Entertainment alle pijlers

Beleef de lente vanaf je pc

07-04-2009 20:31 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook heel erg leuk en leerzaam voor kinderen.

Op de site van de Vogelbescherming kun je zien hoe vogels nesten maken, nestkasten inrichten, broeden en vechten om een plek. Er zijn webcams geplaatst zodat je dit realtime kunt volgen.

Je ziet broedende Ooievaars en Slechtvalken, nestkasten van Koolmezen, Torenvalken en Steenuilen.

Het is geweldig om de strijd te volgen om een nestkast die oorspronkelijk is neergehangen voor de Torenvalk. Eerst heeft daar een paartje Holenduiven op eieren gezeten. Toen kwamen daar een koppel Kauwen binnen die van de hele kast een bende maakten door steeds meer takken naar binnen te slepen. De Holenduif deed wel lelijk, maar kon dit niet verhinderen. Uiteindelijk namen de Kauwen de kast over en pikten de eieren van de Holenduif kapot toen ze waarschijnlijk even naar eten ging zoeken. De Kauwen gingen vrolijk verder met de kast in te richten voor hun broedsel. Maar…….. de strijd was nog steeds niet gestreden. De oorspronkelijke bewoners, de Torenvalken lieten dit niet op zich zitten en proberen nu de kast weer in te pikken van de Kauwen. Het is nog niet duidelijk wie er uiteindelijk gaat winnen. Maar het is spannend.

Wat geweldig is dit om te zien. Nog nooit kon je van zo dichtbij meemaken hoe deze vogels moeten vechten voor hun bestaan.

Wil je mee genieten, ga dan naar www.beleefdelente.nl

Hier kun je kiezen voor de verschillende webcams.

Veel plezier.
Nouhou, de adelaars doen het bij mij niet

Naja misschien maar beter anders wordt er helemaal niets meer gedaan hier
Duffie bij mij is het beeld van de adelaar nu ook zwart. Gisteren deed die het wel. Ligt dus aan de cam daar. Probeer het straks nog eens.
quote:Zoebie schreef op 23 april 2009 @ 09:31:

Duffie bij mij is het beeld van de adelaar nu ook zwart. Gisteren deed die het wel. Ligt dus aan de cam daar. Probeer het straks nog eens.

Pfoei * veegt zweet van het voorhoofd * Straks nog maar eens proberen!

( maar niks zeggen over de slechte staat van mijn huishouden he )
Whahaha, ik zeg niks want hier is het precies hetzelfde.
Ik heb het leggen van de eieren niet 'live' meegemaakt, helaas...

Ben ondertussen wel helemaal verslaafd!
Jippie..... eindelijk is er bij de slechtvalken een ei uit.

Het eerste jong van Beleef de lente. Gaaffffff.
Jaaaaa, we zijn tante geworden!!!

Wat ontzettend leuk om dit te zien!
Haha, Koreveen, zo voelt het echt een beetje hè? Tante

Heel erg leuk, het wordt steeds echter zo!
Echt wel, Hizzel!

Er zijn al 2 kuikens bij de slechtvalk! Leuk om het voeren te zien!
Ja, ik zie het ook net! Dat voeren is inderdaad heel leuk om te zien. Vond het ook zo schattig toen de man al met een muis bij de piepende eieren rondscharrelde. Echt zo'n zenuwachtige vader, die niet zo goed weet wat hij moet doen!!

(Hoewel ik onder de indruk ben van hoe ze weten wat ze moeten doen zeg. Wat een instincten...!)
Kunnen jullie trouwens de mannetjes en de vrouwtjes uit elkaar houden? Ik niet, en dat is knap lastig..!!
Nee, ben blij dat de beheerders dat er steeds bij melden!

Ben benieuwd hoe dat zometeen gaat bij de koolmezen. 9 eieren! Niet normaal! Die ouders zullen heel druk zijn met voeren.
Gefeliciteerd allemaal met onze nieuwe neefjes/nichtjes!

Wat ontroerend, zeg, ik kijk de filmpjes steeds terug. De eerste keer had ik echt een brok in mijn keel, hahaha.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 25 april 2009 @ 12:17:

Gefeliciteerd allemaal met onze nieuwe neefjes/nichtjes!

Wat ontroerend, zeg, ik kijk de filmpjes steeds terug. De eerste keer had ik echt een brok in mijn keel, hahaha.Ja absurd he ik was ook helemaal ontroerd!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mooi he?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Heerlijk he die eerste kuukskes. Zit er gewoon helemaal van te genieten en te hopen dat ma of pa het nest eens afgaat zodat ik ze kan zien. Zo leuk die witte donzige dingetjes.

En ik zat ook met een brok in mijn keer toen de eerste uit het ei was. Zo mooi dat wij dat kunnen zien.
O, zo mooi! Het is nu 18 uur en etenstijd bij de familie Slechtvalk. Er lag net al een dode muis in het hok en mama Slechtvalk is nu de kuikentjes aan het voeren en ze maken hele grappige geluidjes.

Mooi hoor! ze zit helaas met de rug naar de camera naar de camera maar de jongen zijn wel te zien. Wat is ze een goede moeder!

Heb alleen Pa Torenvalk Slechtvalk (bedoelde ik) nog steeds niet gezien.
Grief is just love with nowhere to go
Mooi plaatje, Maleficent!
Mooi Mal, ik zit al iedere keer te loeren of ik de kuikens zie. Zo leuk die kleine donsen dingetjes.
Leuk he?

Ik volg de vogels trouw met mijn groep 3..helaas is het nu vakantie..Maar ik weet bijna zeker dat ze ook thuis kijken en de kuikens hebben gezien! :-)
Oh en Pa is ook nog langs geweest..... Om 21.12u

Oh had mijn berichtje nog openstaan. Wat leuk Indi dat je het volgt met je klas. Ze zullen wel heet wat te vertellen hebben als ze terugkomen.
Leuk Indi, ik wou dat wij dat vroeger met de klas hadden gedaan (maar toen was er nog geen internet.... )

Grappig, bij de torenvalken dat filmpje over die holenduif die "illegale oppas" speelt. Hij/zij wordt er wel heel hard uitgebonjourd zeg.
Sjonge ja zeg, die holenduif dacht echt dat zijn nestje al was gespreid. Inclusief de eieren. Ik riep nog keihard: "Hij gaat ook nog op de eieren zitten". Manlief snapte er niks van. Haha.

Tot de huiseigenaar(es) kwam, toen was ie er zo uit. Ook bij de steenuilmoeder was het raak. Jeetje wat een gevecht met die kauw zeg. Pittige tante dat uiltje. Ja ja ze verdedigen de nesten met alles wat ze hebben. Zo leuk om te zien. Wat fijn toch dat we internet hebben.
Wat een leuke aflevering van vroege vogels vandaag. Is altijd erg leuk maar nu erg speciaal voor de liefhebbers van de webcams.

Je zag de toren van de Mortel waar de slechtvalken zitten. Erg leuk om het eens van een andere kant te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven