Entertainment alle pijlers

Tips voor vrolijke boeken

27-09-2021 11:22 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag wat vaker boeken lezen, maar ik vind het lastig om leuke boeken te vinden. Dus ik hoop dat jullie tips hebben.

Het valt me op dat veel literatuur zo zwaarmoedig is; het gaat bijna altijd over oorlog, iedereen heeft een ongelukkige jeugd gehad, zit in een liefdeloze relatie of heeft psychische problemen. Mijn eigen leven heeft al genoeg stress en drama, dus ik heb eigenlijk niet zoveel zin om ‘s avonds voor het slapengaan over andermans ellende te lezen.

Maar aan de andere kant zoek ik wel iets diepgaanders dan een dertien-in-een-dozijn chick lit of doktersroman.

Wie heeft er tips voor mooie, goed geschreven, maar niet deprimerende boeken? Engelstalig mag ook.
Alle reacties Link kopieren
Suzanne Vermeer, Linda van Rijn lezen makkelijk weg.
De boeken van Sylvia Witteman zijn erg grappig.
Mooie boeken vond ik bv van Jenna Blum.
Zelf lees ik veel thrillers maar ik weet niet of je daar van houdt.
Alle reacties Link kopieren
je hebt chiclit echt wel in variaties in kwaliteit
Die van Jane Fallon zijn veel beter dan Danielle Steel (om maar de ondergrens te noemen) :)
Alle reacties Link kopieren
Als je van detectives houd, raad ik Richard Osman aan: The thursday murder club en het vervolg The man who died twice. Milde humor, makkelijk vermaak en niet te ingewikkeld. Beetje Agatha Christie-achtig, maar met meer humor.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Meave Binchy.
Al een account? Log dan hier in.
Het Rosie Project - Graeme Simsion
Alle reacties Link kopieren
Nick Hornby - A long way down
Hilarisch en opgewekt boek, al zou je het gezien het onderwerp niet zeggen (4 mensen die zelfmoord willen plegen ontmoeten elkaar op het dak van een hoog gebouw.) Leest makkelijk.
Of anders 'How to be good' van dezelfde schrijver.

Mark Haddon - The curious incident of the Dog in the Night-Time
Lief boek, met autistische verteller die 'waargebeurde' detective schrijft.

DBC Pierre - Vernon God Little
Goed verteld, er gebeuren de vreselijkste dingen waardoor je tot vlak voor het eind denkt dat je weer zo'n akelig literair doemdenkboek hebt. Maar het loopt goed af, eerlijk!

David Mitchel - the Thousand Autumns of Jacob de Zoet
Beetje dik boek, leest ook niet heel makkelijk weg, maar als je er eenmaal in zit heel mooi verhaal. Speelt op Nederlandse handelspost in Japan eind 18de eeuw.
Sowieso alles van David Mitchel.
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
27-09-2021 12:14
Het Rosie Project - Graeme Simsion
Ja, die is ook lief. Leest heel makkelijk weg.
ik heb wel moeten lachen om het Rosie Project van Graeme Simion
Alle reacties Link kopieren
Snoops2 schreef:
27-09-2021 11:30
Suzanne Vermeer, Linda van Rijn lezen makkelijk weg.
De boeken van Sylvia Witteman zijn erg grappig.
Ik zou dit zelf niet zo gauw beschrijven als 'iets diepgaanders', waar TO naar zegt te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Tom Sharpe.
Met name de serie over de leraar Henry Wilt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tom_Sharpe
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
De kangoeroekronieken van Marc-Uwe Kling. Over een man die een links-activitische stikirritante kangoeroe als vriend heeft.
Terry Pratchett. Is wel fantasy, maar niet van de ingewikkelde, deprimerende soort.
Good Omens (hoge omens) van Pratchett en Neil Gaiman. Is ook een heel amusante serie op prime bij.
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
27-09-2021 11:39
Als je van detectives houd, raad ik Richard Osman aan: The thursday murder club en het vervolg The man who died twice. Milde humor, makkelijk vermaak en niet te ingewikkeld. Beetje Agatha Christie-achtig, maar met meer humor.
Eerste gelezen, vind ik ook erg leuk. Wil nog toevoegen Anxious people van Fredrik Backman.
Kinky Friedman en Herman Brusselmans konden mij vroeger ook zeer bekoren (ik lees helaas niet veel meer), maar dat is wel een niche.
Alle reacties Link kopieren
De boekenserie over het Rosie-project is leuk, maar bij de boeken over Wilt heb ik echt Tena's nodig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Je zou (optimistische) non-fictie kunnen overwegen. Bv. De meeste mensen deugen van Rutger Bregman of The undoing project van Michael Lewis of The Innovators van Walter Isaacson. Geen niemandalletjes maar ook niet deprimerend zou ik zeggen. En ik vind dit soort boeken boeiend, maar ik weet natuurlijk niet of jij dat ook vindt.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
27-09-2021 12:28
Terry Pratchett. Is wel fantasy, maar niet van de ingewikkelde, deprimerende soort.
Ook grappig. Niet te veel van achter elkaar lezen, dan wordt het wel erg melig.

En doe dan ook maar Douglas Adams - The hitchhiker's guide to the galaxy.
Humoristische sciencefiction, met bijzonder grappige verwijzingen.
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
27-09-2021 11:39
Als je van detectives houd, raad ik Richard Osman aan: The thursday murder club en het vervolg The man who died twice. Milde humor, makkelijk vermaak en niet te ingewikkeld. Beetje Agatha Christie-achtig, maar met meer humor.
Ow, er is een vervolg??? Heerlijk, ik ren naar de (digitale) boekhandel :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
27-09-2021 12:11
Meave Binchy.
:flirting:
Snoesje666 schreef:
27-09-2021 12:36
De boekenserie over het Rosie-project is leuk, maar bij de boeken over Wilt heb ik echt Tena's nodig.
Welke zijn de boeken over Wilt?
Alle reacties Link kopieren
Vloed - van Susan Smit

Zout op mijn huid

Boeken van Jane Green chicklit, maar net wat interessanter

Virginia woolf - a room of one’s own

Zondagskind
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
27-09-2021 12:28
De kangoeroekronieken van Marc-Uwe Kling. Over een man die een links-activitische stikirritante kangoeroe als vriend heeft.
Terry Pratchett. Is wel fantasy, maar niet van de ingewikkelde, deprimerende soort.
Good Omens (hoge omens) van Pratchett en Neil Gaiman. Is ook een heel amusante serie op prime bij.
Nooit van gehoord, klinkt veelbelovend.

Vrolijke non-fictie is alles van Bill Bryson. Misschien Matt Haig, daar zijn veel mensen enthousiast over.

Voor fictie zijn de volgende auteurs misschien leuk: Cecelia Ahern (beetje romantisch-magisch, hoofdrol voor vrouw, vaak eentje die na een crisis haar leven opnieuw moet invullen), Douglas Adams (absurdistische science fiction: Hitchhiker's Guide to the Galaxy, maar ook Dirk Gently's Holistic Detective Agency), Agatha Christie, Umberto Eco (myseries met een filosofisch trekje), Terry Pratchett (satirische fantasy met heel veel goede oneliners), Fredrik Backman (zelf nog niet gelezen maar klinkt goed), Sue Townsend, Graham Norton (mensen die iets te verbergen hebben op het Ierse platteland), Louise Penny (cozy crime), Marten Toonder, Kurt Vonnegut (al gaat dat ook over extreme ellende, maar dan satirisch en grappig, als je van donkere humor houdt).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
27-09-2021 12:14

Mark Haddon - The curious incident of the Dog in the Night-Time
Lief boek, met autistische verteller die 'waargebeurde' detective schrijft.
Ja, dit vond ik een heerlijk boek! Mooi, ontroerend, maar heb het met een grote glimlach op m’n mond gelezen.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
27-09-2021 12:28
De kangoeroekronieken van Marc-Uwe Kling. Over een man die een links-activitische stikirritante kangoeroe als vriend heeft.
Terry Pratchett. Is wel fantasy, maar niet van de ingewikkelde, deprimerende soort.
Good Omens (hoge omens) van Pratchett en Neil Gaiman. Is ook een heel amusante serie op prime bij.
De serie op Prime is inderdaad erg vermakelijk. Maar dat komt misschien ook door David Tennant :flirting:

Heb nog nooit een boek van Pratchett gelezen, maar dat ga ik zeker eens doen.
Alle reacties Link kopieren
Veel dank voor al jullie tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven