Entertainment alle pijlers

Het Complot (NPO)

27-08-2025 13:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn God,

Hoe drie dorpsgekken een complottheorie de wereld in brengen...Een heel dorp, (een land?), op z'n kop zetten. Je gelooft gewoon niet wat je ziet. Interessant hoor, om te zien hoe gek dit kan lopen. Levensgevaarlijk.

Aanrader om te kijken. Beschrijving;

In de vierdelige documentaireserie ‘Het Complot’ (EO) onderzoekt regisseur Joost Engelberts het zogenoemde ‘Complot van Bodegraven’. Tijdens de coronapandemie ontstond er een cultus rond Joost Knevel, die beweerde als kind slachtoffer te zijn geweest van een pedofiel netwerk. Prominente figuren uit onze regering zouden daarbij betrokken zijn geweest.

Beschrijving:

In de vierdelige documentaireserie ‘Het Complot’ (EO) onderzoekt regisseur Joost Engelberts het zogenoemde ‘Complot van Bodegraven’. Tijdens de coronapandemie ontstond er een cultus rond Joost Knevel, die beweerde als kind slachtoffer te zijn geweest van een pedofiel netwerk. Prominente figuren uit onze regering zouden daarbij betrokken zijn geweest.

Hoe ontstaat zo'n theorie, wie gelooft erin en welke gevaren brengt complotdenken met zich mee? NPO Doc sprak met hoogleraar Jan-Willem van Prooijen, expert op dit gebied.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Die zit in deze serie

Ik heb alle afleveringen gezien. Fascinerend
Lila-Linda schreef:
28-08-2025 10:09
maar bij haar zat er wel sexueeel geweld onder, dat meisje is echt stuk gemaakt
dat was pre-internet, maar kreeg bij "sonja" enzo ook al de nodige aandacht.
Er zitten wel overeenkomsten tussen de zaken

Ondertussen deel 1 gekeken, en fascinerend. Mooi gedaan ook, rustige journalistiek.
Ja maar ik denk dat een groot deel van de slachtoffers wel enige vorm van trauma hebben meegemaakt. Dan gaan ze in therapie en dan gaat het van kwaad tot erger. In die tijd werd nog volop geloofd in hervonden herinneringen door hypnose.
Bontebok schreef:
29-08-2025 18:02
Ja maar ik denk dat een groot deel van de slachtoffers wel enige vorm van trauma hebben meegemaakt. Dan gaan ze in therapie en dan gaat het van kwaad tot erger. In die tijd werd nog volop geloofd in hervonden herinneringen door hypnose.
Ik denk dat je Het Complot wel interessant zal vinden
Lila-Linda schreef:
29-08-2025 17:42
Die zit in deze serie

Ik heb alle afleveringen gezien. Fascinerend
Ik "durf" deze docu niet te kijken.
Ik kan gewoon niet begrijpen hoe zoiets in de hoofden van die mensen werkt.
Ben ook erg allergisch voor complotdenkers, wappies e.d
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
29-08-2025 18:19
Ik "durf" deze docu niet te kijken.
Ik kan gewoon niet begrijpen hoe zoiets in de hoofden van die mensen werkt.
Ben ook erg allergisch voor complotdenkers, wappies e.d
Als je daar inderdaad maar een beetje allergisch voor bent, ga je van deze docu geheit flink uitslag krijgen.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Tovergieter schreef:
29-08-2025 20:52
Als je daar inderdaad maar een beetje allergisch voor bent, ga je van deze docu geheit flink uitslag krijgen.
Heb ik het goed ingeschat :hyper:

Normaal houd ik heel erg van documentaires over sektes etc, maar dit frustreert mij te erg
Gisteravond alle 4 de afleveringen gebinged. Heel interessant!
Wel goed dat er een soort scheiding gemaakt wordt tussen of SRM wel/niet bestaat en dat seksueel misbruik van kinderen altijd onderzocht moet worden. Dat is wel jammer... omdat SRM zo bizar en complotterig klinkt/is(?) dat het afleid van SM...
Ben nu toch maar aan afl 1 begonnen.
Men, wat een nare gasten en dan nog steeds mensen op fb die hun geloven :whip: :frusty:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven