wat is dit en hoe werkt het?

27-03-2011 09:58 19 berichten
Kan iemand mij vertellen hoe dit heet en wat je moet doen?

Enige info die ik kreeg was dat er een app was die dit kon lezen.

Je kunt er dan een foto van maken ( geloof ik) en dan zie je dus een plaatje of stuk tekst.

Ik moest gelijk denken aan een jaar of 15 geleden waren er allemaal van die boekjes met patronen erin, en als je dan half scheelt keek zag je ineens een 3D voorstelling. Vond ik geweldig maar heb ook geen idee hoe dat heet, en of dat ook nog online te bekijken is.
Alle reacties Link kopieren
Het is een soort icoon waarin informatie over een object of bedrijf (telefoon, website etc) is opgeslagen en het heet... dat ben ik even vergeten.
:-D
De QR code dus... http://nl.m.wikipedia.org/wiki/QR-code
Hee wat goed, QR quick reaction :-)

Bedankt!

Ik dacht alleen dat je er zelf ook iets leuks in kon zien ( zo werd het aan mij verteld)
Het is een barcode. Ook wel tag genoemd, geloof ik. IIg: google maar eens op "scan met je mobiel", en alle info komt je tegemoet!
Ah, QR-code, dat wist ik dan weer niet
Je kan er op sommige vluchten mee inchecken op schiphol en je ziet ze tegenwoordig ook op visitekaartjes.
Een goede QR-app is:

i-nigma 4

(gratis)
Nee zelf kan je er niks in zien; het is niet zoals die boekjes van vroeger (waarvan het me nooit gelukt is die afbeeldingen ook daadwerkelijk te zien :'()
Maar wat is het nut er dan van?
Bijvoorbeeld als je je reis gaat plannen op 9292ov.nl, dan staat onderaan je reisbeschrijving zo'n QR code, als je deze scant met je mobiel slaat hij de routebeschrijving op in je telefoon. Dan hoef je hem dus niet meer uit te printen/over te schrijven o.i.d.
Ja of ze plaatsen er een op een bierflesje, die scan je in met je mobiel en koppel je aan je app waarmee je punten spaart voor leuke dingetjes. Voor de fabrikant inzicht in koopgedrag en klantloyaliteit.
Het heet augmented reality. Erg leuk.
Ik heb een keer voor kerst van en leverancier een fles wijn ontvangen en er zat toen op de fles zo'n code. Toen ik die scande gaf het een berichtje Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.
VAN WIKIPEDIA:

Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die in 1994 is ontwikkeld door Denso-Wave, een dochteronderneming van het Japanse bedrijf Denso.

De letters QR zijn een afkorting van Quick Response ("snelle reactie"). De code werd ontwikkeld om snel decodeerbaar te zijn. QR-codes waren oorspronkelijk bedoeld voor het identificeren van auto-onderdelen, maar worden in Japan inmiddels algemeen gebruikt in tijdschriften, op bushaltes en op visitekaartjes. In Nederland is de code terug te vinden op de e-tickets van de NS, maar ook steeds vaker op posters.

Denso is een toeleverancier van Toyota en levert elektronische componenten en samenstellingen. Toen Toyota eiste dat de onderdelen beter identificeerbaar moesten zijn, werd door een dochteronderneming van Denso een tweedimensionale streepjescode ontwikkeld. Deze code werd aanvankelijk alleen in de auto-industrie gebruikt. In Japan beschikte men echter al vroeg over gsm-telefoons met camera's en internettoegang (i-mode). Zo ontstond het idee de QR-code te gebruiken voor het aanbieden van een URL. De URL wordt hierbij gecodeerd tot een QR-code, die wordt afgedrukt in een tijdschrift, op een poster, of op de verpakking van een product. De gebruiker richt zijn cameratelefoon op de QR-code, en neemt hiervan een foto. De code wordt door een QR-lezer in de telefoon omgezet in een URL, waarna in de webbrowser van de telefoon de bijbehorende website wordt getoond. Deze methode bespaart de gebruiker het moeizaam op een telefoon intypen van een URL. Tegenwoordig beschikken alle smartphones over een QR-codescanner. Recente scanners op mobiele telefoons (Barcode Scanner op Android) hoeven niet meer eerst een foto te nemen om die vervolgens te analyseren. Deze scanners kunnen realtime een QR-code scannen, waarmee het scannen van QR-codes ook echt snel wordt.

Op een vergelijkbare manier kunnen e-mailadressen, contactinformatie (vCards), agenda-afspraken, GEO-locaties, sms-berichten, telefoonnummers en teksten (maximaal 7089 tekens) worden aangeboden. Met een druk op de knop staat vervolgens bijvoorbeeld een afspraak in de agenda, of kan er genavigeerd worden naar een bepaalde locatie. De gescande GEO-coördinaten worden daarbij rechtstreeks in het navigatieprogramma van de telefoon ingevoerd.
Een QR code kun je scannen met een Android toestel, daarvoor heb je wel een app nodig zoals een barcode scanner.

Ik heb hem voor je gescand, de tekst die er in gezet is:

"Je snapt het! Laat ff weten dat je dit gelezen hebt. Ben erg nieuwsgierig of dit begrepen word. Joep"

Have fun
quote:merretje schreef op 27 maart 2011 @ 11:04:

Ik heb een keer voor kerst van en leverancier een fles wijn ontvangen en er zat toen op de fles zo'n code. Toen ik die scande gaf het een berichtje Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.Nou ja, in dit geval zou ik die tekst dan gewoon op de fles zetten...
quote:Bbwtje schreef op 27 maart 2011 @ 11:42:

Een QR code kun je scannen met een Android toestel, daarvoor heb je wel een app nodig zoals een barcode scanner.En voor iPhone zijn er ook hele veel te vinden. Zbar doet het wel goed...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven