Entertainment alle pijlers

Hollands Hoop II

12-11-2017 21:28 139 berichten
Wat een meesterlijke serie is Hollands Hoop. Het vorige seizoen was al bijzonder goed, maar nu, met de cooperatie, vind ik het helemaal meesterlijk.
Fijne mix van humor, spanning, vreemde mensen en een redelijk plot, gecombineerd met sfeerbeelden van desolaat Noord-Oost-Groningen.
En Fokkes Nederlands wordt steeds Groningser, grappig om te horen.

Kijken jullie ook? Ook bang dat Dimitri het hoofdje van de dominee kleiner gaat maken? Ook het idee dat Machteld nog wel eens Sasha zou kunnen overtreffen? En wie heeft dat paard onthoofd?
Bobby-Pin schreef:
27-11-2017 01:47
Thee met arsenicum.

Erg origineel is het niet, veel jatwerk waaronder bijvoorbeeld het paardenhoofd waar palingen (?) uitkruipen, een memorabele scene uit Der Blechtrommel.
Nee, dat is een ritueel. In Europa vond het proces nog tot in de 20e eeuw plaats op het Balkanschiereiland. (met dank aan wikipedia waar ik het op de naam heb op gezocht. Ik weet dat toevallig.
Is ook gebruikt in the Godfather. Beide zijn romans die het gebruiken, maar dan anders. Ken de boeken niet. Het boek over de Italiaanse Maffia is ouder dan de verfilming van Die Blechtrommel.

EDIT: Los van de genoemde serie naar die op BBC First. Door bepaalde filmmakers wordt echt aan research gedaan. Ik zag een serie waarbij pas op het laatste moment van een serie duidelijk wordt hoe ze aan het verhaal zijn gekomen. Is heel erg knap om dat te bedenken.

In Hollands Hoop II is een knipoog gecombineerd met waar gebeurd. In theorie is het wel mogelijk, maar in de praktijk is het anders.
Het vereist wel wat denkwerk om origineel te zijn. Wat in theorie kan dat wordt door meerderen gebruikt. (Zie The Kettering incident.)
Die paardenkop is een ritueel dat ook door de ontsnapte patiënt van onze forensisch psycholoog wordt toegepast.
Einde EDIT:
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 27-11-2017 12:53
Reden: Uitleg geven aan domme en luie mensen is tijdrovend.
42.90% gewijzigd
Pumps_italiaans schreef:
27-11-2017 12:28
Nee, dat is een ritueel. In Europa vond het proces nog tot in de 20e eeuw plaats op het Balkanschiereiland. (met dank aan wikipedia waar ik het op de naam heb op gezocht. Ik weet dat toevallig.
Is ook gebruikt in the Godfather. Beide zijn romans die het gebruiken, maar dan anders. Ken de boeken niet. Het boek over de Italiaanse Maffia is ouder dan de verfilming van Die Blechtrommel.

EDIT: Los van de genoemde serie naar die op BBC. Door bepaalde filmmakers wordt echt aan research gedaan. Ik zag een serie waarbij pas op het laatste moment van een serie duidelijk wordt hoe ze aan het verhaal zijn gekomen. Is heel erg knap om dat te bedenken.

In Hollands Hoop II is een knipoog gecombineerd met waar gebeurd. In theorie is het wel mogelijk, maar in de praktijk niet.
Het vereist wel wat denkwerk om origineel te zijn. Wat in theorie kan dat wordt door meerderen gebruikt.
Die paardenkop is een ritueel dat ook door de ontsnapte patiënt van onze forensisch psycholoog wordt toegepast.
Einde EDIT:

Het gaat niet over die afgehakte paardenkop ansich maar de scene waar de palingen ( of zoiets dergelijks ) die uit de oogkassen kropen. Dat is een bekende scene uit Der Blechtrommel.

Ik zal 'm voor je opzoeken als ik mijn lunch op heb.
Bobby-Pin schreef:
27-11-2017 12:54
Het gaat niet over die afgehakte paardenkop ansich maar de scene waar de palingen ( of zoiets dergelijks ) die uit de oogkassen kropen. Dat is een bekende scene uit Der Blechtrommel.

Ik zal 'm voor je opzoeken als ik mijn lunch op heb.
Nee, ik heb de film gezien. Misschien - ik weet niet of het een serie was over de maffia of de trilogie - is het ook getoond via previews en retailers.

Ik kijk dus nooit retailers. Dat kijkt veel leuker.
In Die Blechtrommel zit ook het fragment met de embryo op sterk water. Het mannetje kan zo hard gillen dat hij glas kan laten barsten.
Deed hij samen met de trommelsessies tijdens de charismatische toespraken van Duitsers.
Was verplichte examenstof en onderdeel van de Duitse literatuur.
Ja, Günther Grass, Franz Kafka, Harold Pinter, George Orwell. Harold Pinter is van andere literatuur. Allemaal angry en nog wat.

Dit is die uit the Godfather. https://www.youtube.com/watch?v=W2YK0i_wiSU
Ik heb die films dus niet gekeken, maar is heel bekend en lees hier nog meer https://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Hagen
Zijn er ook dode vissen in kogelvrije vesten gewikkeld? Ik hoop niet dat dit een spoiler is. :O

EDIT2: Ik heb het fragment met paardenkop deels terug gezien.
Retailer van de film ook. Is echt een meesterwerk.

Maar .... ik vind de serie Hollands Hoop ook prima.
Beter dan de boeken en de verfilmingen van Harry Mulish. Dat is van voor naar achter jatwerk.
Ik ben zwaar onder de indruk van Camilla Siegertsz, haar naam in de serie ben ik even kwijt maar ik ken haar van In voor en tegenspoed.
Zij praat in Hollands hoop als een echte Grunningse.

