Entertainment alle pijlers

50 shades of grey

28-05-2012 17:51 802 berichten
Alle reacties Link kopieren
stond in no time op nr. 1 in de bestseller lijsten in de VS... Wie oh wie heeft dit boek (vertaald als 50 tinten grijs) reeds gelezen? Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

En ook of hier in Nederland 'het verhaal' ook rondgaat over schoolpleinen, in sportscholen, bij 'n kopje koffie.

Amazon heeft er 'n reclamefilmpje/ parodie voor gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=E5ejIBbZCx4
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:darkrainbow schreef op 11 juli 2012 @ 12:22:

[...]

hangt heel erg van de BDSM kringen af.

Zelfs binnen D/s relaties komt het lang niet altijd voor.

ik ken er tenminste genoeg die geen u zeggen.

En het komt ook vaak wél voor.

De uitgever heeft er in ieder geval voor gekozen het te gebruiken, en dat zal in overleg zijn gegaan met de Engelstalige uitgever.
quote:eleonora schreef op 11 juli 2012 @ 12:25:

[...]

En het komt ook vaak wél voor.

De uitgever heeft er in ieder geval voor gekozen het te gebruiken, en dat zal in overleg zijn gegaan met de Engelstalige uitgever.

klopt, zeg ook niet dat het niet voorkomt.

maargoed, wilde deze discussie over het boek niet vervuilen met mijn opmerking.
[quote]maisy schreef op 11 juli 2012 @ 11:50:

* sorry, gezeur *
quote:darkrainbow schreef op 11 juli 2012 @ 12:28:

[...]

klopt, zeg ook niet dat het niet voorkomt.

maargoed, wilde deze discussie over het boek niet vervuilen met mijn opmerking.

Is geen vervuiling hoor , is toch on topic?

Vanuit mijn optiek is het BDSM gebeuren in het boek heel doorsnee. Wat men er van verwacht zeg maar.

Dus slaan, vastbinden, u zeggen, dat werk.

En dan gesitueerd in een zeer welvarende omgeving.

Een stoute chicklit vind ik het.

Maar mij triggert die relatie en hoe die geïdealiseerd wordt dus nogal.
quote:lucretiatox schreef op 11 juli 2012 @ 12:32:

* sorry, gezeur *Aaaah jammer Lucreetz, juist zo leuk om er over te discuzeuren!
@leo heb het boek dus zelf niet gelezen, dus reageer puur uit mijn eigen ervaring. wilde het wel gaan doen, omdat ik toch altijd wel nieuwsgierig ben naar hoe er over geschreven wordt. maar als ik jullie reacties zo lees, ga ik me waarschijnlijk helemaal rot ergeren aan de schrijfstijl. kreeg als tiener al jeuk van bouqetreeks boeken

maar idd het is wel het doornsee beeld dat mensen bij BDSM hebben en dan is dat ook wel de meest logische vorm om te kiezen.
@Lucretiatox, absoluut geen gezeur.

En hoewel ik je mening (die ik had gelezen) begrijp, ben ik het er niet mee eens. Feminisme en emancipatie is in mijn ogen namelijk de vrijheid hebben zelf de keuze daarin te maken. iets wat vrouwen vroeger niet hadden, toen was het gewoon zo.

en ik denk dat een boek in een omgekeerde setting ook net zo goed zal verkopen. zijn ook genoeg vrouwen en mannen die daar over fantaseren.
quote:eleonora schreef op 11 juli 2012 @ 12:23:

[...]

Ik vind juist wél dat het gewoon gelezen kan worden, zomaar. Vanzelfsprekend zelfs. Maar daarom snap ik die drang van sommige lezers niet (als ik de kritieken lees) als ze zeggen 'kijk door de seks heen dan zie je waar het wérkelijk om gaat.'Ja, wij zijn het daarover eens
quote:lucretiatox schreef op 11 juli 2012 @ 12:32:

* sorry, gezeur *Jammer dat je je post hebt weggehaald, ben nu wel benieuwd wat er stond.
quote:darkrainbow schreef op 11 juli 2012 @ 12:53:

@Lucretiatox, absoluut geen gezeur.

En hoewel ik je mening (die ik had gelezen) begrijp, ben ik het er niet mee eens. Feminisme en emancipatie is in mijn ogen namelijk de vrijheid hebben zelf de keuze daarin te maken. iets wat vrouwen vroeger niet hadden, toen was het gewoon zo.

en ik denk dat een boek in een omgekeerde setting ook net zo goed zal verkopen. zijn ook genoeg vrouwen en mannen die daar over fantaseren.

allrightym dan discuzeur ik toch nog even verder..

Ik ben het met je eens dat "echte mensen" moeten doen waar ze zelf gelukkig van worden, of dat nu naakt in de touwen hangen is of lekker in je eentje met 30 katten wonen. Over masochisme in "het eggie" heb ik geen mening.

Maar dit gaat om een boek, om verzonnen personages, een fantasie. En juist omdat je in een fantasie alle ruimte hebt om een gedachtespel te spelen, vind ik het opvallend dat de schrijfster kiest voor een scenario dat er al eeuwenlang in is ingehamerd: mannen domineren, vrouwen willen zich onderwerpen. Dan héb je de ruimte om alles eens lekker op zijn kop te zetten, en dan kom je met zo'n totaal versleten idee over mannen en vrouwen aanzetten.

En het baart me eerlijk gezegd een beetje zorgen dat dat als zoete koek door een grote groep lezers geslikt wordt. Nog niet eens omdat het anti-feministisch zou zijn, maar vooral omdat het zo saai en voorspelbaar is.
quote:lucretiatox schreef op 11 juli 2012 @ 13:19:

[...]

Ik ben het met je eens dat "echte mensen" moeten doen waar ze zelf gelukkig van worden, of dat nu naakt in de touwen hangen is of lekker in je eentje met 30 katten wonen. Over masochisme in "het eggie" heb ik geen mening.

Maar dit gaat om een boek, om verzonnen personages, een fantasie. En juist omdat je in een fantasie alle ruimte hebt om een gedachtespel te spelen, vind ik het opvallend dat de schrijfster kiest voor een scenario dat er al eeuwenlang in is ingehamerd: mannen domineren, vrouwen willen zich onderwerpen. Dan héb je de ruimte om alles eens lekker op zijn kop te zetten, en dan kom je met zo'n totaal versleten idee over mannen en vrouwen aanzetten.

En het baart me eerlijk gezegd een beetje zorgen dat dat als zoete koek door een grote groep lezers geslikt wordt. Nog niet eens omdat het anti-feministisch zou zijn, maar vooral omdat het zo saai en voorspelbaar is.

ze zal geschreven hebben vanuit haar eigen belevingswereld en wat haar opwind. en als zij onderdanige mannen niet interessant vind , zal ze er niet over schrijven.

Want hoe spannend het ook is deboel om te gooien, ik zou dat ook niet kunnen. Maar er bestaan ook zeker erotische boeken, waar de vrouw een dominante rol vertolkt.
Hahaha, ik voel me best een kalf hoor, met mijn zwijmelarij. De "diepere laag" vind ik gewoon amusant om te lezen, maar zeker niet een erg diepe laag of zo. Gewoon leuk, vermakelijk.

Het is voor mij een lollig boek met een beetje sex erin. Niets meer en niets minder.

Trouwens wel eens met de schrijfsters voor mij, die gek worden van de herhalingen die zich herhalen...

Hoe het boek eindigd, met nog een paar losse flodder hoofdstukken vond ik trouwens echt leuk.
quote:darkrainbow schreef op 11 juli 2012 @ 13:24:

ze zal geschreven hebben vanuit haar eigen belevingswereld en wat haar opwind. en als zij onderdanige mannen niet interessant vind , zal ze er niet over schrijven.

Want hoe spannend het ook is deboel om te gooien, ik zou dat ook niet kunnen. Maar er bestaan ook zeker erotische boeken, waar de vrouw een dominante rol vertolkt.

Ik denk dat er nog ontzettend veel meer bestaat dan òf een dominante man, òf een dominante vrouw.

Sexualiteit waarin dominantie niet eens een rol speelt, bijvoorbeeld.

Maar ik denk inderdaad ook dat de schrijfster vanuit haar eigen ervaring geschreven heeft, en gelijk heeft ze :-)
Iemand schreef het een stoute chicklit te vinden. Dat is precies wat het is.

Het boek is zo gehypt (waarschijnlijk niet goed gespeld), dat de verwachtingen erg hoog zijn. Logisch. De auteur lacht zich en bult, want wereldwijd wordt het boek goed verkocht.
quote:Lizzl schreef op 11 juli 2012 @ 13:51:

De auteur lacht zich en bult, want wereldwijd wordt het boek goed verkocht.

Behalve in NL want hier loopt het halve viva forum het boek gratis te downloaden

zou iemand die link ook naar mij toe kunnen mailen? Ik heb het eerste boek gekocht en ben benieuwd naar de andere 2 delen.
Aan mij verdient ze overigens ook geen cent
Haha, aan mij wel, maar dat is omdat ik bol.com bonnen verdien met online enquetes invullen
Ik zit nu op de helft van deel 1. Ik vind het aan de ene kant een heerlijk boek, zo irrealistisch romantisch en ik ben blij dat het geen 'hoogstaande literatuur' is, want daar houd ik niet zo van (cq. irriteer ik me aan)

Aan de andere kant; het is echt heel slecht geschreven, en dan ook ECHT! Die herhalingen, waar iedereen over spreekt, zijn werkelijk waar tenenkrommend, desnoods had mevr. James(vertaler) een synoniemenboek erbij gehouden, dan had ik het beter getrokken vermoed ik... Maar vooral; zo onnodig! (ik lees hem in het nl. trouwens)

En die diepere laag, echt??? Dan heeft GT/ST ook een diepere laag, wie helpt me graven?

Ik zie dit boek als een pikante disneyfilm; te zoetsappig, ongeloofwaardig, maar oh zo romantisch en met een happy ending (en dat weet ik dus nog niet, maar als deze flutzooi geen happy ending heeft, ga ik het niet uitlezen hoor, iemand; tipje/sluier?)
quote:quinzel schreef op 11 juli 2012 @ 16:03:

Ik zie dit boek als een pikante disneyfilm; te zoetsappig, ongeloofwaardig, maar oh zo romantisch en met een happy ending (en dat weet ik dus nog niet, maar als deze flutzooi geen happy ending heeft, ga ik het niet uitlezen hoor, iemand; tipje/sluier?)In het wit: Deel drie eindigd happy
quote:darkrainbow schreef op 11 juli 2012 @ 12:51:

@leo heb het boek dus zelf niet gelezen, dus reageer puur uit mijn eigen ervaring. wilde het wel gaan doen, omdat ik toch altijd wel nieuwsgierig ben naar hoe er over geschreven wordt. maar als ik jullie reacties zo lees, ga ik me waarschijnlijk helemaal rot ergeren aan de schrijfstijl. kreeg als tiener al jeuk van bouqetreeks boeken

maar idd het is wel het doornsee beeld dat mensen bij BDSM hebben en dan is dat ook wel de meest logische vorm om te kiezen.

En dat laatste, dat bedoelde ik dus ook. Alles wat je verwacht als je er niet wat meer bekend mee bent, zo is het in het boek.

En mocht je er eens de hand op kunnen leggen, dan is het wel geinig om te lezen. Ik lees veel van die gehypete boeken toch wel, gewoon om te zien waar all the fuss nou about is en dan vorm ik mijn eigen mening verder.

Zo vond ik de Da Vinci Code geweldig en vond ik De Eetclub verschrikkelijk.
quote:lucretiatox schreef op 11 juli 2012 @ 13:19:

[...]

Ja, jouw laatste alinea, dat vind ik ook wel verbazend inderdaad. Toen ik het ging lezen en nu ik bezig ben met boek twee snap ik eigenlijk niet dat het mensen zo ontzettend grijpt.

Maar goed, ik trok de Harry Potters ook niet en daarvoor lagen mensen voor de boekwinkels om maar een exemplaar te kunnen bemachtigen.
quote:Lizzl schreef op 11 juli 2012 @ 13:51:

Iemand schreef het een stoute chicklit te vinden. Dat is precies wat het is.

Het boek is zo gehypt (waarschijnlijk niet goed gespeld), dat de verwachtingen erg hoog zijn. Logisch. De auteur lacht zich en bult, want wereldwijd wordt het boek goed verkocht.Dat was ik, van die stoute chicklit. En dat ze er rijk van wordt dat gun ik haar allemaal best. Leuk, zo'n tweede carrière voor deze mevrouw.
Ik heb alledrie de delen gelezen, ik vind de hele trilogie inderdaad vrij chicklit-achtig. Dat hele gebeuren rondom dominant en onderdanig komt alleen in het eerste deel enigszins uit de verf, in het tweede en derde deel heel weinig. In die delen is dan wel weer een soort thriller-element toegevoegd en nog een heleboel achtergrondinformatie over Christian Grey, maar echt bloedstollend spannend wordt het nooit. Sowieso vind ik het irritant dat als je net lekker in het verhaal zit, ze weer tig pagina's lang seks gaan hebben, dat haalt de vaart er nogal uit.

In mijn ogen had de auteur hier veel meer uit kunnen halen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb even een paar van die reviews opgezocht, die me dan verbazen. In het Engels:

1

I can't be doing with people saying this book is "rubbish", I have just finished the trilogy in the space of one week, not being able to get mr grey - from my mind! I am hapilly married with two wonderful children, i love my sex life already, this book just adds adventure to it, and re-kindles what we used to do together and the butterfly feelings are back like when we first met! Its every wife's dream to bring back those first few months of there loving relationship as we all know it fades and you become "comfortable" but the longing is always there for those feelings. This book is truely brilliant and it takes a good book to have me gripped - believe me! It all depends on taste i suppose, some people hate love, passion and relationships and some just love it! Its touched the hearts of so many people and those critising..... i suppose they may empty hearts themselves. I am lost now without this book, i wish there was more, so i will be long awaiting the movie, hoping they try and stick to the characters and the story line, with of course the sex scenes! Its not badly written - its written in a language that the majority of us relate to, If your a classic book fan then i can see how you may find it badly written but for most of us, we can read understand, relate to and fall in love with. Thanks E.L James for bringing this book into our lives! I LOVE IT with such a passion.

2

I completely agree with you.. the book is written in a way that is easy to understand and allows us to follow the story and be a part of it. The comments saying the book is rubbish are from people who probably haven't read all three. It is not just about the sexual relationship beween the two of them, there is so much more deeper than that. The emotional connection they have is inspiring and how they deal with those feelings is amazing to watch and see how they grow together. I thouroughly enjoyed reading these books and I do miss Mr Grey! Wish there was more to read, maybe a book now from his point of view?

3

I loved it from cover to cover, the story behind the sex was amazing, it been the best set of books I have read in a long, long time. I would never of read it if it wasn't for all the hype though. Amazing & life changing

Bron: http://www.streetarticles.com

En zo zijn er echt vele, vele te vinden......

Ook negatief en hilarisch trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven