Entertainment alle pijlers

Met open armen

20-11-2014 18:52 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op televisie is er een nieuw programma over adoptie. Het heet 'Met open armen.' Ik kijk dit programma met dubbele gevoelens. Aan de ene kant is het super dat de adoptiekinderen een gezin krijgen om in op te groeien. Aan de andere kant vind ik het wel moeilijk om te zien dat de kinderen hun eigen/oude identiteit als het ware verliezen. Ik keek net een aflevering over een jongetje dat geadopteerd wordt uit China. De adoptief ouders hebben meteen een andere naam verzonnen voor hem. Het jongetje is al 2 jaar oud en krijgt dan ineens een andere naam en moet wildvreemde mensen papa en mama noemen. Ik vraag me af of dit niet traumatisch is voor het betreffende kind. Kennen jullie het programma? Wat vinden jullie van dit programma?
boekenlegger0 schreef:
31-01-2019 11:17
Ik vind het mooi dat de kinderen in de aflevering van gisteren hun oude voornaam behielden. Super leuk om de interactie tussen de twee broers te zien.
Ik begrijp nooit dat ze een naam veranderen. Wordt volgens mij ook altijd aangeraden om de naam te houden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
31-01-2019 13:05
Ik begrijp nooit dat ze een naam veranderen. Wordt volgens mij ook altijd aangeraden om de naam te houden.
Ik kan me wel voorstellen dat je een andere roepnaam of een naam er bij krijgt, omdat het soms gewoon niet uit te spreken is.
Als een kindje bijvoorbeeld Xiang Jansen gaat heten, dat ze er dan Xiang Julian Jansen, roepnaam Julian, van maken.
AnAppleADay schreef:
31-01-2019 13:16
Ik kan me wel voorstellen dat je een andere roepnaam of een naam er bij krijgt, omdat het soms gewoon niet uit te spreken is.
Ik had ook zo'n moeilijke naam dat mijn ouders die veranderd hebben. En die oude naam als 2e naam gegeven.
AnAppleADay schreef:
31-01-2019 13:16
Als een kindje bijvoorbeeld Xiang Jansen gaat heten, dat ze er dan Xiang Julian Jansen, roepnaam Julian, van maken.
Niks mis met Xiang toch? Prima uit te spreken. Zo heet die jongen nou eenmaal, ik zou het zo houden. Zoveel namen die je eerst moet horen om te weten hoe je ze uit moet spreken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het zo bijzonder dat in dit programma alles zo soepel verloopt. Op you tube staan honderden zgn Gotcha Day ( beetje vreemde benaming vind ik , maar goed ) filmpjes van Amerikanen die in China hun kindje gaan halen en daar staan heel veel hartverscheurende filmpjes tussen. Kinderen die totaal in paniek raken zodra ze overhandigd worden, huilen , schreeuwen of juist dichtslaan. De verzorger niet willen loslaten. En het kan toch ook bijna niet anders dan dat dit soort momenten vreselijk zijn voor die kindjes ? Nooit is het ook op een rustig kantoortje maar tussen tientallen andere mensen , een grote chaos. Het lijkt ook wel of China oneindig aantallen adoptiekinderen heeft. Ik krijg er toch een naar gevoel van eigenlijk. Het lijken wel babymills i.p.v. puppymills.
rascalles wijzigde dit bericht op 02-02-2019 10:39
2.91% gewijzigd
Adopteren uit een ander land vind ik zo ontzettend verkeerd. Van alle kanten klopt het niet.
Je haalt een kind weg uit zijn eigen cultuur en ik geloof niet dat het ooit echt kan aarden binnen een Nederlands gezin waar iedereen er anders uit ziet dan het kind zelf

Helemaal eens met de posting van Rascalle
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat ik ook niet snap , gezien de honderden Gotcha day filmpjes op you tube , hoe komt China toch aan al die adoptiekinderen ? Het moeten er miljoenen zijn. Het lijkt wel handel. Vanuit Nederland is het volgens mij lastig om te adopteren vanuit China , helemaal als het geen special needs kindje is. Maar vanuit de VS lijkt het heel gemakkelijk, een soort vraag en aanbod . Hele gezinnen met soms al 4 eigen kinderen die dan nog een kindje uit China halen.

En die kindjes totaal in shock. Zo over hun toeren. Echt shocking om te zien. Hartverscheurend. Ze weten , hoe klein ook , wat er gebeuren gaat. Als ik mijn kind vroeger even aan een ander gaf om vast te houden dan was dat geen drama maar deze kinderen zijn totaal overstuur. Vreselijk om te zien.
Dubbel gevoel. Wij hebben ooit, door een kinderwens die door medische redenen, maar niet uitkwam, voor de beslissing van adoptie gestaan. Mijn man stond hier zeer positief tegenover. Ik veel minder. Ik was toen bang dat ik het kind kwalijk zou nemen dat we hem of haar hadden geadopteerd juist omdat we zelf geen kinderen konden krijgen. Uiteindelijk hebben wij toch biologische kinderen gekregen, en is er niet geadopteerd. Los daarvan hebben in onze directe omgeving de mensen die geadopteerd zijn op geen enkele uitzondering na, veel last van bodemloosheid. Allemaal toch beschadigd, boos, vol vragen etc. Hoe het was verlopen als ze niet waren geadopteerd weet je natuurlijk nooit.
Ook ben ik erg geschrokken van zaken zoals in Tuitjehoorn. (Google Tuitjenhoorn/adoptie). Daar gaat de wens van de adoptie-ouders voor de belangen van het kind en de biologische ouders. Daar is het gewoon babyhandel geweest. Zeer kwalijke zaak.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Die filmpjes zijn uit tijden dat er door de 1 kind politiek nog overvolle weeshuizen waren in China. Dat is tegenwoordig bijna niet meer. China heeft een groeiende economie, heeft veel meer zware regels opgesteld voor adoptieouders en de 1 kind politiek is zo goed als afgeschaft.

In Nederland komen steeds minder adoptiekinderen. En al die kinderen hebben special needs. Dat kan zowel medisch als sociaal zijn (denk aan verwaarlozing, misbruik, oudere kinderen of meerdere kinderen). Het zijn kinderen die in hun eigen land niet plaatsbaar zijn. Pleegzorg bestaat vrijwel nergens.

Het alternatief is dus opgroeien in een overvol tehuis tussen de kinderen met problemen en handicaps. En met 18 sta je op straat met niets.

Natuurlijk wil je liever geen adoptie maar die kinderen zijn er nu eenmaal en verdienen de beste start.
calvijn1 schreef:
02-02-2019 07:32
Adopteren uit een ander land vind ik zo ontzettend verkeerd. Van alle kanten klopt het niet.
Je haalt een kind weg uit zijn eigen cultuur en ik geloof niet dat het ooit echt kan aarden binnen een Nederlands gezin waar iedereen er anders uit ziet dan het kind zelf

Dat klopt dus niet. Er is recent onderzoek waaruit blijkt dat kinderen eenmaal in het adoptiegezin een enorme inhaalslag maken vanwege individuele aandacht en de beschikbaarheid van medische hulp en behandeling. Natuurlijk zijn er zaken (achterstanden) die nooit weg gaan. Maar ze verbeteren wel. En het blijkt dat het gros hier een gelukkig leven kan opbouwen.

Bedenk dat het afgestaan worden los staat van de adoptie.
calvijn1 schreef:
02-02-2019 07:32

Met de meeste kinderen gaat het vaak héél goed als ze in Nederland gevestigd zijn. Maar die verhalen hoor je zelden. Op tv zoals bij Spoorloos zie je jongeren die vaak in een situatie zijn beland waar ze niet tegen opgewassen waren en dan hopen dat hun biologische familie voor een rust kan zorgen wat helaas vaak niet zo is
evelien2010 schreef:
03-02-2019 12:50
Die filmpjes zijn uit tijden dat er door de 1 kind politiek nog overvolle weeshuizen waren in China. Dat is tegenwoordig bijna niet meer. China heeft een groeiende economie, heeft veel meer zware regels opgesteld voor adoptieouders en de 1 kind politiek is zo goed als afgeschaft.

In Nederland komen steeds minder adoptiekinderen. En al die kinderen hebben special needs. Dat kan zowel medisch als sociaal zijn (denk aan verwaarlozing, misbruik, oudere kinderen of meerdere kinderen). Het zijn kinderen die in hun eigen land niet plaatsbaar zijn. Pleegzorg bestaat vrijwel nergens.

Het alternatief is dus opgroeien in een overvol tehuis tussen de kinderen met problemen en handicaps. En met 18 sta je op straat met niets.

Natuurlijk wil je liever geen adoptie maar die kinderen zijn er nu eenmaal en verdienen de beste start.
Er staan ook vrij recente filmpjes tussen hoor.
Uit mijn naaste omgeving ken ik een aantal geadopteerden, waarvan 3 in één gezin en met geen van hen gaat het echt goed. Zelf moeite met relaties, zich niet kunnen identificeren met hun adoptieouders, nieuwsgierig naar hun echte ouders, maar niet durven etc etc etc.
Calvijn, misschien heeft dat ook te maken hebben met het afgestaan zijn, verwaarlozing, of biologische moeder met problemen.

En waarom durven ze niet op zoek te gaan?

En wat was het alternatief geweest zonder adoptie? Waarschijnlijk een stuk slechter...
evelien2010 schreef:
03-02-2019 22:41
Calvijn, misschien heeft dat ook te maken hebben met het afgestaan zijn, verwaarlozing, of biologische moeder met problemen.

En waarom durven ze niet op zoek te gaan?

En wat was het alternatief geweest zonder adoptie? Waarschijnlijk een stuk slechter...
Ze durven niet om 2 redenen:
- bang om hun adoptieouders teleur te stellen (loyaliteitconflict)
- en wat als ze eenmaal hun biologische ouder (s) hebben gevonden. Hoe ze met hen om moeten gaan?
Voor mijn vriend (kennis) is dat de voornaamste reden om niet op zoek te durven. Wat als het tegenvalt? Wat zijn voor beide partijen de verwachtingen?
Een van zijn zussen heeft wel wat familie gevonden, maar heeft haar geen rust gegeven.
Het lijkt me logisch dat adoptie een spoor achter laat bij het kind. Bij sommigen is dat een grotere last dan bij anderen.
De vraag is alleen of die persoon beter af was geweest zonder de adoptie, dat betwijfel ik in de meeste gevallen.
Het 'beter af' argument vind ik niet valide. Naar je eigen Hollandse maatstaven bepaal je wat 'beter af zijn' betekent, maar dat hoeft niet voor alle culturen op te gaan.
Ik bedoel meer dat veel van de problematiek ook aanwezig is als het kind niet geadopteerd zou zijn geweest. Het kind zou immers sowieso niet bij de biologische ouders opgroeien dus de moeite met relaties, nieuwsgierig zijn naar ouders en problemen met identificate zullen blijven bestaan.
Het enige positieve zou dan zijn dat ze in eigen cultuur zouden opgroeien. Dit is zeker een enorm pluspunt maar daarnaast missen ze de warmte van een gezin en hebben ze vaak minder kansen op goed onderwijs.
De beste oplossing is natuurlijk adoptie/pleegouderschap in de eigen cultuur maar dat blijkt vaak onrealistisch te zijn. Zeker voor special needs kinderen.
AnAppleADay schreef:
04-02-2019 09:33
Ik bedoel meer dat veel van de problematiek ook aanwezig is als het kind niet geadopteerd zou zijn geweest. Het kind zou immers sowieso niet bij de biologische ouders opgroeien dus de moeite met relaties, nieuwsgierig zijn naar ouders en problemen met identificate zullen blijven bestaan.
Het enige positieve zou dan zijn dat ze in eigen cultuur zouden opgroeien. Dit is zeker een enorm pluspunt maar daarnaast missen ze de warmte van een gezin en hebben ze vaak minder kansen op goed onderwijs.
De beste oplossing is natuurlijk adoptie/pleegouderschap in de eigen cultuur maar dat blijkt vaak onrealistisch te zijn. Zeker voor special needs kinderen.
Zit ook wel weer wat in wat je hier zegt. Blijft lastig
calvijn1 schreef:
03-02-2019 19:53
Uit mijn naaste omgeving ken ik een aantal geadopteerden, waarvan 3 in één gezin en met geen van hen gaat het echt goed. Zelf moeite met relaties, zich niet kunnen identificeren met hun adoptieouders, nieuwsgierig naar hun echte ouders, maar niet durven etc etc etc.
Tja, wij hebben er 2 geadopteerd en het gaat heel goed. Wij stimuleren juist dat ze op zoek gaan. De oudste heeft zn moeder gevonden, dat was meer nieuwsgierigheid. Nu hij van haar bestaan af weet en zij van hem, is het goed. Ze appen, maar echt contact is er niet. Hij zegt ook, jullie zijn mn ouders, ik heb het hier goed.
De jongste wil helemaal niet op zoek, misschien later als ze zelf kinderen heeft.
Ze hebben beide een vaste relatie, ze studeren en 1 heeft er al een goede baan. Ik kan echt zeggen dat we nooit problemen gehad hebben, we houden allemaal veel van elkaar, en de 2 kinderen, hoewel geen biologische broer en zus, zijn 2 handen op 1 buik.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
04-02-2019 21:49
Tja, wij hebben er 2 geadopteerd en het gaat heel goed. Wij stimuleren juist dat ze op zoek gaan. De oudste heeft zn moeder gevonden, dat was meer nieuwsgierigheid. Nu hij van haar bestaan af weet en zij van hem, is het goed. Ze appen, maar echt contact is er niet. Hij zegt ook, jullie zijn mn ouders, ik heb het hier goed.
De jongste wil helemaal niet op zoek, misschien later als ze zelf kinderen heeft.
Ze hebben beide een vaste relatie, ze studeren en 1 heeft er al een goede baan. Ik kan echt zeggen dat we nooit problemen gehad hebben, we houden allemaal veel van elkaar, en de 2 kinderen, hoewel geen biologische broer en zus, zijn 2 handen op 1 buik.
Wat fijn om te horen.
Ook vandaag een hele mooie aflevering waardoor je goed begrijpt waarom een koppel voor adoptie kiest!
Ik ben de nieuwste aflevering aan het kijken (via Videoland dus ik denk dat het 1 aflevering voor loopt)
Ze zijn in Hongarije, de kinderen hebben hele internationale namen maar toch krijgen ze een nieuwe naam. Daarnaast zeggen de ouders steeds dat ze het moeilijk vinden dat ze de kinderen niet verstaan. Als je al minimaal een jaar weet dat je kinderen uit Hongarije gaat kijken, dan zou ik wel een basis van de taal gaan leren.
Hoewel het hele liefdevolle ouders lijken en ik echt denk dat ze het beste voorhebben met de kinderen vind ik het toch moeilijk te zien dat er hier minder rekening lijkt gehouden met het ‘oude leven’ van de kinderen.
calvijn1 schreef:
03-02-2019 23:17
Ze durven niet om 2 redenen:
- bang om hun adoptieouders teleur te stellen (loyaliteitconflict)
- en wat als ze eenmaal hun biologische ouder (s) hebben gevonden. Hoe ze met hen om moeten gaan?
Er is nog een 3e reden, nl de angst om nogmaals door de biologische ouders te worden afgewezen.
AnAppleADay schreef:
23-02-2019 10:16
Ik ben de nieuwste aflevering aan het kijken (via Videoland dus ik denk dat het 1 aflevering voor loopt)
Ze zijn in Hongarije, de kinderen hebben hele internationale namen maar toch krijgen ze een nieuwe naam. Daarnaast zeggen de ouders steeds dat ze het moeilijk vinden dat ze de kinderen niet verstaan. Als je al minimaal een jaar weet dat je kinderen uit Hongarije gaat kijken, dan zou ik wel een basis van de taal gaan leren.
Hoewel het hele liefdevolle ouders lijken en ik echt denk dat ze het beste voorhebben met de kinderen vind ik het toch moeilijk te zien dat er hier minder rekening lijkt gehouden met het ‘oude leven’ van de kinderen.
Van die namen snapte ik ook niet. Ze hebben zelf mooie namen die ook toegankelijk zijn in Nederland. En dan geven ze 2 suffe Hollandse namen.
Laat die kinderen oog nog een klein deel van hun identiteit houden.
juliadenders schreef:
23-02-2019 23:32
Van die namen snapte ik ook niet. Ze hebben zelf mooie namen die ook toegankelijk zijn in Nederland. En dan geven ze 2 suffe Hollandse namen.
Laat die kinderen oog nog een klein deel van hun identiteit houden.
Ja, ik vind het ook weer anders als het nog baby’s zijn. Dan kennen ze hun eigen naam nog niet.
Maar deze kindjes hebben al een identiteit, ik vond het heel sneu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven