Entertainment alle pijlers

De Erfgenaam

22-09-2020 23:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik meende dat hier al een topic van was, maar kon het niet vinden. Excuses als dit toch het geval is.

Wie heeft vanavond gekeken? Wat een zoektocht! Op het laatst kwam Ruben uit bij een verre erfgenaam. De man was overleden, hij gaf de erfenis aan de vrouw. Ik meende echter dat, bij overlijden, de erfenis dan naar de kinderen gaat? Vrouw is geen bloedband. Of heb ik dit mis?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat naar die vrouw, omdat ze zijn getrouwd. Dan gaan al zijn bezittingen eerst naar zijn vrouw voordat ze naar hun kinderen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Over plaatsvervulling lees ik dit: Als een erfgenaam is overleden, onwaardig is, is onterfd of de erfenis heeft verworpen, neemt iemand anders zijn/haar plaats in. Dit heet plaatsvervulling. De plaats van de erfgenaam kan alleen worden overgenomen door zijn of haar kinderen.

Komt oma te overlijden, dan erven de kleinkinderen samen het deel waar hun overleden moeder (het kind van de overledene) recht op zou hebben als ze nog geleefd had. Volgens de wet kun je met plaatsvervulling doorgaan tot in de zesde graad van de overledene.

Dan klopt dit toch niet?
.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-09-2020 23:37
99.17% gewijzigd
.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-09-2020 23:38
Reden: Verkeerd gelezen
99.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
liane77 wijzigde dit bericht op 22-09-2020 23:39
Reden: Reactie niet meer van toepassing
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een erfenis valt in de gemeenschap van goederen. Pas als de vrouw overleidt kunnen de kinderen aanspraak maken op hun kindsdeel. Deze wet is wel veranderd voor huwelijken die zijn gesloten na 2018.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gezien.mooi om te zien hoe goed alles gedocumenteerd was en bewaard is gebleven.
Als mijn man eerder dan zijn ouders overlijd gaat zijn kindsdeel ook naar onze kinderen,niet naar mij. Dus ik snap wat je bedoeld. Dan zou het geld dus voor de 4 kinderen zijn,niet voor de vrouw.
Het gaat dus om een erfenis die ver ná het overlijden van man wordt getraceerd en de vraag is dan of het dan alsnog eerst naar de vrouw van de overleden man gaat.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
22-09-2020 23:49
Het gaat dus om een erfenis die ver ná het overlijden van man wordt getraceerd en de vraag is dan of het dan alsnog eerst naar de vrouw van de overleden man gaat.
Het ging om een erfenis van een man. Deze man was niet getrouwd, geen kinderen. Had 1 broer, ook ongehuwd, geen kinderen. Al lang geleden, ouders uiteraard al overleden. Moeder had diverse broers/zussen, 1 was gehuwd geweest, geen kinderen. Vaders kant ook diverse broers/zussen en daar bleken 21 afstammelingen te zijn. 1 daarvan werd door het programma bezocht. Deze man bleek overleden. Vrouw kreeg volgens het programma de erfenis, niet de 4 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
23-09-2020 00:09
Het ging om een erfenis van een man. Deze man was niet getrouwd, geen kinderen. Had 1 broer, ook ongehuwd, geen kinderen. Al lang geleden, ouders uiteraard al overleden. Moeder had diverse broers/zussen, 1 was gehuwd geweest, geen kinderen. Vaders kant ook diverse broers/zussen en daar bleken 21 afstammelingen te zijn. 1 daarvan werd door het programma bezocht. Deze man bleek overleden. Vrouw kreeg volgens het programma de erfenis, niet de 4 kinderen.
En dat klopt niet; als de man het al had geërfd zou het inderdaad bij de vrouw blijven tot haar overlijden, maar nu de man eerder is overleden zou het niet naar de vrouw moeten gaan maar rechtstreeks naar de kinderen, op grond van plaatsvervulling.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-10-2020 17:01
Reden: Engels
97.26% gewijzigd
Zijn die 4 kinderen meerderjarig? Dan gaat het inderdaad naar hen. Als ze nog minderjarig zijn gaat het op papier ook naar hen, maar heeft in de praktijk de moeder de beschikking over de erfenis.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
23-09-2020 07:51
Zijn die 4 kinderen meerderjarig? Dan gaat het inderdaad naar hen. Als ze nog minderjarig zijn gaat het op papier ook naar hen, maar heeft in de praktijk de moeder de beschikking over de erfenis.
In de uitzending waren 2 kinderen te zien, beide meerderjarig.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand misschien hoe het zit met de verdeling van de erfenis over moeder en vaderskant van de familie?
Ik vond het namelijk heel opvallend dat de helft die naar moederskant zou gaan in de staatskas blijft omdat daar geen erfgenamen zijn.
Ik dacht dat een erfenis verdeeld zou worden over de nog levende erfgenamen namelijk.

Stel: ik overlijd, en mijn vader is bijvoorbeeld overleden, hij heeft geen andere kinderen en geen broers/zussen, dan zou mijn moeder dus maar de helft ontvangen van mijn miljoenenfortuin? :-[
(Hypothetische situatie natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is overleden in 2006. Toen zijn moeder in 2013 overleed kregen mijn 2 minderjarige kinderen een deel van de erfenis.
Alle reacties Link kopieren
Wasmand89 schreef:
23-09-2020 09:02
Weet iemand misschien hoe het zit met de verdeling van de erfenis over moeder en vaderskant van de familie?
Ik vond het namelijk heel opvallend dat de helft die naar moederskant zou gaan in de staatskas blijft omdat daar geen erfgenamen zijn.
Ik dacht dat een erfenis verdeeld zou worden over de nog levende erfgenamen namelijk.

Stel: ik overlijd, en mijn vader is bijvoorbeeld overleden, hij heeft geen andere kinderen en geen broers/zussen, dan zou mijn moeder dus maar de helft ontvangen van mijn miljoenenfortuin? :-[
(Hypothetische situatie natuurlijk)
Dat vond ik ook vreemd. Wat is het nut van het laten staan van het erfdeel?
Verdelen over de nog in leven zijnde erfgenamen aan de andere zijde is logischer.
Alle reacties Link kopieren
Wasmand89 schreef:
23-09-2020 09:02
Weet iemand misschien hoe het zit met de verdeling van de erfenis over moeder en vaderskant van de familie?
Ik vond het namelijk heel opvallend dat de helft die naar moederskant zou gaan in de staatskas blijft omdat daar geen erfgenamen zijn.
Ik dacht dat een erfenis verdeeld zou worden over de nog levende erfgenamen namelijk.

Stel: ik overlijd, en mijn vader is bijvoorbeeld overleden, hij heeft geen andere kinderen en geen broers/zussen, dan zou mijn moeder dus maar de helft ontvangen van mijn miljoenenfortuin? :-[
(Hypothetische situatie natuurlijk)
Volgens mij erft je moeder dan alles door plaatsvervulling. In dit geval waren beide ouders overleden en geen broers/zussen meer aan moeders kant. Na Googlen zagen we dat je tot de 6e graag kan erven. Wellicht zijn broers/zussen van de ouders van moeder en daar weer afstammelingen van te ver.
Seizoen is alweer afgelopen. Jammer, erg leuk programma met hopelijk een vervolg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven