Andijvie, euh... rode kool vraag

16-11-2009 12:25 15 berichten
Het draadjesvlees staat al heerlijk te pruttelen. Nu de rode kool nog. Maar.... Hoe maak ik dit eigenlijk klaar? En hoe lang moet het koken (in de snelkookpan)

Het is een beetje een klok en een klepel verhaal. Ik heb laurierblaadjes, azijn en eventueel appels, maar hoe zat het ook alweer?

Thnx!

ps: heb natuurlijk al in de index gekeken, maar ik ben juist opzoek naar een "normaal' recept: Rode kool met aardappels en draadjesvlees.
Alle reacties Link kopieren
* 1200 gram rode kool

* 1 pond appels

* kaneel

* suiker

* zout

* 3 eetlepels maïzena

* melk

Bereidingswijze van Snelkookpan rodekool met appeltjes

Rode kool fijn snijden en daarna in een pan doen.

Appels schillen, in 4en delen en bovenop de gesneden rode kool doen samen met 1 eetlepel kaneel en 2 eetlepels suiker

7 minuten onder hoge druk koken.

In vergiet laten uitlekken.

Terug in de pandoen en de maïzena aanmaken met melk.

Met een stamper de rode kool fijn stampen, met maïzena aanmaken en op smaak maken met zout en suiker.

Hierbij kan je de hachee eten, gemaakt als mijn recept draadjes vlees.

Deze maak je eerst in snelkookpan en bewaar deze in braadpan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Rode kool met appel uit de snelkookpan

Hollands, Bijgerecht, 4 personen, Voorbereidingstijd 15 minuten, Bereidingstijd 10 minuten, Anders

Laatst aangepast: 06 jan. 2006, 15:3 | 6 keer bewaard

*

Toevoegen aan Mijn Boodschappenlijst

* Toevoegen aan Mijn Bewaarde recepten

* Recept printen

* E-mail dit recept

Ingrediënten

* 1 kg rode kool

* 1 ui

* 2 zure appels

Materialen

* 15 vers gemalen peperkorrels - 1/2 theelepel gemalen kruidnagels - 1 vingergreep tijm - 2 blaadjes laurier - 3 theelepels kaneel - 1 eetlepel suiker - 50 g boter - 1/2 dl bessensap - zout - aardappelmeel

Bereiden

Een rode kool zelf snijden en schaven (voorgesneden kan ook)en wassen. Giet een paar kopjes water in de snelkookpan en doe de kool erbij. Vervolgens een flinke ui schoonmaken en goed fijnsnipperen, de appels schillen en in stukjes snijden en de peperkorrels kneuzen. Dit met de kruiden, de boter, een scheutje bessensap, suiker, kaneel en naar smaak het zout bij de kool doen. Roer alles goed door elkaar en sluit het deksel. Breng dit aan de kook tot de kooktijd is ingegaan en laat dan nog 9 minuten doorkoken onder druk 1. Dan de pan onder de koude kraan houden en het deksel openen. Mocht de groente nog iets te nat zijn, bind haar dan met een lepeltje aangelengd aardappelmeel.
Ik maak het ongeveer zo:

Bereidingswijze:

van Rode kool (basisrecept) recept

# Breng de rode kool in het water aan de kook.

# Voeg vervolgens de laurierblaadjes, kruidnagels, peper en zout toe.

# Schil intussen de appels en snijd ze in blokjes.

# Bestrooi de blokjes met kaneel.

# Doe de appels bij de rode kool.

# Voeg gelijk de bruine suiker toe.

# Laat alles op laag vuur ca. 30 minuten sudderen.

# Giet de rode kool af en verwijder de kruidnagels en de lauriersblaadjes.

# Indien nodig kun je de rode kool nog binden.
Rode kool in sliertjes snijden of schaven.

Kool koken in weinig water met zout, kruidnagels en evt wat suiker. Ongeveer 20 á 25 minuten. De (in kleine stukjes gesneden) appel doe je er de laatste 10 minuten bij.
http://www.dekooktips.com/techniek/snel ... groent.htm
Oh, en de azijn kun je weglaten als je appel gebruikt. (dat houdt de kleur mooi rood)
Bianca: Wat een supersite! Staat vanaf nu onder mijn favorieten! Hoe vind jij alles altijd zo snel?

Heb je ook al een ouderwets recept gevonden?
mosterd....
Thnx voor jullie snelle reacties! Nu nog even kiezen!
heb geen kruidnagels... Zijn die onmisbaar?
quote:mango82 schreef op 16 november 2009 @ 12:30:

Bianca: Wat een supersite! Staat vanaf nu onder mijn favorieten! Hoe vind jij alles altijd zo snel? Juiste zoektermen, denk ik.

Heb je ook al een ouderwets recept gevonden?

Zijn dat geen ouderwetse recepten dan?

Ouderwetse rode kool met goudreinetten

Ingrediënten voor 4 personen

1 rode kool

1 dl azijn

100 gram bruine basterdsuiker

2 tl kaneel of nog beter speculaaskruiden

2 goudreinetten

Hulpmiddelen

Ruime pan

Bereidingswijze

Haal de buitenste bladen van de kool. Snijd de kool met een stevig mes in dunne repen en die weer in kleine stukken of gebruik een schaaf. Was de kool en doe met aanhangend water in een ruime pan. Voeg azijn, basterdsuiker en kaneel of speculaaskruiden toe. Laat sudderen tot de kool gaar en zacht is.

Schil de appels en snijd ze in kleine schijfjes. Laat de schijfjes enkele minuten meestoven. Roer de kool en de appel voor het serveren goed door elkaar en proef of deze zoet genoeg is.

NB: reken voor een winter rodekool een uur om die zacht te krijgen

uderwets lekkere rode kool met een geheim.

Ingrediënten voor 6 personen

-1 rode kool.zeer fijn gesneden.

-1 ltr. water.

-5 eetl.suiker.

-4 kruidnagels.

-2 kaneelstokjes.

-1 laurierblad.

-4 gekneusde peperkorrels.

-[geheim]1/2 steranijs.

-[geheim]1 eetl.gedroogde gember.[djahe].

-[geheim]1 glas rode port.

-[geheim]3 plakjes ontbijtkoek.

-4 in stukjes gesneden appel.

-1 dl. azijn.

-[geheim]3 eetl.lindehoning.

-mespuntje zout.

Hulpmiddelen

Keukenmachine om de kool zeer fijn te snijden.

Voorbereiding

Zet alle grondstoffen en materialen die je nodig hebt van te voren klaar.

Bereidingswijze

-Zet het water op in een grote kookpan en breng het aan de kook.

-ondertussen voeg je al de kruiden,suiker,honing en de stukjes appel toe.

-Als dit ong.4min.zachtjes heeft doorgekookt voeg je de fijngesneden rode kool toe.

-Laat dit ong.45 min.smoren,roer er regelmatig doorheen zodat het niet aanbrandt.

Serveertips

Heerlijk met hachee en puree.Ook met wild of speenvarkenis dit erg lekker.

Ingrediënten van Ouderwetse rode kool

Boodschappen per SMS?

SMS GO MRB 13059 naar 3010

35 cent per ontvangen bericht

Maximaal 1 SMSje

Boodschappen op je mobiel!

Voeg boodschappen toe aan

MijnBoodschappenlijstje.mobi [?]

* 1 rode kool (ongeveer een kilo)

* stroop

* suiker

* laurier

* kruidnagels

* boter

* peper

* zout

Bereidingswijze van Ouderwetse rode kool

Rode kool lekker fijn raspen.

Opzetten met laagje water en stroop, peper, zout, kruidnagel en laurierblad toevoegen

Op laag pitje laten pruttelen tot het gaar is. Voor de zomer rode kool is dat in een half uurtje en de winter rode kool is dit wel een uur.

Afgieten en klontje boter en schepje suiker doorheen roeren.

Eventueel, als de tijd er is, een goudreinet in schijfjes mee koken.

Dit gerecht kan ook prima in de snelkookpan.
Ingredienten

* 1 rode kool , ongeveer een kilo

* 6 kruidnagels ,

* zout ,

* 1 laurierblaadje(s) ,

* 2 jeneverbessen ,

* 1 theelepel kaneelpoeder ,

* 1 eetlepel stroop ,

* 2 eetlepels azijn ,

* 2 cox's orange pippin ,

* 1 eetlepel boter ,

* 1 theelepel suiker ,

Bereiding

* Verwijder de buitenste bladeren van de kool. Hak de rode kool in vieren en snijd de harde stronk weg. Schaaf of snijd de kool in dunne sliertjes. Doe de rode kool in de pan.

* Voeg de volgende ingredienten toe:

1,5 dl water, 2 theelepels zout, kruidnagels, laurierblaadje, jeneverbessen, kaneel, stroop en azijn.

* Schep door elkaar en breng aan de kook. Laat het met de deksel op de pan ongeveer 1 uur heel zachtjes koken. Schep af en toe om.

* Schil ntussen de appels schillen en verwijder de klokhuizen. Snijd de appels in dunne plakken en halveer vervolgens de plakken.

* Schep de appelstukjes door de rode kool. Met de deksel schuin op de pan de kool nog ongeveer een half uur gaar koken en het teveel aan water laten verdampen. Af en toe omscheppen.

* Schep de boter door de rode kool en laat nog 5 minuten stoven. Verwijder de kruidnagels, jeneverbessen en het laurierblaadje.

* Brengd de rode kool op smaak met zout, suiker en eventueeleen scheutje azijn. Serveeren met een runderlapje en aardappels (uiteraard!)
Ik doe de rode kool altijd zo

pakje magere spekreepjes bakken in braadpan, na paar minuten een gesnipperde ui erbij. Minuut of 5 fruiten, dan een halve rode kool gesneden erbij en 5 minuten roerbakken. flinke scheut rode port/rode wijn erbij en deze even laten verdampen. Dan zo´n 200 ml water toevoegen, kaneelstokje, 2 laurierblaadjes, schepje suiker, 2 appels in stukjes erbij en ongeveer half uur/drie kwartier stoven. Extra water toevoegen als het droog wordt.
Bianca: Bedankt voor het zoeken. Toen ik het eerste berichtje postte had ik nog niet gezien dat er ook al recepten stonden!

Tilalia en Liv: Bedankt voor jullie recepten. Het wordt zo iets. Gewoon simpel rode kool!

Lau: Jouw recept klinkt ook heerlijk, alleen heb ik veel ingrediënten niet in huis. Dat ga ik een andere keer eens proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven