Alternatief voor kokosmelk in kipcurry gerecht ?

26-08-2008 17:27 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil graag een keer een curry maken, maar alle recepten die ik zie geven aan dat er kokusmelk in moet. Hier ben ik allergisch voor. Weten jullie alternatieven ?



Of een curry gerecht zonder kokusmelk ?
Alle reacties Link kopieren
Gebruik gewone kookroom. Kokosmelk zorgt ervoor dat de saus wat dikker wordt, dat doet kookroom ook. Je hebt er een van Campina en ook een iets magere variant van Blue Band Finesse.
Alle reacties Link kopieren
Er is een currypasta van Patak's (zie Oosters schap AH) die aangemaakt wordt met room. Ook zijn er wat varianten met yoghurt. Misschien dat je die eens kan proberen? Succes!
Alle reacties Link kopieren
hee wat goed.

Bedankt mensen !!!
Alle reacties Link kopieren
zou je overigens ook creme fraiche kunnen gebruiken ?
Alle reacties Link kopieren
Zomersevlaflip ben ook allergishe voor kokosmelk, kan wel kokos op de huid smeren maar van het eten word ik heel ziek. Ik los het ook op met kookroom en dat gaat prima.



Of creme fraiche kan ? geen idee dat is wat zuurder.



Geniet van je curry.
Alle reacties Link kopieren
Yoghurt kan ook, daar krijgt het een wat meer Indiase stijl van (kokos is meer Thais)
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook gewoon een kuipje roomkaas nemen.

Goedkoopste kan.Die van de Aldi is lekker .

Lukt hier altijd goed.



Eet smakelijk
Alle reacties Link kopieren
Slagroom
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
brammetje schreef op 26 augustus 2008 @ 17:44:

Er is een currypasta van Patak's (zie Oosters schap AH) die aangemaakt wordt met room. Ook zijn er wat varianten met yoghurt. Misschien dat je die eens kan proberen? Succes!
Hier zit volgens mij ook kokos in... in sommige producten dan. Zou de ingredienten eerst even scannen ;-). En inderdaad gewoon yoghurt gebruiken dan ze zelf ook.
Alle reacties Link kopieren
elke willekeurige yogurt kan?



heb meestal in zo'n pot. rechtsdraaiend ofzo...
Alle reacties Link kopieren
creme fraiche kan, afhankelijk van de curry, ook ja :) En yoghurt: elke yoghurt kan, maar ik vind de mildere varianten lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
zomersevlaflip schreef op 26 augustus 2008 @ 20:14:

elke willekeurige yogurt kan?



heb meestal in zo'n pot. rechtsdraaiend ofzo...
Ik zou géén vruchtenyoghurt nemen...
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
hahaha.... grapjas infojunk.

ben nu wel nieuwsgierig hoe het zou smaken met vruchtenyogurt..hahahaha..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kokosmelk niet altijd 1 op 1 vervangen met yoghurt of een ander melkproduct (kookroom etc).



- yoghurt bv smaakt heel anders dan kokos. Het zal dus niet in ieder gerecht smaken. Creme Fraiche idem dito. Ik ken een aantal curry's waarbij ik er niet aan moet denken dat er zoiets toegevoegd wordt.... :-p

- Je kunt in melkproducten niet lang stoven. Ja, dat kan wel, maar dan gaan ze allemaal schiften op den duur (de een eerder dan de ander) en echt lekkerder wordt het niet. Je voegt ze doorgaans op het laatst toe. In sommige curry's waar kokosmelk/room in zit, stoof je juist wel lang in de kokosmelk. Pak je dan daarvoor in de plaats yoghurt o.i.d., dan wordt het dus niks....



Als je de zoete kokossmaak enigzins wilt benaderen, zou je ook eens kunnen overwegen wat zoete geconseerde melk toe te voegen. Dat is het enige dat ik kan bedenken wat qua smaak in de buurt komt. Ik weet dat het niet snel schift, maar of je er lang in kunt stoven....geen idee. :)
Lijkt mij ook het meest logisch. En het lekkerst. En schift volgens mij ook niet als het een tijd opstaat.
Je moet vette dingen nemen. Geen halfvolle slagroom, of demi creme fraiche, dat schiet gelijk in de schift.
Alle reacties Link kopieren
maudym schreef op 27 augustus 2008 @ 07:59:

Je moet vette dingen nemen. Geen halfvolle slagroom, of demi creme fraiche, dat schiet gelijk in de schift.
Ik gebruik wel gewoon demi creme fraiche, maar zorg er dan voor dat de creme fraiche op kamertemperatuur is en zet het vuur onder de curry uit als ik het door elkaar roer. Gaat altijd goed.
Ja leuk Isa, maar als jij je vuur uit zet, stooft het toch niet meer? 8-P
Alle reacties Link kopieren
maudym schreef op 01 september 2008 @ 14:15:

Ja leuk Isa, maar als jij je vuur uit zet, stooft het toch niet meer? 8-P
Je voegt de creme fraiche pas op het laatst toe als alles al gaar is...
Kokosmelk niet, die moet meestoven. En we zochten een alternatief voor kokosmelk. 8-P
Alle reacties Link kopieren
Voor indiaase currys gebruik ik zelf vaak yoghurt of creme fraixhe, dat voeg ik pas op het laatst toe. Gewone room vind ik zelf niet lekker, smaakt te weeig bij aziatische gerechten.

Als ik een thaise curry maak vervang ik de kokosmelk vaak (omdat ik het niet altijd in huis heb) door een kopje (kippen) bouillon met een scheut gezeefde tomaten. Als je de saus dikker wilt hebben, kan er altijd aan het eind nog een beetje maizenapapje bij.
Alle reacties Link kopieren
yogurt
Alle reacties Link kopieren
maudym schreef op 01 september 2008 @ 20:13:

Kokosmelk niet, die moet meestoven. En we zochten een alternatief voor kokosmelk. 8-P




*zucht*



Misschien in de OP dan even toevoegen dat alléén witte, zoetige vloeistoffen uit blik zijn toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
isa26 schreef op 02 september 2008 @ 15:02:

[...]





*zucht*



Misschien in de OP dan even toevoegen dat alléén witte, zoetige vloeistoffen uit blik zijn toegestaan.




Nouja, stoven is in de meeste curry's wel een redelijk wezenlijk onderdeel. :-p



Los van het schiften en het daardoor niet kunnen stoven, als gewoon kwestie van smaak: ik heb geweldige curry's gemaakt op basis van kokosmelk. Zou ik de kokosmelk vervangen door yoghurt of creme fraiche, dan zou het 9 van de 10 keer niet te vreten zijn. De gedachte aan een thaise rode curry met daarin yoghurt....gatver. @-( Dan is toch de hele balans zoek, dat past daar toch niet in? Een rendang met demi-creme fraiche...buiten dat het technisch niet kan...de gedachte alleen al...



Nee, ik geloof niet dat er veel curry's zijn waarvoor dat op succesvolle wijze opgaat: er in plaats van kokosmelk gewoon op het laatst een potje creme fraiche in donderen en roeren. :-p



Nou zijn er ook best curryrecepten te vinden zonder kokosmelk.... Hele mooie, geweldige curry's. Als ik TO was zou ik gewoon daarvoor gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven