Uit de schulden
zondag 1 juni 2025 om 18:33
Deze vind ik zelf ook wel onnodig. Ook mensen met een koopwoning kunnen in de schulden komen. (Ook buiten hun schuld.)Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 18:27Maar wel geloven dat jij het allemaal zelfstandig voor elkaar gekregen hebt om "aan de armoede" te ontsnappen en oh, oh, oh, wat zijn de andere mensen toch dom dat zij het niet voor elkaar krijgen. Met je koophuis.

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 18:27Menen dat jij weet hoe het is om arm te zijn, dat is vooral onnodig.
Dat zeg ik ook nergens, wel dat ik weet hoe het is om vreselijk zuinig te leven om te overleven.

Jouw idee dat je weet hoe het is om arm te zijn is onnodig. Hoe lang had het geduurd voordat jullie uit het huis gezet waren? Heb je enig idee hoe dat is, een huurachterstand?
En zelfs dat is niet iedereen gegeven. Als je het inzicht mist in waarom het allemaal niet kan of lukt dan kun je dat ook niet naar een ander verwoorden. En dan blijft het bij: ik wil niet.
Maar 'ik wil niet' is toch echt zelden een echt vrije keuze, ondanks wat veel mensen graag denken. En als ze dan doordenken dan zouden ze zeker weten niet willen ruilen met die 'luiaard die alleen maar even in de benen hoeft te komen'. Maar ja, dat voelt niet zo lekker als gewoon zeggen dat het aan die luiaards ligt.
zondag 1 juni 2025 om 18:35
Nou, dat je überhaupt dat huis al hebt kunnen kopen zegt natuurlijk al héél erg veel over hoe 'armoedig' je bent. En als je dan ook nog 2 ton overwaarde hebt op je koophuis en je je situatie dan nog durft te vergelijken met mensen die zeer langdurig in de armoede zitten? Neuh, dan is die opmerking zeker niet onnodig.

Oh, daar twijfel ik niet aan. Maar in de situatie die betreffende forummer schetste was daar niet eens bij benadering sprake van.
Afgezien van het feit dat dat lastig inleefbaar is voor iemand die uit een familie komt waar het uitzonderlijk ongebruikelijk is in een koopwoning te wonen.
anoniem_6855c8cbd3491 wijzigde dit bericht op 01-06-2025 18:36
19.55% gewijzigd

zondag 1 juni 2025 om 18:36
Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 18:27Menen dat jij weet hoe het is om arm te zijn, dat is vooral onnodig.
Menen dat je met een koophuis geen vreselijke financiële zorgen kunt hebben en niet in de schulden kunt belanden is ook niet erg reëel.

zondag 1 juni 2025 om 18:37
Dat heb ik dan ook nergens beweerd.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 18:36Menen dat je met een koophuis geen vreselijke financiële zorgen kunt hebben en niet in de schulden kunt belanden is ook niet erg reëel.
zondag 1 juni 2025 om 18:39
Menen dat je weet hoe het is om arm te zijn als je de ruimte nog had om je kinderen leningsloos te laten studeren is ook niet erg reëel.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 18:36Menen dat je met een koophuis geen vreselijke financiële zorgen kunt hebben en niet in de schulden kunt belanden is ook niet erg reëel.
Mijn oudste heeft gewoon moeten lenen hoor. En daar schaam ik me helemaal niet voor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 1 juni 2025 om 18:39
Moet je ook nog het geluk hebben dat je ouders het nut van een studie zien.Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 18:32Ik heb enorm veel geluk gehad met de studiebeurs toen ik ging studeren. Sowieso het geluk dat ik kon studeren, dat ik zo makkelijk leerde al was het thuis niet echt een geschikte leeromgeving. Toen het geluk dat ik heel veel studiebeurs kreeg, genoeg om, met een baan erbij, mijn studie en alle boeken te kunnen betalen (een niet-ironisch bedankje aan de belastingbetaler!). Oké, de buitenlandreis zat er niet in (nog voor van alles en nog wat uitgemaakt door een docent die dacht dat ik "te verwend" was om op reis te willen), maar binnen vier jaar een diploma, een goede baan, het is mij allemaal enorm gunstig verlopen. Kijk ik naar sommige nichten en neven, zie je wat er gebeurt als je al dat geluk niet hebt.
En niet verwachten dat zodra je een MAVO-diploma hebt wel gewoon gaat werken.
En op je 18de mag opkrassen uit huis.
Zo heb ik er in mijn omgeving helaas in de armoede weten vallen.
Geen studie van enige betekenis, laag-betaalde tijdelijke baantjes waar je ook nog kostgeld van moet betalen en dan het huis uit moeten zonder een cent spaargeld.
Met in 't beste geval net geld voor je eerste 2de hands bed en misschien nog een eettafel.
Zie je maar te redden, zeker als je na tijdelijk baantje nummer 7 niet dadelijk baan nummer 8 vindt.
En je intussen op je 20ste ook ongepland zwanger bent geraakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 1 juni 2025 om 18:42
S-Groot schreef: ↑01-06-2025 18:35Nou, dat je überhaupt dat huis al hebt kunnen kopen zegt natuurlijk al héél erg veel over hoe 'armoedig' je bent. En als je dan ook nog 2 ton overwaarde hebt op je koophuis en je je situatie dan nog durft te vergelijken met mensen die zeer langdurig in de armoede zitten? Neuh, dan is die opmerking zeker niet onnodig.
Ben je misschien de bankencrisis vergeten? Waar mensen een woning kochten die later dus veel minder waard was dan wat de hypotheek was?
En die 2 ton overwaarde? Die is er wel voor de gelukkigen. Maar velen die nu een woning hebben gekocht voor veel te hoge bedragen, hebben dat niet.
Overwaarde is ook maar op papier. Dat heb je pas wanneer je je woning verkoopt. En waar moet je dan naartoe?
Ik word een beetje moe van het feit dat veel mensen (algemeen) huiseigenaren zien als een soort rijke stinkerds die vooral niet mogen klagen want ze hebben immers een huis. De hypotheek van 5 ton daar hebben we het dan maar niet over, en dat die altijd betaald moet worden ook al val je uit door arbeidsongeschiktheid, ook maar niet.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

zondag 1 juni 2025 om 18:44
Mijn ouder vond niets, die dronk. En ik ben inderdaad jong uit huis gegaan en heb alles betaald, zonder enige gift van thuis. Ik heb de vervelendste (en leukste!) baantjes gehad, weken bamisoep en bruine bonen gegeten en altijd tellen in de supermarkt. Maar omdat ik die beurs kreeg,lukte het net.Wissewis schreef: ↑01-06-2025 18:39Moet je ook nog het geluk hebben dat je ouders het nut van een studie zien.
Geen studie van enige betekenis, laag-betaalde tijdelijke baantjes waar je ook nog kostgeld van moet betalen en dan het huis uit moeten zonder een cent spaargeld.
Met in 't beste geval net geld voor je eerste 2de hands bed en misschien nog een eettafel.
Zie je maar te redden, zeker als je na tijdelijk baantje nummer 7 niet dadelijk baan nummer 8 vindt.
Als ik die ontsnappingsmogelijkheid niet had gehad, dan weet ik niet hoe het gegaan was.
zondag 1 juni 2025 om 18:44
Dat doet ook niemand sterker nog in het werkveld van mijn man ziet hij genoeg voorbeelden van mensen die buiten hun hypotheek ook nog diep in de schulden zitten . Want als je moet kiezen hypotheek betalen of eten op tafel is de keuze snel gemaakt . Jullie hadden een flinke buffer dus maar het is niet erg reeël te denken dat iedereen die heeft . Starters bv .Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 18:36Menen dat je met een koophuis geen vreselijke financiële zorgen kunt hebben en niet in de schulden kunt belanden is ook niet erg reëel.
zondag 1 juni 2025 om 18:46
Iedereen kan in de schulden belanden. Maar refereren aan jouw eigen moeilijke situatie terwijl je een koophuis en spaargeld (het tegenovergestelde van schuld) had, is wat eigenaardig, to say the least.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 18:36Menen dat je met een koophuis geen vreselijke financiële zorgen kunt hebben en niet in de schulden kunt belanden is ook niet erg reëel.
zondag 1 juni 2025 om 18:48
Ik zie huiseigenaren helemaal niet als rijke stinkerts. Sterker nog: als ik toen die malle schuld niet had gehad waren wij waarschijnlijk ook van die rijke stinkerts geweest. Maar laten we nu niet net gaan doen alsof mensen die, komende vanuit een riant inkomen, even hebben moeten sappelen weten hoe het is om arm te zijn he. Die mensen hebben gewoon nog een welgevulde koelkast en een werkende wasmachine dus wat dat betreft houden ze het wel even uit. En als er echt stront aan de knikker komt kunnen de kinderen altijd nog gaan lenen van DUO.MrsM schreef: ↑01-06-2025 18:42Ben je misschien de bankencrisis vergeten? Waar mensen een woning kochten die later dus veel minder waard was dan wat de hypotheek was?
En die 2 ton overwaarde? Die is er wel voor de gelukkigen. Maar velen die nu een woning hebben gekocht voor veel te hoge bedragen, hebben dat niet.
Overwaarde is ook maar op papier. Dat heb je pas wanneer je je woning verkoopt. En waar moet je dan naartoe?
Ik word een beetje moe van het feit dat veel mensen (algemeen) huiseigenaren zien als een soort rijke stinkerds die vooral niet mogen klagen want ze hebben immers een huis. De hypotheek van 5 ton daar hebben we het dan maar niet over, en dat die altijd betaald moet worden ook al val je uit door arbeidsongeschiktheid, ook maar niet.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

zondag 1 juni 2025 om 18:49
MrsM schreef: ↑01-06-2025 18:42Ben je misschien de bankencrisis vergeten? Waar mensen een woning kochten die later dus veel minder waard was dan wat de hypotheek was?
Dit inderdaad!
Zolang je nog overwaarde hebt laat de bank je schuld best een stukje oplopen. Sinds zo hoog, dat verkopen restschuld oplevert. Beter verkoop je zelf op tijd en ga je vrije sector huren of zo. Als het lukt.
Genoeg mensen gezien die uiteindelijk met restschuld achterbleven doordat ze een tijd de hypotheek niet konden betalen. (Heb bij een bank gewerkt)
zondag 1 juni 2025 om 18:52
Ongepland zwanger, het kan natuurlijk als de pil niet werkte oid. Maar meestal is er niks gebruikt en vind ik het je eigen schuld.Wissewis schreef: ↑01-06-2025 18:39Moet je ook nog het geluk hebben dat je ouders het nut van een studie zien.
zondag 1 juni 2025 om 19:04
Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 18:48Ik zie huiseigenaren helemaal niet als rijke stinkerts. Sterker nog: als ik toen die malle schuld niet had gehad waren wij waarschijnlijk ook van die rijke stinkerts geweest. Maar laten we nu niet net gaan doen alsof mensen die, komende vanuit een riant inkomen, even hebben moeten sappelen weten hoe het is om arm te zijn he. Die mensen hebben gewoon nog een welgevulde koelkast en een werkende wasmachine dus wat dat betreft houden ze het wel even uit. En als er echt stront aan de knikker komt kunnen de kinderen altijd nog gaan lenen van DUO.
Nee maar dat zeg ik dan ook nergens. Mijn opmerking was ook een stuk algemeen bedoeld. Dat het hebben van een koopwoning een luxe kan zijn, maar als er iets gebeurd qua inkomen is het ook een blok aan je been. In deze tijd is een woning over het algemeen snel verkocht, maar wat als je huis 6 maanden of langer te koop staat? En die schulden lopen op, vraagprijs moet naar beneden, maar die restschuld komt wel op jouw conto.
Daarmee ben je natuurlijk niet gelijk zo arm dat je een lege koelkast hebt, maar de financiële zorgen en stress en schaamte zijn er dan ook vaak.
Armoede is ook helemaal het verkeerde woord voor deze groep mensen. Maar eerder financieel zwaar hebben.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 19:06
En dus? Omdat dat je eigen schuld is moet je niet klagen? Had je maar moeten kiezen voor een abortus? Eigen schuld dikke bult.
Fijne instelling wel dit.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 19:07
Ja en dan? Kind laten afvoeren naar onbekende bestemmingen en moeders gedwongen aan het werk in de zoutmijnen?
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 1 juni 2025 om 19:09
Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 19:07Ja en dan? Kind laten afvoeren naar onbekende bestemmingen en moeders gedwongen aan het werk in de zoutmijnen?
Hoppakee moeders mag naar een werkkamp, kinderen in een door de staat gefinancierd internaat, waar gedeelte van inkomen van moeders natuurlijk ook naartoe moet. Maar ze zullen het voelen hoor, die domme keuze om een kind te houden.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 19:17
Dat is te doen als je weet dat het in de toekomst weer anders gaat zijn.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 18:33Dat zeg ik ook nergens, wel dat ik weet hoe het is om vreselijk zuinig te leven om te overleven.
Zijn gewoon wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 1 juni 2025 om 19:22
Want anticonceptie is ( na je 21ste ) gratis ?
Als je arm bent word je vaak alleen maar armer. Ff geen geld voor condooms en hoppa….. een nog veel meer kostende zwangerschap en kind.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 01-06-2025 19:25
21.56% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 1 juni 2025 om 19:24
Ja, daar heb je wel gelijk in. Hoewel duurzaamheid voor mij niet eens de hoofd-ergernis is (maar helaas wel ook een vervelend bijverschijnsel, ik begrijp echter dondersgoed dat dat vanuit een minder bevoorrechte positie geen prioriteit heeft). Het is idd breder voor mij, meer een aanklacht tegen bijna elke vorm van consumentisme, marketing, reclame, beïnvloeding en dat ánderen daar dan ook nog geld aan verdienen. Ik heb daar heel veel moeite mee maar misschien moet dat in een breder topic want mijn berichten over armoede worden niet helemaal begrepen zoals ik ze bedoel. Maar ik heb misschien geen recht van spreken, ik heb geen ervaring met armoede en net zo min met hard werken voor mijn geld. En het zal niemand verbazen, al helemaal niet met ondernemerschap.Gaya schreef: ↑01-06-2025 14:21Dan zou ik er een breder discussie topic van maken voor iedereen, niet hier. Door het hier te plaatsen leg je de focus op erg mensen met schulden terwijl de achtergrond van schulden divers en complex is.
In een ander topic met ander onderwerp schreef je ook over spullen en duurzaamheid waardoor ik weet dat dit een onderwerp is dat bij jou leeft.
dala wijzigde dit bericht op 01-06-2025 19:29
0.08% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in