applecrumble

17-05-2010 18:03 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze keukenprinses heeft een applecrumble verprutst.

Ik heb me exact aan het pakje gehouden maar er is iets mis gegaan.

Ik denk dat ik het deeg te lang gekneed heb.

Het deeg is nu niet kruimelig en 'los' maar een dikke bal geworden.

Iemand tips wat ik er nog van kan maken.

Maar gewoon ovenschaal vol leggen met appelpartjes en deeg op goed geluk erover heen uit rollen...?

Iedereen kan het maken aldus de verpakking... NIET dus.

Merel
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
zou ik doen en dan gewoon opletten wanneer het klaar is, dat zie je en je kunt er ook in prikken, het zal vast nog smaken.
Pakje??? Kneden voor een crumble deeg???
MILF in the making ;-)
Ik zou er trouwens een gewone appeltaart van maken. Bakvorm bekleden met deeg, smort maken en bakken.
MILF in the making ;-)
Kun je niet kleine stukjes deeg van de deegbal afplukken en die op je appeltjes gooien? Net zolang stukjes ervan maken en eropgooien, tot alle partjes bedekt zijn met een laagje. Houd je het toch nog een beetje luchtig.
quote:DarkRosePrincess schreef op 17 mei 2010 @ 18:08:

Ik zou er trouwens een gewone appeltaart van maken. Bakvorm bekleden met deeg, smort maken en bakken.ook een goede, crumble idee achterwege laten en appeltaart, dat lukt vast wel!
Appelcrumble hoe ik het maak ( zonder pakjes )

Ingrediënten

250 g zelfrijzend bakmeel

8 eetlepels lichtbruine basterdsuiker (zak 500 g)

2 zakjes vanillesuiker

mespunt zout

175 g koude boter + extra om in te vetten

4 appels

1 citroen, schoongeboend

Boter in klontjes snijden, bakmeel, suiker en zout erbij gooien en kneden maar. Lang kneden en mengen dan krijg je vanzelf kruimeltjes. De schaal met kruimels in de koelkast zetten.

Appels schillen en in partjes snijden en met de vanillesuiker en eventueel kaneel mengen. Wat druppeltjes citroensap erdoor.

Ovenschaal invetten. Appels erin, kruimels erover en nog wat schil van de citroen erboven raspen. Op 200 graden in ongeveer 30 à 40 minuten gaar bakken.
laat de deegbal anders even afkoelen in de koelkast, iets meer meel erbij en het moet weer kunnen crumblen
Pakje??

Ik gebruik het recept van de Naked Chef. Uit mijn hoofd:

225 gram bloem

115 gr boter

90 gram witte basterd suiker

snufje zout

Kneden tot kruimelig

Ca. halve kilo appel snijden in stukjes, 2 lepels bruine basterdsuiker erover en eventueel kaneel. Door elkaar scheppen, crumbles erover en dan op 175 graden in c.a. 20 - 30 minuten in oven tot kruimels goudbruin zijn. Nog nooooit mislukt
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Jammer dat het mislukt is TO, maar wat een heerlijke recepten komen er voor in de plaats

Succes!
Crumble is ook lekker met andere soorten fruit, ik had een keer peer-abrikooscrumble gemaakt en die was echt goddelijk!

Eergisteren nog appel-perzik. Had niet genoeg appels dus toen maar een blik perzikschijfjes bijgedaan, ook erg lekker!
Peer - appel is ook lekker en aalbessen - appel is erg goed!

Verse vijg ook heel erg lekker voor crumble.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ow, en wat denken jullie van peer-rode bessen en port. Hmmm
Dat klinkt echt heerlijk!!
crumble is geen deeg dat je moet uitrollen maar een korrelstuctuur die je moet krijgen.

Ik doe het puur op gevoel: een bak bloem, zeg 200 g, een derde pakje kamertemperatuur roomboter of evt magarine in paar flinke klonten erbij, mini snufje zout en redelijk wat suiker (ideaal recept voor jullie toch? ). Ga het kneden met je handen, boter door de bloem halen en je krijgt vanzelf kruimeltjes. Het is niet echt kneden, het is meer een beetje woelen en frunniken, moeilijk te omschrijven.

Krijg je een deegbal, dan meer bloem toevoegen. Is het te fijn qua kruimels, voeg dan boter toe. Very simpel. De kruimels/klonten moeten tussen de 2-8 mm zitten zou ik zeggen. Dit bereik je binnen een minuut of 5-10 echt makkelijk.

Ik doe niks met koelkasten oid, strooi het gewoon over de ovenschaal met fruit heen, in een laagje van ong 1 cm.

Vijgen crumble of rabarberpuree (met veel suiker) of gewoon appel of peer.................... mmmmmmm
Ik ben daar ook goed in, dingen verprutsen die niet fout kunnen gaan...

Maar gelukkig is het echt waar: oefening baart kunst. Je moet er ook gewoon een beetje ervaring/gevoel voor krijgen

Ik weet nog de eerste keer dat ik slagroom stijf moest kloppen (dit is al heeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden) dat ik elke 5 seconden dacht: is dit nou al stijf? En uiteindelijk vloeibare slagroom heb gebruikt :p De keer daarop had ik het zo stijf geklopt dat het bijna boter was...

Inmiddels kan ik goed slagroom maken ;)
Wat een vreemde mensen komen er hier toch. Crumble uit een pakje... ongelofelijk!

Geheim van een crumble topping is NIET KNEDEN! Net zoals bij een aantal andere gerechten uit de UK (scones bijv.) moet je de gluten in het deeg niet de kans geven om aan de gang te raken.

Koelkast hoeft niet maar boter wat aan de koele kant maakt het wel makkelijk. Je snijdt 't klein en vervolgens ga je met je vingertoppen of met duim en wijsvinger je boter door het bloem/suiker mengsel wrijven. Na een paar minuten zie je al of het een bal gaat worden of niet.

Wat suiker betreft, dit kan met veel verschillende suikers, ik vind rietsuiker het prettigst maar kristal of basterd kan ook.

Vulling kan van alles zijn, zelf vind ik appel met een handje diepvries rood fruit en een paar druppels balsamico erg lekker maar rabarber kan ook prima.

Ander belangrijk punt, schaal even goed inboteren. Bakken zo rond de 200 graden en de boel is gaar als je topping lekker bruin is en je de vulling ziet opbubbelen langs de randjes.
quote:wijnands schreef op 17 mei 2010 @ 20:59:

Geheim van een crumble topping is NIET KNEDEN! Net zoals bij een aantal andere gerechten uit de UK (scones bijv.) moet je de gluten in het deeg niet de kans geven om aan de gang te raken.

SCONES , Hoe maak je dat zelf!

Dit was echt mijn favo bij de kofie broodje toen ik in de VS was.

Vooral met bosbessen ofzo erin verwerkt.
ja ik wil ook wel een goed werkend scones recept, niet van die platte harde dingen als ik de vorige keer had
Hierbij: wijnands in "Scones"
ik kneed mijn crumbledeeg ook niet, maar wrijf inderdaad.

Het gemakkelijkst vind ik om dat gewoon tussen m'n handen te doen. Gewoon 2 platte handen; smurrie (boter, bloem, suiker) ertussen en handen wrijven. Als je dit met de hele smurrie ongeveer 5-10 minuten doet dan krijg je vanzelf hele mooie crumble korrels.
En iets laat misschien maar toch, rabarber doet 't ook heel goed in een crumble.
quote:Wintermuts schreef op 17 mei 2010 @ 20:10:

Krijg je een deegbal, dan meer bloem toevoegen. Is het te fijn qua kruimels, voeg dan boter toe. Ben normaal best handig in de keuken maar onlangs heb ik het ook gepresteerd een crumble (min of meer) te laten mislukken; hij was veel te poederig. Meer boter was dus het geheim, lees ik nu! Ik ga het toch binnenkort weer eens proberen, vind het zoooooo lekker!
Je moet 't even in de vingers krijgen. Mengsel blijft in ee ndoosje in de vriezer enige maanden prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven