Met open armen
donderdag 20 november 2014 om 18:52
Op televisie is er een nieuw programma over adoptie. Het heet 'Met open armen.' Ik kijk dit programma met dubbele gevoelens. Aan de ene kant is het super dat de adoptiekinderen een gezin krijgen om in op te groeien. Aan de andere kant vind ik het wel moeilijk om te zien dat de kinderen hun eigen/oude identiteit als het ware verliezen. Ik keek net een aflevering over een jongetje dat geadopteerd wordt uit China. De adoptief ouders hebben meteen een andere naam verzonnen voor hem. Het jongetje is al 2 jaar oud en krijgt dan ineens een andere naam en moet wildvreemde mensen papa en mama noemen. Ik vraag me af of dit niet traumatisch is voor het betreffende kind. Kennen jullie het programma? Wat vinden jullie van dit programma?
zondag 24 februari 2019 om 16:49
Net alsof hun verleden gewist wordt en ze moeten voldoen aan de verwachting van het perfecte plaatje van de ouders. Vreemd eigenlijk dat adoptieouders het recht hebben om een naam officieel te veranderen.juliadenders schreef: ↑23-02-2019 23:32Van die namen snapte ik ook niet. Ze hebben zelf mooie namen die ook toegankelijk zijn in Nederland. En dan geven ze 2 suffe Hollandse namen.
Laat die kinderen oog nog een klein deel van hun identiteit houden.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
zondag 24 februari 2019 om 17:23
Nee het loop niet voor, de laatste aflevering waren ze in Hongarije. Inderdaad was het een beetje vreemd dat de adoptieouders zich niet verdiept hadden in de taal, ze wisten al heel lang dat hun kinderen daar vandaan zouden komen.AnAppleADay schreef: ↑23-02-2019 10:16Ik ben de nieuwste aflevering aan het kijken (via Videoland dus ik denk dat het 1 aflevering voor loopt)
Ze zijn in Hongarije, de kinderen hebben hele internationale namen maar toch krijgen ze een nieuwe naam. Daarnaast zeggen de ouders steeds dat ze het moeilijk vinden dat ze de kinderen niet verstaan. Als je al minimaal een jaar weet dat je kinderen uit Hongarije gaat kijken, dan zou ik wel een basis van de taal gaan leren.
Hoewel het hele liefdevolle ouders lijken en ik echt denk dat ze het beste voorhebben met de kinderen vind ik het toch moeilijk te zien dat er hier minder rekening lijkt gehouden met het ‘oude leven’ van de kinderen.
Voornamen worden bij adoptie ontzettend vaak gewijzigd en soms dan zie je als de kinderen in de pupertijd komen ze hun oude naam weer willen hebben. Ik denk dat daar niet goed over nagedacht wordt misschien omdat de ouders al heel lang een kinderwens hebben en een of meerdere namen in gedachte.
zondag 24 februari 2019 om 17:25
zondag 24 februari 2019 om 17:30
De kinderen worden wettelijk hun kinderen dus krijgen ook die achternaam. Ze zullen later meedelen in de erfenis...( als er tenminste iets te erven valt )SweetFirefly schreef: ↑24-02-2019 16:49Net alsof hun verleden gewist wordt en ze moeten voldoen aan de verwachting van het perfecte plaatje van de ouders. Vreemd eigenlijk dat adoptieouders het recht hebben om een naam officieel te veranderen.
Het wijzigen van voornamen is wettelijk vastgelegd in het land van herkomst krijgen de kinderen dan ook een paspoort met de door de a.s. ouders gekozen namen erop.