Amandelpoeder

19-09-2018 19:36 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Graag wil ik een recept maken waar ik amandelpoeder voor nodig heb.
In de supermarkt kan ik echter alleen amandelmeel vinden en ik lees overal dat het poeder echt wat anders is dan het meel.

Heeft iemand enig idee waar ik dit kan kopen? Bij een toko of ergens anders?

Alvast bedankt!
Groetjes Sophie
Als het recept vertaald is uit het Engels (of andere taal) gebruik gerust amandelmeel. Amandelpoeder is een product dat door sommige producenten wordt gebruikt als goedkope grondstof maar bij mijn weten voor consumenten niet puur te koop is. Vaak worden beide namen verwisseld in recepten.
anoniem_352904 wijzigde dit bericht op 19-09-2018 19:51
Reden: aanvulling
9.06% gewijzigd
ouwewijsneus schreef:
19-09-2018 19:47
Als het recept vertaald is uit het Engels (of andere taal) gebruik gerust amandelmeel. Amandelpoeder is een product dat door sommige producenten wordt gebruikt als goedkope grondstof maar bij mijn weten voor consumenten niet puur te koop is.
Dit. Grote kans dat toch amandelmeel bedoeld wordt.
Daar kun je inderdaad gewoon amandelmeel voor gebruiken. Amandelpoeder heb ik nog nooit gebruikt in recepten en ik bak heel veel ;-)
ouwewijsneus schreef:
19-09-2018 19:47
Als het recept vertaald is uit het Engels (of andere taal) gebruik gerust amandelmeel. Amandelpoeder is een product dat door sommige producenten wordt gebruikt als goedkope grondstof maar bij mijn weten voor consumenten niet puur te koop is. Vaak worden beide namen verwisseld in recepten.
Ik gebruik ook altijd amandelmeel. Poeder ken ik niet.
Tip: in Duitsland is het heel goedkoop, van het Ja merk. Als je veel bakt, ook kokospoeder en hazelnootpoeder en andere bakproducten zijn er goedkoper en veel keus. Ook ingrediënten om zelf muesli te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van een Belgisch recept dat daar ook amandelpoeder staat en dat bij ons amandelmeel is. Ik bak ook regelmatig met amandelmeel.
Ik krijg nu gelijk zin om te bakken :)
Alle reacties Link kopieren
Mocht je een oriental supermarket (is een filiaalbedrijf) in de buurt hebben: daar hebben ze ook dit meel, en veel andere ingrediënten voor weinig, in grotere verpakkingen dan die tuttige zakjes bij de supermarkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als het echt amandel poeder moet zijn, dan zou je eens bij een bakker kunnen vragen.
Als het puur voor de amandelsmaak is (wat voor amandelpoeder zou gelden) , kun je ook amandelessence gebruiken. Als het ook moet bijdragen aan de structuur, heb je toch echt amandelmeel nodig (daar zit de olie nog in).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het is voor macarons. Maar daar zou ik dan dus gewoon meel voor kunnen gebruiken.
Ga ik proberen.
Goede tip van de oriental supermarkt. Daar ga ik eens kijken. Bij de appie 200gr voor €3. Daar kwamen we nog niet mee op de helft :-o
als je de smaak van de macarons te pakken krijgt:

Afbeelding

wordt het een stuk gemakkelijker!
Alle reacties Link kopieren
In het geval van macarons kan je gewoon amandelschaafsel fijnmalen en zeven, dat is amandelpoeder. Niet te lang malen ivm de vetten die los laten.
Ik heb wel eens gezien dat ze amandelmeel verkopen van koopmans. Dat moet je niet hebben, daar zit geloof ik nog van alles bij in.
Alle reacties Link kopieren
.
groenisgras wijzigde dit bericht op 19-09-2018 20:52
Reden: Dubbel
99.28% gewijzigd
Ik bak wekelijks macarons en gebruik daar inderdaad amandelmeel voor.

Die van Koopmans is rommel ja vergeleken bij de 'echte'. Niet te vergelijken.

En vergeet vooral de amandelmeel niet te zeven voor de macarons, anders krijgen ze niet van die mooie gladde voetjes ;)
Ze verkopen bij de jumbo en AH amandelmeel die niet van Koopmans is. En dus zonder andere dingen erin.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb gezeefd en getemperatuurd en geklopt tot ik een ons woog. Had nog een beetje amandelmeel dus ik heb alles door die hoeveelheid gedeeld om een proefversie te maken. Ze staan nu te rusten voor ze de oven in gaan.
Ben benieuwd!
Matjes zijn een goed idee. Had nu met een eierdop rondjes getekend op mn bakpapier.
Ben benieuwd!
Bedankt voor jullie tips :-D
En, waren ze gelukt? :)
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
21-09-2018 21:39
En, waren ze gelukt? :)
Voor een eerste keer zeker niet slecht, ik denk alleen dat ik mijn eiwit niet stijf genoeg geklopt had want toen ik het suikerwater erbij deed zakte het allemaal een beetje in en ze waren wat klef toen ze klaar waren.

Dus als je daar tips voor hebt zijn ze zeker welkom ;)
https://www.24kitchen.nl/recepten/macar ... de-ganache

vergelijk je recept eens met deze
Alle reacties Link kopieren
https://www.culy.nl/recepten/macarons-het-basisrecept/

Deze had ik gebruikt.
Sophievdb schreef:
21-09-2018 23:12
Voor een eerste keer zeker niet slecht, ik denk alleen dat ik mijn eiwit niet stijf genoeg geklopt had want toen ik het suikerwater erbij deed zakte het allemaal een beetje in en ze waren wat klef toen ze klaar waren.

Dus als je daar tips voor hebt zijn ze zeker welkom ;)
Ik maak het nooit met suikerwater. Ik klop de eiwitten stijf met suiker en wat vanille, zeef de poedersuiker en het amandelmeel fijn, schep dat in 2 of 3 porties door het eiwit. Niet te vaak spatelen maar echt 'omvouwen' zodat het niet te dun wordt. Opspuiten met behulp van een spuitzak, laten staan tot ze helemaal droog zijn (kan soms echt lang duren) en dan pas afbakken. Dan lukken ze eigenlijk altijd :)

Oja, en als je kleurstoffen gebruikt, dan het liefst poederkleurstoffen en geen gel.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
25-09-2018 13:17
Ik maak het nooit met suikerwater. Ik klop de eiwitten stijf met suiker en wat vanille, zeef de poedersuiker en het amandelmeel fijn, schep dat in 2 of 3 porties door het eiwit. Niet te vaak spatelen maar echt 'omvouwen' zodat het niet te dun wordt. Opspuiten met behulp van een spuitzak, laten staan tot ze helemaal droog zijn (kan soms echt lang duren) en dan pas afbakken. Dan lukken ze eigenlijk altijd :)

Oja, en als je kleurstoffen gebruikt, dan het liefst poederkleurstoffen en geen gel.
Dat klinkt een stuk makkelijker. Heb je misschien ook een recept met hoeveelheden :A:
Dan ga ik die zeker eens proberen!

Ja kleurstofpoeder had ik inderdaad ook gelezen, dus die heb ik besteld.
Superbedankt! :bigkiss:
Sophievdb schreef:
25-09-2018 14:36
Dat klinkt een stuk makkelijker. Heb je misschien ook een recept met hoeveelheden :A:
Dan ga ik die zeker eens proberen!

Ja kleurstofpoeder had ik inderdaad ook gelezen, dus die heb ik besteld.
Superbedankt! :bigkiss:
Ik ben nu niet thuis maar zal het straks even voor je opzoeken in m'n receptenboek en dan post ik het hier ;-)
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
25-09-2018 15:21
Ik ben nu niet thuis maar zal het straks even voor je opzoeken in m'n receptenboek en dan post ik het hier ;-)
Oh lief! Dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven