Tips voor meer privacy

27-10-2019 22:35 36 berichten
hallo allen,

Zoals we allemaal wel weten wordt onze informatie aan de lopende band gestolen om door te kunnen verkopen aan derde partijen. Hier zijn wat tips die je kunt gebruiken om het die partijen zo moeilijk mogelijk te maken.
Doe jezelf een plezier en doe er iets mee, zodat je in ieder geval voor jezelf weet dat je geen sitting duck bent.

Zelf heb ik geen smartfoon en de mobiele telefoon die ik wel heb ligt altijd thuis, dus mijn gang door de buitenlucht is van mij. Ook pin ik niet, maar betaal met echt geld en ik heb wel een bonuspas, maar die is anoniem.

Mocht je de boodschap een beetje overdreven vinden en heb je niet gekeken vanavond, kijk dan Tegenlicht eens terug, daar wordt het allemaal uitgebreid uit de doeken gedaan.

Hieronder de tips en alvast een zoekmachine die je data niet verzameld:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... aroof.html

https://duckduckgo.com/?natb=v192-5__&cp=atbhc
Gebruna schreef:
28-10-2019 21:42
@Cateautje: ik zal tegenlicht nog gaan bekijken (had ik gemist).
De info op die site heb ik net wel gelezen: zo te zien doe ik het aardig; ik heb in elk geval nooit op Hyves, Twitter, instagram, LinkedIn, Marktplaats e.d. gezeten.

En echt nooit het gevoel gehad dat ik iets mis. Vrienden en bekenden die mij eerst voor ouderwets versleten en vaak zelfs (eerst) dachten dat ik dom/onhandig was en dan aanboden 'dat wel even voor mij te regelen en e.e.a. te installeren', geven mij nu groot gelijk. Want ik 'mis' (c.q. heb geen last van) dus ook alle ellende en gedoe die het met zich mee brengt.

Maar ik ben er redelijk fanatiek in: ik vind het niet nodig dat er een (pas)foto wordt gemaakt voor het dossier bij de tandarts (gebitsfoto moet toereikend zijn),
-en geen foto van de bestuursleden op de site (want dat had ik tevoren gecontroleerd: je kunt de foto's daar gewoon kopiëren en in een ander document plakken, dus dan bedank ik voor die eer).
-en niet meer printen bij de bibliotheek want dat kan alleen nog maar als je een pasje (op naam) hebt...
-en (na heel veel gedoe) uitgeschreven bij de KvK, géén BSN nummer op nota's maar "op aanvraag te verstrekken",
etc.

Maar blijkbaar kiezen mensen toch vaak voor (zogenaamd) 'gemak', of denken dat het onontkoombaar is, of zwichten voor die flauwekul van 'niets te verbergen hebben'....

Dus ik zal het té overdreven zien en doen (maar zal dit blijven doen).
Ben benieuwd wat dit topic verder zal opleveren (behalve de 'waarschuwing' dat dit forum ook onder sociale media valt en dat ik 'dus' verder geen recht van spreken heb... ;-)

Wat bedoel je met die laatste opmerking? Ik heb geenszins gezegd dat je geen recht van spreken hebt hoor. Integendeel: ik vind dat je gelijk hebt. Ik ben ook huiverig voor alles wat je besproken hebt. Maar soms kom je er niet onderuit als je nog ergens aan wil deelnemen, zoals inderdaad dit forum.

Edit: en bijvoorbeeld ook webwinkels. Ik bestel regelmatig kleding bij Wehkamp bijvoorbeeld. Daar hebben ze ook allerlei gegevens van de klanten. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om alleen nog in de winkel kleding te kopen en dat met contant geld te betalen, maar ik kies dan toch voor het gemak. Dus het blijft compromissen sluiten tussen gemak/leuk en privacy. Helemaal anoniem door het leven gaan is volgens mij niet meer mogelijk tegenwoordig.
Vind ik dat leuk? Nee. Maar het is helaas niet anders.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
29-10-2019 07:20
Wat bedoel je met die laatste opmerking? Ik heb geenszins gezegd dat je geen recht van spreken hebt hoor. Integendeel: ik vind dat je gelijk hebt. Ik ben ook huiverig voor alles wat je besproken hebt. Maar soms kom je er niet onderuit als je nog ergens aan wil deelnemen, zoals inderdaad dit forum.
[...]
Ik doelde daarmee uiteraard niet op jouw opmerking over fora, maar op mensen die in eerdere topics over dit onderwerp alles wegwuiven onder het mom van 'je neemt ook deel aan een forum'. Alsof je daarmee toch al álles qua privacy weggeven zou hebben en er dus geen enkel argument meer zou zijn om voorzichtig te handelen...

En ik bestel ook wel eens iets bij een webshop. Sommige zaken kún je niet eens meer in een winkel kopen (o.a. specifieke zaken bij een kantoorboekhandel).

Maar het blijft verstandig om altijd goed te blijven nadenken en opletten bij handelen op internet.

Waarom zou je exact je adres invoeren als je de heen- en terugreis van een reis wilt plannen via OV9292?
Ik heb ook de slimme meter geweigerd.
etc.
En eigenlijk hoop ik in dit topic meer van dit soort puntjes van aandacht te lezen.

Veel mensen prijzen m.i. redelijk kritiekloos alles wat zij 'zegeningen' noemen, maar lijken zich niet te realiseren of/hoe/dat e.e.a. zich ook tégen hen kan keren. Zo hebben we nu MPO (MijnPensioenOverzicht) zodat wie dat wil, kan zien hoeveel pensioen hij/zij later zal gaan ontvangen. Maar wie dat wilde zien, kon dat altijd al zien op zijn pensioenoverzichten. En de AOW bedragen zijn ook bekend.
Maar onder het mom van 'service aan de burger' is het vooral de overheid die er belang bij heeft om precies te weten hoeveel pensioen iedereen zal ontvangen zodat zij weten op welke (belasting)inkomsten de overheid in de toekomst kan rekenen....
Gebruna schreef:
29-10-2019 10:49
Ik doelde daarmee uiteraard niet op jouw opmerking over fora, maar op mensen die in eerdere topics over dit onderwerp alles wegwuiven onder het mom van 'je neemt ook deel aan een forum'. Alsof je daarmee toch al álles qua privacy weggeven zou hebben en er dus geen enkel argument meer zou zijn om voorzichtig te handelen...

En ik bestel ook wel eens iets bij een webshop. Sommige zaken kún je niet eens meer in een winkel kopen (o.a. specifieke zaken bij een kantoorboekhandel).

Maar het blijft verstandig om altijd goed te blijven nadenken en opletten bij handelen op internet.

Waarom zou je exact je adres invoeren als je de heen- en terugreis van een reis wilt plannen via OV9292?
Ik heb ook de slimme meter geweigerd.
etc.
En eigenlijk hoop ik in dit topic meer van dit soort puntjes van aandacht te lezen.

Veel mensen prijzen m.i. redelijk kritiekloos alles wat zij 'zegeningen' noemen, maar lijken zich niet te realiseren of/hoe/dat e.e.a. zich ook tégen hen kan keren. Zo hebben we nu MPO (MijnPensioenOverzicht) zodat wie dat wil, kan zien hoeveel pensioen hij/zij later zal gaan ontvangen. Maar wie dat wilde zien, kon dat altijd al zien op zijn pensioenoverzichten. En de AOW bedragen zijn ook bekend.
Maar onder het mom van 'service aan de burger' is het vooral de overheid die er belang bij heeft om precies te weten hoeveel pensioen iedereen zal ontvangen zodat zij weten op welke (belasting)inkomsten de overheid in de toekomst kan rekenen....

Ja dat ben ik helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
27-10-2019 22:38
Om eerlijk te zijn, maakt het mij niet uit wat mensen van me zien. Ik lig er geen seconde wakker van. Wat mij betreft plaatsen ze overal camera's tbh de veiligheid op straat.
Ik las een keer: mensen die zeggen dat privacy niet belangrijk voor ze is omdat ze toch niks te verbergen hebben, is hetzelfde als zeggen dat vrijheid van meningsuiting geen waarde voor je heeft, omdat je toch niks te zeggen hebt.

Misschien verander je van mening als je 'Je hebt wél iets te verbergen' hebt gelezen, van Maurits Martijn (De Correspondent). Hij legt het echt heel goed uit. Ook wat er met onschuldige data kan gebeuren in schuldige handen.
Wat eten we vanavond?
Heb de docu nog niet gezien, wel opgenomen. Maar bij de strekking kan ik me wel vanalles voorstellen, ik ben zelf voor zover mogelijk zuinig met privacy-aantastende activiteiten en handelingen, maar ik weet dat niemand er echt aan kan ontsnappen.

Zelf heb ik geen social media accounts, behalve LinkedIn puur als online cv. Ik doe daar verder niets mee.

Ik surf via een VPN met wisselend IP, ben nooit standaard ingelogd in Google, heb geolocatie uitstaan, gebruik geen openbare wifi, gebruik niet Google als zoekmachine maar DuckDuckGo en Brave als browser (aanrader, is van zichzelf helemaal ingesteld op privacybescherming, heeft uistekende adblockerfunctie en gebruikt ook standaard DuckDuckGo als zoekmachine). Daarnaast gebruik ik uBlock Origin als extra adblocker. Ik gebruik gewoon POP-mailaccounts, geen webmail. Iedere week leeg ik mijn browsercache een of meerdere keren. Voor autonavigatie gebruik ik een ouderwetse cd, geen Google Maps of andere online databron.

Als ik persoonlijke info moet invullen verzin ik iets, tenzij het echt gebonden moet zijn aan mijn persoonlijke ID.

Toch zie ik ook nog gewoon gerichte advertenties, dus je kunt je gewoon niet echt helemaal afsluiten voor de datagieren, tenzij je echt alles zo dichttimmert dat de meeste sites het ook niet meer doen. En dat is niet op te brengen, voor mij ook beroepshalve niet want mijn werk is behoorlijk internetgerelateerd. Ik ben al een buitenbeentje in mijn vak omdat ik geen social media-accounts heb.
Alle reacties Link kopieren
@Makreel: Dat boek van M. Martijn lijkt mij wel interessant
@Juriaan: Wat betreft browsercache: is een goede reminder (ga ik vaker doen)
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
29-10-2019 11:18
@Makreel: Dat boek van M. Martijn lijkt mij wel interessant
Echt dikke tip! Lekker geschreven ook.
Wat eten we vanavond?
Ik ben echt geschrokken van het bericht dat die invasie op je privacy zelf een inbreuk en verwoestend kan werken op de democratie. Dat merk ik al, want ik volg op Facebook 3 politieke partijen en van 2 krijg ik nooit iets op mijn nieuwsoverzicht, daarvoor moet ik naar de pagina's van de partijen zelf.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
28-10-2019 19:39
Ik meld mij graag bij dit topic, vooral in de hoop goede tips mee te krijgen. Echte privacy hebben we al lang niet meer, maar ik ben ook iemand die probeert e.e.a. nog een beetje te bewaken.

Ik heb bijv. nog steeds een mobiele telefoon met een prepaid kaartje. Op verzoek van derden heb ik nu ook een -goedkope- smartphone, ook met een prepaid kaartje die in principe altijd thuis ligt: via de wifi kunnen mensen mij dan via whats app bereiken. Als ik onderweg ben dus geen last van stoorzenders. Wie mij echt heel dringend nodig heeft, kan het mobiele nummer bellen en ouderwets tegen mij praten.

Betalen doe ik in principe altijd en overal contant. Net zoals men dat in de overige EU landen trouwens nog steeds doet.
In mijn ogen ook prettiger v.w.b. menselijk contact.

Als het niet anders kan, betaal ik met pin (nooit met contactloos betalen). Daarvoor heb ik een extra pasje waar altijd maar een klein bedrag op staat.

Ik heb geen navigatiesysteem (nog steeds op 'gevoel', de stand van de zon, en soms het oude vertrouwde Shell straatnamenboek is voldoende). Soms laten mensen trots zien dat zij op hun navigatie 'home' kunnen intoetsen.... vind ik altijd redelijk onhandig: iemand die jouw sleutelbos pakt/vindt, loopt naar de parkeerplaats, ziet aan de knipperlichten welke auto hij moet nemen en drukt op 'home' om met de huissleutel aan diezelfde sleutelbos de voordeur open te kunnen maken... ik vraag dan altijd waarom mensen daar niet het adres van de dichtstbij zijnde kerk of supermarkt invoeren (daarna weten zij de weg naar hun eigen huis toch wel te vinden?).

Enquetes op internet ("kijk wat dit voor uw situatie betekent"): de ene keer ben ik man, vrouw, oud, jong, etc. zodat er geen echt profiel van te maken is. En het werkt, tenminste als ik zie wat er daarna aan reclames volgt... ;-)

Bonuskaarten nooit op eigen naam; daar heb ik een tweede internetnaam voor.
Speciaal mailadres voor reclame-achtige zaken.
Géén mail op telefoon.

En ja, ik weet dat e.e.a. consequenties heeft, bijv. theater of bioscoop waar je iets (toegangsbewijs) moet scannen met je telefoon, die sla ik over als zijnde 'niet geschikt voor mij'. Blijkbaar zijn er voldoende hele moderne mensen die wél naar die gelegenheden gaan en meedoen, dus men zal mij niet missen.

Toen ik onlangs mijn rijbewijs moest verlengen, heb ik ook die chip met nieuwe inlogfunctionaliteit geweigerd (nieuwe soort EU-brede DigiD), daar heb ik toen nog een topic over geopend maar dat werd al snel afgedaan als overdreven....
Whats'app heb je niet nodig. Een bonuskaart op naam ook niet. Want ook die tweede mail kan aan jou gekoppeld worden. Voor zaken waar je absoluut eerst een mailadres moet geven kun je een 10 minute mail aanmaken. Die kun je net zo lang laten bestaan als nodig is om je inlogcode te ontvangen.
Navigatie is één ding, maar je auto zelf houdt ook veel bij. Google maar eens op connected car.

Verder doe ik een aantal dingen die jij doet ook. Dat van dat rijbewijs wist ik niet.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
@merano:
Nee, whats'app heb ik nar mijn idee nergens voor nodig. In dit geval is het meer service naar anderen, bij wie het (letterlijk en figuurlijk) in hun systeem zit. En WA staat alleen geïnstalleerd op een -extra- mobiel (met prepaid kaartje erin) die altijd thuis ligt (wifi).

Via je IP-adres kan men mail altijd herleiden als dat nodig zou zijn. Denk zelf niet dat dit ooit aan de orde zal zijn want ik ben zo iemand die 'niets te verbergen heeft', maar alleen mijn privacy wil bewaken. En niet overal met naam en toenaam geregistreerd wil worden.
Een 10-minuten mail zegt mij niets. Of bedoel je daar het aanmaken van een (extra) mail adres mee?

Wat de auto betreft: ik wist wel dat er tegenwoordig meer wordt ingebouwd dan je denkt. En tot mijn verbazing ontving ik gisteren ook een brief van Allianz dat de mobiliteitsgarantie/service die mijn auto heeft, uitgevoerd wordt (?) door Allianz Global Assistance. Aldaar is blijkbaar een deel van de back-up gegevens uit een kluis gestolen; om die reden informeert men nu alle klanten (die niet wisten dat -en welke- gegevens daar dan in die back-up zitten).

Wat je er allemaal mee kan/moet weet ik ook niet.
Maar het maakt mij niet blijer....
Alle reacties Link kopieren
Nee, blij word ik er ook niet van.

https://10minutemail.com/10MinuteMail/index.html
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven