"Wie kent mij nog" documentaire EO

donderdag 27 december 2018 om 07:30
Werd dinsdagavond uitgezonden, vervolg op een documentaire eerder dit jaar (in het kader van de Week tegen Eenzaamheid) over 4 mensen die eenzaam zijn. Ik kon me in iedereen wel verplaatsen en voelde met ze mee, alleen die oudere vrouw Mariska zat wel enorm in de slachtofferrol. Twee kinderen afgestaan voor adoptie waarbij ik me afvroeg of dat echt nodig waar geweest maar ook de manier waarop ze erover sprak. Ze leek niet echt berouw te hebben en zo wel, vooral met terugwerkende kracht omdat ze nu eenzaam is. Ook aan tafel dat ze opmerkte dat niemand een arm om haar heen sloeg. Ik vond haar niet erg sympathiek.

donderdag 27 december 2018 om 12:22
Sommige mensen zijn gewoon echt niet leuk om mee om te gaan. Ik heb een familielid die zo vreselijk passief is. Er komt vrijwel niks uit. Gevolg is dat alle vrouwen in het gezelschap hun best gaan lopen doen om het gesprek op gang te brengen en gaande te houden en dat hij af en toe iets mompelt. Maar wat is hij eenzaam...tja.
Dat soort mensen kosten bakken met energie. Waarom zou je verplicht zijn die energie te geven, terwijl het zo extreem eenrichtingsverkeer is?
Dat soort mensen kosten bakken met energie. Waarom zou je verplicht zijn die energie te geven, terwijl het zo extreem eenrichtingsverkeer is?

donderdag 27 december 2018 om 12:25
Het zou toch ook niet goed zijn als de kinderen sluitpost waren? Of jezelf in de armoede storten, want voor werk is geen tijd?

donderdag 27 december 2018 om 12:28
Als de oma graag bij kleinkind wil zijn, wat is dan het logeerprobleem? TO heeft nu 1 kind en 1 is nog onderweg, dus dan moet er nu toch nog voldoende ruimte in huis zijn om oma te laten logeren?

donderdag 27 december 2018 om 13:17
koko67 schreef: ↑27-12-2018 11:01Mijn schoonmoeder zit in een verzorgingshuis en daar merk ik dat het niet altijd zo is als jullie beschrijven.
Naast haar woont mevrouw Jansen, een leuk mens.
Ze heeft 2 kinderen en die komen eigenlijk zelden.
Toen ik mevrouw Jansen vroeg of ze nog bezoek kreeg voor kerst, zei ze dit helaas niet zo was." Ach, mijn kinderen zijn zo druk, die hebben hun eigen gezin".
" Oud hoort niet bij jong".
Vrienden en 2 zussen zijn al overleden. Mevrouw Jansen heeft leuke contacten in het verzorgingshuis, maar haar kinderen zijn vooral druk met het leven. Soms vind ik dat wel erg sneu.
Het kan ook zijn dat mevrouw Jansen gewoon niet zo leuk is voor haar kinderen. Mijn moeder oogt enorm leuk voor nieuwe mensen. Ze lijkt slim, heeft goede verhalen en toont veel interesse in de wereld. Ze blijft ook bij de tijd. Ze heeft hordes kennissen en vrienden. Maar nooit langer dan 5-10 jaar.
Voor ons als kinderen is ze manipulatieve fantast en een energievampier.

donderdag 27 december 2018 om 13:19
Haar moeder kan niet reizen.redbulletje schreef: ↑27-12-2018 12:28Als de oma graag bij kleinkind wil zijn, wat is dan het logeerprobleem? TO heeft nu 1 kind en 1 is nog onderweg, dus dan moet er nu toch nog voldoende ruimte in huis zijn om oma te laten logeren?
donderdag 27 december 2018 om 13:25
Dit dus! Dat 2 dochters hun ogenschijnlijk lieve moeder heel weinig komen opzoeken kan ook een reden hebben.

donderdag 27 december 2018 om 13:27
Mijn oma zegt ook wel eens dat ze niemand ziet. En soms opmerkingen dat ze onze hond zo weinig ziet
Maar idd we komen er niet zo vaak want het is nooit leuk
Altijd zeuren klagen en nooit luisteren
Als ik iets vertel is het antwoord altijd: oh ik ook .....en dan haar verhaal
Ze is dan ook 90 nu maar nog vrij goed. Ze gaat met de scootmobiel boodschappen doen en 1 keer per week naar een club maar komt nooit bij ons bv.
Ze is.nu ook beginnend dement wag eigenlijk vooral te merken is aan dat dingen zogenaamd gestolen worden
Soms voel ik me wel verplicht om vaker langs te gaan want ze is mn oma en oud maar ja het is gewoon een heel vervelende energie
Maar idd we komen er niet zo vaak want het is nooit leuk
Altijd zeuren klagen en nooit luisteren
Als ik iets vertel is het antwoord altijd: oh ik ook .....en dan haar verhaal
Ze is dan ook 90 nu maar nog vrij goed. Ze gaat met de scootmobiel boodschappen doen en 1 keer per week naar een club maar komt nooit bij ons bv.
Ze is.nu ook beginnend dement wag eigenlijk vooral te merken is aan dat dingen zogenaamd gestolen worden
Soms voel ik me wel verplicht om vaker langs te gaan want ze is mn oma en oud maar ja het is gewoon een heel vervelende energie

donderdag 27 december 2018 om 13:31
En dan heb je ook nog mensen die dement zijn en die altijd denken dat er nooit iemand komt.
Mijn vader komt uit een gezin met drie kinderen, dus toen hun moeder hulpbehoevend werd spraken ze af dat er iedere dag iemand langs zou gaan. Daarnaast kwamen haar kleinkinderen ook nog zo nu en dan (8 stuks, allemaal kwamen we zo eens in de twee à drie weken langs).
Helaas was mijn oma zo in de war, dat ze steeds dacht dat er niemand langskwam. Ze vergat dat direct weer. Ik vond dat wel triest. Maar je weet als bezoeker dus niet hoe het precies zit.
Mijn vader komt uit een gezin met drie kinderen, dus toen hun moeder hulpbehoevend werd spraken ze af dat er iedere dag iemand langs zou gaan. Daarnaast kwamen haar kleinkinderen ook nog zo nu en dan (8 stuks, allemaal kwamen we zo eens in de twee à drie weken langs).
Helaas was mijn oma zo in de war, dat ze steeds dacht dat er niemand langskwam. Ze vergat dat direct weer. Ik vond dat wel triest. Maar je weet als bezoeker dus niet hoe het precies zit.

donderdag 27 december 2018 om 13:31
Er was bij mijn oma in het verzorgingshuis een vrouw die na decennia zorgen voor haar zieke man, na zijn overlijden geen vrienden meer had. Die konden de verhalen niet lang aanhoren. Zelf was ze ook op en kon ook niet meer breien door de reuma wat ze graag deed.
Toen heeft ze een piepkleine advertentie gezet in het dorpssuffertje: wol gzcht v breiclub. Heibloem 22, Schubbekutteveen. Kreeg ze me toch een lading wol! Hele nalatenschappen, zolders, restpartijen..
Nu sorteert en organiseert ze de wol. Ze schrijft opdrachten voor clubs die ze dan op de post doet op langs brengt, met de wol erbij. Zo heeft ze weer contact met haar oude breiclub en ook losse contacten.
Toen heeft ze een piepkleine advertentie gezet in het dorpssuffertje: wol gzcht v breiclub. Heibloem 22, Schubbekutteveen. Kreeg ze me toch een lading wol! Hele nalatenschappen, zolders, restpartijen..
Nu sorteert en organiseert ze de wol. Ze schrijft opdrachten voor clubs die ze dan op de post doet op langs brengt, met de wol erbij. Zo heeft ze weer contact met haar oude breiclub en ook losse contacten.

donderdag 27 december 2018 om 13:35
Ikigai schreef: ↑27-12-2018 13:31En dan heb je ook nog mensen die dement zijn en die altijd denken dat er nooit iemand komt.
Dat hebben wij ook met schoonoma. Die denkt dat dr kleinkinderen nooit komen maar man en ik aaaaltijd en eeeelke week. Klopt niet. Wij komen misschien 2x per half jaar. Zo leuk is ze nou ook weer niet.
Blijkt dat ze alle stellen in de familie ‘Glitter & man’ noemt. Dus alle bezoekjes van alle kleinkinderen worden op ons ‘afgeschoven’.

donderdag 27 december 2018 om 13:40
Dat is wel een makkelijke manier om het meest favoriete kleinkind te wordenGlitterCupcake schreef: ↑27-12-2018 13:35Dat hebben wij ook met schoonoma. Die denkt dat dr kleinkinderen nooit komen maar man en ik aaaaltijd en eeeelke week. Klopt niet. Wij komen misschien 2x per half jaar. Zo leuk is ze nou ook weer niet.
Blijkt dat ze alle stellen in de familie ‘Glitter & man’ noemt. Dus alle bezoekjes van alle kleinkinderen worden op ons ‘afgeschoven’.

donderdag 27 december 2018 om 20:37
Ik voel me ook best eenzaam maar ik probeer wel dingen te ondernemen en nieuwe mensen te leren kennen maar ik ben ook best introvert dus en een kat uit de boom kijker. Ook niet handig in deze. En wat dan ook niet echt mee helpt zijn de opmerkingen die ik krijg: "Ga je alleen op vakantie? Heb je niemand die mee wil?", "Daar alleen naar toe gaan is toch helemaal niet leuk?", "Ik zou dat nooit alleen doen, veel te ongezellig en al dat gestaar alsof je zielig bent." Dan denk ik altijd: Maar wat moet ik dan? Thuis blijven omdat jij niet mee gaat?! Want dat gebeurd ook, dan vraag je iemand om iets leuks samen te gaan doen en dan moet men even kijken wanneer men kan en vervolgens hoor je niks. En als je er dan weer om vraagt weten ze het nog niet of ze wel willen. En bij sommigen ben ik ook gestopt met contact zoeken want ik had het idee dat het puur vanaf mijn kant kwam en dat het voor hen niet zo meer hoefde.
Maar inderdaad sommige mensen maken het er ook naar, sommige mensen zijn ook lastig en willen dat alles en iedereen maar gewoon komt aanwaaien. Wat ik echter ook vaak zie is dat leuke oma's en opa's ook maar weinig bezoek krijgen omdat iedereen zo druk druk druk is. En het kan best een drempel zijn om dan toch alleen met de zonnebloem, naar de bingo etc te gaan.
Maar inderdaad sommige mensen maken het er ook naar, sommige mensen zijn ook lastig en willen dat alles en iedereen maar gewoon komt aanwaaien. Wat ik echter ook vaak zie is dat leuke oma's en opa's ook maar weinig bezoek krijgen omdat iedereen zo druk druk druk is. En het kan best een drempel zijn om dan toch alleen met de zonnebloem, naar de bingo etc te gaan.
vrijdag 28 december 2018 om 00:37
koko67 schreef: ↑27-12-2018 11:01Mijn schoonmoeder zit in een verzorgingshuis en daar merk ik dat het niet altijd zo is als jullie beschrijven.
Naast haar woont mevrouw Jansen, een leuk mens.
Ze heeft 2 kinderen en die komen eigenlijk zelden.
Toen ik mevrouw Jansen vroeg of ze nog bezoek kreeg voor kerst, zei ze dit helaas niet zo was." Ach, mijn kinderen zijn zo druk, die hebben hun eigen gezin".
" Oud hoort niet bij jong".
Vrienden en 2 zussen zijn al overleden. Mevrouw Jansen heeft leuke contacten in het verzorgingshuis, maar haar kinderen zijn vooral druk met het leven. Soms vind ik dat wel erg sneu.
Misschien volgende keer vragen of mevrouw Jansen gezellig bij jou en schoonmoeder komt zitten met de kerst?

vrijdag 28 december 2018 om 02:48
Ach, ach...
Het is ook nooit goed.
Je moet eenzaam gevonden worden als je eens iets anders wilt dan anderen willen dat je vind.
Anders zou er ook niets zijn om over te kletsen.
Gewoon eens SOCIAL MEDIA doen.
Dan ben je óók een dikke vette an=vond van de straat af.
Het is maar net waarvoor je kiest.
Mijn opa vond het grappig als de kinderen twisten over de vraag hoe dat zinnetje uit dat domme liedje was.
En Adam sloeg Eva met de suukerbieten vuur de kont.
Een kort lontje hangt er uit.
Was dat het? Nee, kinderen hadden geen flauw idee wat de tekst betekende.
Voor hem was het gewoon onderbroekenlol.
Schijt me de broek er niet vol!!! zou Theo Maassen zingen.
Die kan zichzelf ook maar net bedwingen.
O jee, het was de pis waarover Theo zong.
Heeee, ik heb het nog!!
Het is ook nooit goed.
Je moet eenzaam gevonden worden als je eens iets anders wilt dan anderen willen dat je vind.
Mijn opa vond het grappig als de kinderen twisten over de vraag hoe dat zinnetje uit dat domme liedje was.
Heeee, ik heb het nog!!

vrijdag 28 december 2018 om 03:32
Ophalen is het probleem niet. Het zichtbaar worden van die groep, dát is het probleem. Hoe bereik je eenzamen als je niet weet waar ze zijn?
De welzijnsstichting die ik ken organiseert genoeg, van een buurtbus waarmee van alles bezocht kan worden (voor weinig geld), tot belcirkels, samen eten, lees- en kaartclubs etc. Maar ze moeten wel weten wie ze daarvoor kunnen benaderen.
Uit een anonieme enquête van de gemeente komt dan dat een deel van de mensen zich eenzaam voelt. Maar wie, komt daar niet uit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

vrijdag 28 december 2018 om 05:41
Als je niks zinnigs te zeggen hebt, kun je soms maar beter niks zeggen. Pffff hoe krijg je het uit je toetsenbord gebraakt. ....Pumps_italiaans schreef: ↑28-12-2018 02:48Ach, ach...
Het is ook nooit goed.
Heeee, ik heb het nog!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

vrijdag 28 december 2018 om 06:03
Pumps_italiaans schreef: ↑28-12-2018 02:50Gelukkig heb ik die reportage NIET gekeken.
Wel een andere leuke fil m gezien.
Het beste voor volgend jaar alvast!!
Pumps was je dronken of gehackt?
vrijdag 28 december 2018 om 07:45
Gehackt? Dit is al jaren haar soort bijdrages..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 28 december 2018 om 10:53
Dan moet je die familie wel hebben.
Er zijn zoveel mensen die voor hun ouders dood gaan aan ziektes als kanker.
Of oudere mensen van wie hun kinderen geëmigreerd zijn of verhuist naar de andere kant van het land.
vrijdag 28 december 2018 om 11:17
En wat zegt dit voorbeeld over eenzaamheid? Mijn inziens is dit één van de grootste denkfouten die er wordt gemaakt: als je maar contacten hebt of bezigheden, ben je niet eenzaam. Terwijl veel eenzame mensen best wel sociale contacten of hobbies hebben, maar niemand waar ze echt mee kunnen praten of met wie ze kunnen delen wat hun echt bezighoudt.GlitterCupcake schreef: ↑27-12-2018 13:31Er was bij mijn oma in het verzorgingshuis een vrouw die na decennia zorgen voor haar zieke man, na zijn overlijden geen vrienden meer had. Die konden de verhalen niet lang aanhoren. Zelf was ze ook op en kon ook niet meer breien door de reuma wat ze graag deed.
Life is a party but you must self uphanging de slingers