Of niet dan? :D
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 03-12-2017 17:46
0.72% gewijzigd
Ja Camilla is echt goed! Teup(je) speelt ze.
O ja, Teup.
Wat een naam ook, nooit eerder van gehoord :D
Echt he, haha.
Net de aflevering teruggekeken, had gisteren verjaardag.
Deze serie is niet goed voor je bloeddruk :P Wat een onwijs goede serie blijft dit toch. Hadewych vind ik ook echt fantastisch in haar rol.
Ik kan Kenneth niet peilen. Welke puberjongen gaat er nou liever ganzenborden dan vozen?
Ik heb een theorie: kenneth is Liesbeths zoon!!!
Yggdrasil- schreef:
03-12-2017 20:52
Ik heb een theorie: kenneth is Liesbeths zoon!!!
Dat zou best leuk kunnen worden.
En Matthias leeft nog 😳😂
Yggdrasil- schreef:
03-12-2017 21:11
En Matthias leeft nog 😳😂
Nou, dat zou helemaal fantastisch zijn.
Wat is die trouwens afgevallen, ik kon hem er amper van maken.

Ik weet dat Teup een typisch type is, maar ik heb wel een zwak voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
03-12-2017 20:52
Ik heb een theorie: kenneth is Liesbeths zoon!!!


Nou... nu je het zegt!!!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad: meesterlijke serie. Wordt steeds beter ook. Maar zo jammer dat het zo vroeg in de avond is.
Leuk al die theorieen hier over wie wat waar. Al werd er in de recenste aflevering al wel veel duidelijk(er).
Everything you see I owe to spaghetti!
Liesbeth kan wel goed met messen overweg. Mathias en zij waren al met iets bezig.
Wat heeft Kim van Kooten ondertekend?
De forensisch psycholoog heeft zijn handen er vol aan.

Ik vond die ontsnapte koppensneller en zijn complimenten aan de dochter wel erg leuk! Kenneth is de zoon van die ouwe?? Dus eigenlijk un Oncle?
Kan natuurlijk ook. :O ;-D Is 't unne halve ...
Kenneth de zoon van Liesbeth.. Het zou zomaar eens kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
04-12-2017 20:07
Kenneth de zoon van Liesbeth.. Het zou zomaar eens kunnen!
Hoezo vinden jullie dat dan een interessante optie? Ik snap dat het zou kunnen, maar niet helemaal wat daar een logische/ leuke verhaallijn in zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Paardenkoppen worden/werden gebruikt om paling te vissen. Palingen zijn afvalvreters en blijven mooi in de schedel zitten. Werkt beter dan een fuik, blijkbaar.

Dat Teupje stoute spelletjes deed met Sijtzo vond ik een fantastische scène.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ldp schreef:
04-12-2017 22:35
Hoezo vinden jullie dat dan een interessante optie? Ik snap dat het zou kunnen, maar niet helemaal wat daar een logische/ leuke verhaallijn in zou zijn.
Nou ja, dan zouden er maffia-achtige verwikkelingen kunnen zijn. Ik neem aan dat Liesbeth uitgeschakeld wordt. Kenneth zou dan stiekem kunnen proberen de eer van de familie te redden, gebruik makend van Fokkes dochter. Het is maar een ideetje.
Het gedoe tussen Liesbeth en vrouw van forensisch psycholoog.
Kenneth kan ook nog de zoon van Mathias zijn. Maar als hij de broer is van de psycholoog of ....
Liesbeth kan ook nog de dochter zijn van de ouwe Augustinus zijn.

Het fragment dat ze beiden op een stoel tegenover elkaar zaten. De oude Augustinus met geweer. :)
Die serie kan je gerust nog een keer terug kijken vanaf begin seizoen 1 om het verhaal beter te volgen.

De waardering op IMDB is erg hoog. 8,1
http://www.imdb.com/title/tt2707150/
http://www.imdb.com/title/tt2707150/ful ... cl_sm#cast
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 06-12-2017 12:21
Reden: Afstand nemen van Freek
24.76% gewijzigd
[...]

Nou maar hopen dat de NAM ook kijkt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-12-2017 21:56
Reden: onjuiste quote verwijderd
63.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die filmlocatie boerderij in Overschild en veel huizen in de omgeving staan letterlijk op instorten dankzij de NAM. Maar we hebben het graag gedaan, hoor, al die investeringen in het Nederland.

En fijn dat toch nog 1% van de aardgasbaten naar het noorden is gegaan, in de afgelopen 50 jaar...


https://www.rtvnoord.nl/nieuws/174836/H ... ng-naartoe
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nou, dat was een rare aflevering.
Wel een meesterlijk ongemakkelijke scene met Teup en het jachtgeweer in de Canta.
vrouwjagersma schreef:
10-12-2017 21:06
Nou, dat was een rare aflevering.
Wel een meesterlijk ongemakkelijke scene met Teup en het jachtgeweer in de Canta.

Nou zeg dat wel.. Jeetje.
Nou, op de ene manier vond ik het wel iets hebben die zwarte humor.
Daar zijn ze sterren in. Het is wel erg dubbel allemaal.

Ik vind de preview wel jammer, want de relatie tussen Liesbeth en Kenneth werd ook nader belicht.
Liesbeth heeft de senior uit de weg geruimd. Het is niet saai en laat nog steeds veel te raden over.
Er gebeurt heel veel.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 10-12-2017 21:30
Reden: Er gebeurt (i.p.v. er gebeurd) Er is wel veel gebeurd.
41.27% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven