Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
11-09-2019 22:25
Juist in die kleuren is er volgens mij best veel te vinden toch? Blauwe en zwarte jeans bijv. En neutrale shirts/blouses effen of neutraal motief ipv schreeuwerige kinderprint.

Een vriendin van mij had een hele garderobe voor haar jonge kids in natuurtinten, dus beige, kaki, bruin e.d. Niets schreeuwerigs aan. Maar goed die kids hebben inmiddels hun rijbewijs al, dus wellicht is zo'n smaakvolle garderobe anno nu niet meer samen te stellen.
Afgrijselijk.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:18
Ik zou toch heel verdrietig worden als ik nog eens 700 extra truitjes door had moeten spitten.
Haha snap ik, dat moet ik nu :D

Maar daarom vind ik kleren van schandinavische merken zoals https://www.villervalla.com/lookbook/autumnwinter-2019/ ook zo gaaf (al zijn de printjes me vaak te druk). Gewoon veel kleur, en niet eerst hoeven kiezen tussen jongens of meisjeskleren. Wat ik wel jammer vind is dat ik dezelfde kleding bij een Nederlandse webshop tegenkwam, en ze daar zelf weer de j/m verdeling hadden gemaakt.

Ik zie trouwens wel steeds vaker jongens in roze shirts, ik heb wel het idee dat het een pietsje beter wordt.
fashionvictim schreef:
11-09-2019 22:22
Persoonlijk vind ik het maar jammer, al die meisjes in van die saaie "lekker stoere" kleren. Ik vind sowieso maar weinig kindjes leuk en vrolijk gekleed. Vaak vind ik het allemaal nogal armoedig en wat deprimerend, al die kinderen in doodse kleuren als grijs en zwart en beige enzo.
Mijn nichtje van 5 kleedt zich net als jouw dochter. Heerlijk uitgesproken ( heeft ook niemand wat over te zeggen trouwens).
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:29
Ah, ik ben niet de enige die grijs een dooie keur vind. ITT de rest van Nederland :P
Voor mezelf of voor mijn huis, helemaal goed. Voor een kind: deprimerend en doods. Ze moeten nog veeeeeeeeeeeeel meer jaren in de pas lopen en niet te veel opvallen en representatief zijn en dergelijke, dan dat ze ongegeneerd in alle kleuren van de regenboog mogen shinen. Kind zijn duurt maar zo kort, zonde om daar niet van te genieten.
Am Yisrael Chai!
elein schreef:
11-09-2019 22:33
Haha snap ik, dat moet ik nu :D

Maar daarom vind ik kleren van schandinavische merken zoals https://www.villervalla.com/lookbook/autumnwinter-2019/ ook zo gaaf (al zijn de printjes me vaak te druk). Gewoon veel kleur, en niet eerst hoeven kiezen tussen jongens of meisjeskleren. Wat ik wel jammer vind is dat ik dezelfde kleding bij een Nederlandse webshop tegenkwam, en ze daar zelf weer de j/m verdeling hadden gemaakt.

Ik zie trouwens wel steeds vaker jongens in roze shirts, ik heb wel het idee dat het een pietsje beter wordt.
En vaak best prijzig.

Edit; let ook even op de kleuren voor jongen 4+
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 22:25

Een vriendin van mij had een hele garderobe voor haar jonge kids in natuurtinten, dus beige, kaki, bruin e.d. Niets schreeuwerigs aan. Maar goed die kids hebben inmiddels hun rijbewijs al, dus wellicht is zo'n smaakvolle garderobe anno nu niet meer samen te stellen.
Tis maar wat je smaakvol vindt......
Brrrrrr.

En volgens mij mis je het punt waar het hier om gaat: voor jongens bestaan geen vrolijke kleren.
Die aardetinten gaan dat niet verbeteren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2019 22:31
En meisjes richting anorexia, want volgens mij zijn meisjeskleren veel smaller dan jongenskleren.
Klopt. Smaller en korter (vooral korte broeken, echt véél, véél korter).
fashionvictim schreef:
11-09-2019 22:33
Voor mezelf of voor mijn huis, helemaal goed. Voor een kind: deprimerend en doods. Ze moeten nog veeeeeeeeeeeeel meer jaren in de pas lopen en niet te veel opvallen en representatief zijn en dergelijke, dan dat ze ongegeneerd in alle kleuren van de regenboog mogen shinen. Kind zijn duurt maar zo kort, zonde om daar niet van te genieten.
Jij geniet daarvan.....das wat anders. Mijn jongste vindt felle kleuren in kleding een verschrikking.

Jullie doen precies hetzelfde...proberen je kind een bepaalde richting in te drukken.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:34
En vaak best prijzig.

Edit; let ook even op de kleuren voor jongen 4+
Ja ze zijn wel prijzig inderdaad. Hier ook zeker geen dingen van het lopende seizoen.

Ik bedoelde ook dat ik 4+ jongens in roze zie (niet heel veel hoor, maar wel meer dan zeg 5 jaar geleden). Basisschool. Maar misschien is dat onze school/wijk/dorp.

edit: Het is wel turqoise-ish ;-D https://www.villervalla.com/our-clothes ... nah-lagoon
elein wijzigde dit bericht op 11-09-2019 22:43
14.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
11-09-2019 22:33
kleren van schandinavische merken zoals https://www.villervalla.com/lookbook/autumnwinter-2019/
Och wat vind ik dit toch ongelooflijk lelijk. Alsof ze de restantenbak van de Zeeman anno 1979 hebben opgekocht. Het is vast ook hysterisch duur, niet?

No offense verder hoor, smaken verschillen maar ik moet hier bijna van huilen, zo intens lilluk vinnik het.
Am Yisrael Chai!
elein schreef:
11-09-2019 22:40
Ja ze zijn wel prijzig inderdaad. Hier ook zeker geen dingen van het lopende seizoen.

Ik bedoelde ook dat ik 4+ jongens in roze zie (niet heel veel hoor, maar wel meer dan zeg 5 jaar geleden). Basisschool. Maar misschien is dat onze school/wijk/dorp.
Ik bedoel in de link die jij plakte ;). Vanaf 4 is het zwart en donkerblauw.
Polsjef schreef:
11-09-2019 22:38
Jij geniet daarvan.....das wat anders. Mijn jongste vindt felle kleuren in kleding een verschrikking.

Jullie doen precies hetzelfde...proberen je kind een bepaalde richting in te drukken.
Waar duw ik mijn kind in dan?
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
11-09-2019 22:38
Jij geniet daarvan.....das wat anders. Mijn jongste vindt felle kleuren in kleding een verschrikking.

Jullie doen precies hetzelfde...proberen je kind een bepaalde richting in te drukken.
Waar haal je dat nou vandaan?
Het gaat erom dat er wat te kiezen valt.
Ik hou van felle kleuren en zocht dat ook voor mijn kinderen.
Die keus was er niet.
Inmiddels zijn ze oud genoeg om zelf hun kleren uit te zoeken en willen ze vooral saai en donker.
Geen idee in hoeverre dat mede is ingegeven door de jarenlange indoctrinatie dat jongens saaie 'kleuren' moeten dragen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 22:41
Och wat vind ik dit toch ongelooflijk lelijk. Alsof ze de restantenbak van de Zeeman anno 1979 hebben opgekocht. Het is vast ook hysterisch duur, niet?

No offense verder hoor, smaken verschillen maar ik moet hier bijna van huilen, zo intens lilluk vinnik het.
Ben wel benieuwd wat jij mooi vind dan, maar smaken mogen verschillen uiteraard. Ik vind ook niet alle printjes even mooi, ik ben meer van de brede strepen (en dierentuin dieren)
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
11-09-2019 22:38
Jij geniet daarvan.....das wat anders. Mijn jongste vindt felle kleuren in kleding een verschrikking.

Jullie doen precies hetzelfde...proberen je kind een bepaalde richting in te drukken.
Jazeker, natuurlijk probeer ik mijn kinderen een bepaalde richting in te duwen. Zo zou ik echt gaan huilen, en dan bedoel ik serieus dat ik nu al weet, mezelf kennende, dat ik het op een brullen zet, als mijn dochter op haar 21e zou aankondigen dat ze gaat trouwen met haar vriendje en huisvrouw en moeder gaat worden. Dus ja, ik duw mijn kinderen zeker een bepaalde richting in.

Ik zou denk ik ook een toeval krijgen als mijn dochter een soort kaalgeschoren Sinead O Connor type pot zou worden. Lesbisch prima verder hoor, geen enkele moeite mee, maar liever wel een lipsticklesbienne dan.

Ook voor mijn zoon heb ik verwachtingen en ook wel dingen die ik echt heel erg zou vinden, hoor, maar even alleen deze twee voorbeelden om aan te geven dat ik me er zeer van bewust ben dat ik mijn kinderen een bepaalde kant op duw met de verwachtingen en principes en denkbeelden die ik heb.

Ik denk dat elke ouder dat heeft en dat is wat mij betreft ook je goed recht als ouder. Natuurlijk wil je dat je kinderen jouw idealen en dromen en wensen voor ze gaan waarmaken, en niet de idealen van de buurman.

Wat problematisch is aan hetgeen wat in de documentaire wordt geschetst is dat het juist niet per se de overtuigingen en idealen van ouders zijn die de kinderen een bepaalde rol induwen, maar ingesleten patronen en "zo-doen-we-dat-nu-eenmaals" waarvan we eigenlijk als maatschappij al lang hebben afgesproken dat we dat niet meer willen.
Am Yisrael Chai!
Ik heb dat soort verwachtingen helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:52
Ik heb dat soort verwachtingen helemaal niet.
Ik heb er wel een paar.

Ik zou bijv echt heel hard gaan huilen als één van mijn kinderen gelovig zou worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
11-09-2019 22:45
Ben wel benieuwd wat jij mooi vind dan, maar smaken mogen verschillen uiteraard. Ik vind ook niet alle printjes even mooi, ik ben meer van de brede strepen (en dierentuin dieren)
Ik hou sowieso niet zo heel erg van prints, maar van die Scandinavische merken vind ik meestal vooral de stoffen en modellen zo vreselijk lilluk. Veel van die kleding uit je linkje vind ik eruit zien alsof het allemaal slechtzittende pyjama's zijn.

Ik hou zelf van merken als Oilily, Room Seven, Benetton, Agatha Ruiz de la Prada, Monsoon, maar ook Gap, Next, Tommy, Polo. Dus wel veel kleur maar wel redelijk klassiek en voor kleine kinderen ook wel echt kinderlijk. Ik heb een ontzettende hekel aan peuterkleding die eruit ziet als volwassen kleding in mini-formaat.

Voor jongens is dat wel veel lastiger dan voor meisjes.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2019 22:44

Inmiddels zijn ze oud genoeg om zelf hun kleren uit te zoeken en willen ze vooral saai en donker.
Geen idee in hoeverre dat mede is ingegeven door de jarenlange indoctrinatie dat jongens saaie 'kleuren' moeten dragen.
Dat vraag ik me bij mijn zoon nu ook altijd af. En bij veel puberjongens.
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
11-09-2019 22:55
Ik heb er wel een paar.

Ik zou bijv echt heel hard gaan huilen als één van mijn kinderen gelovig zou worden.
Dat vind ik andere verwachtingen dan wel of geen haar of lipstick of what ever.

Geloof kan ik prima mee leven, mits niet extremistisch.

Ik hoop vooral dat hij een eerlijk, oprecht en gelukkig mens wordt, die zichzelf prima kan bedruipen en dus onafhankelijk is van anderen.
Maar ja, dat is ook al geen verwachting.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:59
Dat vind ik andere verwachtingen dan wel of geen haar of lipstick of what ever.

Geloof kan ik prima mee leven, mits niet extremistisch.

Ik hoop vooral dat hij een eerlijk, oprecht en gelukkig mens wordt, die zichzelf prima kan bedruipen en dus onafhankelijk is van anderen.
Maar ja, dat is ook al geen verwachting.
Qua uiterlijk heb ik geen verwachtingen.
En verder hoop ik idd een aantal dingen, maar tot op heden komen die allemaal nog niet uit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat ik ergens om zou gaan huilen, maar ik zou er wel een enorm gevoel van falen aan over houden als mijn dochters later zouden denken dat ze een man nodig hebben om een band te plakken, een spin uit de badkamer te halen (sorry spinnentopic mensen, als die hier meelezen), of een schilderijtje op te hangen. Of als ze gaan denken dat mooi en meegaand zijn het belangrijkst is.

Als ze op hun 21e besluiten huismoeder te worden, so be it, maar dan wel graag zelfstandig (en graag financieel goed geregeld, maar dat is op een gegeven moment ook hun eigen probleem). ;-D
Dat. En hij kiest ook echt verschrikkelijke kleding uit, maar wordt er zelf gelukkig van :lol:
Ik probeer thuis wel een beetje bewust met het onderwerp om te gaan. Qua kleding zijn wij totaal niet gender neutraal. Maar toen mijn zoontje om een rok vroeg kreeg hij die. Dochter loopt regelmatig in oude jongens kleding vol superhelden van haar broer en neef. Al draagt ze vaker jurkjes omdat ik dat zelf geweldig vind.

Qua speelgoed is mijn zoontje echt een stereotype jongen, maar ik heb hem wel altijd van alles aangeboden. En heb ook bewust "meisjes" Lego voor hem gekocht enzo. Wat mijn dochtertje leuk vind weet ik nog niet, maar ze heeft net zoveel eigen auto's als ze poppen heeft. Ik kocht bewust ook roze knuffeltjes voor mijn zoontje en blauwe voor mijn dochtertje.

Mijn neefje loopt echt in roze schoenen en kleding. Hij is verder echt een stereotype jongetje. Ik moet zeggen dat ik het geen gezicht vond toen hij als baby'tje roze sokken aan had, maar ondertussen ben ik er helemaal aan gewend. En vind ik het alleen maar goed dat mensen dat doen. Want waarom zou roze per se voor meisjes zijn?

Kinderen helemaal gender neutraal opvoeden en hun eigen geslacht laten kiezen is niks voor mij. Maar ik vind wel dat jongetjes met barbies moeten kunnen spelen en meisjes met auto's. Ergens kan ik mij gewoon niet meer voorstellen dat er mensen zijn die daadwerkelijk weigeren bepaald speelgoed te kopen voor hun kinderen, omdat het voor het verkeerde geslacht is. Maar ze zijn er nog ontzettend veel. En dat vind ik triest. Kinderen moeten de kans krijgen om te zijn wie ze willen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:59
Dat vind ik andere verwachtingen dan wel of geen haar of lipstick of what ever.

Geloof kan ik prima mee leven, mits niet extremistisch.

Ik hoop vooral dat hij een eerlijk, oprecht en gelukkig mens wordt, die zichzelf prima kan bedruipen en dus onafhankelijk is van anderen.
Maar ja, dat is ook al geen verwachting.
Waarom is dat anders? Er zit denk ik een zelfde soort mening achter, namelijk. Ik hoop namelijk van harte dat mijn kinderen gewoon hun prachtige zelf zullen blijven en het niet nodig zullen vinden om hun uiterlijk aan te passen aan een soort opgelegde norm van hoe een watdanook eruit hoort te zien. Ik hoop dus vooral dat ze autonome mensen zullen zijn die zich niets aantrekken van groepsdruk. Dus hoezo is dat een andere verwachting dan hopen dat je kinderen autonome denkers zullen blijven (ik neem voor het gemak aan dat er een dergelijk argument schuilgaat achter het hopen dat ze niet gelovig worden)?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven