Entertainment alle pijlers

Speciaal voor Agatha Christie-liefhebbers!

26-06-2012 13:23 154 berichten
Agatha Christie-lezers: verzamelt U!

Ik schreef net in het 'boeken op zwarte lijst-topic' een heel epistel over Agatha Christie. Het blijkt dat er een best wat forummers zijn die haar boeken graag lezen. Maar dat topic ging eigenlijk over boeken die je níet leuk vindt.

Dus daarom heb ik maar een speciaal topic over AC geopend, om dat andere weer on topic te houden.

Dus wie schrijf ermee? Fijn over haar boeken kletsen, over de verhalen, over wat je leuk vindt en wat er minder leuk aan is. Over AC als persoon, haar personages, de verfilmingen, de pittoresek dorpjes die beschreven worden, noem maar op.

Ik zal hieronder kopiëren wat ik in het andere topic ook al schreef.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 27 juni 2012 @ 11:45:

[...]

Ja, die vind ik ook leuk.

Heb ooit eens gelezen dat ze een personificatie is van Agatha Christie zelf.Ja, heb ik ook gelezen!!
quote:molly74 schreef op 27 juni 2012 @ 11:10:

Pastiche, leuk!

Crooked little House, welke is dat in het Nederlands? (Ik ben niet zo goed in die Engelse titels)

Demisionnair, dank voor het aanpassen en alle linkjes. Balen dat ik vanmiddag iets te doen heb. Maar werk is toch wel nodig, hihi (en leuk trouwens, dat daar geen vergissingen over komen).

Amarna, Nemesis een vervolg op A Caribbean Mysterie? (= in Ned. toch MM op vakantie hè?)

Gaat dat vervolg dan werkelijk over dezelfde personen en/of op hetzelfde eiland? Barbados, toch?

Wat anders: er is een boek dat volop beschrijft hoe Poirot woont. In een flat, modern ingericht, etc. Ik krijg daarbij de indruk dat het allemaal vrij recent speelt. Wat niet mogelijk is volgens mij, gezien het feit dat AC al heel lang niet meer schrijft. Weten jullie welk boek ik bedoel en wat is jullie indruk daarbij?

als ik het me goed herinner, speelt het laatste boek van Poirot "Het Doek Valt" zich af eind jaren 60/begin 70 van de vorige eeuw. Hij is daar invalide en een jaar of 80?

Dat betekent dat hij in al de andere boeken, die zich meestal afspelen ruim vóór WO II, een jongeman was. In mijn beleving is hij daar iemand van achter in de 50, begin 60.
Wat een leuk topic!

Ik ben al sinds kindertijd fan van Agatha Christie, en heb de meeste Miss Marples en Poirots wel gelezen.

Mijn favoriet is overigens waar de ik-persoon de dader blijkt te zijn. Zal de titel niet noemen, dat houdt het nog spannend mocht iemand 'm nog gaan lezen.
quote:amarna schreef op 27 juni 2012 @ 11:45:

[...]

Ja, die vind ik ook leuk.

Heb ooit eens gelezen dat ze een personificatie is van Agatha Christie zelf.Ik had idd al een vermoeden dat het iig deels op haarzelf gebaseerd moest zijn. Leuk dat het zo is . Geweldige zelfspot heb je dan, op de positieve manier.
quote:molly74 schreef op 27 juni 2012 @ 11:10:

Crooked little House, welke is dat in het Nederlands? (Ik ben niet zo goed in die Engelse titels)

Het Kromme Huis
quote:lottekeNL schreef op 27 juni 2012 @ 11:49:

Wat een leuk topic!

Ik ben al sinds kindertijd fan van Agatha Christie, en heb de meeste Miss Marples en Poirots wel gelezen.

Mijn favoriet is overigens waar de ik-persoon de dader blijkt te zijn. Zal de titel niet noemen, dat houdt het nog spannend mocht iemand 'm nog gaan lezen.

Die ken ik!

Eén van haar beste, vind ik.
quote:lottekeNL schreef op 27 juni 2012 @ 11:49:

Mijn favoriet is overigens waar de ik-persoon de dader blijkt te zijn. Zal de titel niet noemen, dat houdt het nog spannend mocht iemand 'm nog gaan lezen.Ik heb 'm gelezen.. lang geleden, ik vond het een heel goed boek. Ik weet niet meer welke het is! Kun je nog een hint geven?
Ik ben ook fan. Heb een paar jaar gelden alle vijflingen plus nog wat losse boeken op de rommelmarkt gekocht.

Een hele grote doos vol voor maar 25 euro of zo. Heerlijk leesvoer voor vakanties.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:pastiche schreef op 27 juni 2012 @ 11:56:

[...]

Ik heb 'm gelezen.. lang geleden, ik vond het een heel goed boek. Ik weet niet meer welke het is! Kun je nog een hint geven? Poirot is de buurman van de ik-figuur en kweekt pompoenen.
haha!

Ik zet de titel neer in het wit: De moord op Roger Ackroyd
Grrrr weet niet hoe ik wit geselecteerd krijg op de ipad... straks man overvallen ermee wanneer ie thuis komt .

Dankjewel alvast!
quote:molly74 schreef op 26 juni 2012 @ 23:50:

Amarna, haha, dat je n.a.v. het andere topic meteen een boek bent gaan lenen bij de buren! Als ze zien dat je zo'n fan bent, schenken ze jou misschien die boeken wel!

Liever niet, ik heb geen ruimte meer! Mijn huis groeit dicht van de boeken

Er is nog een boek waarbij de ik-figuur de dader is. Ik zal de titel niet noemen, maar er wordt in het verhaal veelvuldig gesproken over een zigeunerin. Weten jullie welke ik bedoel?

Ik vind David Suchet ook de beste Poirot. Hij is grappig, ijdel en toch kan ik me helemaal voorstellen dat vrouwen graag 'hun hart uitstorten' bij hem. Dat laatste heb ik bij die andere Poirots niet.

Een kat tussen de duiven vond ik ook een mooi boek.
Ik vind hier dingen van.
De moordenaar droeg blauw vind ik ook geweldig. Ik wil zo graag nog eens naar Engeland en dan het toneelstuk bekijken the Mousetrap. Maar... er zijn ook twee boeken die ik dus niets aan vind (echt waar). Het mysterieuze manuscript en de man in het bruine pak. En wat dachten jullie van de Grote vier? Of het kromme huis? Met het kromme huis weet ik nog wel dat ik van m'n stoel viel van verbazing over de identiteit van de moordenaar.

Of de zeven wijzerplaten? Oke, ophouden nu. Vreselijk topic dit.
quote:Sabeltandcavia schreef op 27 juni 2012 @ 12:29:

Er is nog een boek waarbij de ik-figuur de dader is. Ik zal de titel niet noemen, maar er wordt in het verhaal veelvuldig gesproken over een zigeunerin. Weten jullie welke ik bedoel?

Ik vind David Suchet ook de beste Poirot. Hij is grappig, ijdel en toch kan ik me helemaal voorstellen dat vrouwen graag 'hun hart uitstorten' bij hem. Dat laatste heb ik bij die andere Poirots niet.

Een kat tussen de duiven vond ik ook een mooi boek.Oh ja, ik weet welke je bedoelt. Ik was ook altijd gek op de Pitty boeken en de dolle Tweeling en toen ik kat tussen de duiven las vond ik dat zo leuk dat het in een kostschool omgeving afspeelde. De pop in de schoorsteen kreeg ik echt de kriebels van ook het superspannende einde.
quote:amarna schreef op 27 juni 2012 @ 12:22:

[...]

Liever niet, ik heb geen ruimte meer! Mijn huis groeit dicht van de boeken Ik adviseer zeer zeer dringend een e-reader.
quote:fanvanagathachristie schreef op 27 juni 2012 @ 12:40:

De moordenaar droeg blauw vind ik ook geweldig. Ik wil zo graag nog eens naar Engeland en dan het toneelstuk bekijken the Mousetrap. Maar... er zijn ook twee boeken die ik dus niets aan vind (echt waar). Het mysterieuze manuscript en de man in het bruine pak. En wat dachten jullie van de Grote vier? Of het kromme huis? Met het kromme huis weet ik nog wel dat ik van m'n stoel viel van verbazing over de identiteit van de moordenaar.

Of de zeven wijzerplaten? Oke, ophouden nu. Vreselijk topic dit.

Met het lezen van de titels hier komt er ineens weer van alles naar boven in mijn hoofd.

De grote vier. Is dat met de vrouw van een atoomgeleerde als speurder?

Zeven wijzerplaten. Met een groepje jongeren en een internationaal complot?

Ooit kreeg ik van mijn schoonvader als sinterklaassurprise een heel knap gemaakt namaak-Christieboek met een boekenbon er in. Het heette "Moord in het riool". Compleet met nagetekend portret van Agatha, het juiste lettertype en belijning, etc. Heb het altijd bewaard. Lijkt net echt.
Nee, de grote vier is met die vier supermisdadigers vs Poirot. Jij bedoelt met onbekende bestemming ook 1 van mijn favoriete boeken.

Zeven wijzerplaten is inderdaad met dat groepje jongeren. Dan bedenk ik opeens dat Waarom Evans niet? ook zo ontzettend goed is.
Een huis vol boeken is leuk

I mijn boekenkast.

tot je gaat verhuizen..

Pastiche lol, heb je nog even geduld of moet ik het op een andere manier nog proberen? Ik heb ook een iPad, volgens mij moet je even iets langer je vinger erop houden om het te kunnen selecteren?

Dat andere boek dat jij bedoelt, sabeltandcavia, ken ik ook, maar is minder bekend denk ik dan die eerste die ik zei.

David Suchet is ook mijn favoriete Poirot, en ik kijk alleen Miss Marples met Joan Hickson, anders zijn ze voor mij niet echt. Helaas, want er zijn ook een boel met andere Missjes.

Oh en Why didn't they ask Evans, is voor mij net zoals Total Recall, soms heb ik heel kort een helder moment dat ik het begrijp, maar dat is ook heel snel weer weg
Pastiche, dit plaatje bevat de titel van het boek, zonder dat het op het plaatje zelf staat

Leuk! Ik ben/was ook een fan. Er is ooit een serie pockets (van Poema meen ik) uitgebracht. Die hele serie heb ik....

Maar ik heb ook luisterboeken en dat is ook fijn bijvoorbeeld tijdens het hardlopen.
quote:max09 schreef op 27 juni 2012 @ 13:35:

Leuk! Ik ben/was ook een fan. Er is ooit een serie pockets (van Poema meen ik) uitgebracht. Die hele serie heb ik....

Maar ik heb ook luisterboeken en dat is ook fijn bijvoorbeeld tijdens het hardlopen.Luisterboeken? Is dat wat? Op dat idee ben ik nog nooit gekomen.
@ fan: ja dat is wel leuk zeker met de kortere verhalen. Tijdens 2 uur lopen is het leuk om naar te luisteren, of lekker in bed maar daar ben ik nog nooit aan toe gekomen :-)
Willen de Agatha Christie liefhebbers mij misschen helpen met het vinden van een titel?

Ik ben opzoek naar de titel van het boek waarin Agatha Christie haar hoofdrolspeler Poirot dood laat gaan. Het is een verhaal waarin ook Hastings een rol speelt. Het verhaal weet ik niet precies meer, maar in het boek worden een aantal moorden gepleegd als het gevolg van manipulatie.

Wie van jullie weet de titel?
Waar zit de any-key?
Ik bedacht me net tijdens het werken dat ik natuurlijk kan quoten en dat ik dan de titel zou zien, het is gelukt! maar dankjulliewel voor de leuke hints!

Die heb ik idd wel gelezen, denk dat mijn moeder hem had. Ik heb een uitgebreide collectie dankzij een lieve oude dame maar daar zat ie niet bij. Leuk, ga ik zoeken en lekker lezen tijdens de vakantie.

En ik had juist bij het Kromme Huis dat ik het al heel snel vermoedde en dat ik het tegelijkertijd mooi beschreven vond hoe je daar logischerwijs overheen kijkt.

Wat ik zo fenomenaal aan Agatha Christie vind is hoe ze in een paar "penstreken" mensen neerzet. Al die verschillende persoonlijkheden en dan zonder lange, moeilijke introducties van 5 pagina's lang maar gewoon huppakee, in drie zinnen staat er iemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven