Bami: welke kruiden?

12-03-2010 13:55 22 berichten
Ik wil bami gaan maken voor mijn man (eet het zelf niet). Ik heb mie, vlees en groente in huis maar geen zakje bamikruiden.

Welke kruiden kan ik hier voor gebruiken die een beetje bij zo'n zakje in de buurt komen? Ik heb ook wel een boemboe voor curry staan en iets Indiaans, maar net geen bamikruiden.

Ik hoor jullie tips graag!
Alle reacties Link kopieren
Knoflook, maggi-blokjes en een lombokje! Zo maken wij het altijd (indische wijze denk ik, manlief kookt dit namelijk altijd zo)
Knoflook, gemberpoeder (djahe), komijn en koriander (djintan en ketoembar), sambal en ketjap moet je een eind in de richting brengen
@sassafras; Ook dat staat bij ons in de kastjes, dus ik denk dat manlief dat er ook in gooit! Is in ieder geval lekkerder dan die kant en klare bami-kruiden!
knoflook, sambal, gember, djintan, ketoembar, ketjap
Brrrr, die uit een pakje is vies! Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande posters
Lijkt me ook mamalijntje, alleen maggi is wel karig. Overigens doe ik er ook trassi in, maar niet iedereen heeft in huis (=gefermenteerde garnalenpasta).
Net als Sassafras, maar ik gooi er dan nog een half bouillonblokje bij
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:sassafras schreef op 12 maart 2010 @ 14:04:

Knoflook, gemberpoeder (djahe), komijn en koriander (djintan en ketoembar), sambal en ketjap moet je een eind in de richting brengenScheelt typen. Dit gebruik ik ook altijd om mijn bami of nasi te kruiden.
Oh, en ik marineer het vlees vaak in sambal badjak en wat olie. En dat bak ik dan weer apart van de groenten
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Bami (plat)

olie

zout

(vetsin)

prei

ham

ei

De kruiden door de gekookte bami mengen, dit op hoog vuur wokken met toevoeging van de groenten.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Hm, ik heb een hoop kruiden maar komijn, koriander en gember zit er niet bij. Ik heb wel een molen met gemengde kruiden staan. Hier zit in: chili, zout, knoflook, komijn, karwij, korianderzaad en munt. Dat komt misschien wel in de richting.

Ik heb wel gembersiroop en ketjap is ook een vaste gast in het keukenkastje.
Vlees gaat hier ook altijd gemarineerd en apart van de groente. En ik bak 2 eitjes en meng die er op het laatste door.
quote:sassafras schreef op 12 maart 2010 @ 14:12:

Lijkt me ook mamalijntje, alleen maggi is wel karig. Overigens doe ik er ook trassi in, maar niet iedereen heeft in huis (=gefermenteerde garnalenpasta).Trassi vind ik dan weer niet te pruimen :D
ben even gaan googlen

en dan kom je het een en ander tegen zoals dus:

Zout 3

Suiker 1

Knoflookpoeder 1 1/2

Gemberpoeder 1

Komijn (Djintan) 1/2

Koreander (ketoembar 2

Kurkuma (geelwortel) 2

nou denk ik dat het gaat om theelepels

succes!
Gembersiroop kun je niet zomaar gebruiken ipv gemberwortel! De kruiden die je noemt klinken heel lekker maar meer Marokkaans dan Indisch. Is 't geen optie om naar de super te gaan? Als je er alleen maar ketjap bij kunt doen, lijkt 't me niet echt lekker.
Saté-saus vind ik er zelf wel lekker bij.

Dat maak je van pindakaas, sambal, soja-saus en........meestal heb ik kant en klaar in huis.

Gebakken of gekookt eitje, prei, ui en knoflook en gember op olie-basis uit zo'n potje erbij.

Googlen op saté-saus geeft veel recepten.
quote:sassafras schreef op 12 maart 2010 @ 14:30:

Gembersiroop kun je niet zomaar gebruiken ipv gemberwortel! De kruiden die je noemt klinken heel lekker maar meer Marokkaans dan Indisch. Is 't geen optie om naar de super te gaan? Als je er alleen maar ketjap bij kunt doen, lijkt 't me niet echt lekker.Nee, de super is geen optie helaas. Man zal het moeten doen met wat ik er van brouw.
Met de kruiden die je noemt, gaat het in ieder geval niet als bami smaken
Ik heb ook nog wokolie met knoflook en gembersmaak. Kijk, nu komen we een tikje in de richting.

Ik ga n.a.v. dit topic even een lijstje maken met de kruiden die jullie noemen en mijn keukenkastje even aanvullen. Dan vandaag maar "komt-in-de-richting-bami" en de volgende keer beter.
En, hoe was de bami?
quote:sassafras schreef op 13 maart 2010 @ 11:02:

En, hoe was de bami?

Man vond het heerlijk. Ik heb een mix gemaakt van knoflookpoeder, griekse kruiden, de afrikaanse kruiden die ik had en vleeskruiden. In al die potjes zat wel iets dat jullie noemden dat in de bami moest. En ja, het rook ook echt als bami. Met vlees erdoor en satesaus erbij vond man het heerlijke bami.

Vanavond eet hij deel 2 op en verheugd zich er nu al op.

Ik heb de kruiden die hier voorbij kwamen op mijn boodschappenlijst staan zodat ik de volgende keer niet misgrijp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven