Waar foto’s bewaren?

15-01-2020 14:22 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Mijn opslag/icloud van mijn telefoon zit steeds vol, waardoor ik geen back up kan maken.
Ik heb een opslag van 256 gb op mijn iPhone, het gaat dan ook zeker om 35.000 foto’s. Verwijderen is geen optie.

Hoe en waar kan ik deze het beste opslaan op een veilige manier?
Dropbox is dat iets? Hoe werkt dat? En eventuele kosten?

Tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles op een NAS staan.
Joyce48 schreef:
15-01-2020 14:43
Ik zet alle foto's - van telefoon en camera - altijd op mijn PC en maak eenmaal in de 14 dagen een back-up op een externe harde schijf die ik elders bewaar. Pas nadat ik een backup heb gemaakt verwijder ik de foto's van het kaartje van mijn camera en van mijn telefoon. Zo heb ik altijd alle bestanden dubbel, ik zou nooit op de cloud vertrouwen .......
Dit doe ik ook zo.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2020 14:33
Externe harde schijven aanschaffen dus.
Zou zelf niet alleen op online durven vertrouwen eerlijk gezegd.
Dit.

Goede ervaring met Toshiba.

Te bewaren in een brandwerende kluis.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2020 16:18
Ik gebruik 2 harde schijven.
En ja die kunnen ook kapot gaan, maar alles online bewaren terwijl je niet weet of het hele onlinegebeuren ooit een keer plat wordt gelegd/gewist door cyberterrorisme? Ik zou daar dus niet 100% op vertrouwen en ook een backup in eigen beheer willen houden. Ook houd ik niet van maandelijkse kosten die er aan online opslag verbonden zijn.
ik zou dan wel zorgen dat je een van de twee harde schijven ergens anders bewaart dan in je eigen huis. Een inbraak of brand en je bent alles kwijt.

Ik doe overigens allebei (dus en eigen backup en in cloud) maar ik ben dan ook wel een beetje een neuroot met backups.
Alle reacties Link kopieren
Daarom heb ik een brandwerende kluis in huis.
HD schijf kan er makkelijk in.
Ook op kantoor handig (wachtwoorden e.d)
jaja007 wijzigde dit bericht op 16-01-2020 14:11
Reden: Aanvulling
51.95% gewijzigd
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ontzettend veel pech gehad met mijn externe harde schijven door de jaren heen. Heb er geen een die het langer dan 5 jaar heeft uitgehouden, dus ik vertrouw niet meer exclusief op een (externe) harde schijf.

Voor mijn foto's gebruik ik Flickr professional. Je krijgt ongelimiteerde opslag en een hoop handigheidjes voor $50 per jaar.
Daarnaast sla ik ook alles op een (nieuwe) externe harde schijf die beweert tegen vallen e.d. bestand te zijn (CalDigit).

Voor alle andere documenten (geen foto's) gebruik ik een cloud backup. Degene die ik gebruik is alleen voor bedrijven, maar met een MS Office subscription krijg je ook 1TB gratis via OneDrive.
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op server van mijn man op andere locatie.
1 externe harde schijf, die ik ook geregeld bij me heb.
En alles op mijn iMac.

3 plekken dus. Telefoon gooi ik jaarlijks dan leeg.

Mijn foto's komen niet online bij een Apple, Microsoft of Google.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Dropbox om m’n foto’s van m’n iPad/iPhone te exporteren naar m’n pc en daaruit alles op externe schijf te zetten. Daarna haal ik alle foto’s die ik niet meer in iPad of iPhone wil houden daar vanaf. Kost ff moeite maar dan is alles wel weer veilig. (Ik heb nog niet ontdekt hoe ik automatisch m’n foto’s kan verwijderen na importeren in Dropbox :$
Externe harde schrijven gebruiken als backup, is vroeg of laat vragen om problemen. Alles op je iPhone houden is dat net zozeer trouwens.

Als je al in de Apple-leefwereld zit, dan is iCloud the way to go; 200Gb is iets van een 3€ per maand, 2Tb is iets van een 10€ per maand (geen idee hoeveel het is om meer te hebben, maar ook dat zal heus wel mogelijk zijn).

En als je ietwat minder digibeet bent, dan is een NAS thuis ook zeker een goed idee. Hier staat alles van muziek, films, documenten, foto's en video's op een dedicated server, met een regelmatige backup op een andere server.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet je met 35.000 foto's. Alsof je die ooit nog gaat bekijken.
Bwoah, wij zitten aan net geen 50.000 op onze server, en dat zijn dat alle foto's en films sinds we ooit met een digitale camera aan de slag zijn gegaan.
Dat zijn uiteraard niet allemaal Newton, Lagrange of Baetens-kwaliteits plaatjes, maar die opkuisen gaan we sowieso niet doen en kwijtspelen willen we ze evenmin. Niet wanneer opslag zo goedkoop is :D
Alle reacties Link kopieren
Maar wat moet je er mee? Dat vraag ik mij af.
Hetzelfde als je met oude fotoalbums doet ongetwijfeld :D

In ons geval worden die foto's gewoon gestreamed naar een aantal digitale fotokaders doorheen het huis.
Alle reacties Link kopieren
Google Photo's, heeft een onbeperkte gratis opslagruimte voor foto's en filmpjes.
Alle foto's van je telefoon kun je synchroniseren. Zodra ze in de cloud staan, kun je ze ook met een druk op de knop verwijderen van je telefoon, maar via de app altijd weer bekijken.
Dropbox bewaart jouw bestanden/foto's on line en slaat deze ook op op de harde schijf van pc/laptop waarop je dropbox installeert. Ik weet niet of er een limiet is aan het aantal pc's/laptops waarop dat kan, in iig minstens 3. Tot een zeker aantal bytes gratis, daarna betalend.
minnimouse schreef:
15-01-2020 20:51
Wij hebben alles op een NAS staan.
Dat is een veelgemaakte fout, een NAS is geen backup, een NAS moet gebackupped worden. Bij gebruik van RAID zit je iets veiliger, maar als er meer dan 1 schijf kapot gaat, dan heb je alsnog niks meer.

Gebruik hoe dan ook altijd meer dan 1 harde schijf en leg de tweede ergens buitenshuis. Ik had laatst nog een collega aan m'n bureau die de foto's vanaf de geboorte van haar kinderen (zitten nu op de middelbare) op één schijf had staan en die was kapot. Het is te hopen dat een dataherstelbedrijf nog wat kan.

Ik heb m'n foto's op de computer staan, die synct met de NAS en de NAS wordt gebackupped op externe harde schijven. Verder heb ik nog een harde schijf verstopt in huis en ligt er eentje op m'n werk. Ik heb fotografie als hobby, dus wellicht wat erg nerdy, maar toch, just saying.
Izzy_ schreef:
30-01-2020 07:04
Dat is een veelgemaakte fout, een NAS is geen backup, een NAS moet gebackupped worden. Bij gebruik van RAID zit je iets veiliger, maar als er meer dan 1 schijf kapot gaat, dan heb je alsnog niks meer.
Bwoah, voor een single bay NAS klopt dat en voor alles dat in Raid 0 draait eveneens, maar eens je daarmee begint te spelen kan je er wel van uit gaan dat je dat ook wel weet en dat je jezelf bewust bent van wat er verkeerd kan gaan. Raid 1 en "alles" wat daarboven gaat, brengt je al een heel eind, maar het blijft uiteraard aangeraden om alsnog de kritische zaken daarop te backuppen.

En ook daar blijft je dan weer afhankelijk van het niet falen van je backups. Draagbare/externe schijven zijn op dat vlak evenmin zaligmakend; cloud oplossingen zijn dan nog het betere alternatief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven