Entertainment alle pijlers

Dokument: Machteloos

10-07-2011 23:37 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.tvgids.nl/artikel/41862/Hulp ... verlening/

Hulpeloze hulpverlening

Zeventig procent van de ouders met een verstandelijke beperking is niet in staat om hun kinderen goed op te voeden. Dus bieden allerlei instanties hulp, maar uiteindelijk kunnen ze weinig doen. De hulpverlening mag de regie in huis namelijk niet overnemen. Ze kunnen enkel de ouders proberen ‘opvoedles’ te geven.

Verstandelijke beperking

Het probleem is echter dat deze ouders vaak niet in staat zijn om te leren. Tegelijkertijd zijn de chaos en de problemen in huis levensgroot. Uiteindelijk zit er in de meeste gevallen niets anders op dan de kinderen uit huis te plaatsen. Patricia, een moeder met een verstandelijke beperking, overkwam dat al drie keer. Over haar vierde kind gaat de rechter beslissen. Inmiddels is ze zwanger van haar vijfde.

Bij het linkje staat nog een filmpje.

Morgenavond 11 juli op Nederland 2 om 22.45.

Lijkt me een interessante doch heftige docu, dat filmpje vond ik al schrijnend.

Wellicht kijken er morgen mensen met me mee?
Het is een herhaling, ik heb hem al eens gezien. Het is een heftige, maar ook ontroerende docu. Goed dat het je opgevallen is, kijk en leer!
Ik kijk met je mee. Help me morgen nog even herinneren alsjeblieft, anders vergeet ik het (kijk bijna nooit tv) en dat zou ik zonde vinden.
Ik ga zeker proberen te kijken. Wat een machteloosheid aan beide zijden zeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Eigenlijk mag je het niet zeggen maar sommige mensen zouden geen kinderen moeten krijgen. Zo triest voor de kinderen
Tja, die kinderen staan bij de geboorte al met 10-0 achter.
Ik ga niet kijken,het is te heftig voor mij..

mijn dochter is ook uit huis geplaatst,en we hadden de hoop dat ze afgelopen juni thuis zou komen,maar het is verlengd tot october en hoogstwaarschiijnlijk moet ze daarna nog naar een andere instelling. Dus ik vrees dat dit programma te confronterend voor me is..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik heb deze docu ook al eens gezien. Ik vond 'm erg goed, ontroerend en confronterend. Ik vond beide kanten (hulpverlening en ouders/kinderen) mooi weergegeven worden.
Ik ben mijn eigen bananenschil
dat is heftig lichtbron idd. beter om maar ff niet naar dit soort programma's te kijken dan.

Lijkt mij wel interessant als ik eraan denk (of mensen moeten mij helpen herinneren in een willekeurig ander topic, hint, hint, hint) ga ik zeker kijken morgen.
Hint begrepen
@Lichtbron

@Yellow: documentaire klinkt interessant, waarschijnlijk ga ik kijken!
Ik heb 'm ook gezien een tijd geleden. Het geeft mijns inziens een goed en reëel beeld (in tegenstelling tot sommige andere, meer sensatiezoekende, documentaires).
Kan er niet iemand tegen haar zeggen dat het misschien beter is om te stoppen met kinderen krijgen?
Ik werk bij een grote zorginstelling en wij hebben al 7 kinderen uit 1 gezin die bij ons in gezinsvervangende tehuizen zijn geplaatst. Moeder is weer zwanger..want "ze gaan door tot ze er 1 mogen houden".
@_hertje_: dat meen je toch niet! Kan zo iemand niet verplicht gesteriliseerd worden (echt een serieuze vraag hoor!)

Het is toch eigenlijk heel oneerlijk verdeeld. Zulke mensen raken heel makkelijk en snel zwanger en zijn niet in staat om voor hun kinderen te zorgen en anderen willen dolgraag een kindje, kunnen er voor zorgen en die kunnen geen kinderen krijgen.

Heb het voorstukje ook gezien. Als ik er aan denken, wil ik het wel even opnemen.
.
Ik kan het filmpje niet zien, maar is het de docu van die blinde moeder, Engelse?.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:mamarlu schreef op 11 juli 2011 @ 10:39:

@_hertje_: dat meen je toch niet! Kan zo iemand niet verplicht gesteriliseerd worden (echt een serieuze vraag hoor!)

Nee, dat kan/mag niet . (Helaas niet..
@Lichtbron:
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
.
Ik zag er net een reclame/voorstukje van langskomen en ik wil zeker gaan kijken.

Op school (pedagogiek) laten ze ons ook vaak dergelijke documentaires zien... Die vind ik (in tegenstelling tot veel studiegenoten) altijd erg interessant en heftig. Ik hoop dat ik er vanavond aan denk.
quote:bospad schreef op 11 juli 2011 @ 12:19:

[...]

Nee. Het gaat over Nederlandse zwakbegaafde ouders en de rol die allerlei hulpinstanties spelen in een poging de kinderen niet teveel te laten beschadigen. Moeders die voor de zoveelste keer zwanger worden nadat al veel kinderen uit huis zijn geplaatst.Dank je, bospad.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
die docu over die engelse blinde moeder is ook erg goed...
Ik ga vanavond kijken. 22.45 uur Ned2.
quote:mamarlu schreef op 11 juli 2011 @ 10:39:

Nee, dat kan niet. Dat zou volgens mij alleen kunnen als iemand 'wilsonbekwaam' wordt geacht. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe zo'n procedure eruitziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven