Entertainment alle pijlers

Yuri van Gelder

09-08-2016 15:16 1609 berichten
Nog geen topic hier over Yuri?

Wat vinden we ervan?

Wat zou er nu echt gebeurd zijn?

http://www.volkskrant.nl/ ... de-en-weer-viel~a4354438/
quote:MevrouwJack schreef op 13 augustus 2016 @ 11:17:

[...]

Maar jij was toch zo'n succesvolle sporter? Is het nu ineens je nicht?

Lezen!!!!

Ik was vroeger succesvol. En geen OS gehaald.

Mijn nicht heeft t verder geschopt door er al 2x te staan.
quote:SuperWijf schreef op 13 augustus 2016 @ 11:23:

[...]

Lezen!!!!

Mijn nicht heeft t verder geschopt door er al 2x te staan.

Wie is die nicht dan?

Superleuk trouwens.
quote:shalimara schreef op 13 augustus 2016 @ 11:24:

[...]

Wie is die nicht dan?

Superleuk trouwens.Een zwemster
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 13 augustus 2016 @ 11:23:

[...]

Lezen!!!!

Mijn nicht heeft t verder geschopt door er al 2x te staan.Ik lees prima hoor.
Tjezus, wat vals
quote:SuperWijf schreef op 13 augustus 2016 @ 11:25:

[...]

Een zwemster

Ah ja, die ene met die supergespierde schouders, is 't niet?

Ik zie alle sporters als mijn familia
quote:shalimara schreef op 13 augustus 2016 @ 11:26:

[...]

Ah ja, die ene met die superbrede schouders, is 't niet? Nee diegene met bmhk
quote:SuperWijf schreef op 13 augustus 2016 @ 11:27:

[...]

Nee diegene met bmhkGenezen van... toch?
Rechter in Arnhem heeft bepaal sdat hij niet mee mag doen. Maar waar staat in de regels van OS dat je niet wat mag drinken etc? Ik lees opmerkingen als '; One thing is absolutely clear, the dutch neglected international rules (which are on paper) and punished Yuri for neglecting rules (which are not on paper)."

En hoezo dronken, is dat bewezen, hoeveel hij in zijn bloed had?

Ik vind het een hoop onzin allemaal, en Yuri had gewoon mee moeten doen met de wedstrijd, en niet dat een of andere oetlul hier een stokje voor steekt. Achterbakse rotstreek om hem zo te pakken. Nergens voor nodig, maar zal wel een persoonlijke vendetta zijn geweest.
quote:yoshe schreef op 13 augustus 2016 @ 09:42:

[...]

Wat denk je dat dat judo kost, 11 judoka's op de spelen en de helft presteert ondermaats. Idem voor de roeiers, de zwemmers, de paardrijders, de tennissers, de fietsers..... Wat denk je dat daar de afgelopen jaren in geinvesteerd is. Resultaat: nul.Het lijkt er op dat je wat nieuws gemist hebt, de roeiers hebben een gouden en een zilveren medaille, de fietsers een gouden en bronzen, om maar wat te noemen. Niet helemaal nul dus.
uhm.. deze post telt niet mee
anoniem_272853 wijzigde dit bericht op 13-08-2016 11:35
Reden: nee ging iets fout
% gewijzigd
quote:shalimara schreef op 13 augustus 2016 @ 11:33:

[...]

Genezen van... toch?Tot nu toe lijkt t goed.
Ik ben wel erg benieuwd naar de verdere motivatie van de rechter, want naar aanleiding van gisteren snap ik echt niet hoe het (wettelijk gezien) kan dat de uitsluiting terecht was.
Tjezus, wat vals
quote:SuperWijf schreef op 13 augustus 2016 @ 11:35:

[...]

Tot nu toe lijkt t goed.

Volgens haar gaat het Supergoed.

Beetje heel raar wel dat je zegt dat ze bmhk hééft terwijl ze hartstikke schoon is, nooit eerder meegemaakt.
quote:SuperWijf schreef op 13 augustus 2016 @ 11:35:

[...]

Tot nu toe lijkt t goed.Weet je zeker dat je die post wil laten staan? Maakt je erg herkenbaar. Niet voor mij uiteraard, maar er zullen hier ongetwijfeld een heleboel mensen meelezen.
Tjezus, wat vals
"Alcohol drinken op Olympische Spelen: mogen sporters dat nu wel of niet?

Mogen sporters wel of niet alcohol drinken op de Olympische Spelen? In de regels die NOC*NSF heeft opgesteld voor topsporters, staat nergens vermeld dat het drinken van een biertje verboden is.

Ook in de gedragscode van het IOC wordt niet expliciet gezegd dat het drinken van alcohol verboden is.

Olympisch dorp

Wat wél is opgenomen in de gedragscode van het NOC*NSF is een artikel over het verblijf in het olympisch dorp. Het is niet expliciet verboden om het olympisch dorp te verlaten, maar de atleet wordt dan wel gevraagd een speciale app aan te zetten die gps-coördinaten doorgeeft. In de regels staat echter nergens dat een atleet hiertoe verplicht is.

Blijft over een gebied van goed gedrag "Wel wordt er op gewezen dat deelnemers zich behoorlijk dienen te gedragen, zodat ze anderen niet lastig vallen. Ook anderen fysiek of mentaal leed berokkenen is strijdig met de gedragscode van het IOC. Wel staat er dat een topsporter zich dient te gedragen zoals ‘van een goed lid van TeamNL verwacht mag worden’. Daarbij wordt verwezen naar de Code of Ethics van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).

Grijs gebied dus wat men verwacht van NL sporter, geen alcohol, of niet het dorp verlaten, een combinatie. Vanaf nu dus in ieder geval beide niet meer, voor alle NL OSers. Maar de coach had ook kunnen zeggen, niet handig, en volgende keer niet en dit in de regels laten opnemen. Hoe moeilijk was dat, maar kennelijk was dolk in rug van Yuri meer zijn ding en heeft de coach een kort pikkie en is daarop getrapt.
quote:Chevron schreef op 13 augustus 2016 @ 11:13:

En wat mij ook mateloos irriteerde in deze discussie is dat ze wisten hoe Yuri in elkaar steekt. De trainer weet dat Yuri ontspant door te stappen en een biertje te drinken. Ze kiezen voor Yuri in het team ipv een ander, ze nemen zelf dat risico.

Maar, en hier komt het, de persoonlijk mentaal begeleider van Yuri mag niet mee. Sorry hoor, dan vraag je er toch om?

Blijf ik er nog bij dat Yuri niets verkeerd heeft gedaan.

Ze nemen dat risico ja, maar denk je ook niet dat ze juist daarom (extra) afspraken gemaakt hadden met Yuri?

Een trainer heeft niets liever dan een pupil die in de medailles valt. Dus ik geloof dat het voor hem ook echt niet makkelijk was om Yuri naar huis te sturen.
Leuk stukje van Youp van 't Hek:

www.nrc.nl yuri-de-sloerie
quote:swifty schreef op 13 augustus 2016 @ 11:34:

Rechter in Arnhem heeft bepaal sdat hij niet mee mag doen. Maar waar staat in de regels van OS dat je niet wat mag drinken etc? Ik lees opmerkingen als '; One thing is absolutely clear, the dutch neglected international rules (which are on paper) and punished Yuri for neglecting rules (which are not on paper)."

En hoezo dronken, is dat bewezen, hoeveel hij in zijn bloed had?

Ik vind het een hoop onzin allemaal, en Yuri had gewoon mee moeten doen met de wedstrijd, en niet dat een of andere oetlul hier een stokje voor steekt. Achterbakse rotstreek om hem zo te pakken. Nergens voor nodig, maar zal wel een persoonlijke vendetta zijn geweest.Ik vraag me af of de trainer en het NOC zo weinig opportunistisch zijn dat ze een finalist met een reële kans op een medaille dwars zitten vanwege een persoonlijke vendetta.
quote:MevrouwJack schreef op 13 augustus 2016 @ 11:36:

Ik ben wel erg benieuwd naar de verdere motivatie van de rechter, want naar aanleiding van gisteren snap ik echt niet hoe het (wettelijk gezien) kan dat de uitsluiting terecht was.

Ik heb er over nagedacht en ik denk dat het als volgt is. Heeft het NOC het recht om sporters naar huis te sturen? Ja dat hebben ze. Is het duidelijk voor sporters dat bij overtreding ze naar huis gestuurd kunnen worden? Ja dat gedeelte staat heel duidelijk in het contract. Wist de sporter dat hij een regel heeft overtreden? Ja, Yuri heeft zelf gezegd tegen de rechter dat hij een regel had overtreden, wel blijft onduidelijk welke regel exact. Is het aan deze rechter om te beoordelen of het NOC te streng is geweest? Nee daarvoor is het CAS.

Ik denk dat dit de motivatie gaat worden
quote:vivamien schreef op 13 augustus 2016 @ 11:45:

[...]

Ze nemen dat risico ja, maar denk je ook niet dat ze juist daarom (extra) afspraken gemaakt hadden met Yuri?

Een trainer heeft niets liever dan een pupil die in de medailles valt. Dus ik geloof dat het voor hem ook echt niet makkelijk was om Yuri naar huis te sturen.

Het was vast ook niet makkelijk voor de coach om te zeggen, blijf?

Krokodillen tranen bij de coach..
quote:vivamien schreef op 13 augustus 2016 @ 11:45:

[...]

Een trainer heeft niets liever dan een pupil die in de medailles valt. Dus ik geloof dat het voor hem ook echt niet makkelijk was om Yuri naar huis te sturen.Is niet aangegeven in de rechtszaal dat er extra afspraken evt op schrift zijn gemaakt
Had hij maar Heineken gedronken, en dan winnen, superdrank en goede reclame, nu niet. OF is Heineken nu niet sponsor NL team?
quote:theamuts schreef op 13 augustus 2016 @ 11:45:

Leuk stukje van Youp van 't Hek:

www.nrc.nl yuri-de-sloerie

Citaat uit dat stukje:

"Het is inderdaad allemaal niet zo handig van onze Yuri, maar een beetje herder houdt zijn zwarte schaap bij de kudde."

Hier is echt alles mee gezegd (wat ik ervan wil zeggen, maar Youp kan dat zoveel beter.).
In principe is het zo dat de topsporter het uitgangspunt zou moeten zijn.

Je bent een topsporter. Je traint en past je eigen gedrag aan zodat je zo goed mogelijk kan presteren en zover mogelijk komt. Daar is in principe de topsporter zelf verantwoordelijk voor.

Daarvoor kun je zelf mensen aannemen normaal gesproken die jou daarin begeleiden en die bij jou passen om jou nog beter te laten presteren.

Zo werkt het bijvoorbeeld bij individuele sporters als je kijkt naar bijvoorbeeld tennis.

Uiteindelijk moet je als sporter in een individuele sport ook het zelf doen. Jij tennist, jij hangt daar in die ringen, jij loopt hard, jij zwemt.

Wat hier nu aan de hand is, maakt dat de sporter niet meer het uitgangspunt is. Terwijl mijns inziens Olympische Spelen daar juist om draaien. Dat gaat niet over strijd tussen landen, dat gaat om elke burger thuis die dit mee kan beleven en de sporter zelf.

Wat maakt het nu juist dat in dit soort situaties andere regels gaan gelden.

Zijn dat 5 biertjes, is dat de deur uitgaan als volwassen vent, uiteindelijk draait het om die medaille te proberen binnen te halen toch?

Hoe jij als individu ook bent, of je nu goed bent in liegen, goed bent in feesten, goed bent in jezelf de das om doen, uiteindelijk is het dat karakter wat ook maakt dat je zover in jouw sport kunt komen en draait het om je sportprestaties.

Nou kunnen er regels zijn die zorgen dat er een goede gezondheid voor iedereen is en is er ook geld mee gemoeid waarbij mensen jou als sporter in de gelegenheid kunnen stellen iets ook te gaan bereiken maar in principe zou het moeten draaien dat mensen ook zonder eigen geld, alsnog zonder manipulatie door derden in de gelegenheid worden gesteld hun eigen individuele sportprestaties neer te zetten.

Wat maakt het dat anderen mogen bepalen dat een goede sporter, een sporter die goed genoeg is in zijn of haar sport dat hij uit zou mogen komen om een medaille te halen. Daar ook aan de vooravond aanwezig.

Wat gaat er dan mis in dat proces? Mis in het proces dat iemand anders die sporter alsnog naar huis kan sturen op andere gronden dan zijn sportprestaties.

Ik kan mij voorstellen dat je afspraken maakt in een teamsport zoals voetbal, als ééntje besluit zich klem te zuipen met 25 bier en een grote friet speciaal en hij kan de volgende dag op hét toernooi niet goed presteren ís dat daadwerkelijk van invloed op het team.

In dit geval kan ik me ook nog voorstellen dat het invloed kan hebben. Je neemt wellicht gezondheidsproblematiek mee van buiten waarbij je andere sporters in de turngroep besmet.

Je bent vatbaar voor drugsgebruik en bent wellicht niet meer presentabel daar waar een ander jouw plaats ook had kunnen innemen, maar in dat geval ben je daadwerkelijk iets aan het doet waarbij je niet zou mógen uitkomen voor jouw sport omdat drugs een verboden middel is. Als er regels voor zijn dat duidelijk is dat je geen drugs gebruikt of anders krijgt de hele ploeg of anderen de schuld is dat ook niet goed.

Daarnaast kun je daadwerkelijk nog zaken doen die ook op andere terreinen verboden zijn in een bepaald land waar je op dat moment bent en zie je zelf niet dat het zelfbescherming ook nog eens is.

Iemand naar huis sturen die wellicht ergens in staat zou moeten zijn daar toch nog steeds te presteren, lijkt me nogal raar dat je dat doet omdat iemand dan 5 biertjes drinkt.

En dan lijkt het me alleen maar erg vervelend voor de sporter zelf die zichzelf de das om doet, juist voor zaken waar hij eigenlijk zo ontzettend goed in is dat hij de kans(en) krijgt om zichzelf op zo'n groots niveau te laten zien. Dan is het een wel erg problematisch ding in een karakter waarbij je een soort zelfvernietigingsdrang af en toe hebt qua rebellie.

De vraag is of dat erg is of ook weer toch wel prima mee te leven valt. Het is een man in ieder geval die zichzelf wel degelijk goed kan laten presteren en dit soort zaken hoort daar dan helaas wellicht toch ook bij als onderdeel daarvan. En als je zo iemand dan meeneemt naar de Spelen, dan weet je dat en weet je ook dat je daarmee jezelf een bepaalde plicht oproept om dit zo goed mogelijk te sturen. Daar zijn juist al die professionals voor die om een topsporter heen hangen. Die naar mijn idee dus speciaal voor dat soort zaken zijn ingehuurd en betaald worden. Maar om de één of andere reden wordt het vaak omgedraaid. Is het de begeleider die vindt dat hij bepaald daar waar de topsporter zou moeten volgen en ondergeschikt zou zijn. In principe zou je denken dat het een vrijwillig samenwerkverbond zou moeten zijn.

Te zorgen dat hij uiteindelijk daar ook kan staan. Maar goed, zelfs dat zijn maar mensen. In ieder geval ontbreekt er mijns inziens informatie.
quote:maylina schreef op 13 augustus 2016 @ 11:45:

[...]

Ik vraag me af of de trainer en het NOC zo weinig opportunistisch zijn dat ze een finalist met een reële kans op een medaille dwars zitten vanwege een persoonlijke vendetta.Gezien het feit dat overal bij topsport ook omkoping plaats vindt en mensen altijd geneigd zijn ook persoonlijke vendetta's uit te vechten ten koste van zichzelf, is het niet iets wat je bijvoorbaat uit kan sluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven