Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
mindervanmij schreef:
13-12-2019 10:46
Weet je wat me eigenlijk ook verbaast:
Als iemand zelfmoord pleegt wordt als doodsoorzaak altijd zelfmoord genoemd, niet depressie.
De doodsoorzaak is dan ook de zelfmoord. De depressie is de aanleiding van de zelfmoord.
Ja, dat is wel zo maar ik vind het toch dubbel, alsof het lijden van zo'n persoon wordt ontkent.
mindervanmij schreef:
13-12-2019 10:50
Ja, dat is wel zo maar ik vind het toch dubbel, alsof het lijden van zo'n persoon wordt ontkent.
Mwah vind ik niet. Daarbij hoeft depressie natuurlijk helemaal niet de onderliggende reden voor een zelfmoord te zijn.
Sudrì schreef:
13-12-2019 10:55
Mwah vind ik niet. Daarbij hoeft depressie natuurlijk helemaal niet de onderliggende reden voor een zelfmoord te zijn.

Nee, dat is waar.Maar daarom juist: het wordt allemaal op 1 hoop gegooid. Nogmaals ik snap het wel, hoor, waarom ze dat doen. Maar als je dan een lijst maakt met doodsoorzaken dan worden dus alle mensen die hun leven zelf hebben genomen op 1 hoop gegooid. Waarmee dus eigenlijk voorbij wordt gegaan aan hoeveel mensen zijn overleden aan de gevolgen van verschillende aandoeningen.
Bij mij was het een opeenstapeling van, om zelfmoord te willen plegen.
Sudrì schreef:
13-12-2019 10:36
Zolang de patiënt en de omgeving het oplossen van het probleem vooral bij een ander legt houdt het ook wel op. Het is zelf hard werken, dingen laten of juist doen, offers maken etc. Dat gebeurt niet vanzelf, dat is keihard werken. Niet iedereen wil dat, of kan dat en dan houdt het wel op.

Als iemand niet komt opdagen voor een chemo kan de oncoloog ook niets doen.
Dit.
Wat ik niet snap is dat je een diagnose krijgt en verder geen hulp (de mensen in dit programma). En dan bedoel ik niet de wachtlijsten.

Niet quoten alsjeblieft

Toen het duidelijk werd voor de huisarts dat ik écht hulp nodig had, werd dat gelijk geregeld. De eerste behandeling bij de praktijkondersteuner verliep geheel fout. Huisarts greep in en meldde me aan bij een psychiater. Daar kon ik snel terecht, want dringend. Na een paar gesprekken bleek ik er ernstiger aan toe te zijn dan eerst werd gedacht. Daarop ben ik aangemeld bij de instelling waar ik nu zit. Daar moest ik een aantal weken op wachten. In die tussentijd kon ik bij die ene psychiater blijven. Ik werd met spoed bij de instelling toegelaten en kreeg hulp. Nu met de diagnose ASS krijg ik hulp aangeboden en voor de PTSS type 2 krijg ik ook nog hulp als ik langer stabiel ben. De diagnoses geven mij duidelijkheid, meer inzichten in mezelf. Ook de mensen in mijn omgeving hebben er iets aan. Zij snappen soms ook iets meer over waarom ik zus en zo doe.
Ik herken me daar ook niet in hoor, Elfje* . Helaas hoor je alleen de cliënten, niet de achtergrondverhalen.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, die wachtlijsten zijn natuurlijk geen verzinsel. Mijn zoon heeft bijna een jaar moeten wachten voordat hij voor een intake kon bij een centrum autisme.
Vervolgens nog een half jaar wachten voordat de psycho-educatie startte, waar hij niks aan had.
Individuele trajecten waren helemaal bijna niet te krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-12-2019 12:03
Nou ja, die wachtlijsten zijn natuurlijk geen verzinsel. Mijn zoon heeft bijna een jaar moeten wachten voordat hij voor een intake kon bij een centrum autisme.
Vervolgens nog een half jaar wachten voordat de psycho-educatie startte, waar hij niks aan had.
Individuele trajecten waren helemaal bijna niet te krijgen.
Dat zeg ik ook niet, dat het een verzinsel is. Dat die wachtlijsten er zijn dat heb ik ook gemerkt en dat weet ik. Maar ik bedoelde meer waarom mensen in dat programma überhaupt geen hulp krijgen.
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 13-12-2019 12:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
13-12-2019 12:06
Dat zeg ik ook niet, dat het een verzinsel is. Dat die wachtlijsten er zijn dat heb ik ook gemerkt en dat weet ik. Maar ik bedoelde meer waarom mensen in dat programma überhaupt geen hulp krijgen.
Ah, dan begreep ik je verkeerd.

Nou ja, dat programma is er duidelijk niet op uit om een genuanceerd beeld neer te zetten, dus waarom mensen geen hulp hebben zal wrsch niet duidelijk worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-12-2019 12:07
Ah, dan begreep ik je verkeerd.

Nou ja, dat programma is er duidelijk niet op uit om een genuanceerd beeld neer te zetten, dus waarom mensen geen hulp hebben zal wrsch niet duidelijk worden.
En dat vind ik gewoon slecht.
Elfje* schreef:
13-12-2019 12:11
En dat vind ik gewoon slecht.
Klopt. Maar dat is tv. Zij bepalen welk beeld je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
13-12-2019 10:36
Zolang de patiënt en de omgeving het oplossen van het probleem vooral bij een ander legt houdt het ook wel op. Het is zelf hard werken, dingen laten of juist doen, offers maken etc. Dat gebeurt niet vanzelf, dat is keihard werken. Niet iedereen wil dat, of kan dat en dan houdt het wel op.

Als iemand niet komt opdagen voor een chemo kan de oncoloog ook niets doen.

Maar met therapie alleen op komen dagen voor je afspraken ben je er nog niet. Dat is het juist, behandeling voor fysieke aandoeningen is veel passiever, meer ondergaan zeg maar.
.
Anoniem262821034 schreef:
13-12-2019 13:23
Maar met therapie alleen op komen dagen voor je afspraken ben je er nog niet. Dat is het juist, behandeling voor fysieke aandoeningen is veel passiever, meer ondergaan zeg maar.

Klopt en dat is denk ik wat veel mensen ook denken over de psychiatrie; als je eenmaal behaneling hebt dan word je beter. Mensen beseffen zich niet hoe hard werken dat kan zijn
Alle reacties Link kopieren
Mag ik nog even vragen wat die hulp dan inhoudt? Wat gebeurt er als iemand opgenomen is? Maken ze een plan? Heb je gesprekken met iemand? Moet iemand zelf aan de slag en zo ja hoe dan? Deel je ervaringen met mensen die ook opgenomen zijn? Wat kan een therapie inhouden? Je bouwt als het ware ergens naartoe, neem ik aan? In het programma hoor ik met name zaken als iemand platspuiten of medicatie geven tot het apatische toe.
Ik vraag het omdat ik ook in het programma telkens hoor 'er is hulp nodig' maar dat komt op mij zo abstract over. Ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken.
Ik maak geen oordeel, ben alleen belangstellend en nieuwsgierig.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Dat is bij iedereen anders.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-12-2019 13:55
Klopt en dat is denk ik wat veel mensen ook denken over de psychiatrie; als je eenmaal behaneling hebt dan word je beter. Mensen beseffen zich niet hoe hard werken dat kan zijn

Inderdaad. Ook met die wachtlijsten, het is niet dat als je dan eindelijk aan de beurt bent dat je je dan gelijk beter voelt (dan begint de ellende eigenlijk pas :P ).
.
Alle reacties Link kopieren
@sweetfirefly, dat is als vragen wat voor behandeling iemand met kanker krijgt. Zoveel verschillende soorten kanker, zoveel verschillende behandelingen.
Het hangt helemaal af van je klachten, de onderliggende oorzaken, je leefomgeving, je sociale netwerk enz.
.
Anoniem262821034 schreef:
13-12-2019 14:08
Inderdaad. Ook met die wachtlijsten, het is niet dat als je dan eindelijk aan de beurt bent dat je je dan gelijk beter voelt (dan begint de ellende eigenlijk pas :P )
Zo heb ik het ook ervaren.
Ik ben zelf nooit opgenomen geweest maar mijn schoonzusje wel en wat ik van haar begreep is dat ze therapie kreeg daar, bijvoorbeeld wel 3 soorten therapie per dag (o.a groepstherapie, creatieve therapie en individuele gesprekken). Bovendien is er dan iemand aanwezig op de groep die observeert wat je zoal doet op een dag.

Maar of het nou zo wenselijk is om opgenomen te worden, denk ik niet. Want in plaats van dat je met je eigen problemen moet dealen, zit je ook nog eens de hele dag in een gebouw met andere mensen die problemen hebben. Dat doen ze niet snel volgens mij, omdat het middel soms ook erger kan zijn dan de "kwaal"
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-12-2019 14:12
Ik ben zelf nooit opgenomen geweest maar mijn schoonzusje wel en wat ik van haar begreep is dat ze therapie kreeg daar, bijvoorbeeld wel 3 soorten therapie per dag (o.a groepstherapie, creatieve therapie en individuele gesprekken). Bovendien is er dan iemand aanwezig op de groep die observeert wat je zoal doet op een dag.

Maar of het nou zo wenselijk is om opgenomen te worden, denk ik niet. Want in plaats van dat je met je eigen problemen moet dealen, zit je ook nog eens de hele dag in een gebouw met andere mensen die problemen hebben. Dat doen ze niet snel volgens mij, omdat het middel soms ook erger kan zijn dan de "kwaal"

Er is een groot verschil in behandelopname of crisisopname (wat dan ook nog open of gesloten kan zijn, maakt ook erg uit).
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-12-2019 14:11
@sweetfirefly, dat is als vragen wat voor behandeling iemand met kanker krijgt. Zoveel verschillende soorten kanker, zoveel verschillende behandelingen.
Het hangt helemaal af van je klachten, de onderliggende oorzaken, je leefomgeving, je sociale netwerk enz.
Ok, in elk geval dank voor je antwoord.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-12-2019 14:12
Ik ben zelf nooit opgenomen geweest maar mijn schoonzusje wel en wat ik van haar begreep is dat ze therapie kreeg daar, bijvoorbeeld wel 3 soorten therapie per dag (o.a groepstherapie, creatieve therapie en individuele gesprekken). Bovendien is er dan iemand aanwezig op de groep die observeert wat je zoal doet op een dag.
Dank je mvm.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
13-12-2019 14:00
Mag ik nog even vragen wat die hulp dan inhoudt? Wat gebeurt er als iemand opgenomen is? Maken ze een plan? Heb je gesprekken met iemand? Moet iemand zelf aan de slag en zo ja hoe dan? Deel je ervaringen met mensen die ook opgenomen zijn? Wat kan een therapie inhouden? Je bouwt als het ware ergens naartoe, neem ik aan? In het programma hoor ik met name zaken als iemand platspuiten of medicatie geven tot het apatische toe.
Ik vraag het omdat ik ook in het programma telkens hoor 'er is hulp nodig' maar dat komt op mij zo abstract over. Ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken.
Ik maak geen oordeel, ben alleen belangstellend en nieuwsgierig.
Dat is zo verschillend.
Een crisis opname is om naar huis te gaan als 't niet meer gevaarlijk is. Je bent dan nog niet' beter'.

Als je met psychotisch ziektebeeld zo'n opname krijgt is medicatie, rust en structuur belangrijk. Op tijd uit bed. Gezamenlijke maaltijden. En vooral veel roken en wachten. Dat heet dan stabiliseren en tot rust komen. Vaak ook wat creatiefs of in gymzaal sport en spel.
Met een jou toegewezen verpleegkundige kijk je naar wat je doelen zijn en hoe je die gaat behalen. En zo snel mogelijk weer naar huis.

Behandeling voor depressie of persoonlijkheidsproblemen is liefst ambulant (1 keer per 2 a 3 weken, soms minder vaak, heel soms frequenter).

Soms dagbehandeling. Dan heb je met een groep 2 á 3 therapie sessies per dag. Je eet (en kookt) gezamenlijk. Je hebt bijv. doelengroep, sporten, creatief, mindfulness, sociotherapie (gaat over jou en de groep). Heel soms individueel bijv. voor de medicatie.

Maar vooral heb je huiswerk. Bijvoorbeeld :
Schema's uitschrijven.
Oefenen met mediteren.
Opschrijven hoe een visite bij familie is gegaan. Je eigen gedrag leren waarnemen en zien waar je denkfouten maakt, of keuzes maakt die invloed hebben op je herstel. En daarin gaan oefenen.

Het deelnemen in de groep vraagt een actieve houding. Je spiegelt andere groepsleden ook. Je leert van elkaar. Zij dus ook van jou.
hanke321 wijzigde dit bericht op 13-12-2019 14:25
0.65% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven