Entertainment alle pijlers

Docuserie Niet normaal vies

11-09-2020 12:04 94 berichten
Gisteren was de eerste aflevering van Niet normaal vies op NPO3. Het gaat over een Turkse man die een traumaschoonmaker is. Hij heeft zijn eigen bedrijf en gaat langs bij mensen en huizen voor uitzonderlijk schoonmaakwerk. (Lees: je moet een heel sterke maag hebben.)

Ik vond het heel bijzonder en interessant om te zien. Heeft iemand anders ook gekeken? En zo ja; wat waren jullie gedachten hierover?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2020 14:25
Bijzonder dat ze voor de thumbnails dan zo gruwelijk mogelijke foto's uitkiezen.
Daar vind ik weinig respectvols aan.
Dat laat de ernst zien hoe weinig wij ons bekommeren om de medemens in NL. Het confronteert. Leuk landje, maar saamhorigheid en zorgen voor elkaar is er niet bij. Ligt grotendeels aan de cultuur hier, wat nogal individualistisch is.
raindance schreef:
11-09-2020 14:33
Dat laat de ernst zien hoe weinig wij ons bekommeren om de medemens in NL. Het confronteert. Leuk landje, maar saamhorigheid en zorgen voor elkaar is er niet bij. Ligt grotendeels aan de cultuur hier, wat nogal individualistisch is.

Oh dàt is het excuus. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2020 14:53
Oh dàt is het excuus. :facepalm:
Kijk eens een video! Jezus...
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
11-09-2020 14:56
Kijk eens een video! Jezus...

Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ja joh, wat jij wil hoor.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
11-09-2020 15:05
Ja joh, wat jij wil hoor.

Oh fijn zeg, gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-09-2020 12:44
Ik denk dan, dat gebeurt JUIST in een land als Nederland. Het heeft niets met welvaart te maken maar met cultuur en samenleving. Hier in Nederland en omringende landen wordt iedereen maar steeds individualistischer. In een land als India bijvoorbeeld zou zoiets als vereenzaming niet snel voorkomen, want de cultuur is daar gericht op familie en voor elkaar zorgen, zeker voor de ouderen.
Ik heb een aantal collega’s in India die dan weer gillend gek worden van de sociale controle van hun familie. Ik was daar in oktober en we gingen met een groep collega’s uiteten. Tijdens dat diner werden alle Indiase collega’s (man en vrouw) gebeld door hun ouders/echtgenoot/broers om te checken wat ze aan het doen waren. De vrouwen werden zelfs meerdere keren gebeld.

Nog altijd beter dan maandenlang dood in je huis liggen zonder dat het wordt opgemerkt, maar dat we in Nederland het recht van het individu belangrijk vinden, heeft ook zo z’n voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi mens deze man. Ondanks dat het best wel een smerig, zielig, eng, of hoe je het ook wilt noemen onderwerp is, werd het heel integer in beeld gebracht. Het werd zeker niet gesensationaliseerd is, maar maakt het ook niet mooi. Heel rauw en puur.

Ik wist dat er van diensten zijn die dit soort panden opruimen, nooit nagedacht over de personen die dit doen.

En nee, het lijkt echt niet op de crime scene van CSI ;-)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vond het ook heel heftig dat hij zei, dat er per week een paar mensen worden gevonden die dus langere tijd in huis liggen.
Procne schreef:
11-09-2020 15:27
Ik heb een aantal collega’s in India die dan weer gillend gek worden van de sociale controle van hun familie. Ik was daar in oktober en we gingen met een groep collega’s uiteten. Tijdens dat diner werden alle Indiase collega’s (man en vrouw) gebeld door hun ouders/echtgenoot/broers om te checken wat ze aan het doen waren. De vrouwen werden zelfs meerdere keren gebeld.

Nog altijd beter dan maandenlang dood in je huis liggen zonder dat het wordt opgemerkt, maar dat we in Nederland het recht van het individu belangrijk vinden, heeft ook zo z’n voordelen.

