baby hapjes recepten

05-09-2011 10:50 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor ons kind van 11 maand kook ik altijd zelf. Over het algemeen genomen kook ik de vrij standaard dingen denk aan

witlof ham / kaas

broccoli met aardappelen

boontjes met aardappelen

bloemkool met en beetje kaas en aardappelen

pasta met paprika, courgette en tomaat

daarnaast doe ik af en toe kip of gehakt door het eten

Ik vind het aanbod wat wij geven vrij beperkt, maar vind het lastig om de juiste recepten te vinden.

Om die reden vraag ik me af, wat zijn jullie baby succes recepten?

Overigens moet het eten goed te malen zijn, kind eet brood en fruit gewoon in stukjes maar zitten er stukjes in het avond eten beland het 2 meter verder op de grond.
Opperdepop is een heel leuk boek, te koop bij AH. Daarin staan allemaal leuke recepten voor baby's en peuters.

Echt een aanrader.

Verder heb ik ook Van borst tot boterham in huis, staan ook recepten in.
gegrilde aubergine (zodat het lekker zacht is)

tomaat heel even koken en pellen

sla een paar seconde koken

pannekoekjes

dat maken wij ook voor zoon hij houdt niet van pasta/rijst dus we maken veel met aardappel

(rijst lust hij alleen met dikke saus zodat het niet droog voelt)
Er was een keer een uitzending bij De Keuringsdienst van Waarde over babyvoeding. Toen heeft Jonnie Boer (topchef die meerdere restaurants heeft met sterren zoals De Librije) wat gerechten gemaakt, misschien leuk om te kijken?

http://www.keuringsdienst.nl/page/8198/nl
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
www.keukenkikker.nl
Rijst, noodles, couscous?
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 september 2011 @ 10:59:

Er was een keer een uitzending bij De Keuringsdienst van Waarde over babyvoeding. Toen heeft Jonnie Boer (topchef die meerdere restaurants heeft met sterren zoals De Librije) wat gerechten gemaakt, misschien leuk om te kijken?

http://www.keuringsdienst.nl/page/8198/nl

Die uitzending heb ik ook gezien. De gerechtjes zijn eerder geschikt voor baby's van een maand of 6,7. Als ze bijna een jaar zijn, eten ze geen gepureerd voedsel meer (uitzonderingen daargelaten).

Wel een informatieve aflevering.
met 11 maanden mag ze al bijna met de pot mee eten. Ik heb eigenlijk heel weinig apart voor mijn dochter gekookt, behalve bijvoorbeeld als wij curry aten oid.

Met aardappelen groente vlees kreeg mijn dochter gewoon wat wij hadden, met paste ed maakte ik een niet te scherpe versie of maakte ik apart voor haar wat saus.

doperwtjes en worteltjes door de aardappelen

broccoli met witte vis en aardappels of rijst

ik kookte vaak de hele boel tegelijk, 1 pannetje en dan eerst de aardappel er in, dan de groenten er bij en op het laatste moment nog even vis, kip in stukjes of gehakt. Effe prakken met een vork, klaar

Pasta snij ik altijd wat fijner, of ik laat haar juist zelf de grote vlindertjes pakken, wokkels gaan ook goed.

Kijk naar wat je zelf eet, en maak een ietwat aangepaste versie als dat nodig is.
couscous leek mij ook erg geschikt, vooral met een sausje, maar dochter moet er niks van hebben.

Pureren heb ik nooit gedaan eigenlijk, ik gaf eerst alleen stukken, en nu een combinatie van rapley (stukken) met grof geprakt (waarbij ze zelf wil scheppen ).
Jammer Allis, Doperwtje is dol op couscous (eigenlijk op al het eten ). Hij oefent er ook zo leuk z'n pincetgreep mee: ieder geknoeid korreltje gaat korrel voor korrel naar binnen
Erwt heb je een lekker recept met couscous? Ik heb eigenlijk geen idee wat je ermee kunt maken.
daar hebben wij de doperwtjes voor, maar zo kannibalistisch zijn jullie natuurlijk niet

Tegenwoordig geef ik brood gewoon dubbelgeklapt. Ik snij het nog wel in tweeen zodat er een "begin" zonder korstje aan zit, en dan zoekt ze het zelf verder maar uit.

Ik zoek nog steeds een schaaltje/bord met een grote dikke zuignap, zodat ze echt zelf kan scheppen. Nu beland alles op de grond doordat ze het bord een zwiep geeft. Iemand een suggestie?

On topic, pasta met een beetje room en spinazie en zalm
Ik snap niet hoe jullie het voor elkaar krijgen om niet gepureerd voedsel te geven. Wij hebben in het begin stukjes gegeven waar alleen maar mee werd gespeeld wat ook erg leuk om te zien is. Nog steeds wordt met de stukjes gespeeld en eigenlijk komt dat niet in de mond terecht. Uiteindelijk ben ik maar gaan pureren en probeer het steeds grover te maken, maar de stukjes worden hier heel hard en ver uitgespuugd, Het lijkt wel of er een spelletje mee gespeeld word omdat dat gewoon leuk is.
couscous kun je gewoon behandelen als rijst of pasta, ik maak er iig gewoon een tomatensausje bij met wat perziken, rozijnen en kaneel voor een marrokaans tintje. Het sausje lust ze wel, maar die couscous, die moet ze niet.
on topic pasta met room spinazie en zalm, gaan we proberen.
Zonnetje je kindje is nog geen jaar, dus we hebben het nog steeds over bijvoeding. Het duurde bij mijn dochter ook een tijdje voor ze echt interesse kreeg in eten (behalve koekjes, die interesse is al heel lang aanwezig...) Dat spelletje gaat ook vanzelf weer over.

Als ik kleine stukjes aanbied gaat het trouwens minder goed dan dat ik echt een groot stuk geef. Een halve appel wordt meer van gegeten dan 3 partjes. Ik kan haar geen groter plezied doen dan met een hele perzik. Dan haal ik er een heel klein kapje af zodat ze een begin heeft en daarna vermoord ze hem langzaam en glunderend. Wel buiten, dat dan weer wel.

Daarna heb ik wel de neiging om de hogedrukreiniger er op te zetten, namelijk.
Mijn dochter haalde de stukjes er eerst ook uit, nu niet meer, dus gewoon grof blijven aanbieden, op den duur houdt het echt op (uitzonderingen daargelaten)
We blijven het ook proberen en hebben ook steeds meer een instelling als je niet wil eten dan eet je maar niet. Maar ik blijf de staafmixer er niet doorheen halen.
www.kokenvoormijndochter.nl

Erg leuke site met verrassende receptjes!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ik heb werklijk nooit de staafmixer er door gehaald. Ze kan toch ook een koekje/broodje/rijstwafel/soepstengel wegkrijgen?

Geef haar de volgende keer gewoon eens een stronk broccoli, een wortel of een krentenbol. Als ze er niks van binnenkrijgt heb je iig een leuke foto. :P

Als je pasta maakt met een beetje lekker kleffe plaksaus kan ze ook zelf de pastaschelpjes in haar mond steken. Ik leg meestal gewoon een paar schelpjes op tafel voor haar neer.

En weet je, soms duurt het gewoon even voor ze aan eten toe zijn. Zolang ze haar melk nog goed opdrinkt is er niks aan de hand op die leeftijd. En over twee maanden ook nog niet.
nou wij gaven ook tijde lang gesneden eten ipv gepureerd maar dan eet ie bijna niks...nu we het wat fijner aanbieden eet ie een stuk beter. Nee niet gemixt met de staafmixer, maar wel met een vork geprakt. Tsja.op een gegeven moment wil je toch dat ie gaat eten (zoon is al zon kleintje en zo licht als een veertje) maar prakken zouden jullie met 15 mnd ook niet meer doen?
Vanaf 6 maanden eten ze hier gewoon met de pot mee. Geen speciale babyrecepten.

Ik hou wel rekening met zout en bep. ingredienten die ze niet mogen, maar verder niet. Ze eten a la rapley, is ook altijd goed gegaan. En als we echt iets aten waarvan ze niets mee konden eten dan is een worteltje met een aardappel zo gekookt.
tja ik weet het niet, ik merk dat ik ook wel soms een beetje gemakklijk ben met prakken, dan gaat er snel wat in en wordt het minder zooi. Maar voor een kindje hoeft het niet per se, ze kunnen ook stukjes eten al moeten ze daar aan wennen.

Hoe gaat dat met een koekje ed, gelukkigmeisje?
Hier wordt de couscous inderdaad ook als rijst gegeten: met geroerbakte groenten, gehakt/kip en bijvoorbeeld een blik tomatenblokjes wordt het samen met groenten al een lekkere mix. Afhankelijk van het soort kruiden die ik erdoor wil doen, schep ik soms eerst Doperwtjes portie eruit.

Allis, hier inderdaad soms ook een dubbele boterham, maar alleen op dagen dat mijn humeur knoei-proof is . Doperwtje ziet er na zo'n lunch namelijk uit als een wandelende boterham met beleg.

Overigens vindt hij het (gelukkig voor zijn ietwat neurotische moeder) ook leuk om met een vorkje heel braaf alle stukjes van z'n bord te prikken. Jaja
Gewoon mee laten eten wat jullie eten en zelf laten klooien met lepel en vork en handen.

En een dekzeil onder de stoel

Voorzichtig met het zout, that's all.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven