Entertainment alle pijlers

Eckhart toll enz enz

15-08-2012 21:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft welk zelfhulpboek gelezen en wat vond je ervan?

Ik ben net begonnen aan the power of now..
Vind zelf the secret en the power erg leuk en werkt toch best wel.. Heb al behoorlijk wat wensen in vervulling zien gaan..ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips
Vond de power of now ook goed en nuttig maar soms net iets te zweverig met het pijnlichaam en zo....

Verder het boek: denk je sterk van Sjoers Zwaan en ben nu bezig met mindfulness en dat is ook interessant ...
Toch herken ik wel veel in dat pijn lichaam etc. Ik vind de kracht in jezelf van dr. J.murphy ook leuk.. Positief denken en de kracht dasrvan
Vind het een leuk onderwerp. Maar heb de puf nu niet om veel te schrijven, maar ik laat vast wat achter hier, zodat ik het morgen makkelijk terug kan vinden.

Is trouwend The Power of Now hetzelfde als De Kracht van het Nu?

Goed boek vind ik. Want steeds als je denkt 'ja maar...' dan wordt het op een andere manier uitgelegd, net zolang totdat je het snapt.

Met The Secret kon ik weinig. Te Amerikaans.

Andere boeken: Gras onder je voeten. Lekker makkelijk geschreven. En voor de rest denk ik nog even, heb er heel veel gelezen.
Hihi ja me too.. Er blijft altijd wel iets hangen. Valt me op dat de meeste boeken vanuit een soortgelijke situatie geschreven worden. Waarom lezen jullie ze?
Zijn er bij jullie al wensen uitgekomen na de secret?
Ik vind the Secret niet te vergelijken met The Power of Now !

The secret haakt aan bij de (materiele) hebzucht van veel mensen en focust vooral op het naar je toe trekken van goederen of status, zonder het besef dat we leven in samenhang met andere mensen, dieren en de hele planeet. Ik heb nooit begrepen wat er 'secret' aan is.

The Power of Now richt zich veel meer op leren leven met alles erop en eraan, dus ook met je pijn, verdriet, minder leuke dingen. En Tolle benadrukt juist wel dat wij leven in samenhang met anderen en de planeet. Het boek richt zich juist niet op materie vergaren en op 'doen' maar meer op 'zijn' in het Hier en NU.
Ik vergelijk t toch niet? Heb ze gewoon allebei gelezen..en vind beide leuk
Eckhard Tolle vind ik een afzichtelijke kabouter met ringbaardje die een voor mij niet te begrijpen verhaal bazelt. En ja...ik sta best open voor dat soort dingen, heb zelfs een cursus mindfullness gedaan.

Maar bij Tolle haakte ik al af bij het voorwoord. Dat hij jaren depressief, eenzaam en suicidaal als een zwerver in het park op een bankje zat en dat hem in een keer, als een lichtflits, een enorm geluksgevoel overviel en dat hij toen de kracht van het nu ontdekte. Ja sorry....maar dan haak ik af. Heb zelf echt shit meegemaakt en zo makkelijk werkt het niet. Het NU kan soms een hel zijn!

De Secret ben ik maar helemaal niet aan begonnen. Dat is toch dat als je je heel goed concentreert en het universum op de juiste positieve wijze aanspreekt, je opeens een parkeerplek voor de deur vindt?

Is een vriendin van mij vandaag nog gelukt. Ik zat er naast.

Wat een nonsense. Ga arme wezen in de derde wereld helpen ipv fine-tunen op materiele onzin-shit.
Het is Eckhart TollE - en ik vind 'm zeer inspirerend!
Ik ben weg van Tolle. Om te beginnen zou ik De ontdekking van het nu van Erik van Zuydam lezen, daarna Tolle, Mc Kenna, Nisargadatta, Parson.

Advaita vedanta, non dualiteit. Heel interessant
@ Hiltje : wat iemands uiterlijk nou te maken heeft met wat hij te zeggen heeft , dat snap ik even niet.

Jammer dat je al afhaakte bij het voorwoord. Die persoonlijke ervaring van Tolle is voor hem de katalysator geweest tot zijn latere ontwikkeling en vertelt helemaal niets over ' constant gelukkig zijn' en dat het leven nooit meer klote kan zijn.

Ik heb begrepen dat Tolle na die intense ervaring inderdaad een tijdlang in een soort 'state of bliss' heeft verkeerd , maar daarna ging ook voor hem het leven gewoon door en is hij zich verder gaan ontwikkelen. Ik denk dat je het kunt vergelijken met mensen die 'bijna dood'zijn geweest, of die een ernstige ziekte of ongeluk hebben overleefd. Die staan daarna soms ook totaal anders in het leven, met een andere kijk.

Bovendien heeft Tolle weleens gezegd dat het niet iets is om 'jaloers' op te zijn om zo heftig in een ander bewustzijn terecht te komen; het is fijner om geleidelijk jezelf in een richting te ontwikkelen.

Maar goed, over dit soort boeken gesproken; ik ben zelf dol op 'the Work'van Byron Katie. Daar kan ik echt goed mee uit de voeten. Het is aards, ogenschijnlijk eenvoudig, maar behoorlijk radicaal als je er echt induikt!
Ja vind die boeken echt heerlijk. Je moet er denk uithalen waar je iets mee kunt en de rest naast je neerleggen. De kern blijft toch vaak hetzelfde elke keer weer anders benaderd. God liefde kracht hoe je het ook wilt noemen..
@ katelyn waar gaat the work over?
@tarelina idd TollE ;) foutje
@Lilyrose: je zou kunnen zeggen dat 'The Work' een praktische methode is om de theorie van o.a. Eckhart Tolle in praktijk te brengen. Het bestaat in essentie uit vier vragen die je jezelf stelt over een stressvolle/ pijnlijke gedachte die je belemmert in je vrijheid. Je gaat op een meditatieve( naar binnen gerichte) manier op die vragen in en schrijft de antwoorden op. Door zo te werken aan je gedachten word je stap voor stap vrijer in je hoofd en dus in je leven.

Het is in het geheel niet zweverig, en juist heel ontnuchterend, als je het aandurft om echt, eerlijk met jezelf te zijn. In het eerste boek, maar ook op internet kun je dialogen vinden van Byron Katie met mensen die naar haar toe komen. Heel leerzaam en inspirerend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven