Stoppen met WhatsApp

12-04-2021 20:33 109 berichten
Naar aanleiding van een ander topic bij Digi ging ik er weer eens over nadenken: de privacy issues van het bedrijf Facebook. Regelmatig in het nieuws.

Zijn er hier mensen die er weleens aan gedacht hebben te stoppen met WhatsApp of andere Facebook diensten? Wat zijn jullie ervaringen? Overgestapt naar iets anders of gewoon gestopt? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 11:25
Toch las ik hier dat Facebook wel degelijk bij de inhoud van je berichten kan:
https://medium.com/@gzanon/no-end-to-en ... c6508731b2

En hier (ze zagen belgeschiedenis en sms berichten van Android gebruikers):
https://www.theverge.com/2018/3/25/1716 ... on-android

En het geld voor de boete hadden ze al opzij gezet zag ik in een ander nieuwsartikel, dus maakt kennelijk niet veel indruk.
Deze organisatie houdt het allemaal goed in de gaten en geeft tips hoe je zelf je privacy kunt beschermen: https://www.bitsoffreedom.nl/

En dit is een column over waarom databescherming een zaak is van algemeen belang, en niet van het individu:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/12/gr ... t-a3996597
Chienandalou schreef:
13-04-2021 12:11
Bij android phones kan google ook bij al je belgeschiedenis, sms en gegevens.

Bij Iphones wordt via o.a. Siri veel data verzameld.

De grote techbedrijven kúnnen vrij veel als ze willen, als gebruiker kun je bepaalde instellingen en/of handelingen aanpassen om te voorkomen dat alles zo maar opgevraagd kan worden.

De vraag is, hoe erg vind je het en wat heb je er voor over?



SMS of mail zijn niet altijd per definitie veiliger.
Siri kun je uitzetten.

Dat van Google vind ik wel wat anders, Android is van Google. Dat is hetzelfde als dat Apple bij je iMessage berichten kan. Maar wat heeft Facebook daar allemaal te zoeken?? Zij leveren geen besturingssysteem.

SMS of mail is niet per definitie veiliger inderdaad, maar Signal of Telegram lijken me wel wat. Maar als niemand daarop wil heeft dat weinig zin natuurlijk. Gebruiken mensen dat hier?
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 12:42
Siri staat bij mij uit.

SMS of mail is niet per definitie veiliger inderdaad, maar Signal of Telegram lijken me wel wat. Maar als niemand daarop wil heeft dat weinig zin natuurlijk. Gebruiken mensen dat hier?
Ja, ik, en het is niet zo dat 'niemand er op wil'. Vrijwel iedereen die ik het uitleg, installeert het direct. Bovendien zijn er dit voorjaar weer vrij veel mensen overgestapt, merkte ik.

Ik heb wel een alternatief voor Facebook geprobeerd, maar daar kreeg ik niemand mee. Mensen stoppen er eerder helemaal mee dan dat ze overstappen.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 12:42
Siri kun je uitzetten.

Dat van Google vind ik wel wat anders, Android is van Google. Dat is hetzelfde als dat Apple bij je iMessage berichten kan. Maar wat heeft Facebook daar allemaal te zoeken?? Zij leveren geen besturingssysteem.

SMS of mail is niet per definitie veiliger inderdaad, maar Signal of Telegram lijken me wel wat. Maar als niemand daarop wil heeft dat weinig zin natuurlijk. Gebruiken mensen dat hier?
Qua veiligheid lijkt Signal dan een goed alternatief.

Over Telegram: https://www.onemorething.nl/2021/01/tel ... oe-veilig/

‘Er worden nog steeds veel gegevens verzameld en heeft het platform een aantal keer per jaar te maken met cyberattacks. Mensen die WhatsApp gewend zijn zullen overigens niet veel verschil merken met Telegram, buiten het feit dat je gegevens niet bij Facebook eindigen. En wat dat betreft moet de vraagstelling misschien niet zijn welk platform veiliger is, maar waar jouw voorkeur naar uitgaat.
Wil jij je gegevens naar het hoofdkantoor van Telegram in Dubai sturen of geef je ze liever aan Mark Zuckerberg’s Facebook. Die keuze laten we aan jou over.’
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij dat ik in het geval van bijzonderheden mensen zelf op de hoogte kan stellen. En ook in 1 keer in mijn bewoordingen. Dat voorkomt misverstanden en eindeloos rondbellen. Die telefoon boom van vroeger was erg onhandig en tijdrovend.

Daarbij kan ik een bericht openen wanneer ik daar tijd voor heb. Een telefoontje is toch storend (je moet direct opnemen of terugbellen) en kost meer tijd. Voor je het weet heb je het ook over X, Y, Z. Terwijl je alleen mededeling A wilde doorgeven.

Telefoongesprekken zijn voor langere gesprekken. Een app is kort en bondig.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
13-04-2021 16:08


Telefoongesprekken zijn voor langere gesprekken. Een app is kort en bondig.

En dat vind ik er ook zo makkelijk aan.
Bijvoorbeeld even dat seintje geven: "ik stap nu in de auto, ben er met 10 minuten!"
Geen noodzaak en ook weer niet zo belangrijk dat ik er voor opbel,, maar toch wel erg handig!
Maar dat kan ook allemaal met andere chat-apps of sms.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 21:42
Maar dat kan ook allemaal met andere chat-apps of sms.
Maar dat kan alleen, als je met al je vrienden afspreekt welke app je gebruikt
En voor nu is dat met 10 miljoen gebruikers, meestal whatsapp

En ik snap, dat mensen principiele redenen hebben om ermee te stoppen, maar ik heb praktische om ermee door te gaan (tot een groter deel iets anders gebruikt, dan wordt dat weer eenvoudiger)
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 12:42

SMS of mail is niet per definitie veiliger inderdaad, maar Signal of Telegram lijken me wel wat. Maar als niemand daarop wil heeft dat weinig zin natuurlijk. Gebruiken mensen dat hier?

Ja, ik zit op Signal.
Ik zou zeggen: probeer het een keer uit. Je krijgt dan vanzelf een melding van welke contactpersonen het ook hebben. Het lijkt overigens erg op Whatsapp, dus de start zal niet heel moeilijk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven