Entertainment alle pijlers

Speciaal voor Agatha Christie-liefhebbers!

26-06-2012 13:23 154 berichten
Agatha Christie-lezers: verzamelt U!

Ik schreef net in het 'boeken op zwarte lijst-topic' een heel epistel over Agatha Christie. Het blijkt dat er een best wat forummers zijn die haar boeken graag lezen. Maar dat topic ging eigenlijk over boeken die je níet leuk vindt.

Dus daarom heb ik maar een speciaal topic over AC geopend, om dat andere weer on topic te houden.

Dus wie schrijf ermee? Fijn over haar boeken kletsen, over de verhalen, over wat je leuk vindt en wat er minder leuk aan is. Over AC als persoon, haar personages, de verfilmingen, de pittoresek dorpjes die beschreven worden, noem maar op.

Ik zal hieronder kopiëren wat ik in het andere topic ook al schreef.
Alle reacties Link kopieren
quote:houston77007 schreef op 27 juni 2012 @ 14:24:

Willen de Agatha Christie liefhebbers mij misschen helpen met het vinden van een titel?

Ik ben opzoek naar de titel van het boek waarin Agatha Christie haar hoofdrolspeler Poirot dood laat gaan. Het is een verhaal waarin ook Hastings een rol speelt. Het verhaal weet ik niet precies meer, maar in het boek worden een aantal moorden gepleegd als het gevolg van manipulatie.

Wie van jullie weet de titel?Dat is een makkie, het doek valt
quote:pastiche schreef op 27 juni 2012 @ 14:34:

Ik bedacht me net tijdens het werken dat ik natuurlijk kan quoten en dat ik dan de titel zou zien, het is gelukt! maar dankjulliewel voor de leuke hints!

Die heb ik idd wel gelezen, denk dat mijn moeder hem had. Ik heb een uitgebreide collectie dankzij een lieve oude dame maar daar zat ie niet bij. Leuk, ga ik zoeken en lekker lezen tijdens de vakantie.

En ik had juist bij het Kromme Huis dat ik het al heel snel vermoedde en dat ik het tegelijkertijd mooi beschreven vond hoe je daar logischerwijs overheen kijkt.

Wat ik zo fenomenaal aan Agatha Christie vind is hoe ze in een paar "penstreken" mensen neerzet. Al die verschillende persoonlijkheden en dan zonder lange, moeilijke introducties van 5 pagina's lang maar gewoon huppakee, in drie zinnen staat er iemand.Precies, en dan die ouderwetse taal nog met butlers e.d.
@fanvanagathachristie: bedankt
Waar zit de any-key?
Met me in houden op bol.com heel veel 5 lingen te koop terwijl ik ze denk wel allemaal al gelezen heb afgelopen jaren

wie weet hoeveel AC er totaal zijn? 27, 5 lingen toch
quote:lottekeNL schreef op 27 juni 2012 @ 11:49:

Wat een leuk topic!

Ik ben al sinds kindertijd fan van Agatha Christie, en heb de meeste Miss Marples en Poirots wel gelezen.

Mijn favoriet is overigens waar de ik-persoon de dader blijkt te zijn. Zal de titel niet noemen, dat houdt het nog spannend mocht iemand 'm nog gaan lezen.

Grappig, want ik weet dat ik dat boek heb gelezen, maar ik weet dus niet meer de titel.

Hoewel... als iemand het leest, dat boek, dan herkennen ze het wel volgens mij. Want er zijn er niet zoveel (1?) in de ik-vorm geschreven vermoed ik.
quote:amarna schreef op 27 juni 2012 @ 11:49:

[...]

als ik het me goed herinner, speelt het laatste boek van Poirot "Het Doek Valt" zich af eind jaren 60/begin 70 van de vorige eeuw. Hij is daar invalide en een jaar of 80?

Dat betekent dat hij in al de andere boeken, die zich meestal afspelen ruim vóór WO II, een jongeman was. In mijn beleving is hij daar iemand van achter in de 50, begin 60.

'Het Doek Valt'... da's meteen het antwoord op een vraag van iemand hier op het topic denk ik. Al kan ik me niet herinneren dat ik Poirot dood heb 'zien' gaan. Of wil ik me dat niet herinneren, dat kan ook, haha.

Wat typisch trouwens, wat je schrijft over die data en leeftijd. Want in mijn beleving is Poirot in de meeste (vooroorlogse) verhalen dus ook minstens een vijftiger. Maar dat kan dus eigenlijk niet?

Zo ook met Tommy & Tuppence. Die zijn in het eerste verhaal ook net (of nog net niet) getrouwd. En later een oud, lang getrouwd stel.
quote:merano schreef op 27 juni 2012 @ 11:58:

Ik ben ook fan. Heb een paar jaar gelden alle vijflingen plus nog wat losse boeken op de rommelmarkt gekocht.

Een hele grote doos vol voor maar 25 euro of zo. Heerlijk leesvoer voor vakanties.

Mazzelaar!!

@één van de anderen: Het Kromme Huis... ken de titel niet eens, laat staat dat ik het ooit gelezen heb. Oh, wat heb ik nog een hoop in te halen!
quote:Sabeltandcavia schreef op 27 juni 2012 @ 12:29:

Er is nog een boek waarbij de ik-figuur de dader is. Ik zal de titel niet noemen, maar er wordt in het verhaal veelvuldig gesproken over een zigeunerin. Weten jullie welke ik bedoel?

Ik vind David Suchet ook de beste Poirot. Hij is grappig, ijdel en toch kan ik me helemaal voorstellen dat vrouwen graag 'hun hart uitstorten' bij hem. Dat laatste heb ik bij die andere Poirots niet.

Een kat tussen de duiven vond ik ook een mooi boek.

Oh, dus toch nog een boek met een ik-figuur als dader.

Dat Suchet vaak de leukste gevonden wordt, is misschien omdat ie het meest lijkt op het karakter uit het boek: charmant, klein, eivormig hoofd, typische snor. Kan me vaag herinneren dat één van die andere acteurs dit geen van allen heeft. Vooral dat charmante is iets typisch wat perfect neergezet wordt.
Max: luisterboeken? Hoor je dat dan goed tijdens het joggen? Ik heb als ik stil in bed lig soms nog moeite met een luisterboek, moet dan vaak terugspoelen omdat ik iets niet verstaan heb. Of het lag aan de verteller, dat kan ook natuurlijk.

Amarna: wat een mooi surprise-cadeau!!
quote:lottekeNL schreef op 27 juni 2012 @ 13:04:

Pastiche, dit plaatje bevat de titel van het boek, zonder dat het op het plaatje zelf staat

[afbeelding]Huh? Hoe zij jij aan de kaft welke titel het is? Ik zie enkel een kerkhof met rouwenden en een pastoor. Niets wat meteen linkt aan specifiek dát boek.
quote:fanvanagathachristie schreef op 27 juni 2012 @ 12:40:

De moordenaar droeg blauw vind ik ook geweldig. Ik wil zo graag nog eens naar Engeland en dan het toneelstuk bekijken the Mousetrap. Maar... er zijn ook twee boeken die ik dus niets aan vind (echt waar). Het mysterieuze manuscript en de man in het bruine pak. En wat dachten jullie van de Grote vier? Of het kromme huis? Met het kromme huis weet ik nog wel dat ik van m'n stoel viel van verbazing over de identiteit van de moordenaar.

Of de zeven wijzerplaten? Oke, ophouden nu. Vreselijk topic dit.

Als je gaat, mij niet vergeten mee te nemen hè!!

Dat was het boek waarvan ik wist wie de dader was/hoe het zat. Er is nog een boek, schiet me net te binnen, waarvan ik de dader/situatie doorhad: Zwarte Koffie. Edit: vergissing, ik bedoelde namelijk De Onverwachte Gast, die zit bij mij in dezelfde bundel.

Kon even niet op de exacte titel komen, dus even Google erop na geslagen, maar daar zie ik iets over Poirot. Die komt toch helemaal niet voor in dat verhaal?? Niet meer van toepassing, omdat ik me in de titel had vergist.
quote:pastiche schreef op 27 juni 2012 @ 14:34:

Ik bedacht me net tijdens het werken dat ik natuurlijk kan quoten en dat ik dan de titel zou zien, het is gelukt! maar dankjulliewel voor de leuke hints!

Die heb ik idd wel gelezen, denk dat mijn moeder hem had. Ik heb een uitgebreide collectie dankzij een lieve oude dame maar daar zat ie niet bij. Leuk, ga ik zoeken en lekker lezen tijdens de vakantie.

En ik had juist bij het Kromme Huis dat ik het al heel snel vermoedde en dat ik het tegelijkertijd mooi beschreven vond hoe je daar logischerwijs overheen kijkt.

Wat ik zo fenomenaal aan Agatha Christie vind is hoe ze in een paar "penstreken" mensen neerzet. Al die verschillende persoonlijkheden en dan zonder lange, moeilijke introducties van 5 pagina's lang maar gewoon huppakee, in drie zinnen staat er iemand.Inderdaad!! En de meeste personages herken je ook wel terug in iemand uit je eigen omgeving.
quote:Rainbow01 schreef op 27 juni 2012 @ 16:55:

Met me in houden op bol.com heel veel 5 lingen te koop terwijl ik ze denk wel allemaal al gelezen heb afgelopen jaren

wie weet hoeveel AC er totaal zijn? 27, 5 lingen tochWel ergens in de 20 volgens mij ja.
Goh, liggen jullie soms massaal met een AC in je bed op de avonden??
quote:molly74 schreef op 27 juni 2012 @ 20:34:

[...]

Huh? Hoe zij jij aan de kaft welke titel het is? Ik zie enkel een kerkhof met rouwenden en een pastoor. Niets wat meteen linkt aan specifiek dát boek.Nee hoor, ik had ge-imagegoogeld op de titel van het boek en toen het plaatje geplakt waar de titel zelf niet opstond. De titel staat dus wel in de link. Zo blijft het spannend voor wie de titel niet wil weten
Ik ben ook dol op AC. Ik vind de boeken een soort puzzeltjes. Ik houd ook het meest van de boeken waar echte aanwijzingen inzitten, zonder dat je dat door hebt.

Wat ik jammer vind van de verfilmingen, is dat juist die subtiele aanwijzingen er niet in zitten. Bijvoorbeeld: vijf kleine biggetjes. Die is heel mooi verfilmd. De sfeer is precies zoals in het boek (zoals ik mij dat had voorgesteld dan) en ook de casting is in mijn ogen heel goed.

Maar: dat boek had echt mooie aanwijzingen naar de moordenaar, die in de film helemaal niet uit de verf komen. Voorbeeld (zonder iets te verraden): de moeder uit het verhaal is opgehangen wegens moord op de vader. Dochter wil jaren later uitzoeken of moeder echt de vader heeft vermoord. Aanwijzing is een brief van moeder uit de gevangenis waarin zij schrijft: ik heb er vrede mee (met de doodstraf) , schulden zijn er om te worden ingelost. Later blijkt via een ingewikkelde constructie dat je dit niet op de voor de hand liggende manier hoeft uit te leggen. Als lezer had je dit kunnen weten en dat vind ik dus het mooie aan haar boeken: dat er echt aanwijzingen inzitten en niet dat aan het eind de moordenaar zomaar 'uit de lucht komt vallen'. (Ineens blijkt meneer X de zoon van mevrouw Y, maar als lezer/ kijker had je dit helemaal niet kunnen weten, dus dan krijg je ook niet de leuke: oh-,ja- tuurlijk- had- ik- moeten- weten- gevoel.)
Oh op die manier Lotteke, haha. Ik vond me al behoorlijk AC-blond.
haha ja, het kwam misschien wel over alsof het een soort van rebus was. Maar nee dus
Titta, ik snap wat je bedoelt. Dat is bij veel detective-verhalen/films zo, dat de dader uit de lucht komt vallen, zonder ook maar één te hebben van de achtergrond. Bvb. iemand die nog helemaal niet in beeld is geweest ofzo. Dat is nou het mooie aan AC, dat je dus wel mee kunt puzzelen inderdaad.
quote:houston77007 schreef op 27 juni 2012 @ 14:24:

Willen de Agatha Christie liefhebbers mij misschen helpen met het vinden van een titel?

Ik ben opzoek naar de titel van het boek waarin Agatha Christie haar hoofdrolspeler Poirot dood laat gaan. Het is een verhaal waarin ook Hastings een rol speelt. Het verhaal weet ik niet precies meer, maar in het boek worden een aantal moorden gepleegd als het gevolg van manipulatie.

Wie van jullie weet de titel?

Het doek valt (Curtain).

Oei, mustard!
quote:molly74 schreef op 27 juni 2012 @ 11:10:

Wat anders: er is een boek dat volop beschrijft hoe Poirot woont. In een flat, modern ingericht, etc. Ik krijg daarbij de indruk dat het allemaal vrij recent speelt. Wat niet mogelijk is volgens mij, gezien het feit dat AC al heel lang niet meer schrijft. Weten jullie welk boek ik bedoel en wat is jullie indruk daarbij?

Dat gebeurt in meer boeken over Poirot, en ik denk dat je dat een beetje in het tijdsbeeld moet zien.

Poirot hield erg van strak en vooral symmetrisch, hij lijkt me een beetje een 'minimalist'. Heel vooruitstrevend in de jaren 20-30, maar niet uitzonderlijk.

Vandaar dat hij nu nog steeds modern overkomt, denk ik.
OOOOOOOOOOOO de links die demisssionar heeeft geplaats; .tis zo verslavend om te kijken ik vind de boeken beter maar joan hickinson is toch wel de ultieme miss marple ..en peter ustinov de beste poirot.... zo leuk allemaal,, kan je nagaan lees al meer dan 30 jaar AC en t verveeld nooit ...en nu door dit topic word ik weer getriggerd
Sri, dat zou het ook verklaren, dat hij modern overkomt ongeacht de periode. En ik bedenk er dan vast zelf een beeld bij zoals in mijn referentiekader past.

Rainbow, leuk is dat hè! Dan ben je een echt goede schrijfster, als je nu nog steeds zó leeft. Echt heel knap van AC.
Niet alleen personen weet ze raak te schetsen, ook geeft ze heel geloofwaardig de denkwereld van honden en katten weer. Een kat verlaat niet zomaar de ruimte, maar doet dat minachtend, onverschillig of diep beledigd. Ik geloof dat Poirot een keer heeft uitgelegd waarom honden zo woest reageren op de postbode. Dat is een man die niet tot de familie behoort, iedere dag probeert binnen te dringen maar niemand laat hem ooit binnen. Dat moet wel een ongewenst individu zijn.
Ik vind hier dingen van.
Bij al haar boeken ""zie "" ik ook alles voor me, zelfs hoe ze een boom beschrijft Ysadril ofzoiets in een verhaal......hebben jullie dat ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven