Albert Heyn Puur en Eerlijk - vraag

21-06-2010 15:57 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje; ik wil graag overstappen op biologische kip van de Albert Heyn, dit omdat er zoveel berichten zijn over teveel anti-biotica in het normale kippenvlees. Maar als ik op de verpakking lees van dit product kan ik niet echt vinden of deze kippen ook antibiotica krijgen. Wie weet er meer van, of een site waar ik het kan vinden?

Er staat alleen op dat de dieren een beter verblijf hebben namelijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bel Appie zelf even?
Of het bij deze kip zo is weet ik niet, ik weet wel dat het niet verboden is om antibiotica toe te dienen bij kippen die als biologisch verkocht gaan worden.

Misschien via het contact formulier op de AH site?
AH puur&eerlijk biologisch

Bij de teelt van de biologische producten wordt er zowel rekening gehouden met de natuurlijke behoefte van het dier als met het milieu. De dieren krijgen bijvoorbeeld meer bewegingsruimte, vrije uitloop en biologisch verantwoorde voeding. Plantaardige biologische producten worden op natuurlijke wijze verbouwd, waarbij geen chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt worden, wat minder belastend is voor het milieu. Het EKO-keurmerk geeft de garantie dat de producten biologisch geproduceerd zijn.

Albert Heijn was de eerste supermarkt waar biologische producten een plaats kregen tussen de dagelijkse boodschappen. Stuk voor stuk producten waar u verantwoord van kunt genieten.

EKO-keurmerk

Het EKO-keurmerk op de plantaardige, dierlijke en non-food producten garandeert de biologische productie. Skal is de organisatie die controleert of in de gehele productieketen, waaronder het biologische boerenbedrijf, de eisen voor het EKO-keurmerk nageleefd worden.

Eisen EKO Keurmerk

Een boer of fabrikant mag een product niet zomaar "biologisch" noemen. Dat is alleen toegestaan als het bedrijf is gecontroleerd en aan de regels voldoet. Controle-organisatie Skal ziet erop toe dat ieder biologisch bedrijf in Nederland zich aan de wettelijke voorschriften houdt. Alleen dan mag het EKO-keurmerk op het product gezet worden. Zo weet iedereen dat het product echt biologisch is.

Biologisch is puur en eerlijk

Het grote assortiment biologische producten, dat Albert Heijn sinds 1998 biedt, valt vanaf nu onder het nieuwe eigen merk AH puur&eerlijk. De vertrouwde biologische producten voldoen nog steeds aan de strenge eisen van het EKO-keurmerk. De onafhankelijke organisatie Skal bepaalt via strenge controles welke producten in aanmerking komen voor dit keurmerk. Het EKO-keurmerk is weliswaar belangrijk, maar voor AH puur&eerlijk biologisch gelden daar bovenop nog eens de kwaliteitseisen van Albert Heijn. Denk bijvoorbeeld aan smaak, versheid en de informatie op de verpakking.

Er staat alleen wat over plantaardige producten. Maar ik dacht dat dieren ook zonder rommel moesten opgroeien.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Volgens dit artikel heeft de Consumentenbond er geen antibiotica in aangetroffen. Artikel stamt uit 2008.

Antibiotica aangetroffen in biologische kip

DEN HAAG - Bio+ levert voorlopig geen biologische kip nadat de Consumentenbond te veel antibiotica aantrof in kipfilet van onder meer deze producent.

De Algemene Inspectiedienst (AID) stelt een strafrechtelijk onderzoek in.

De kip werd verkocht bij onder meer Plus, Coop en C1000. "Om de consument zekerheid te geven over de kwaliteit, is de levering tijdelijk gestaakt. Keuringsorganisatie Skal onderzoekt de zaak. We wachten het resultaat af en kijken hoe we daarna antibiotica kunnen uitsluiten", aldus directeur Edwin de Boer van Bio+.

De Consumentenbond vond in drie van de twintig geteste stukjes kip van Bio+ antibiotica, in twee stukjes zelfs meer dan de maximaal toegestane hoeveelheid. De bond beproefde 220 kipfilets van elf merken, waaronder twee biologische. De andere geteste biologische kip, van Albert Heijn, was vrij van het geneesmiddel. Antibiotica zat in negen stukjes. Naast de filets van Bio+ betreft het kip van Plus, Jumbo, Vleeschmeesters en Super.

Bij een test in 2000 werden medicijnresten gevonden in tien procent van de filets, nu nog in 4,1 procent. De resten zijn niet schadelijk voor mensen die de kip eten.
Bij biologische producten mogen de boeren alleen antibiotica geven als de kip echt ziek is, niet preventief. Als er een EKO-keurmerk op staat, dan is het biologisch, en in principe dus antibioticavrij. En volgens mij heeft AH P&E wel een EKO-keurmerk.
@Evelyn82; Er is een tijdje geleden kip uit de handel gehaald, omdat deze biologisch was, maar voor de daar bijbehorende maatstaven teveel antibiotica bevatte.

Impliceert dat er wel antibiotica mag worden gebruikt, maar in beperkte(re) mate.
AH puur en eerlijk is een mooi initiatief van Appie, maar ik vind het niet altijd even doorzichtig. Onder P&E vallen in feite 5 verschillende "etiketten", namelijk biologisch, fair trade, scharrelvlees, duurzame vangst en ecologisch. Op het gebied van vlees heb je dus zowel scharrelvlees als biologisch vlees dat een P&E-etiket krijgt. Voor biologisch vlees (EKO-keurmerk) gelden de volgende, strenge regels:

Biologisch vlees

Voor biologische veeteelt gelden strenge eisen. In het voer van biologisch gehouden dieren mogen geen antibiotica voorkomen of andere medicijnen, en geen genetisch gemodificeerde organismen. Bovendien moet bijna al het krachtvoer en al het ruwvoer, biologisch zijn, dus geteeld zonder chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Biologisch vlees is te herkennen aan het EKO-keurmerk. Biologisch-dynamisch vlees draagt het Demeterkeurmerk.

Uitgangspunt van de biologische veehouderij is dat rassenkeuze, voeding, verzorging en leefomstandigheden van de dieren moeten zorgen voor een optimale natuurlijke weerstand tegen ziekten. Bij de behandeling van ziekten hebben natuurlijke en homeopathische middelen de voorkeur. Als deze middelen niet doeltreffend zijn en een andere behandeling noodzakelijk is om pijn of lijden van een dier te voorkomen, mag onder verantwoordelijkheid van een dierenarts een gangbaar geneesmiddel gebruikt worden. Preventief gebruik van chemisch gesynthetiseerde allopathische geneesmiddelen (dit zijn de meeste gangbare geneesmiddelen) en antibiotica is verboden

Een kip in de biologische landbouw mag dus alleen antibiotica krijgen als dat op dat moment voor de gezondheid van die ene kip nodig is. Het wordt dus niet standaard aan alle dieren toegediend, nog voor ze ziek worden.
Dit zegt de folder van het Eko-keurmerk er over:

Gezondheidszorg

Voeding, verzorging en huisvesting moeten de dieren een optimale natuurlijke weerstand tegen ziekten bieden. Bij behandeling van ziekten hebben natuurlijke en homeopatische middelen de voorkeur. Als deze middelen niet toereikend zijn, is een beperkt aantal behandelingen met gangbare geneesmiddelen toegestaan. Bij gebruik van deze geneesmiddelen moet het dubbele van de wettelijk geldende

wachttermijnen worden aangehouden.
quote:sassafras schreef op 21 juni 2010 @ 16:08:

AH puur en eerlijk is een mooi initiatief van Appie, maar ik vind het niet altijd even doorzichtig. Onder P&E vallen in feite 5 verschillende "etiketten", namelijk biologisch, fair trade, scharrelvlees, duurzame vangst en ecologisch. Op het gebied van vlees heb je dus zowel scharrelvlees als biologisch vlees dat een P&E-etiket krijgt. .Klopt en het is niet zo goed te zien of de kip Biokip of Scharrelkip is.
Maar het staat wel op de verpakking: biologisch of scharrel

(hoewel ik met jullie eens ben dat het er niet heel duidelijk op staat).
Peas on earth!
Maar dat staat er toch echt op hoor! Het Eko-keurmerk en het woord "biologisch" betekent dat het biologische kip is, zodra ze spreken over scharrelvlees is het dus niet de biologische kip.
Misschien is dit handig: over keurmerken
This is an unacceptable timeline
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 21 juni 2010 @ 16:16:

Maar het staat wel op de verpakking: biologisch of scharrel

(hoewel ik met jullie eens ben dat het er niet heel duidelijk op staat).Klopt. Ik kijk altijd naar het Eko logo. Dat binnenkort vervangen wordt trouwens door een EU-logo (groen blaadje met gele sterren)
...
Ja maar het is mij dan niet duidelijk of scharrelkip dezelfde behandeling krijgt als de biokippen, dat bedoel ik.

Ik vind het vlees sowieso ook lekkerder hoor.

Ehm, witte sterren dus
...
quote:Maleficent schreef op 21 juni 2010 @ 16:18:

Ja maar het is mij dan niet duidelijk of scharrelkip dezelfde behandeling krijgt als de biokippen, dat bedoel ik.

Ik vind het vlees sowieso ook lekkerder hoor.Nee, dat is niet hetzelfde. Scharrelkippen hebben wel de vrijheid maar hoeven geen bio-voer te krijgen bijv.
...
Dit is de scharrelkip

en dit de biologische kip

quote:Maleficent schreef op 21 juni 2010 @ 16:18:

Nee een andere behandeling. De biokip krijgt een betere behandeling dan de scharrelkip.

http://www.ah.nl/puureneerlijk/scharrelvlees

Deze link geeft er wel wat info over, maar er moet meer zijn. Ik meen me te herinneren dat ik er een tijdje geleden meer over gelezen had, toen ze begonnen met P&E... ik kan het niet meer precies terugvinden...
Peas on earth!
quote:queenie1 schreef op 21 juni 2010 @ 16:20:

[...]

Nee, dat is niet hetzelfde. Scharrelkippen hebben wel de vrijheid maar hoeven geen bio-voer te krijgen bijv.Die vrijheid is overigens ook maar relatief hoor! Bij scharreleieren bijvoorbeeld, hebben mensen vaak visioenen van kipjes die gezusterlijk door de boomgaard en over het erf lopen te tokken. Helaas, scharreleieren komen van kippen die met vele honderden tegelijk in een grote loods gehouden worden. Ze komen nooit buiten en hebben nog steeds achterlijk weinig ruimte. Zogenaamde "graseieren" komen wel van kippen die naar buiten mogen en biologische eieren is natuurlijk eigenlijk nog beter (in mijn ogen dan).
Misschien heb je hier iets aan

http://kassa.vara.nl/radio/afspeelpagin ... p/speel/1/
quote:sassafras schreef op 21 juni 2010 @ 16:25:

[...]

Zogenaamde "graseieren" komen wel van kippen die naar buiten mogen en biologische eieren is natuurlijk eigenlijk nog beter (in mijn ogen dan).Die haal ik eigenlijk altijd. Ik vind het wel belangrijk dat kippen buiten kunnen scharrelen.
Sassafras, de biokip heb ik laatst gekocht en de scharrelkip heb ik een tijdje terug al gegeten. Nu zie ik pas het verschil in verpakking, denk dat het vaak uitverkocht is vandaar mijn domme vraag.
Over eieren gesproken, ik dacht dat bij biologische eieren het helemaal niet zo duidelijk was dat kippen ook daadwerkelijk meer ruimte hadden, maar dat ze wel biologisch voer krijgen.

Nou ja ik vind het belangrijker dat kippen vrij kunnen rondhupsen dan dat ze biologisch voer krijgen, dus ik koop altijd graseieren, of is er iemand die 100% zeker kan aantonen dat biokipjes meer ruimte hebben?

Het gaat dus om eikippen, geen slachtkippen, want die eet ik sowieso niet.
Bij AH Puur en Eerlijk kun je in die zwarte blokjes linksonder op de verpakking zien in hoeverre het echt biologisch is. Alleen alle sterren (3 geloof ik?) is biologisch. Een vriendin heeft toevallig laatst uitgezocht hoe het bij de Ah met de kippen zat en idd, alleen de biologische variant (ook stukken duurder) krijgt geen antibiotica...

Over de eieren (gras of bio?) , zie deze tekst:

EKO keurmerk

Het EKO-keurmerk staat op biologische eieren. Alleen eieren van kippen die volgens de regels van de biologische landbouw gehouden worden, krijgen dit EKO-keurmerk. De hennen leven in stallen met maximaal zes dieren per vierkante meter. De ruimte voor uitloop buiten moet minstens vier vierkante meter per leghen zijn, en de hennen moeten daar minstens acht uur per dag toegang toe hebben.

Andere voorschriften zijn dat de kippen grotendeels biologisch voer moeten krijgen, en een ononderbroken nachtrust van minimaal acht uur. Verder is er per acht kippen een legnest en mogen de snavels niet gekapt of geslepen worden. Biologische eieren zijn te herkennen aan het EKO-keurmerk op het doosje, of aan een gestempelde code op het ei die begint met een nul.

Meer over EKO-keurmerk

Het EKO-keurmerk staat ook op andere producten. Kijk voor meer informatie over de eigenaar en controle van EKO-producten, op Keurmerk landbouw en Keurmerk vlees, vis en gevogelte.

Graskeurmerk

Graskeurmerk stelt eisen aan het veevoer en de huisvesting van landbouwhuisdieren. De Stichting Graskeurmerk doet de controles zelf; het betreft dus geen onafhankelijk keurmerk. Het keurmerk is wel transparant: de stichting geeft duidelijke informatie.

Kippen die graseieren leggen, leven met gemiddeld 7,5 dieren op een vierkante meter; de kippen hebben een vrije uitloop van minimaal 2,5 vierkante meter per kip. Als Graseieren ook voldoen aan de criteria van het vrije-uitloop ei, en daar op gecontroleerd worden, dragen ze een op het ei gestempelde code die begint met een 1. De kippen kunnen makkelijk naar buiten, en scharrelen in weiden die niet behandeld zijn met chemische gewasbeschermingsmiddelen. Verder krijgen de kippen uitsluitend zuiver plantaardig voedsel zonder chemische kleurstoffen, zoals granen, zaden en peulvruchten. De snavels worden wel gekapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven