Toestelkrediet kwijtgescholden BEN

06-12-2021 20:26 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik heb nu ongeveer 2/3 maandjes een nieuw toestel bij de telefoonprovider BEN. Ik heb vandaag een mailtje gekregen en snap het niet helemaal.. Hoe ik het begrijp is dat ik door een fout van hun niet meer voor mijn toestel hoef te betalen, het is me alleen niet helemaal duidelijk.. is er iemand die me hiermee kan helpen en er wat meer vanaf weet? Hieronder de mail!

Je hebt pasgeleden een abonnement met mobiele telefoon afgesloten bij mij. Hierbij betaal je de mobiele telefoon in maandelijkse termijnen af. Bij het afsluiten van een abonnement met toestelkrediet is het wettelijk verplicht om te controleren of je voldoende kredietruimte hebt om het krediet te kunnen aflossen.

Ik heb niet goed gecontroleerd
In jouw geval is die controle niet goed gegaan en daardoor heb ik je onterecht een te hoog toestelkrediet gegeven. Het maandbedrag dat je betaalt, past volgens de richtlijnen die zijn vastgelegd in de telecomkredietcode niet bij de financiële situatie zoals je die hebt opgegeven. Dat is mijn fout en daarvoor bied ik je dan ook mijn excuses aan. Ik vind het belangrijk om met zorg en nauwkeurigheid met toestelkredieten om te gaan en daarom pas ik je toestelkrediet in jouw voordeel aan.

Ik had op basis van jouw gegevens een lager, of geen, toestelkrediet moeten verstrekken. Om dit recht te zetten, scheld ik het toestelkrediet kwijt. Dit betekent dat je tijdens de resterende looptijd van het Ben abonnement geen toestelkrediet meer hoeft te betalen. Vanaf de factuur die in januari verschijnt (over het verbruik van december) breng ik het toestelkrediet niet meer in rekening. Wanneer ik al een maandelijkse afbetaling bij je in rekening heb gebracht, krijg je dat bedrag binnen drie weken teruggestort op het bij mij bekende rekeningnummer. Je mag je mobiele telefoon gewoon houden en je bundel blijft hetzelfde.

Een eventuele BKR-registratie wordt verwijderd
De fout waardoor ik je een te hoog krediet heb gegeven, heeft zich bij een kleine groep klanten voorgedaan. Zij worden hier ook per e-mail over geïnformeerd. De fout is inmiddels hersteld en al mijn kredietcontroles werken weer naar behoren. De Autoriteit Financiële Markten is hiervan op de hoogte. Als je toestelkrediet hoger dan € 250 was, dan heb ik dat geregistreerd bij het BKR. Die registratie wordt in de loop van januari verwijderd.


Als er iemand is die me wat beter in jip en janneke taal kan vertellen wat er hier bedoelt word zou dat fijn zijn!!
Alvast bedankt :)
Netjes

Je hebt je telefoon gratis gekregen.

Abonnement loopt gewoon door zonder de maandelijkse afbetaling van het toestel.
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
06-12-2021 20:30
Netjes

Je hebt je telefoon gratis gekregen.

Abonnement loopt gewoon door zonder de maandelijkse afbetaling van het toestel.
Dus je betaalt voor je internet etc, niet voor je telefoon. Dus je maand bedrag gaat omlaag.

Mooi opgelost van ze zeg.
Alle reacties Link kopieren
Word er niet heel veel gesproken met ik en jij?
Vind t taalgebruik nogal opvallend.
Wat ik eruit haal is dat je nu niet voor je toestel betaald maar ik vraag me dan wel af of je het ook echt gratis krijgt nu of dat je later alsnog voor je toestel moet betalen.

En is deze mail echt van Ben? Vind het niet erg professioneel klinken allemaal. Waarom ik en mij en niet gewoon Ben?
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-12-2021 20:41
25.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo vertalen in jip en janneke taal: je inkomen is te laag voor het toestel+abbo dat je kocht. BEN had tegen je moeten zeggen dat je dit niet kon kopen. Ze hebben een fout gemaakt. Ze zijn bang dat ze op hun flikker krijgen van de AFM. Ze zeggen daarom tegen jou dat je niet hoeft te betalen.

Wat ze niet zeggen: JIJ had ook kunnen uitrekenen wat je per maand kunt betalen voor een telefoon+abbo. Je hebt een te duur abonnement gekozen. Nu is het een meevaller omdat BEN het netjes oplost.
Alle reacties Link kopieren
Wie is ik in dit verhaal? Ik vind het nogal een bijzonder persoonlijk mailtje terwijl het over iets zakelijks gaat.
Klanten worden ook meestal met u aangesproken lijkt me?
Is dit wel echt?
Ja volgens mij is dat een beetje het ding van Ben, dat hoor je ook op de reclames. Maar je hoeft nu dus alleen je abonnement te betalen voor internet en niet meer het toestel zelf. Denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Een telefoon afschrijven is veel goedkoper dan een boete van de acm.
Alle reacties Link kopieren
annie2 schreef:
06-12-2021 20:37
Word er niet heel veel gesproken met ik en jij?
Vind t taalgebruik nogal opvallend.

BEN communiceert zo, al jaren.
Alle reacties Link kopieren
De taal is altijd zo bij ben, er word altijd gepraat met ik en jij door hun, ook aan de telefoon. En van dit emailadres heb ik al vaker mails van ze ontvangen
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
06-12-2021 20:43
Wie is ik in dit verhaal? Ik vind het nogal een bijzonder persoonlijk mailtje terwijl het over iets zakelijks gaat.
Klanten worden ook meestal met u aangesproken lijkt me?
Is dit wel echt?

"Ik ben Ben". Dat hele 'ik' doen ze al vanaf dag 1.
Alle reacties Link kopieren
Morgen direct contact opnemen met je provider!
Een professioneel/groot/bekend bedrijf stuurt geen brieven of mails waarin ze je en jou gebruiken. Het zou mij niets verbazen als dit één of andere oplichting is. Dus wees er voorzichtig mee.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
06-12-2021 20:43
Wie is ik in dit verhaal? Ik vind het nogal een bijzonder persoonlijk mailtje terwijl het over iets zakelijks gaat.
Klanten worden ook meestal met u aangesproken lijkt me?
Is dit wel echt?
Ben praat graag in 1e persoon. En dat U zie je alleen nog bij ouderwetse winkels/webshops, toen ik nog bij een webshop werkte moest ik klanten met jij aanspreken tenzij ze mij persoonlijk verzochten u te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
06-12-2021 20:48
Morgen direct contact opnemen met je provider!
Een professioneel/groot/bekend bedrijf stuurt geen brieven of mails waarin ze je en jou gebruiken. Het zou mij niets verbazen als dit één of andere oplichting is. Dus wees er voorzichtig mee.
Jawel hoor. Maar nabellen is sowieso een goed idee, just to be sure.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
06-12-2021 20:48
Morgen direct contact opnemen met je provider!
Een professioneel/groot/bekend bedrijf stuurt geen brieven of mails waarin ze je en jou gebruiken. Het zou mij niets verbazen als dit één of andere oplichting is. Dus wees er voorzichtig mee.
Ben gebruikt deze taal in alle mails, ook aan de telefoon dat is het hele ding “ik ben BEN”
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
06-12-2021 20:48
Morgen direct contact opnemen met je provider!
Een professioneel/groot/bekend bedrijf stuurt geen brieven of mails waarin ze je en jou gebruiken. Het zou mij niets verbazen als dit één of andere oplichting is. Dus wees er voorzichtig mee.

:facepalm:

Nee, BEN communiceert al járen zo. Echt al vanaf dag één, in elk reclamespotje, op hun website, in hun teksten. Dit is de stijl die ze hebben gekozen. Tone of voice, ontwikkeld door reclamebureau KesselsKramers. Schoolvoorbeeld van hoe je je je beeld en je keuzes doorvoert in al je communicatie. Dit wordt letterlijk onderwezen als casus op opleidingen die in deze sector zitten.

Edit, voor de mensen die me niet geloven: https://www.kesselskramer.com/project/ben

Sinds 1999 is dit al zo. Position it as the most personal mobile network versus impersonal or business-orientated competitors like KPN, Libertel, Telfort and Dutchtone.
pergamon wijzigde dit bericht op 06-12-2021 20:54
34.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Amberdg123 schreef:
06-12-2021 20:51
Ben gebruikt deze taal in alle mails, ook aan de telefoon dat is het hele ding “ik ben BEN”

Ja, dat lees ik nu inderdaad bij andere reacties.
Toen ik aan het typen was, stond dat er nog niet. Maar ondanks dat, zou ik het toch nog even checken morgen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-12-2021 20:51
:facepalm:

Nee, BEN communiceert al járen zo. Echt al vanaf dag één, in elk reclamespotje, op hun website, in hun teksten. Dit is de stijl die ze hebben gekozen. Tone of voice, ontwikkeld door reclamebureau KesselsKramers. Schoolvoorbeeld van hoe je je je beeld en je keuzes doorvoert in al je communicatie. Dit wordt letterlijk onderwezen als casus op opleidingen die in deze sector zitten.

Waarom moet daar direct weer zo'n facepalm bij?
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
06-12-2021 20:50
Ben praat graag in 1e persoon. En dat U zie je alleen nog bij ouderwetse winkels/webshops, toen ik nog bij een webshop werkte moest ik klanten met jij aanspreken tenzij ze mij persoonlijk verzochten u te gebruiken.
Ah, weer wat geleerd, haha. Bedankt voor de uitleg 🙂.
Nu je het zegt ken ik die reclame wel, maar had me nooit bedacht dat ze ook op die manier zouden communiceren.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
06-12-2021 20:54
Waarom moet daar direct weer zo'n facepalm bij?

Een professioneel/groot/bekend bedrijf stuurt geen brieven of mails waarin ze je en jou gebruiken. Het zou mij niets verbazen als dit één of andere oplichting is.


Dat is gewoon écht al jaren achterhaald. Heel veel grote bedrijven schrijven 'jij'. En BEN in het bijzonder communiceert al met 'ik' sinds 1999. Ik ben helemaal pro mensen waarschuwen voor phishing, maar dit is gewoon echt ongegrond en ongeïnformeerd.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
06-12-2021 20:54
Ah, weer wat geleerd, haha. Bedankt voor de uitleg 🙂.
Nu je het zegt ken ik die reclame wel, maar had me nooit bedacht dat ze ook op die manier zouden communiceren.
Ja let er maar eens op. Heel veel grote (moderne) webshops communiceren met jij en je, zowel op sites als in mails als in klantencontact. Het komt meer informeel en minder afstandelijk over, daarom doen ze dat. Ik heb echt maar enkele keren gehad dat een klant het niet kon waarderen en dat waren altijd 70 plussers.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd TO, je hebt idd een gratis telefoon.

Je inkomen is te laag en ze hadden je dit toestel niet mogen verkopen. En omdat het hun fout was, komt de vordering die ze op jou hadden te vervallen.

https://www.t-mobile.nl/geld-lenen-kost-geld

Hier staat het beter uitgelegd.

Toen ik mijn mobiel kocht heb ik bijbetaald, tot ik onder die 250 euro zat. Met mijn lage inkomen had ik anders ook mijn mobiel niet mogen aanschaffen met toestelkrediet.

Wat je de eerste 3 maanden aan aflossing voor je mobiel hebt betaald, krijg je teruggestort. Je krijgt dus ook nog geld terug.

Je abonnement loopt gewoon door dus je blijft betalen voor je bundel/Mb's/gesprekken. Het kan zijn dat wat je terug zou krijgen daarmee wordt verrekend.
hanke321 wijzigde dit bericht op 06-12-2021 21:00
1.06% gewijzigd
viva-life22 schreef:
06-12-2021 20:48
Morgen direct contact opnemen met je provider!
Een professioneel/groot/bekend bedrijf stuurt geen brieven of mails waarin ze je en jou gebruiken. Het zou mij niets verbazen als dit één of andere oplichting is. Dus wees er voorzichtig mee.
Dus wel. Ben en Ikea sowieso al heel lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven