Op zoek naar Marlotte
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:57
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 30 oktober 2025 om 15:08
Daar lijkt het wel op.
Maar de zieke geest van Roos was wel al aanwezig, ook al was het misschien sluimerend.
Daarom vind ik het eigenlijk té toevallig.
Hier kom ik nog op terug
donderdag 30 oktober 2025 om 17:56
Nee ik vind het niet toevallig. Een pathologisch leugenaar kan iedereen (proberen) in de maling te nemen, en ik denk dat deze oplichting gaandeweg begonnen is. Vergeet niet dat ze maandenlang (of was het jarenlang?) eerst normaal hebben geappt dagelijks. Pas na een tijd had ze zogenaamd een ongeluk gehad, dat was niet de eerste week.Kingsqueen schreef: ↑30-10-2025 12:31Is het niet een bizar toeval dat Marlotte/Roos (een jonge vrouw) uit verveling chat met de kindertelefoon en vraagt om netflixtips (waarom niet een verdrietig verhaal als je toch fake bent en later blijkt dat ze daar erg goed toe in staat is) en dat je dan op een vrijwilligster stuit die vraagt om jouw mail-adres?? En die heb je ook onmiddellijk beschikbaar…
Je bent dus gek in je hoofd, tot bizarre dingen in staat en je krijgt zómaar een gewillig slachtoffer op een presenteerblaadje aangereikt, want die vraagt jou om een mail-adres ipv andersom?
Idem dito met het telefoonnummer waarna het appen begon. Annika vraagt daar om, Marlotte/Roos biedt dat niet aan.
Ik vind het zo ongeloofwaardig allemaal. Het laat me niet los haha
Als ze Annika niet had ontmoet, had ze wel iemand anders beet genomen met wellicht een heel ander verhaal. Misschien heeft ze dat ook wel gedaan voor of na Annika.
donderdag 30 oktober 2025 om 18:51
Wel toch? "Marlotte" had toch altijd contact met Roos vanuit het Brandwondencentrum waar ze zich verveelde juist omdat ze daar alleen lag of heb ik dat verkeerd begrepen?framboosje123 schreef: ↑30-10-2025 17:56Nee ik vind het niet toevallig. Een pathologisch leugenaar kan iedereen (proberen) in de maling te nemen, en ik denk dat deze oplichting gaandeweg begonnen is. Vergeet niet dat ze maandenlang (of was het jarenlang?) eerst normaal hebben geappt dagelijks. Pas na een tijd had ze zogenaamd een ongeluk gehad, dat was niet de eerste week.
Als ze Annika niet had ontmoet, had ze wel iemand anders beet genomen met wellicht een heel ander verhaal. Misschien heeft ze dat ook wel gedaan voor of na Annika.
Eigenlijk was dat misschien al een moment waarop je denkt, ik bel dat Brandwondencentrum even want hier is wel een heel eenzaam kind. Of Veilig Thuis want er is schijnbaar geen betrokken ouder of voogd aanwezig die de boel in de gaten houdt. En dan was al na 2 weken uitgekomen dat dit was verzonnen.
Maar het is ergens misschien nog wel vreemder dat je het gewoon vindt om maanden en jaren te appen over films, lekker eten etc terwijl je weet/denkt: degenen die zich echt moeten bekommeren om dit meisje zijn blijkbaar allemaal afwezig.
Ik schipper in mijn gevoel heel erg tussen: makkelijk praten achteraf en het is toch goed bedoeld, en: dit is eigenlijk ook nalatigheid geweest van Annika en heel erg raar.
Als de zaak écht had kunnen zijn bedoel ik dan. Dat een meisje dat had kúnnen bestaan aan haar lot was overgelaten maar wel met een kindertelefoon medewerker al haar zieleroerselen deelt en pas na haar dood dan denkt: ik moet zembla bellen ipv in de eerste week al naar het ziekenhuis toegaan en (zonder het kind te zien) een behandelaar te spreken of te overleggen met Veilig Thuis, de kinderbescherming etc.
donderdag 30 oktober 2025 om 19:05
@dala nee hoor ze hebben super lang geappt over alledaagse dingen, dat ongeluk was pas veel later. Dacht ik.
En eens dat je van iemand van de kindertelefoon wel mag verwachten veilig thuis te kennen en te weten hoe te handelen als je kinder-mishandeling of verwaarlozing vermoed! Ik neem aan dat je daar wel een training over krijgt als je bij kindertelefoon gaat werken? Zullen toch wel vaker kids heen bellen die in penibele situatie zitten?
En eens dat je van iemand van de kindertelefoon wel mag verwachten veilig thuis te kennen en te weten hoe te handelen als je kinder-mishandeling of verwaarlozing vermoed! Ik neem aan dat je daar wel een training over krijgt als je bij kindertelefoon gaat werken? Zullen toch wel vaker kids heen bellen die in penibele situatie zitten?
donderdag 30 oktober 2025 om 19:17
Ah ik dacht dat zij zogenaamd herstellende al in dat ziekenhuis lag maar dat ze later steeds dingen erbij haalde als: toestand verslechtert, operaties moeten ondergaan, amputaties. Maar dat ze dat altijd vanuit de situatie "meisje in het ziekenhuis" deed. Niet dat ze gewoon nog thuis bij haar vader woonde.
donderdag 30 oktober 2025 om 19:40
Dat klopt ook, ze lag al in het ziekenhuis. Ze is in 2020 gewond geraakt en later dat jaar belt ze de kindertelefoon.Dala schreef: ↑30-10-2025 19:17Ah ik dacht dat zij zogenaamd herstellende al in dat ziekenhuis lag maar dat ze later steeds dingen erbij haalde als: toestand verslechtert, operaties moeten ondergaan, amputaties. Maar dat ze dat altijd vanuit de situatie "meisje in het ziekenhuis" deed. Niet dat ze gewoon nog thuis bij haar vader woonde.
Ik vond dat verhaal met het Ministerie zo gek, want hoe komen ze bij 'Roos' uit als ze het ziekenhuis proberen te bereiken? Hoe kreeg ze dat voor elkaar? Maar heb nog even teruggezocht en volgens mij is dat doordat Annika documenten aanlevert waaronder mailwisselingen met 'het ziekenhuis' (Roos), waarvan het ministerie dus weer die mailadressen gebruikt om contact op te nemen.
Maar al met al een bizar verhaal! Heb het in 2 dagen afgeluisterd.
Zou graag nog willen weten hoe het verder gaat met Roos, en hoe ze alles voor elkaar heeft gekregen, maar dat zal wel niet meer gebeuren.
donderdag 30 oktober 2025 om 19:40
Marlotte vertelt vrij snel wanneer ze appen dat ze in Beverwijk ligt en hoe dat zo is gekomen.Dala schreef: ↑30-10-2025 19:17Ah ik dacht dat zij zogenaamd herstellende al in dat ziekenhuis lag maar dat ze later steeds dingen erbij haalde als: toestand verslechtert, operaties moeten ondergaan, amputaties. Maar dat ze dat altijd vanuit de situatie "meisje in het ziekenhuis" deed. Niet dat ze gewoon nog thuis bij haar vader woonde.
Maar Annika wist dit dus niet voordat ze haar mail-adres vroeg of haar telefoonnummer
Hier kom ik nog op terug
donderdag 30 oktober 2025 om 20:02
Dat begreep ik al wel idd. Maar juist omdat Marlotte vrij snel al vertelt over Beverwijk en daar alleen liggen zou ik denken, ipv gewoon verder te appen over films en taco's om actie te ondernemen voor een kind.Kingsqueen schreef: ↑30-10-2025 19:40Marlotte vertelt vrij snel wanneer ze appen dat ze in Beverwijk ligt en hoe dat zo is gekomen.
Maar Annika wist dit dus niet voordat ze haar mail-adres vroeg of haar telefoonnummer
Dat is misschien te makkelijk gedacht van buitenaf... Maar ik bedoel dus, juist omdat je weet dat ze 1) minderjarig is en 2) er blijkbaar geen volwassene in de buurt.
Dan lijkt me dat je juist erg in het begin al meteen actie moet ondernemen. Had ze dit verzonnen vanuit een volwassen persoon dan had ik nog kunnen begrijpen dat je terughoudend bent maar juist omdat je dacht dat het een kwetsbaar kind was.
donderdag 30 oktober 2025 om 20:05
De kindertelefoon gaat volgens mij geen kinderen redden, maar zet in op zelfredzaamheid en steun. Dus niet regie overnemen en zelf met veilig thuis ofzo aan de slag maar aan kind zelf overlaten waar behoefte aan is. Misschien zat ze (te lang) in die groef?Dala schreef: ↑30-10-2025 20:02Dat begreep ik al wel idd. Maar juist omdat Marlotte vrij snel al vertelt over Beverwijk en daar alleen liggen zou ik denken, ipv gewoon verder te appen over films en taco's om actie te ondernemen voor een kind.
Dat is misschien te makkelijk gedacht van buitenaf... Maar ik bedoel dus, juist omdat je weet dat ze 1) minderjarig is en 2) er blijkbaar geen volwassene in de buurt.
Dan lijkt me dat je juist erg in het begin al meteen actie moet ondernemen. Had ze dit verzonnen vanuit een volwassen persoon dan had ik nog kunnen begrijpen dat je terughoudend bent maar juist omdat je dacht dat het een kwetsbaar kind was.
Wat eten we vanavond?
donderdag 30 oktober 2025 om 20:17
Ja helemaal eens.Dala schreef: ↑30-10-2025 20:02Dat begreep ik al wel idd. Maar juist omdat Marlotte vrij snel al vertelt over Beverwijk en daar alleen liggen zou ik denken, ipv gewoon verder te appen over films en taco's om actie te ondernemen voor een kind.
Hier kom ik nog op terug
donderdag 30 oktober 2025 om 20:20
Ja, dat zou kunnen inderdaad. We weten natuurlijk ook niet wat Annika geprobeerd heeft om te steunen en aan advies te geven wat Marlotte zelf zou moeten doen en praten met de mensen in het ziekenhuis. Dat heeft ze ongetwijfeld ook gedaan. Zelf Veilig Thuis gaan bellen is dan misschien juist (weer) een grens overschrijden.
donderdag 30 oktober 2025 om 20:48
O ja heb t even terug geluisterd en inderdaad vertelt Marlotte op een gegeven moment dat ze in het brandwondencentrum ligt. Maar het begint met heel alledaagse appjes zoals over Netflix series en over eten. Dus mogelijk heeft Marlotte pas later bedacht dat ze zogenaamd in t brandwondencentrum lag om nog meer medelijden en zorg op te wekken.Dala schreef: ↑30-10-2025 19:17Ah ik dacht dat zij zogenaamd herstellende al in dat ziekenhuis lag maar dat ze later steeds dingen erbij haalde als: toestand verslechtert, operaties moeten ondergaan, amputaties. Maar dat ze dat altijd vanuit de situatie "meisje in het ziekenhuis" deed. Niet dat ze gewoon nog thuis bij haar vader woonde.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 30-10-2025 20:57
10.41% gewijzigd
donderdag 30 oktober 2025 om 20:49
Niet als je je zorgen maakt. En anoniem overleggen kan je ook altijd doen voor advies. Of voorstellen om samen veilig thuis te bellen, uitleg geven wat voor hulp ze kan krijgen etc.Dala schreef: ↑30-10-2025 20:20Ja, dat zou kunnen inderdaad. We weten natuurlijk ook niet wat Annika geprobeerd heeft om te steunen en aan advies te geven wat Marlotte zelf zou moeten doen en praten met de mensen in het ziekenhuis. Dat heeft ze ongetwijfeld ook gedaan. Zelf Veilig Thuis gaan bellen is dan misschien juist (weer) een grens overschrijden.
donderdag 30 oktober 2025 om 20:55
Ik kan er dit over vinden op internet. En juist om deze reden is het ook zo onverstandig van Annika geweest op privé te gaan appen met een kind wat de kindertelefoon heeft gebeld.
Het komt voor dat kinderen contact opnemen met de Kindertelefoon met problemen door (huiselijk) geweld of verwaarlozing. Om ervoor te zorgen dat deze kinderen op een goede en veilige manier terecht komen bij Veilig Thuis werken Veilig Thuis en de Kindertelefoon sinds oktober 2023 samen. Eén Veilig thuis vertegenwoordigt alle 25 organisaties, waardoor er korte lijnen zijn tussen Veilig thuis medewerkers en de vrijwilligers van de Kindertelefoon. Met deze samenwerking kan de kindertelefoon actief verwijzen naar Veilig Thuis, door een medewerker van Veilig Thuis toe te voegen aan het telefoongesprek. Dit noemen we ook wel een driegesprek.
Het komt voor dat kinderen contact opnemen met de Kindertelefoon met problemen door (huiselijk) geweld of verwaarlozing. Om ervoor te zorgen dat deze kinderen op een goede en veilige manier terecht komen bij Veilig Thuis werken Veilig Thuis en de Kindertelefoon sinds oktober 2023 samen. Eén Veilig thuis vertegenwoordigt alle 25 organisaties, waardoor er korte lijnen zijn tussen Veilig thuis medewerkers en de vrijwilligers van de Kindertelefoon. Met deze samenwerking kan de kindertelefoon actief verwijzen naar Veilig Thuis, door een medewerker van Veilig Thuis toe te voegen aan het telefoongesprek. Dit noemen we ook wel een driegesprek.
vrijdag 31 oktober 2025 om 10:29
Roos is een heel slim meisje. Ik vraag me af wat haar echte leeftijd is: is ze rond de 24, of is ze jonger? Helemaal duiden aan de hand van de timeline van de podcast lukt niet helemaal; wanneer is Annika precies naar Zembla gestapt, wanneer hebben ze op Amelisweerd ‘de as’ uitgestrooid? Is dat dit jaar, of was dat al in 2023 of 2024?
Dat maakt uit voor het schatten van de leeftijd.
De verwijzingen naar de foto onder het schuine dak in Breda: is dat mogelijk een foto van haar eigen kamer?
De schriften die in de kast staan met Latijn en Filosofie; dat geeft aan dat ze mogelijk gymnasium heeft gedaan of op dat moment deed/ of VWO met latijn.
De lokatie van het Rode Kruis Ziekenhuis geeft mogelijk aan dat dit ligt op een voor haar makkelijk te bereiken lokatie. Misschien als student met de trein, heel misschien was ze er werkzaam als student met een bijbaantje in het ziekenhuis of stagiaire? Of wellicht had ze in een ander ziekenhuis een bijbaantje?
Ik heb zelf een medische achtergrond, en het lijkt me niet dat ze zelf verpleegkundige is, omdat ze dan wel het verhaal meer kloppend had gemaakt ( m.a.w.: een levertransplantatie wordt alleen in de Academie gedaan, er zitten daarvoor te veel niet kloppende zaken in de ‘medische’ gegevens / niet kloppende logistieke gegevens waarover is verteld in de podcast.
Mogelijk heeft ze tekeningen gebruikt van een broertje of zusje dat jonger is, of hebben ze samen de tekeningen gemaakt. De achtergrond van de tekeningen laat een ander niveau zien, dan bijvoorbeeld de tekening zelf ( bv de tekening van de oparatie). De achtergrond is meer ‘ingekleurd’ lijkt mogelijk door een jonger kind te zijn gedaan.
Het doet me zelf denken aan een zeer getalenteerd meisje : hoogbegaafd meisje dat mogelijk geneeskunde wilde studeren maar dat dit niet heeft kunnen doen of niet mag. Dat wel mogelijk kennis heeft gemaakt met de studie geneeskunde door bijvoorbeeld een masterclass te volgen of iets dergelijks.
En dat mogelijk, t.g.v. van de Pandemie en de lockdowns, alle tijd had om dit verhaal te verzinnen als een levensecht, daadwerkelijk gebeurd iets.
Dat maakt uit voor het schatten van de leeftijd.
De verwijzingen naar de foto onder het schuine dak in Breda: is dat mogelijk een foto van haar eigen kamer?
De schriften die in de kast staan met Latijn en Filosofie; dat geeft aan dat ze mogelijk gymnasium heeft gedaan of op dat moment deed/ of VWO met latijn.
De lokatie van het Rode Kruis Ziekenhuis geeft mogelijk aan dat dit ligt op een voor haar makkelijk te bereiken lokatie. Misschien als student met de trein, heel misschien was ze er werkzaam als student met een bijbaantje in het ziekenhuis of stagiaire? Of wellicht had ze in een ander ziekenhuis een bijbaantje?
Ik heb zelf een medische achtergrond, en het lijkt me niet dat ze zelf verpleegkundige is, omdat ze dan wel het verhaal meer kloppend had gemaakt ( m.a.w.: een levertransplantatie wordt alleen in de Academie gedaan, er zitten daarvoor te veel niet kloppende zaken in de ‘medische’ gegevens / niet kloppende logistieke gegevens waarover is verteld in de podcast.
Mogelijk heeft ze tekeningen gebruikt van een broertje of zusje dat jonger is, of hebben ze samen de tekeningen gemaakt. De achtergrond van de tekeningen laat een ander niveau zien, dan bijvoorbeeld de tekening zelf ( bv de tekening van de oparatie). De achtergrond is meer ‘ingekleurd’ lijkt mogelijk door een jonger kind te zijn gedaan.
Het doet me zelf denken aan een zeer getalenteerd meisje : hoogbegaafd meisje dat mogelijk geneeskunde wilde studeren maar dat dit niet heeft kunnen doen of niet mag. Dat wel mogelijk kennis heeft gemaakt met de studie geneeskunde door bijvoorbeeld een masterclass te volgen of iets dergelijks.
En dat mogelijk, t.g.v. van de Pandemie en de lockdowns, alle tijd had om dit verhaal te verzinnen als een levensecht, daadwerkelijk gebeurd iets.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in