Natuurlijk, de middenweg zou het beste zijn. Maar ik bedoel dus vooral die kant van culturen als de Indiase, dat men als familie voor zn ouderen en zwakkeren zorgt.
Toch zou het van mij niet hoeven, dat als ik op zo'n manier om het leven zou komen, mijn zooi en overblijfselen voor de hele wereld op internet wordt gezet. Misschien moet ik dat maar eens schriftelijk vast gaan leggen.
sugarmiss schreef:
11-09-2020 12:13
Nee niet gekeken. Ik wordt altijd heel triest van dit soort programma's op het depressieve af.

Het laat zien hoe dun het laagje beschaving eigenlijk is en dat mensen vooral egoïstische wezens zijn die anderen heel makkelijk laten stikken.

De dienste van deze man zouden niet nodig zijn als mensen eens wat me er naar elkaar om zouden kijken buiten hun eigen comfortabele kringetje om en het populaire sociale contacten moeten mij vooral energie opleveren .
Vaak zijn het mensen die alle hulp weigeren en dan sta je als familie met lege handen.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
11-09-2020 12:53
Hier zit ook een andere kant aan. Er wordt enorm veel werk verzet om mensen erbij te houden, weer te betrekken bij de omgeving. Maar ondanks dat zijn er nou eenmaal mensen die zich terugtrekken, de deur niet meer opendoen, en waar je niet meer binnenkomt.
Nee hoor. Ik ken genoeg mensen die eens in de zoveel tijd even opgelapt worden in de psychiatrie als er een niet meer te harden crisis is, maar daarna weer gewoon alleen thuis zitten. Geen dagbesteding, geen werk, niks. En als ik het Vivaforum de laatste jaren lees, dan is het blijkbaar voor velen hier volstrekt normaal om maar meteen de politie te bellen als je dan een keer door zo'n wat minder aangepast type op een onhandige manier benaderd wordt. Of van de woningbouw te eisen dat diegene 'weg' moet (waarheen, dat interesseert dan blijkbaar weer zelden iemand) want oh oh oh we hebben er zo'n last van en het is allemaal zo eng.

Vind je het gek dat sommige van zulke mensen niemand meer vertrouwen en echt de deur niet zomaar opendoen.

Dat de kans dat iemand met een psychatrische stoornis is slachtoffer wordt van geweld vele malen groter is dan het risico dat het een dader wordt, wordt zelden vermeld.

Ik kan daar best moedeloos van worden, als ik eerlijk ben. Maar oh wat doen we toch veel. Maar ja, ze willen niet hè, ze willen niet.... :idee: :wtf:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Voornu schreef:
11-09-2020 12:53
Hier zit ook een andere kant aan. Er wordt enorm veel werk verzet om mensen erbij te houden, weer te betrekken bij de omgeving. Maar ondanks dat zijn er nou eenmaal mensen die zich terugtrekken, de deur niet meer opendoen, en waar je niet meer binnenkomt.
Precies dat.
Mijn opa heeft ook een tijdje dood in huis gelegen.
Hij wilde op geen enkele manier contact.
Ging je langs, deed hij de deur niet open.
Belde je, nam hij niet op.
Veel moeite hebben wij gedaan deel van zijn leven te zijn maar helaas.
En het is van alle tijden. Bij ons speelde dit bijna 30 jaar geleden.
Soms willen of kunnen mensen niet meer meedoen aan de maatschappij.
Vroeger had ik een buurvrouw die ook iedereen afwees. Ze was er ten eerste niet heel rouwig om toen haar man overleed, want ze was liever alleen. Er werd door een andere buurvrouw moeite gedaan om haar te bezoeken en misschien eens mee te krijgen naar het wijkcentrum, er was een vriendin die af en toe langs kwam, maar alles werd uiteindelijk afgekapt.
Zij wilde gewoon echt alleen zijn. Zo kon het ook gebeuren dat ze een paar dagen op de vloer heeft rondgekropen toen ze een hersenbloeding kreeg, voordat iemand haar vond.
Mensen die wel hulp willen maar niet krijgen zijn er zeker, maar mensen die zichzelf afzonderen ook.
damesbril schreef:
11-09-2020 15:56
Precies dat.
Mijn opa heeft ook een tijdje dood in huis gelegen.
Hij wilde op geen enkele manier contact.
Ging je langs, deed hij de deur niet open.
Belde je, nam hij niet op.
Veel moeite hebben wij gedaan deel van zijn leven te zijn maar helaas.
En het is van alle tijden. Bij ons speelde dit bijna 30 jaar geleden.
Soms willen of kunnen mensen niet meer meedoen aan de maatschappij.
Ja, dat is sneu maar inderdaad de andere kant. Ik ken ook zulke verhalen, op een gegeven moment kan je niet anders dan opgeven.

Daarnaast zijn er ook gewoon mensen waar niet mee te leven valt. Doet me denken aan eenzame ouderen die geen bezoek meer krijgen in het bejaardentehuis. Soms laat de omgeving hen keihard vallen, soms hebben zijzelf het leven van hun omgeving (kinderen) jarenlang zuur gemaakt. Met 'oh wat zielig' dek je niet altijd de lading en geef je een te vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid.
Voornu schreef:
11-09-2020 16:13
Ja, dat is sneu maar inderdaad de andere kant. Ik ken ook zulke verhalen, op een gegeven moment kan je niet anders dan opgeven.

Daarnaast zijn er ook gewoon mensen waar niet mee te leven valt. Doet me denken aan eenzame ouderen die geen bezoek meer krijgen in het bejaardentehuis. Soms laat de omgeving hen keihard vallen, soms hebben zijzelf het leven van hun omgeving (kinderen) jarenlang zuur gemaakt. Met 'oh wat zielig' dek je niet altijd de lading en geef je een te vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid.
eens
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2020 14:57
Waarom?
Omdat je pas kunt oordelen als je je ergens in hebt verdiept. Of is dat teveel moeite?
Het ging gisteren ook over een man die miljonair was geweest en door de crisis alles kwijt raakte. Die schaamde zich gewoonweg te erg om hulp te accepteren. Hoe hoger je vliegt, des te harder je valt.

Interessant om jullie meningen en verhalen te lezen.
Getaway_Car_59 schreef:
11-09-2020 16:39
Het ging gisteren ook over een man die miljonair was geweest en door de crisis alles kwijt raakte. Die schaamde zich gewoonweg te erg om hulp te accepteren. Hoe hoger je vliegt, des te harder je valt.

Interessant om jullie meningen en verhalen te lezen.
Ik had dat ook in een interview met Tugrul gelezen inderdaad. Dat hij bij advocaten, miljonairs, artsen kwam, die zo eenzaam blijken te zijn. Dat het vanaf de buitenkant lijkt alsof ze alles voor de wind gaat, maar dat dat dus in werkelijkheid helemaal niet zo blijkt te zijn.
Getaway_Car_59 schreef:
11-09-2020 16:37
Omdat je pas kunt oordelen als je je ergens in hebt verdiept. Of is dat teveel moeite?

Mens, ik heb het over die respectloze thumbnails.

Lezen te moeilijk voor je?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2020 18:06
Mens, ik heb het over die respectloze thumbnails.

Lezen te moeilijk voor je?
Moet je ongesteld worden ofzo? Wat een toon heb je in dit topic. Het vrije woord is niet helemaal jouw ding, ondanks je nick.
raindance schreef:
11-09-2020 18:15
Moet je ongesteld worden ofzo? Wat een toon heb je in dit topic. Het vrije woord is niet helemaal jouw ding, ondanks je nick.

Goh waar snoer ik mensen de mond precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik was zeer onder de indruk van hem gisteren.
Echt veel respect voor wat hij doet.
Alle reacties Link kopieren
Bijzondere serie. Bij NL ziet kan je ook een aflevering vooruit kijken.

Bizar hoeveel een lichaam ontbindt in korte tijd eigenlijk. Maar ook dat die haren zo blijven liggen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven