Entertainment alle pijlers

Het Complot (NPO)

27-08-2025 13:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn God,

Hoe drie dorpsgekken een complottheorie de wereld in brengen...Een heel dorp, (een land?), op z'n kop zetten. Je gelooft gewoon niet wat je ziet. Interessant hoor, om te zien hoe gek dit kan lopen. Levensgevaarlijk.

Aanrader om te kijken. Beschrijving;

In de vierdelige documentaireserie ‘Het Complot’ (EO) onderzoekt regisseur Joost Engelberts het zogenoemde ‘Complot van Bodegraven’. Tijdens de coronapandemie ontstond er een cultus rond Joost Knevel, die beweerde als kind slachtoffer te zijn geweest van een pedofiel netwerk. Prominente figuren uit onze regering zouden daarbij betrokken zijn geweest.

Beschrijving:

In de vierdelige documentaireserie ‘Het Complot’ (EO) onderzoekt regisseur Joost Engelberts het zogenoemde ‘Complot van Bodegraven’. Tijdens de coronapandemie ontstond er een cultus rond Joost Knevel, die beweerde als kind slachtoffer te zijn geweest van een pedofiel netwerk. Prominente figuren uit onze regering zouden daarbij betrokken zijn geweest.

Hoe ontstaat zo'n theorie, wie gelooft erin en welke gevaren brengt complotdenken met zich mee? NPO Doc sprak met hoogleraar Jan-Willem van Prooijen, expert op dit gebied.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Wanneer is de eerste aflevering?
Ik heb met verbazing de eerste aflevering gekeken. Dat er zulke mensen bestaan joh. En dat er mensen zijn die erin meegaan. Volledig krankjorum.
Tovergieter, wat vind je er zelf van?
Mooie niet onbelangrijke disclaimer van de EO bij deze docu: Seksueel misbruik, ook binnen gesloten gemeenschappen, is een ernstig maatschappelijk probleem. De EO neemt het leed van slachtoffers uiterst serieus. Deze serie onderzoekt niet of satanisch ritueel misbruik bestaat, maar laat zien hoe verhalen daarover in complottheorieën uitgroeien tot maatschappelijke splijtzwammen, met grote gevolgen voor vertrouwen in overheid, media en samenleving.

We willen benadrukken dat seksueel misbruik – in welke vorm dan ook- altijd onderzocht en bestreden moet worden maar maken in de serie een onderscheid tussen bewezen misbruik en onbewezen claims die, juist door hun verspreiding, grote maatschappelijke impact hebben (site EO).
Interessant ga ik kijken!

Maar eeuh... Nationaal fenomeen?
Had iemand van jullie er al eerder van gehoord? Ik snap dat NPO verkooppraatjes houdt, maar dit is volstrekt langs mij heengegaan
Bedoel je dat je niets hebt meegekregen van dit complot en de gevolgen hiervan voor o.a. de nabestaanden, Jaap van Dissel en andere personen die ernstig bedreigd zijn?
Kan me van jaaaren terug de Eper incestzaak herinneren (Jolanda en een zus) dat bleek ook verweven te zitten in het dorp.
Leek ook te bizar om echt te zijn, dus soms zijn dit soort dingen ook echt

Denk ook aan de Epstein-files en de bekende namen die op die lijsten zouden staan
Phlox24 schreef:
27-08-2025 14:22
Bedoel je dat je niets hebt meegekregen van dit complot en de gevolgen hiervan voor o.a. de nabestaanden, Jaap van Dissel en andere personen die ernstig bedreigd zijn?
het zegt mij helemaal niets en ik ben best een nieuws en politiek-junkie
En doooooor!
Phlox24 schreef:
27-08-2025 14:22
wel bedreigingen aan huis van v Dissel etc
Maar niet de details van deze zaak
Ik heb de eerste aflevering idd gezien. Werkelijk schokkend, wat die drie mannen lopen te verkondigen.
De beweringen zijn nagetrokken en er blijkt niets van waar te zijn.
Die kerels zijn gewoon naar de begraafplaats van Bodegraven gegaan en hebben verhalen verzonnen rondom de overledenen die daar liggen.
broadway schreef:
27-08-2025 14:30
het zegt mij helemaal niets en ik ben best een nieuws en politiek-junkie
Bijzonder is dat he, ik heb best veel van deze zaak meegekregen. Kennelijk trok het mijn aandacht ofzo. Het was ook behoorlijk uitgebreid in het nieuws. Ik zie mijzelf ook wel als nieuwsjunk.
phlox24 wijzigde dit bericht op 27-08-2025 15:31
6.10% gewijzigd
Nogevendit schreef:
27-08-2025 14:42
Ik heb de eerste aflevering idd gezien. Werkelijk schokkend, wat die drie mannen lopen te verkondigen.
De beweringen zijn nagetrokken en er blijkt niets van waar te zijn.
Die kerels zijn gewoon naar de begraafplaats van Bodegraven gegaan en hebben verhalen verzonnen rondom de overledenen die daar liggen.
Ik vind het drie grote tokkies bij elkaar en snap oprecht niet dat mensen deze gasten serieus nemen.

Micha Kat "ken" ik nog wel van vroeger. Hij was goed bevriend met Theo van Gogh. Ze doen alsof hij een respectabele journalist was die plotsklaps gek geworden is, maar hij spoorde al nooit. Ging om met rechtsextremisten en verkondigde de meest debiele complottheorieën (in zijn tijd bij het NRC al). Hij riep ook altijd al dat als hij dood gevonden zou worden, de BVD erachter zou zitten.
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 14:17
Interessant ga ik kijken!

Maar eeuh... Nationaal fenomeen?
Had iemand van jullie er al eerder van gehoord? Ik snap dat NPO verkooppraatjes houdt, maar dit is volstrekt langs mij heengegaan
Nationaal fenomeen is wellicht wat overdreven maar het was wel degelijk voorpaginanieuws destijds.
EstelleGallois schreef:
27-08-2025 15:28
Ik vind het drie grote tokkies bij elkaar en snap oprecht niet dat mensen deze gasten serieus nemen.
Die documentaire laat dus o.a. zien hoe dat komt.
Phlox24 schreef:
27-08-2025 13:59
Tovergieter, wat vind je er zelf van?
Bizar, echt ongelooflijk om te zien hoe drie mannen zoveel volgers op de been krijgen met waanzinnige praatjes. Allemaal heel kwetsbare mensen natuurlijk, maar met social media als wapen in de strijd, wel echt belachelijk gevaarlijk. Wat die oud-burgermeester ook zegt: vroeger had de dorpsgek praatjes in de kroeg tegen 20 man, maar nu vindt zo iemand gehoor via het net en gaat het zomaar om 10.000+ luisteraars. Gevaarlijk dus.

Ik herinnerde tijdens het kijken weer vaag inderdaad iets van die dreiging aan Van Dissel. Maar dat zat echt in mijn hoofd als coronagerelateerde complotten. Maar dit verhaal joh.

Nu bij aflevering 2.
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 14:25
Kan me van jaaaren terug de Eper incestzaak herinneren (Jolanda en een zus) dat bleek ook verweven te zitten in het dorp.
Leek ook te bizar om echt te zijn, dus soms zijn dit soort dingen ook echt

Denk ook aan de Epstein-files en de bekende namen die op die lijsten zouden staan
Die Epe zaak was verre van echt. Lijkt precies op de complotten die in de serie aan bod komen.
Bontebok schreef:
28-08-2025 01:38
Die Epe zaak was verre van echt. Lijkt precies op de complotten die in de serie aan bod komen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eper_incestzaak
Bontebok schreef:
28-08-2025 01:38
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eper_incestzaak
Je hebt ook nog de bolderkar affaire, met die anatomisch correcte poppen. Ook zo'n hype die uit Amerika kwam overgewaaid. Wel heel interessant, die satanic panic en hoe dat werkt.
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
Ja precies, geen baby’s vermoord, geen netwerk etc. Wel verborgen herinneringen die ineens op kwamen.
Bontebok schreef:
28-08-2025 09:47
Ja precies, geen baby’s vermoord, geen netwerk etc. Wel verborgen herinneringen die ineens op kwamen.
maar bij haar zat er wel sexueeel geweld onder, dat meisje is echt stuk gemaakt
dat was pre-internet, maar kreeg bij "sonja" enzo ook al de nodige aandacht.
Er zitten wel overeenkomsten tussen de zaken

Ondertussen deel 1 gekeken, en fascinerend. Mooi gedaan ook, rustige journalistiek.
Inderdaad, ik vind de journalist inderdaad ook heel erg goed, rustig, zonder oordeel en oprecht in zijn reacties. Ik kijk dus aflevering 2, en ik ben ook zo verbaasd over hoe normaal en voorkomend sommige van de aanhangers van dit complot eruit zien. En zo overtuigd zijn van dit verhaal. Je gaat het nog bijna zelf geloven :O
Ik zag een post over dit programma op LinkedIn en daar buitelen de comlotgekkies echt over elkaar heen.
Nostromo schreef:
28-08-2025 09:37
Je hebt ook nog de bolderkar affaire, met die anatomisch correcte poppen. Ook zo'n hype die uit Amerika kwam overgewaaid. Wel heel interessant, die satanic panic en hoe dat werkt.
En Oude Pekela

https://www.rtvnoord.nl/amp/nieuws/1039 ... ude-pekela
Frankly my dear, I don"t give a damn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven