden 32inch nog steeds waanzinnig groot 🙈

Maar zal adviseren slagje groter te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 56 nog niet stokoud, maar ik ben een nitwit op het gebied van apparaten. Heb het liefst zo min mogelijk knopjes en foefjes. Gewoon een knop om aan en uit te zetten, en een mogelijkheid om van kanaal te wisselen, en harder en zachter zetten. Meer hoef ik niet. Ben soms door op een verkeerde knop op de afstandsbediening te drukken ineens in één of ander instellingenmenu terechtgekomen. Kreeg er het heen en weer van. Krijg je van die meldingen "geef uw voorkeur in"... Nee, denk ik dan, ik WIL niks invoeren, ik wil eruit, uit dit menu. En uiteindelijk kom je dan in een veldje waar "exit" op staat, en dan druk je daarop, en dan vraagt dat verdomde apparaat: wilt u de ingevoerde instellingen opslaan? En dan zit ik alweer met bibbers op de bank, want dan denk ik: Wát opslaan? Ik wil niks anders, ik wil gewoon terug naar de TV. Zoals ik hem altijd had.
Niks voor mij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
23-11-2020 19:38
Ja ze zijn naar de mediamarkt geweest maar kregen niet heel goed advies meer wat betreft functionaliteiten ipv gebruiksgemak.
Er is afgelopen maand een nieuwe Chromecast uitgekomen. Die werkt echt supermakkelijk (als ik het moet geloven).

Nog beter filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3JAKyUDLnAQ
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
23-11-2020 19:43
Er is afgelopen maand een nieuwe Chromecast uitgekomen. Die werkt echt supermakkelijk (als ik het moet geloven).

Nog beter filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3JAKyUDLnAQ
O dit ziet er een stuk gebruiksvriendelijker uit! Tis alleen wel weeer een afstandsbediening wat mij een beetje tegenstaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een LG smart tv en die is heel makkelijk en intuïtief, mijn dochter van 4 snapte ook gelijk hoe hij werkte. En bovendien zitten de meest gebruikte apps als Netflix en YouTube gewoon als knop op de afstandbediening. LG is ook compatibel met Apple, en niet met Android, en dat merk je. Werkt allemaal heel intuïtief.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-11-2020 19:40
Ik ben met 56 nog niet stokoud, maar ik ben een nitwit op het gebied van apparaten. Heb het liefst zo min mogelijk knopjes en foefjes. Gewoon een knop om aan en uit te zetten, en een mogelijkheid om van kanaal te wisselen, en harder en zachter zetten. Meer hoef ik niet. Ben soms door op een verkeerde knop op de afstandsbediening te drukken ineens in één of ander instellingenmenu terechtgekomen. Kreeg er het heen en weer van. Krijg je van die meldingen "geef uw voorkeur in"... Nee, denk ik dan, ik WIL niks invoeren, ik wil eruit, uit dit menu. En uiteindelijk kom je dan in een veldje waar "exit" op staat, en dan druk je daarop, en dan vraagt dat verdomde apparaat: wilt u de ingevoerde instellingen opslaan? En dan zit ik alweer met bibbers op de bank, want dan denk ik: Wát opslaan? Ik wil niks anders, ik wil gewoon terug naar de TV. Zoals ik hem altijd had.
Niks voor mij.
Ik had niet anders van je verwacht. Je komt altijd over alsof je 90 bent.

Ik heb pas nog aan iemand van 93 geleerd hoe je kunt facetimen zodat hij kan videobellen met zijn kinderen en kleinkinderen. Die man was zo gelukkig. Zal ook wel niks voor jou zijn.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
23-11-2020 19:57
Ik had niet anders van je verwacht. Je komt altijd over alsof je 90 bent.

Ik heb pas nog aan iemand van 93 geleerd hoe je kunt facetimen zodat hij kan videobellen met zijn kinderen en kleinkinderen. Die man was zo gelukkig. Zal ook wel niks voor jou zijn.
Ik kan het wel. Maar ik heb niks met mensen op een beeldschermpje. Voor mijn werk doe ik het dagelijks, Teams-meetings e.d. Maar privé is het niet mijn ding.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
23-11-2020 19:57
Ik had niet anders van je verwacht. Je komt altijd over alsof je 90 bent.

Ik heb pas nog aan iemand van 93 geleerd hoe je kunt facetimen zodat hij kan videobellen met zijn kinderen en kleinkinderen. Die man was zo gelukkig. Zal ook wel niks voor jou zijn.
Mijn opa is een maand voor zijn 93e verjaardag overleden maar die had een smartphone, een smart tv, zat op social media, kon FaceTimen en Skypen, mailde de hele wereld, en reed tot zijn 90 ook nog gewoon auto.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
23-11-2020 19:40
Ik ben met 56 nog niet stokoud, maar ik ben een nitwit op het gebied van apparaten. Heb het liefst zo min mogelijk knopjes en foefjes. Gewoon een knop om aan en uit te zetten, en een mogelijkheid om van kanaal te wisselen, en harder en zachter zetten. Meer hoef ik niet. Ben soms door op een verkeerde knop op de afstandsbediening te drukken ineens in één of ander instellingenmenu terechtgekomen. Kreeg er het heen en weer van. Krijg je van die meldingen "geef uw voorkeur in"... Nee, denk ik dan, ik WIL niks invoeren, ik wil eruit, uit dit menu. En uiteindelijk kom je dan in een veldje waar "exit" op staat, en dan druk je daarop, en dan vraagt dat verdomde apparaat: wilt u de ingevoerde instellingen opslaan? En dan zit ik alweer met bibbers op de bank, want dan denk ik: Wát opslaan? Ik wil niks anders, ik wil gewoon terug naar de TV. Zoals ik hem altijd had.
Niks voor mij.
Ik heb precies hetzelfde ( wel wat jaartjes jonger ), ik ben gewend snel te zappen maar als ik dat met de smart-tv doe kom ik uit op een sportzender kanaal 241 wil ik weer terug gaat dat eindeloos langzaam. Kunnen ze zo'n tv niet opvoeren, ik hou van snel.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-11-2020 20:02
Mijn opa is een maand voor zijn 93e verjaardag overleden maar die had een smartphone, een smart tv, zat op social media, kon FaceTimen en Skypen, mailde de hele wereld, en reed tot zijn 90 ook nog gewoon auto.
Echt leuk om te horen. Mijn opa is 76 en doet dat ook allemaal. Ik hoop dat hij dat nog lang blijft doen en lekker mee blijft met de tijd. Hij vindt het ook heel leuk dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
23-11-2020 20:07
Echt leuk om te horen. Mijn opa is 76 en doet dat ook allemaal. Ik hoop dat hij dat nog lang blijft doen en lekker mee blijft met de tijd. Hij vindt het ook heel leuk dus dat scheelt.
Leuk idd! Mijn oma zat ook toen ze 86 was lekker foto’s te bewerken met photoshop (en maar blijven doorsturen als de neten..) maar die vond het leuk ook! Mn moeder zit ook met dr airpods en nieuwste fitbit, snapt er soms meer van dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij de modernere TV's is er vaak een chromecast ingebouwd
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Alle tv's zijn smart. Je moet naar de niet-smarte tv's echt zoeken. Ze zullen wel goedkoper zijn.

TV's met een Android OP-systeem vind ik persoonlijk niks. Komt er een update en dan heb je voortaan ineens af en toe geen programmablad meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven