Entertainment alle pijlers

Eenvoudig leven blog

13-08-2019 11:20 259 berichten
[url][https://eenvoudigleven.blogspot.com/?m=1/url]. Er is ook een FB pagina over Teunie Luijk.
Vakantie en slecht weer. Al zoekend stuitte ik (opnieuw) op het blog van Teunie Luijk, christelijke moeder van heel veel kinderen.
Ik smul een beetje van de berichten van deze vrouw die zo n ander leven heeft dan ik. Ze timmert ook aan de weg als schrijfster en workshopgever. Daarnaast runt ze samen met echtgenoot Willem ( die best een lieverd is) dat enorme gezin waar de kinderen ook nog eens allemaal ADHD hebben en een dochter ook nog anorexia heeft.
Mijn gevoel is dubbel. Aan een kant is Teunie best okay. Maar aan de andere kant ...
Als je zin hebt, kijk eens en wat is jouw mening ?
( ik zou graag haar foto plaatsen maar weet niet hoe je plaatsjes moet plakken)
Alle reacties Link kopieren
Ik volg Teunie al vele jaren. Vorige week kampeerde ze in Ermelo. Kreeg ook gelijk zin om weer eens te gaan kamperen. Ik denk niet dat ze het achterste van haar tong laat zien. Zouden alle kinderen nog van de kerk zijn. Kan het me bijna niet voorstellen. Bij haar vergeleken voel ik me een luilak. Wat een energie heeft die vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ze schrijft dat het vroeger noodzaak was om te consuminderen (logisch met zoveel kinderen en één inkomen) maar dat het nu een levensstijl is.

Ze wonen volgens mij toch ook in de buurt van een molen en niet echt in de stad, speelt vast ook mee in het Oudhollandsch plaatje dat ik bij ze krijg
Mijn excuses voor mijn woordgebruik, achteraf gezien een onterechte uitval naar TO. Sorry! :rose:
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
13-08-2019 13:32
Ja dat is het begin inderdaad :)

Maar je bent er inderdaad wel heel lang mee bezig :P
Geeft niks, ik vind het genieten.
Nu leef ik al behoorlijk bewust en zie ik in veel dingen geen heil (man eet 7 sneeën brood per week, ik geen; zoet beleg eet hier ook niemand) maar wat een enthousiasme!
Alleen vraag ik me bij de kinderfeestjes,gebreide sokken en oude fietsen echt af of de kinderen er gelukkig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Waterman26 schreef:
13-08-2019 13:16
Wat is nog nooit gelezen had en niet kende is: DV ( deo volente, als god het wil)
Dus: overmorgen ga ik op vakantie DV.
Sinds ik Teunie lees, betrap ik mezelf erop dat ik ( niet gelovig) dat wel eens zeg.
dat ken ik wel van trouwaankondigingen
staat er DV op het kaartje
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
13-08-2019 15:03

Alleen vraag ik me bij de kinderfeestjes,gebreide sokken en oude fietsen echt af of de kinderen er gelukkig van worden.
dat vraag ik me ook wel af, als ze klein zijn wellicht.
Maar de pubers?? Nu zal het in hun 'kringen' vast wat normaler zijn, dan in die van mij
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
13-08-2019 13:28
Waarom raakt het je zo?
Ik lees nergens dat Waterman die familie wil bashen. Ik vind het zelfs een positief topic, een verademing op de actueel pijler.

Ik lees dat blog al jaren. Ik vind het allemaal wat te Gristus Hoera, maar ik heb bewondering voor haar doorzettingsvermogen. En elke dag die was....pffff
Wasmachine volgooien doe ik nog wel met plezier, maar het ophangen en strijken...

Ze staat om 5 uur op om lekker te gaan strijken. Ik moet me echt naar mijn strijkgoed slepen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Uit nieuwsgierigheid maar eens begonnen met lezen (vanaf 2008) maar vind het zo moeilijk te geloven dat dit echt is. Het is zo ver van mijn belevingswereld af ;) Waar natuurlijk niets mis mee is, maar het is gewoon lastig te geloven dan dit echt is.
GlitterCupcake schreef:
13-08-2019 13:44
Het staat in de entertainment pijler. Ik vind het laag ingeschoten. Maaaar dat was de bedoeling helemaal niet van TO.
Het lijkt wel een persoonlijke vete met mij glittercupje. Kennen we elkaar?
drominique schreef:
13-08-2019 15:03
Geeft niks, ik vind het genieten.
Nu leef ik al behoorlijk bewust en zie ik in veel dingen geen heil (man eet 7 sneeën brood per week, ik geen; zoet beleg eet hier ook niemand) maar wat een enthousiasme!
Alleen vraag ik me bij de kinderfeestjes,gebreide sokken en oude fietsen echt af of de kinderen er gelukkig van worden.
Dat bedoel ik dus. Het leven gaat heus niet alleen om materiële zaken. Maar een gebreide muts als verjaardagscadeau. Mmmmwwwaaaa
Een dochter en schoondochter staan ook op FB. Leuke moderne meiden. Zouden die niet balen van dit regime van jurken (nooit een spijkerbroek ) , eindeloos schrobben en ploeteren en achterlijk vroeg trouwen met je eerste vriendje?
Hamlap schreef:
13-08-2019 16:47
Uit nieuwsgierigheid maar eens begonnen met lezen (vanaf 2008) maar vind het zo moeilijk te geloven dat dit echt is. Het is zo ver van mijn belevingswereld af ;) Waar natuurlijk niets mis mee is, maar het is gewoon lastig te geloven dan dit echt is.
Ik kan je verzekeren dat dit echt is.
Waterman26 schreef:
13-08-2019 17:51
Dat bedoel ik dus. Het leven gaat heus niet alleen om materiële zaken. Maar een gebreide muts als verjaardagscadeau. Mmmmwwwaaaa
Een dochter en schoondochter staan ook op FB. Leuke moderne meiden. Zouden die niet balen van dit regime van jurken (nooit een spijkerbroek ) , eindeloos schrobben en ploeteren en achterlijk vroeg trouwen met je eerste vriendje?
Misschien hebben de kinderen wel geleerd om met zulke cadeaus tevreden te zijn.
Misschien zijn de kinderen ook wel heel gelukkig met deze manier van leven.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 18:03
Misschien hebben de kinderen wel geleerd om met zulke cadeaus tevreden te zijn.
Misschien zijn de kinderen ook wel heel gelukkig met deze manier van leven.
Ze hebben ook niet veel keus natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik volg de blog van Teunie ook al jaren....Juist omdat ze zo'n tegengesteld leven leidt. Maar af en toe zit ik echt wel met opgetrokken wenkbrauwen; zo laat ze soms wel vallen dat ze milieu-vriendelijk bezig is dan denk ik echt dat ze niet zoveel kinderen op de wereld had moeten zetten.
Of als ze weer een kringloopwinkel heeft leeggeshopt dan moet ik idd weer aan dat 100 dozen project denken.
Maar ik heb er ook wel bewondering/verwondering voor...het absolute vertrouwen in haar geloof, al die kinderen, ik loop soms al te paniekeren als ik 3 eters krijg, En tussen de regels door lees ik toch wel gelijkwaardigheid tussen Willem en Teunie. Ze hebben echt heel veel dingetjes samen.
Alle reacties Link kopieren
Als je gewend bent om te delen met 9 broertjes en zusjes...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hamlap schreef:
13-08-2019 16:47
Uit nieuwsgierigheid maar eens begonnen met lezen (vanaf 2008) maar vind het zo moeilijk te geloven dat dit echt is. Het is zo ver van mijn belevingswereld af ;) Waar natuurlijk niets mis mee is, maar het is gewoon lastig te geloven dan dit echt is.

Wat is er precies lastig te geloven dan?

Ze leeft ook zeker niet zoals ik zou doen, maar zo heel raar vind ik het verder ook weer niet.
Teunie is een uitzonderlijk intelligente vrouw, dat lees je altijd tussen de regels door. Ik vind het spijtig dat zulke vrouwen zo beklemd zijn door het starre milieu waarin ze opgegroeid zijn en in dat opzicht ben ik gewoon echt blij dat ze zo "commercieel" geworden is. Ze is echt deel van de wereld nu en niet alleen vrouw en moeder.
Ik vind haar leuk en een goed voorbeeld van warm-reformatorisch. Ik weet dat ze veel haters heeft in refoland, maar vooral de openheid waarmee ze over de anorexia schrijft is echt reuze taboedoorbrekend voor de zuil.
Ik hoop en zie ook dat haar kinderen toch modernere keuzes maken (de zoon die onlangs trouwde, trouwde in een veel lichtere kerk, beide andere getrouwde kinderen hebben geen extreme baringsdrang -al weten we niet waarom, natuurlijk-) en ik denk dat dat ook door haar modernisering komt.
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 18:03
Misschien hebben de kinderen wel geleerd om met zulke cadeaus tevreden te zijn.
Misschien zijn de kinderen ook wel heel gelukkig met deze manier van leven.

Mij lijkt dat die kinderen ook zien wat wat vriendjes en vriendinnetjes voor cadeaus krijgen en dan krijgen zij een gebreide muts...persoonlijk zou ik dan best wel balen :-D

Maar goed, wat ik al zei: dit is echt een andere levensstijl voor mij :) Niet dat ik nu zo materialistisch ben (woon klein) maar dit is weer een heel ander soort minimalisme!
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 18:01
Ik kan je verzekeren dat dit echt is.

Het klinkt af en toe wat overdreven gelukzalig, maar het leest wel verdomd lekker weg :-$
RégineFilange schreef:
13-08-2019 19:36
Wat is er precies lastig te geloven dan?

Ze leeft ook zeker niet zoals ik zou doen, maar zo heel raar vind ik het verder ook weer niet.

Dat alles gelukzalig is. Maar ik zit ook pas in 2008. Kinderen die blij zijn met zelfgebreide sokken als sinterklaascadeau, de Intratuin die een hele belevenis is... dat soort dingen. Het zal ook wel liggen aan de manier waarop het geschreven is. Wat iemand anders al zei; alsof het uit zo'n jaren 50 boekje komt.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, nooit van gehoord en nav dit topic dat blog maar eens gaan lezen, en ik blijk al eens contact met Teunie te hebben gehad irl 😀 wat ik van haar lees bevestigt mijn beeld van haar. Prima vrouw, en binnen haar kringen waarschijnlijk juist vooruitstrevend.

Hun manier van leven doet me vooral denken aan mijn eigen jeugd in de 80's, ging precies zo (minus het gelovige). Mijn ouders hadden meer kinderen dan ze konden betalen, maar hebben t met deze manier van leven gered.

Leuk, ik ga t vaker lezen
nootboek wijzigde dit bericht op 13-08-2019 20:13
11.54% gewijzigd
Kinderen uit grote gezinnen zijn gewend blij te zijn met kleine dingen. Ik kom niet uit een groot gezin, maar wel uit een gezin waar weinig geld was en wij waren ook blij met kleine uitjes en cadeautjes. Het is maar net wat je gewend bent.
Ik ken het gezin (wonen redelijk in de buurt) en ze zijn echt zoals ze schrijft ;-)

Hebben ze veel haters in de refowereld ja? Kan ik me nog wel iets bij voorstellen ook, wij waren ook "van de zware kerk" maar zijn al een behoorlijke tijd in de PKN (vele malen lichter dan Teunie&fam). Wij worden al niet meer aangekeken door onze vroegere kerkgenoten. Laat staan als je zo commercieel geworden bent natuurlijk :-?

Het is niet mijn manier van leven, maar ik heb wel bewondering voor hun. En ik bestel regelmatig in de webshop, ze hebben fijne spullen te koop :)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gewoon doorsnee. Een soort dagboek van een gemiddelde Nederlander denk ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog niet bij het gebreide sokken gedeelte aangekomen maar het is amper tien jaar geleden dat ik nog handschoenen zat te breien. Ik heb ze nooit gedragen want die van Action waren goedkoper en zaten lekkerder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven