Zeer onstabiele Wifi Online.nl...kan ik zelf nog iets doen?

06-06-2025 10:27 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een internet-abonnement van 50 Mbps bij Online.nl. Sinds anderhalve week is mijn Wifi echter verschrikkelijk traag en haal ik regelmatig hooguit 1/tiende van de downloadsnelheid..Zelfs mails openen kost meerdere minuten. Ik heb een up-to-date laptop van ca. 2,5 jaar oud en met Windows 11. Bekabeld de verbinding testen kan niet omdat de laptop daar geen aansluiting voor heeft. Het vreemde vind ik dat mijn telefoon wel snelle wifi lijkt te hebben (android-toestel)...

Zaterdag heeft Online.nl mijn modem gereset wat even leek te helpen maar zondag was alweer de wifi traag. Bij bellen met Online.nl bieden zij als enige optie om een monteur te laten komen waarvoor 70 euro in rekening wordt gebracht..

Is dit normaal? Kan ik zelf nog iets doen thuis zonder die monteur te laten komen?
Je hebt van die koppelstukjes dat je van een vaste internetkabel naar een USB-c aansluiting kan. Zo kan je je laptop aan het vaste internet krijgen.

Als je telefoon wel snelle WiFi heeft zou ik het probleem eerder bij je laptop zoeken. Wellicht is de WiFi ontvanger in je apparaat kapot? Misschien kan je even met je laptop naar iemand anders gaan en daar checken hoe je WiFi ontvangst is?
Gewoon _melon met login problemen
Is al het andere wat je bij online afneemt wel stabiel? Dat is wat ik mij als eerste afvraagt (haperende televisie etc?)

Daarna wijst het hier toch wel dat het issue ansich in de laptop of de verbinding die binnenkomt op de laptop ligt, heb de optie nog een apparaat naast je mobiel te proberen?
yourlocalhero schreef:
06-06-2025 10:44
Is al het andere wat je bij online afneemt wel stabiel? Dat is wat ik mij als eerste afvraagt (haperende televisie etc?)

Daarna wijst het hier toch wel dat het issue ansich in de laptop of de verbinding die binnenkomt op de laptop ligt, heb de optie nog een apparaat naast je mobiel te proberen?
Ik heb geen andere producten van Online.nl. Alleen internet. Het enige apparaat dat ik verder in huis heb is mijn werklaptop en daaraan merk ik geen traagheid. Wat mij wel opvalt is wel op vaste tijdstippen op een dag de wifi traag is, zoals 's morgen rond negenen en 's middags rond vijven. (Ik woon in een appartementencomplex met 12 appartementen. Wat ik wel weet is dat in de hele buurt / straat ook onlangs glasvezel is aangelegd)
yourlocalhero schreef:
06-06-2025 10:44

Ik heb geen andere producten van Online.nl. Alleen internet. Het enige apparaat dat ik verder in huis heb is mijn werklaptop en daaraan merk ik geen traagheid. Wat mij wel opvalt is wel op vaste tijdstippen op een dag de wifi traag is, zoals 's morgen rond negenen en 's middags rond vijven. (Ik woon in een appartementencomplex met 12 appartementen. Wat ik wel weet is dat in de hele buurt / straat ook onlangs glasvezel is aangelegd)
_melon2 schreef:
06-06-2025 10:30
Je hebt van die koppelstukjes dat je van een vaste internetkabel naar een USB-c aansluiting kan. Zo kan je je laptop aan het vaste internet krijgen.

Als je telefoon wel snelle WiFi heeft zou ik het probleem eerder bij je laptop zoeken. Wellicht is de WiFi ontvanger in je apparaat kapot? Misschien kan je even met je laptop naar iemand anders gaan en daar checken hoe je WiFi ontvangst is?
Bij mijn vader thuis (die Ziggo heeft) was de Wifi-ontvangst wel goed..dus zit het probleem dan in de laptop of toch bij Online.nl?
_melon2 schreef:
06-06-2025 10:30

Waar is zo'n koppelstuk verkrijgbaar?
Snoopy80 schreef:
06-06-2025 10:57
Waar is zo'n koppelstuk verkrijgbaar?
https://www.bol.com/nl/nl/p/netwerkadap ... Y0QAvD_BwE

Zoiets. En de plaatselijke telefoonwinkel heeft het vast ook wel.
Gewoon _melon met login problemen
Je kunt altijd even proberen de drivers van je wifi adapter in je laptop even updaten of even wifi op de laptop uitschakelen en weer inschakelen. Dit is wel een veelvoorkomend probleem bij laptops. Ook kun je eens kijken of er misschien een update is voor de wifi adapter.
Heb je al een Speedtest gedaan om te kijken of er daadwerkelijk verschil tussen je telefoon en je laptop zit?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
06-06-2025 11:07
Heb je al een Speedtest gedaan om te kijken of er daadwerkelijk verschil tussen je telefoon en je laptop zit?
Ja, via Speedtest.net. Resultaat op telefoon: 34,37 downloadsnelheid. Op laptop downloadsnelheid 4,08 Mbps...
Moiren schreef:
06-06-2025 11:07
Ja, via Speedtest.net. Resultaat op telefoon: 34,37 downloadsnelheid. Op laptop downloadsnelheid 4,08 Mbps...
Snoopy80 schreef:
06-06-2025 11:11
Dat is wel bizar ja.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Misschien je wifi-kanaal wijzigen?

https://www.online.nl/blog/wifi-kanaal- ... -internet/
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
06-06-2025 11:55
Misschien je wifi-kanaal wijzigen?

https://www.online.nl/blog/wifi-kanaal- ... -internet/
Net geprobeerd en krijg na inloggen als eerste de vraag om mijn wachtwoord te wijzigen, dus dat heb ik gedaan...wanneer ik dan het stappenplan (wizard) volg krijg ik geen optie 'Network settings te zien'...en nu?
Wat krijg je wel te zien?
Ik denk dat je de oorzaak in je laptop moet zoeken.
Ugli schreef:
06-06-2025 12:22
Wat krijg je wel te zien?
Verbondenheid, systeeminformatie, Wifi-instellingen en gast-wifi-instellingen , LAN en ouderlijk toezicht
Zalmsnipers schreef:
06-06-2025 12:49
Ik denk dat je de oorzaak in je laptop moet zoeken.
Hoe kan het dan dat de laptop later op de dag wel 45 mbps haalt? En hoe kan ik dit dan oplossen?
Zie je bij Wifi Instellingen "Draadloos" en daarna iets wat lijkt op "Band"?
Snoopy80 schreef:
06-06-2025 13:12
Hoe kan het dan dat de laptop later op de dag wel 45 mbps haalt? En hoe kan ik dit dan oplossen?

Mogelijk omdat er dan minder mensen op hetzelfde kanaal zitten. Kun je via de website van online.nl een check laten doen op je router? Niet op snelheid maar op kanaalfrequentie?
wij slapen nooit.
Ugli schreef:
06-06-2025 13:30
Zie je bij Wifi Instellingen "Draadloos" en daarna iets wat lijkt op "Band"?
Nee. Alleen dat 2,4ghz en 5g tegelijktijd ingeschakeld zijn
dubbel
iceteapeach schreef:
06-06-2025 18:46
Mogelijk omdat er dan minder mensen op hetzelfde kanaal zitten. Kun je via de website van online.nl een check laten doen op je router? Niet op snelheid maar op kanaalfrequentie?
Hoe doe ik dat?
Snoopy80 schreef:
06-06-2025 21:23
Nee. Alleen dat 2,4ghz en 5g tegelijktijd ingeschakeld zijn
1. Kun je een screenshot maken van het scherm wat je ziet?

2. Welke router gebruik je (Zyxel of Fritz!box)?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven