Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 22:56
Ik hou sowieso niet zo heel erg van prints, maar van die Scandinavische merken vind ik meestal vooral de stoffen en modellen zo vreselijk lilluk. Veel van die kleding uit je linkje vind ik eruit zien alsof het allemaal slechtzittende pyjama's zijn.

Ik hou zelf van merken als Oilily, Room Seven, Benetton, Agatha Ruiz de la Prada, Monsoon, maar ook Gap, Next, Tommy, Polo. Dus wel veel kleur maar wel redelijk klassiek en voor kleine kinderen ook wel echt kinderlijk. Ik heb een ontzettende hekel aan peuterkleding die eruit ziet als volwassen kleding in mini-formaat.

Voor jongens is dat wel veel lastiger dan voor meisjes.
Ah je bedoelt de snit! Ja, daar let ik ook wel op, die pyjama's vind ik ook niet mooi. We hebben vooral t-shirts, winterjassen en jurken in een normaal kindermodel. Ze zijn kwalitatief wel echt heel goed trouwens. Mooie zachte stof ook.

Ik hou niet van strikjes, pofmouwtjes, roezeltjes, en andere truttigheden, èn niet van stereotype teksten als 'Pretty' 'I love cupcakes' etc. Dan kom je al snel bij de jongensafdeling of bij de scandinavische merken uit.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
11-09-2019 23:12
Ah je bedoelt de snit! Ja, daar let ik ook wel op, die pyjama's vind ik ook niet mooi. We hebben vooral t-shirts, winterjassen en jurken in een normaal kindermodel. Ze zijn kwalitatief wel echt heel goed trouwens. Mooie zachte stof ook.

Ik hou niet van strikjes, pofmouwtjes, roezeltjes, en andere truttigheden, èn niet van stereotype teksten als 'Pretty' 'I love cupcakes' etc. Dan kom je al snel bij de jongensafdeling of bij de scandinavische merken uit.
Ja, teksten ontwijken is wel heel lastig, ja! Daarom hou ik van merken die gewoon hun eigen naam als tekst gebruiken. Ik lees duizend keer liever "GAP" dan "Princess in training".

Ik hou ook niet van strikjes en pofmouwtjes, hoor. Mijn dochter draagt dus dit soort kleding:

Afbeelding
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-09-2019 23:09
Waarom is dat anders? Er zit denk ik een zelfde soort mening achter, namelijk. Ik hoop namelijk van harte dat mijn kinderen gewoon hun prachtige zelf zullen blijven en het niet nodig zullen vinden om hun uiterlijk aan te passen aan een soort opgelegde norm van hoe een watdanook eruit hoort te zien. Ik hoop dus vooral dat ze autonome mensen zullen zijn die zich niets aantrekken van groepsdruk. Dus hoezo is dat een andere verwachting dan hopen dat je kinderen autonome denkers zullen blijven (ik neem voor het gemak aan dat er een dergelijk argument schuilgaat achter het hopen dat ze niet gelovig worden)?
Maar het moet wel jouw norm zijn anders wordt het een tranendal, ook al wordt je dochter intens blij van haar Sinead-hoofd.

Over hopen dat ze niet gelovig worden heb ik niets gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:52
Ik heb dat soort verwachtingen helemaal niet.
Ik heb ze wel, maar probeer ze wel in te dammen.
fashionvictim schreef:
11-09-2019 22:22
Persoonlijk vind ik het maar jammer, al die meisjes in van die saaie "lekker stoere" kleren. Ik vind sowieso maar weinig kindjes leuk en vrolijk gekleed. Vaak vind ik het allemaal nogal armoedig en wat deprimerend, al die kinderen in doodse kleuren als grijs en zwart en beige enzo.

Het zou naast het thema van dit topic ook fijn zijn als we in Nederland wat minder oordelen over het uiterlijk van kinderen.

Op de school waar ik werk, kun je de rijkdom van de ouders niet aflezen aan de kleren van de kinderen. Heerlijk!
Ik kocht bewust ook roze knuffeltjes voor mijn zoontje en blauwe voor mijn dochtertje.
Why? Knuffels horen gewoon bruin, wit of grijs te zijn, naar de kleur van het beest wat ze moeten voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Toch blijft het veel gaan over kleding en speelgoed, terwijl de meer 'onzichtbare' normen een veel groter probleem zijn natuurlijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 23:09
Waarom is dat anders? Er zit denk ik een zelfde soort mening achter, namelijk. Ik hoop namelijk van harte dat mijn kinderen gewoon hun prachtige zelf zullen blijven en het niet nodig zullen vinden om hun uiterlijk aan te passen aan een soort opgelegde norm van hoe een watdanook eruit hoort te zien. Ik hoop dus vooral dat ze autonome mensen zullen zijn die zich niets aantrekken van groepsdruk. Dus hoezo is dat een andere verwachting dan hopen dat je kinderen autonome denkers zullen blijven (ik neem voor het gemak aan dat er een dergelijk argument schuilgaat achter het hopen dat ze niet gelovig worden)?
Ik zeg niet dat het anders is.
En ik vraag me af of ik wil dat ze autonome denkers worden.....
Ik wil vooral dat ze rationele mensen worden, die zich laten leiden door wetenschap en nuchterheid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 23:24
Ja, teksten ontwijken is wel heel lastig, ja! Daarom hou ik van merken die gewoon hun eigen naam als tekst gebruiken. Ik lees duizend keer liever "GAP" dan "Princess in training".

Ik hou ook niet van strikjes en pofmouwtjes, hoor. Mijn dochter draagt dus dit soort kleding:

Afbeelding
mijn dochter wilde dit soort kleren als kleuter al niet aan.

hoe vaak ik wel niet van moeders die alleen jongens hadden wel niet heb moeten aanhoren dat ze niet snapten dat ik mijn dochter er als een jongetje liet bijlopen...
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat dit topic is ontaard in oppervlakkig geneuzel over persoonlijke kledingsmaken.
Het oorspronkelijke onderwerp was een stuk interessanter.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-09-2019 09:37
Wat jammer dat dit topic is ontaard in oppervlakkig geneuzel over persoonlijke kledingsmaken.
Het oorspronkelijke onderwerp was een stuk interessanter.

kleidng is natuurlijk wel een statement.
het lijkt oppervlakkig, maar met kleding kun je je wel afzetten tegen de gangbare sociale normen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 15:07
Afbeelding

Kijk nou naar wat er op de doos staat:

We girls can do anything!

:heart: :love:
Die is toch ook reuze genderstereotype? Je zult maar een jongen zijn die met een astronautenpop wil spelen. Dan is zo’n doos waar nog net niet letterlijk op staat ‘alleen voor meisjes’ weer een fijne aanmoediging.
Eze schreef:
12-09-2019 09:41
Die is toch ook reuze genderstereotype? Je zult maar een jongen zijn die met een astronautenpop wil spelen. Dan is zo’n doos waar nog net niet letterlijk op staat ‘alleen voor meisjes’ weer een fijne aanmoediging.
Dan heb je 100en andere keuzes. Meisjes daarentegen hebben er een stuk minder. En daar komen wij ouders bij kijken. Waarom kan een jongetje dan niet met die pop spelen? Ik had hem gewoon gekocht hoor voor mijn zoontje. Hartstikke cool een vrouwelijke astronaut.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
12-09-2019 09:41
kleidng is natuurlijk wel een statement.
het lijkt oppervlakkig, maar met kleding kun je je wel afzetten tegen de gangbare sociale normen.
Dat klopt, maar persoonlijke voorkeuren voor merken en prints van de ouders zijn niet zo boeiend in deze discussie. Ik herken ook wel dat voor jongens na de babytijd alles donkergrijs, donkerblauw of donkergroen is. Die eenheidsworst, dat is een issue. Welke merken ik persoonlijk de leukste vind van de enkeling die wel kleur biedt, doet er minder toe, hier.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
12-09-2019 09:44
Dan heb je 100en andere keuzes. Meisjes daarentegen hebben er een stuk minder. En daar komen wij ouders bij kijken. Waarom kan een jongetje dan niet met die pop spelen? Ik had hem gewoon gekocht hoor voor mijn zoontje. Hartstikke cool een vrouwelijke astronaut.
maar dan wel in de nieuwe oufit;

https://www.bol.com/nl/p/barbie-astrona ... dsEALw_wcB

lange roze laarzen met hakken en een glitterblouse lijken me toch wat minder praktisch in de ruimte.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-09-2019 09:47
Dat klopt, maar persoonlijke voorkeuren voor merken en prints van de ouders zijn niet zo boeiend in deze discussie. Ik herken ook wel dat voor jongens na de babytijd alles donkergrijs, donkerblauw of donkergroen is. Die eenheidsworst, dat is een issue. Welke merken ik persoonlijk de leukste vind van de enkeling die wel kleur biedt, doet er minder toe, hier.

merken vind ik compleet onbelangrijk.
ik haat shoppen, mijn kinderen groeien als kool, dus ik ben al blij wanneer ik bij Ter Stal een complete outfit gescoord heb.

lekker makkelijk in 1 winkel en niet te duur.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
12-09-2019 09:44
Dan heb je 100en andere keuzes. Meisjes daarentegen hebben er een stuk minder. En daar komen wij ouders bij kijken. Waarom kan een jongetje dan niet met die pop spelen? Ik had hem gewoon gekocht hoor voor mijn zoontje. Hartstikke cool een vrouwelijke astronaut.
Mijn ervaring is precies andersom. Een meisje ‘mag’ meestal spelen met gewone Lego en met Lego friends, maar een jongen die Lego friends wil, wordt raar aangekeken. Ongeveer elke peuter die ik ken, vindt keukentjes leuk, maar ze worden in de markt gezet als alleen voor meisjes, etc.
Een meisje dat iets jongensachtigs doet, wordt vaak nog wel positief beoordeeld (‘stoer’). Een jongen die iets meisjesachtigs doet, is een watje.
Alle reacties Link kopieren
over Ter Stal gesproken, die hadden vorig seizoen mooie gebloemde shirts en shorts voor jongens.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-09-2019 09:49
Mijn ervaring is precies andersom. Een meisje ‘mag’ meestal spelen met gewone Lego en met Lego friends, maar een jongen die Lego friends wil, wordt raar aangekeken. Ongeveer elke peuter die ik ken, vindt keukentjes leuk, maar ze worden in de markt gezet als alleen voor meisjes, etc.
Een meisje dat iets jongensachtigs doet, wordt vaak nog wel positief beoordeeld (‘stoer’). Een jongen die iets meisjesachtigs doet, is een watje.
Mee eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik groeide op in de jaren '60 toen het woord genderneutraal (getver, wat een rotwoord toch) nog niet was uitgevonden. Van jongs af aan wilde ik niet met poppen spelen maar wel met Lego. Van jongs af aan wilde ik liever broeken dragen dan jurken en rokken. Van jongs af aan wilde ik dingen die 'niet voor meisjes' waren... mijn broers mochten op judo, ik niet. Toen ik zei dat ik kok wilde worden kon dat niet want dan moest ik naar een 'technische school' met voornamelijk jongens.
Kortom, veel gezeur gehad. Zelfs toen ik mijn motorrijbewijs haalde, en mijn groot rijbewijs, kreeg ik nog afkeurende blikken (niet van mijn ouders meer, die waren intussen wel wat gewend).
Ik ben echter een doodgewone vrouw die nog steeds van snelle auto's houdt en liever een heggesnaar cadeau krijgt dan lingerie (die koop ik zelf wel). Niemand die zich er nu nog druk om maakt. Ik vind dus al die drukte helemaal niet nodig; wanhopig zeuren over genderneutraal...
Schriftje schreef:
12-09-2019 10:40
Jeetje, ik groeide op in de jaren '60 toen het woord genderneutraal (getver, wat een rotwoord toch) nog niet was uitgevonden. Van jongs af aan wilde ik niet met poppen spelen maar wel met Lego. Van jongs af aan wilde ik liever broeken dragen dan jurken en rokken. Van jongs af aan wilde ik dingen die 'niet voor meisjes' waren... mijn broers mochten op judo, ik niet. Toen ik zei dat ik kok wilde worden kon dat niet want dan moest ik naar een 'technische school' met voornamelijk jongens.
Kortom, veel gezeur gehad. Zelfs toen ik mijn motorrijbewijs haalde, en mijn groot rijbewijs, kreeg ik nog afkeurende blikken (niet van mijn ouders meer, die waren intussen wel wat gewend).
Ik ben echter een doodgewone vrouw die nog steeds van snelle auto's houdt en liever een heggesnaar cadeau krijgt dan lingerie (die koop ik zelf wel). Niemand die zich er nu nog druk om maakt. Ik vind dus al die drukte helemaal niet nodig; wanhopig zeuren over genderneutraal...

De discussie gaat helemaal niet over genderneutraliteit. Het gaat juist over de problemen waar jij tegenaan bent gelopen in je jeugd. Nog steeds zijn er meisjes die niet op judo mogen en die worden tegengehouden in hun ambitie een (traditioneel) mannelijk beroep te kiezen. Tegelijkertijd zijn die problemen er voor jongens. Probeer als jongen maar eens een carrière te ambiëren als kapper, verpleegkundige of in de kinderopvang. Drukte hierover vind ik wel degelijk nodig.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-09-2019 10:46
De discussie gaat helemaal niet over genderneutraliteit. Het gaat juist over de problemen waar jij tegenaan bent gelopen in je jeugd. Nog steeds zijn er meisjes die niet op judo mogen en die worden tegengehouden in hun ambitie een (traditioneel) mannelijk beroep te kiezen. Tegelijkertijd zijn die problemen er voor jongens. Probeer als jongen maar eens een carrière te ambiëren als kapper, verpleegkundige of in de kinderopvang. Drukte hierover vind ik wel degelijk nodig.
Exact.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Eze schreef:
12-09-2019 09:49
Mijn ervaring is precies andersom. Een meisje ‘mag’ meestal spelen met gewone Lego en met Lego friends, maar een jongen die Lego friends wil, wordt raar aangekeken. Ongeveer elke peuter die ik ken, vindt keukentjes leuk, maar ze worden in de markt gezet als alleen voor meisjes, etc.
Een meisje dat iets jongensachtigs doet, wordt vaak nog wel positief beoordeeld (‘stoer’). Een jongen die iets meisjesachtigs doet, is een watje.
Ja ik had het nu specifiek over astronauten of bijvoorbeeld superhelden. Dat soort dingen zijn er voor jongens in overschot. Maar stoere vrouwelijke figuren zijn helaas nog zeldzaam.

Maar wat jij zegt klopt wel. Daarom probeer ik mijn zoontje heel bewust te laten kiezen tussen Lego friends en andere Lego. Of ik loop naar de poppen en vraag of hij zoiets niet leuk vind. Maar een hele roze muur met allemaal roze poppen en barbies werkt ook niet echt mee. Voordat hij naar school ging had hij geen flauw idee dat roze voor meisjes zou zijn. En dat vooral meisjes met barbies spelen. Maar na een paar maanden op school was hij goed op de hoogte van de norm. Al valt het in zijn klas gelukkig nog wel mee.

Maarja we moeten ergens beginnen he. Het zou alleen fijn zijn als speelgoed producten wat meer meewerkte.
Alle reacties Link kopieren
groot deel wordt m.i. bepaald door de opvoeding , als jij als moeder je dochter persé die meisjeskant op wil hebben dan zal je dus vanaf dag 1 poppen en andere meisjjes dingen " opdringen" en idem bij een jongen. Ik denk dat een hele grote factor is. Plus dat het stereotype beeld meespeelt.. dat zie je dus op scholen en in groepen. Het stereotiepe beeld, meisjes zijn zwak, jongens stoer etc.. dat komt echt voor uit opvoeding en omgeving. Idem beroepen , aanbod (reclame) speelgoed etc.. dat is echt puur de marketing en stereo type denken. Defensie doet dit veel beter.

Ik heb daar zelf nooit zo over nagedacht en vooral gekeken wat mijn kind leuk vond.. mijn dochter is nooit een meisjes meisje geweest.. ze gaf niets om poppen en alles wat daarbij komt.. Als baby hadden wij sowieso neutraal speelgoed en toen ze enigzins zelf kon aangeven wat ze leuk vond was het vooral geen poppen etc.. ze was een echte auto-fan, hield van graafmachines en lekker ravotten.. Mijn middelste zoon trok direct naar het jongensspul en was idolaat van politie en brandweer spul, jongste zoon daarentegen konden we niet gelukkiger maken met een roze buggy... En alle drie hebben we vanaf dag 1 verteld dat ze alles konden worden wat ze maar wilden en dat ook meisjes stoer en sterk waren niet alleen jongens..

Het heeft mij nooit uitgemaakt waar ze mee speelden, wat ze aanwilden etc.. Jongste zoon had sterkte voorkeur voor toch meer meisjesachtige kleding (printjes, kleuren etc.).. prima.. dan kocht ik bij de meisjeskant kleding... rokjes / jurkjes wilde hij dan weer niet , maar als hij dat had gewild dan hadden we daar ook vast een oplossing voor gevonden..

Het hypen van genderneutraal stoort mij ook wel een beetje, maar dat is vooral omdat ik het zelf nooit een ding vond..

Transgender zijn is weer heel wat anders. Lijkt me vooral erg verwarrend en niet leuk voor het kind gezien het beeld wat er in de media is. Je ziet, helaas, alleen de " extreme" varianten. Terwijl ik persoonlijk een gezin ken die ook een dochter heeft die jongen gaat worden en in de transitie zit.. dat is geen gedoe, geen drama , niets.. de hele omgeving weet het, school alles.. 0,0 problemen.. En zo kan het ook.. Komt dat omdat transgender zijn lang niet meer zo beladen is o.a. doordat er zoveel in de media is ? Geen idee.. maar ik vind het persoonlijk jammer dat het vaak zo negatief belicht wordt, idem met homosexualiteit.. Je seksuele voorkeur zou nooit een factor moeten zijn in wat dan ook .
poldervrouw wijzigde dit bericht op 12-09-2019 11:02
2.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-09-2019 10:46
De discussie gaat helemaal niet over genderneutraliteit. Het gaat juist over de problemen waar jij tegenaan bent gelopen in je jeugd. Nog steeds zijn er meisjes die niet op judo mogen en die worden tegengehouden in hun ambitie een (traditioneel) mannelijk beroep te kiezen. Tegelijkertijd zijn die problemen er voor jongens. Probeer als jongen maar eens een carrière te ambiëren als kapper, verpleegkundige of in de kinderopvang. Drukte hierover vind ik wel degelijk nodig.

verpleegkundige is een vrij normaal beroep voor een man toch?
hier tenminste wel, mijn kinderen hebben allebei klasgenootjes met een verpleegkundige als vader.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven