Stoppen met WhatsApp

12-04-2021 20:33 109 berichten
Naar aanleiding van een ander topic bij Digi ging ik er weer eens over nadenken: de privacy issues van het bedrijf Facebook. Regelmatig in het nieuws.

Zijn er hier mensen die er weleens aan gedacht hebben te stoppen met WhatsApp of andere Facebook diensten? Wat zijn jullie ervaringen? Overgestapt naar iets anders of gewoon gestopt? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
12-04-2021 23:42
Inderdaad Evelien2010, de appgroep van mijn werk bijvoorbeeld, fungeert als het ware als mededelingbord. Kunnen ook kleinigheden zijn: 'let op! Het teamoverleg van morgen begint een uur later!"
Heel irritant als één persoon daar dan appart van op de hoogte moet worden gebracht.
Daarbij vind ik in deze tijd van minimaal contact de app ook wel gezellig hoor! Je blijft toch makkelijker in beeld bij elkaar.

Op mijn werk worden de werkoverlegverslagen altijd per mail verstuurt naar het hele team, één collega heeft gewoon geen e-mail en voor hem worden die verslagen dan gewoon uitgeprint. Is allemaal niet zo heel moeilijk hoor.
Ik vind niet dat een werkgever je kan verplichten apps op je privételefoon te zetten die je, om wat voor reden dan ook, niet wil.
Het is aan de werkgever om er voor te zorgen dat de juiste informatie op de juiste tijd bij de juiste persoon is.

Buiten dat voel ik geen enkele behoefte om 'in beeld te blijven' bij mijn collega's.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2021 07:29
Op mijn werk worden de werkoverlegverslagen altijd per mail verstuurt naar het hele team, één collega heeft gewoon geen e-mail en voor hem worden die verslagen dan gewoon uitgeprint. Is allemaal niet zo heel moeilijk hoor.
Ik vind niet dat een werkgever je kan verplichten apps op je privételefoon te zetten die je, om wat voor reden dan ook, niet wil.
Het is aan de werkgever om er voor te zorgen dat de juiste informatie op de juiste tijd bij de juiste persoon is.

Buiten dat voel ik geen enkele behoefte om 'in beeld te blijven' bij mijn collega's.
Geen mail? Dat vind ik wel wat anders dan Whatsapp. Op mijn werk is een werkmailadres verplicht.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2021 07:29

Buiten dat voel ik geen enkele behoefte om 'in beeld te blijven' bij mijn collega's.
Haha, ik bedoelde ook niet dat ik buiten werktijd bij collega's in beeld wil zijn hoor! :-D ik bedoelde de overige contacten.
Ik heb bijvoorbeeld familieleden ver weg wonen.
Dan vind ik af en toe een berichtje of fotootje naar elkaar toch wel heel leuk. En tuurlijk kan dat op tig andere manieren, maar Whatsapp is gewoon erg makkelijk en handig daarbij.
Mail gebruik ik eigenlijk alleen maar zakelijk.
evelien2010 schreef:
12-04-2021 23:29
De meeste werkgevers die ik ken geven hun personeel een smartphone. Zeker in deze thuiswerk tijd is dat gewoon een must. En Whatsapp is dan vaak standaard.

De enige mensen die ik ken die geen Whatsapp hebben zijn op leeftijd of hebben weinig tot geen sociaal leven.

Immers in deze tijd zitten mensen niet meer te wachten op telefonische gesprekken. En de app is er ook voor snel overleg tussen verschillende mensen over een bepaalde activiteit en datum/tijd. Nu komt de persoon als mosterd na de maaltijd.

In de praktijk valt iemand die geen Whatsapp heeft maar wel een sociaal leven wil buiten de boot. Mensen hebben geen zin om continu 1 persoon apart op de hoogte te moeten stellen.
Als je een werktelefoon krijgt, zou ik er nog akkoord mee gaan dat je WA verplicht moet installeren. Wij kregen er echter geen, en na enkele weken had ik er schoon genoeg van en heb WA terug van mijn telefoon gegooid.
Ik ben al wat ouder, mijn vrienden ook, en wij bellen nog gewoon als we iets willen afspreken of iets te vertellen hebben. Ik heb nog nooit ondervonden dat ik buiten de boot val.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
13-04-2021 07:41
Geen mail? Dat vind ik wel wat anders dan Whatsapp. Op mijn werk is een werkmailadres verplicht.

Ja, ik vind dat ook wel een beetje overkomen als dwarsliggerij, het vertikken om een mailadres te nemen.
Ik weet dat er mensen zijn die het liefst nog met postduiven en rooksignalen zouden communiceren maar kom op! Het is 2021!
En dat ouderen geen zin meer hebben in de moderne technologie, oké.
Maar verder zal iedereen toch een beetje met de tijd mee moeten?
Alle reacties Link kopieren
Die ene collega zonder Whatsapp heeft geen enkele collega die berichtjes door wil zetten naar een andere communicatievorm?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
13-04-2021 07:41
Geen mail? Dat vind ik wel wat anders dan Whatsapp. Op mijn werk is een werkmailadres verplicht.

Snap ik, maar dit is productiepersoneel en die krijgen echt niet allemaal een werkmailadres, mail wordt gewoon naar het privéadres gestuurd.
Maar omdat ook zij die geen E-mail hebben op de hoogte gehouden moeten worden van de planning of bepaalde ontwikkelingen, wordt informatie ook op andere manieren verstrekt indien gewenst.
Ik vind dat vrij normaal.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-04-2021 21:15
Hij had WA en is ermee gestopt, terwijl veel van de communicatie via WA liep. En das niet handig.
Nee, dat is voortschrijdend inzicht. En groepsdruk van mensen die moeite hebben met verandering, ach, dat is overal. Jullie hebben er nu zelf last van, een bestuurslid dat niet op de hoogte is, terwijl je het heel makkelijk zelf kunt oplossen.
Alle reacties Link kopieren
1 collega heeft geen WA hier en mist veel. Wilt ook geen signal ofzo. Vind dat ook een keuze en ga niet alles doorsturen dan maar. Dan heb je dus hele tijd gesprekken als 'huh waar is X' 'ja haar papa is gestorven, liet ze via WA weten' etc. Veel info die je misloopt en soms pas heel laat uitkomt.
doxie12 schreef:
13-04-2021 08:37
1 collega heeft geen WA hier en mist veel. Wilt ook geen signal ofzo. Vind dat ook een keuze en ga niet alles doorsturen dan maar. Dan heb je dus hele tijd gesprekken als 'huh waar is X' 'ja haar papa is gestorven, liet ze via WA weten' etc. Veel info die je misloopt en soms pas heel laat uitkomt.
Ik vind het voorbeeld dat je noemt nou zo typisch van deze tijd. Dat je via een app laat weten dat je vader is gestorven. Dat soort dingen vind ik niet geschikt om even in een berichtje te knallen.
Maar een werkgever of een bestuursorganisatie die je verplicht via Whatsapp te communiceren, is dat volgens de AVG wel in orde? Is Whatsapp AVG-proof? Dat mensen het privé gebruiken en dat niet willen veranderen vind ik wel iets heel anders dan dat je het via werk moet gebruiken.
Hogwarts schreef:
13-04-2021 08:43
Ik vind het voorbeeld dat je noemt nou zo typisch van deze tijd. Dat je via een app laat weten dat je vader is gestorven. Dat soort dingen vind ik niet geschikt om even in een berichtje te knallen.
Hier kan ik ook niet aan wennen.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
13-04-2021 08:29
Nee, dat is voortschrijdend inzicht. En groepsdruk van mensen die moeite hebben met verandering, ach, dat is overal. Jullie hebben er nu zelf last van, een bestuurslid dat niet op de hoogte is, terwijl je het heel makkelijk zelf kunt oplossen.
Maar jij kent mij niet, je kent mijn bestuurslid niet
Toch maak je je er druk om. Omdat je baalt, dat als jij stop (bent gestopt?) met WA, er dus mensen zijn, die dat zien als jouw keus. En als jij je buiten de groep plaats (door te stoppen), dan heb je het lastig.
En daar baal je van, dus denk je nu mij (en anderen) te moeten overhalen van je gelijk.
Maar het rotte is, dat in onze samenleving de groep boven het individu gaat. Als jij geen WA hebt, en de rest gebruikt het wel. ga je dus dingen missen. Dat komt nou eenmaal met de keus die jij maakt.
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 08:43
Ik vind het voorbeeld dat je noemt nou zo typisch van deze tijd. Dat je via een app laat weten dat je vader is gestorven. Dat soort dingen vind ik niet geschikt om even in een berichtje te knallen.
Ik werk in een gebouw met verschillende werkplekken. Je komt elkaar tegen op de gang en in de fietsenstalling. Maar de mensen praten met elkaar per app, in plaats van even langs te lopen. Echt twee stappen, het is niet dat je een hele kantoorkolos door moet. Ik vind dat raar.

Appen over overlijden zou ik ook niet gauw doen. Hoewel ik het wel snap: ze moet waarschijnlijk met heel veel mensen contact opnemen en iedereen wil even doorpraten.
Alle reacties Link kopieren
Alle bedrijven die ik ken hebben een mailadres van het werk. Dat krijg je en daar komt alles op binnen. Dat niet gebruiken is gewoon geen optie. Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld uitzend of productie krachten het niet hebben. Maar dan gaat het naar je privé mail.

Je kunt gewoon niet van anderen verwachten dat ze je voor iedere afspraak/werkoverleg etc gaan bellen. Of continu mails of informatie gaan uitprinten voor 1 dwarsligger (want dat is wat het is).

Zelfde voor een vorm van apps. Als iemand geen enkele vorm van telegram signal of app heeft dan kan hij/zij niet verwachten dat anderen dat gaan oplossen. Dan mis je dus ook belangrijke zaken (een familielid is ziek en wil niet continu met iedereen bellen, hij zet regelmatig een update op de familieapp).
Over Whatsapp voor werk moeten gebruiken en AVG daarbij vond ik net dit:
https://www.privacyzone.nl/whatsapp-avg ... t-ja-maar/

Er komt zelfs een boete aan voor Facebook!
https://www.droidapp.nl/nieuws/whatsapp ... ven-hoofd/
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 09:02
30.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-04-2021 08:46
Maar jij kent mij niet, je kent mijn bestuurslid niet
Toch maak je je er druk om. Omdat je baalt, dat als jij stop (bent gestopt?) met WA, er dus mensen zijn, die dat zien als jouw keus. En als jij je buiten de groep plaats (door te stoppen), dan heb je het lastig.
En daar baal je van, dus denk je nu mij (en anderen) te moeten overhalen van je gelijk.
Maar het rotte is, dat in onze samenleving de groep boven het individu gaat. Als jij geen WA hebt, en de rest gebruikt het wel. ga je dus dingen missen. Dat komt nou eenmaal met de keus die jij maakt.
Jij kent mij evenmin en meent toch te merken dat ik baal. Maar ik heb er bewust voor gekozen dingen te missen, waarom zou ik daar in vredesnaam van balen?

Verder probeer ik je niet over te halen. Ik wijs je er alleen op, dat “de samenleving gaat boven het individu” ook een andere kant heeft, namelijk die van groepsdruk. Van met z’n allen in de sloot springen, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-04-2021 08:46
Maar jij kent mij niet, je kent mijn bestuurslid niet
Toch maak je je er druk om. Omdat je baalt, dat als jij stop (bent gestopt?) met WA, er dus mensen zijn, die dat zien als jouw keus. En als jij je buiten de groep plaats (door te stoppen), dan heb je het lastig.
En daar baal je van, dus denk je nu mij (en anderen) te moeten overhalen van je gelijk.
Maar het rotte is, dat in onze samenleving de groep boven het individu gaat. Als jij geen WA hebt, en de rest gebruikt het wel. ga je dus dingen missen. Dat komt nou eenmaal met de keus die jij maakt.
En dat is dus mooi een probleem voor de werkgever.
Het hebben van WA is geen verplichting, als werkgever iemand ergens over wil informeren zijn er nog een tig andere manieren om dat te doen.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2021 08:57
En dat is dus mooi een probleem voor de werkgever.
Het hebben van WA is geen verplichting, als werkgever iemand ergens over wil informeren zijn er nog een tig andere manieren om dat te doen.
werkgever????
waarom?
Alle reacties Link kopieren
Het wordt pas echt een uitdaging als je met veel freelancers werkt, zoals ik. De ene reageert alleen op app, de andere alleen op mail, de volgende moet je bellen en bij weer een ander komt alles in de spam en geeft de app geen melding. :)
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2021 07:29
Op mijn werk worden de werkoverlegverslagen altijd per mail verstuurt naar het hele team, één collega heeft gewoon geen e-mail en voor hem worden die verslagen dan gewoon uitgeprint. Is allemaal niet zo heel moeilijk hoor.
Ik vind niet dat een werkgever je kan verplichten apps op je privételefoon te zetten die je, om wat voor reden dan ook, niet wil.
Het is aan de werkgever om er voor te zorgen dat de juiste informatie op de juiste tijd bij de juiste persoon is.

Buiten dat voel ik geen enkele behoefte om 'in beeld te blijven' bij mijn collega's.
Lees nu verderop dat het om productiemedewerkers gaat. Dan vind ik het niet heel raar dat er geen werkmail is. Toen ik gewoon in een winkel werkte, kreeg je ook geen dingen in de mail, gewoon op papier in je postbakje of een telefoontje als het dringend was. Als diegene super veel post van het werk krijgt, dan zou hij gewoon een werkmailadres hebben met waarschijnlijk bijbehorende functie met computer.

Ik heb pas een paar jaar whatsapp en ik gebruik het enkel privé. De meeste collega's zitten in een groepsapp. Ik dus niet. Ik vind het niet nodig dat iedereen mijn privénummer heeft. Maar dat is meer omdat sommige collega's (of klanten) allerlei zaken dan ineens via WA gaan versturen ipv de mail. Het is namelijk wel handig dat als zij dingen doorsturen dat dit even met een toelichting gaat. En op een gewoon toetsenbord rammel je zo'n verhaal er toch net iets handiger uit.

Belangrijkste mededelingen gaan via de mail of anders via telefonisch contact als het acuut is.
dianaf wijzigde dit bericht op 13-04-2021 09:09
9.87% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ken ook iemand die is gestopt met WA om principiële redenen. Ik zat met haar in een info groepsapp (waar ik beheerder van ben) en ze heeft geprobeerd iedereen over te halen om over te stappen op signal of telegram geloof ik.

Ongeveer 5 van de 20 mensen hebben die andere app geïnstalleerd. Ik niet. Ik heb geen principiële bezwaren tegen een andere app- maar ik word gek van de hoeveelheid communicatiekanalen.

Ik informeer dus de groep nog steeds via WA. Ik ga ervan uit dat zij zelf zorgt dat zij op andere wijze de info krijgt. (Dat lijkt ook zo te gaan). Even goede vrienden.
anoniem_402967 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 09:34
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij veel bedrijven is het volgens mij ook niet nodig of handig op WA als primaire vorm van communicatie te gebruiken.
Ik gebruik voor mijn werk nu al mail, telefoon en interne chat. Met als voordeel dat die chats ook in mijn mail staan. Daar hoef ik niet nog een communicatiesysteem bij te hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2021 08:57
En dat is dus mooi een probleem voor de werkgever.
Het hebben van WA is geen verplichting, als werkgever iemand ergens over wil informeren zijn er nog een tig andere manieren om dat te doen.

Het gaat in deze volgens mij ook niet om 'moeten' of verplichtingen.
Het is gewoon rete onhandig om jezelf zo buiten spel te zetten, om om een andere behandeling te vragen.
Ik zou me er bezwaard onder voelen, wetende dat ik steeds als enige apart op de hoogte gebracht moet worden van iets.
En het is toch vaak ook gewoon ontzettend handig? Ja, er kan veel prietpraat over en weer zijn op apps. Maar even een appje op de klassenapp s'ochtends vroeg: "reminder, gym gaat wél door vandaag!" Ik ben daar blij mee met mijn zeef geheugen! :-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever zorgt dat iedereen die dat nodig heeft de juiste apparatuur heeft en de juiste software en apps (WA dus).
Een enkele collega heeft ook mijn privé nummer. Als ik geen zin heb in werkappjes, gooi ik mijn telefoon in mijn tas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven