Bbq vega en vlees: hoe?
zondag 27 augustus 2017 om 00:36
Nou heb ik al weinig barbecue ervaring en moet ik een barbecue organiseren (ja, moet). Met voedsel voor zowel vegetariërs als niet-vegetariërs vanaf dat ding.
Hoe pak ik zoiets aan? De aankleding er omheen lukt wel, de salades en andere bijgerechten worden allemaal vegetarisch. Vlees genoeg op dat rooster
Maar er wordt dus wel verwacht dat ik daar ook iets op leg voor de vegetariërs. Ik heb al lekkere recepten verzameld, maar hoe doe ik dit praktisch gezien?
Leg ik het vegetarische spul in bakjes, zodat het niet op hetzelfde rooster ligt als het vlees? Wat doe ik qua hoeveelheden: in principe kan iedereen dat vegetarische eten, maar niet iedereen vlees. De verhoudingen zouden dan behoorlijk scheef ziJn.
Kortom, ik heb geen idee hoe ik dit aanpak. Er wordt echt wel op gerekend dat we beide doen, vega en vlees (is voor een vereniging). Hebben jullie tips?
Hoe pak ik zoiets aan? De aankleding er omheen lukt wel, de salades en andere bijgerechten worden allemaal vegetarisch. Vlees genoeg op dat rooster
Leg ik het vegetarische spul in bakjes, zodat het niet op hetzelfde rooster ligt als het vlees? Wat doe ik qua hoeveelheden: in principe kan iedereen dat vegetarische eten, maar niet iedereen vlees. De verhoudingen zouden dan behoorlijk scheef ziJn.
Kortom, ik heb geen idee hoe ik dit aanpak. Er wordt echt wel op gerekend dat we beide doen, vega en vlees (is voor een vereniging). Hebben jullie tips?
zondag 27 augustus 2017 om 11:11
Overigens verwacht ik niet zoveel moeite van mijn gastheer/vrouw dat ze vanalles voor mij gaan vullen en dergelijke hoor, TO.Perzina schreef: ↑27-08-2017 06:33Ik vind zelf vegaburger/schijf/balletjes echt smerig, dan eet ik liever alleen salade of stokbrood. Dat vind ik echt zo'n goedbedoelde oplossing van mensen die echt niet weten wat ze er mee aan moeten.
Mijn favorieten zijn:
Courgette met brie verpakt in folie
Paprika gevuld met kaas en tuinkruiden
Champignons met kruidenkaas
Heel graag in bakjes, ik vind zowel de vleesvetten niet lekker, als ook de bbq rooksmaak.
Verder op de bbq gebakken banaan en watermeloen, ook in bakjes/folie, lekker!!
Gewoon een vegaschijfje op de BBQ knallen is prima. Het is mijn keus dat ik vega eet, moet niet voor jou extra gedoe of moeite op gaan leveren.
-
zondag 27 augustus 2017 om 11:11
zondag 27 augustus 2017 om 11:20
Toevallig recent gebarbecued. Eerst vega gebakken, dan groentenspiesjes en daarna vlees. Groenten hebben we verder nog tussendoor gebakken in een groentenpan, kost een tientje bij de intratuin. Wij hadden gemarineerde champignons en dito aubergines. Stokbrood insnijden, vullen met knoflookboter en in alufolie even (5 min.) op de barbecue. Salades: aardappelsalade, pastasalade (o.a. met feta, zongedroogde tomaat), gemengde sla en gebakken paprika, aubergine, courgette, afgeblust met wijnazijn en dan rucola erdoor. En bananen met ijs toe
zondag 27 augustus 2017 om 11:20
Zeker bij dingen als gegrilde groenten ... die zijn zo op, ook aan vleeseters
.
Want gegrilde paprika en champignons smaakt altijd.
En vegi balletjes ... dat wil een deel van de carnivoren "toch ook wel es testen of je het verschil proeft".
Als 3/4de vleeseter is ... blijft er zo nog nauwelijks iets over.
Een deel doet moeilijk over sauzen, een deel let er zelf nooit op en leest ook zelden etiketten.
Want gegrilde paprika en champignons smaakt altijd.
En vegi balletjes ... dat wil een deel van de carnivoren "toch ook wel es testen of je het verschil proeft".
Als 3/4de vleeseter is ... blijft er zo nog nauwelijks iets over.
Een deel doet moeilijk over sauzen, een deel let er zelf nooit op en leest ook zelden etiketten.
zondag 27 augustus 2017 om 13:35
Er komen vegetariers en omnivoren, dus zo vreemd is het niet om wat vis op de barbeque te doen, je hoeft toch niet ieders voedsel aan te passen om vegetarisch te zijn? Ik noem een lijstje met voedselsuggesties, waaronder vis en verschillende vega opties. In mijn ervaring zijn er soms ook wel degelijk ook mensen die zichzelf vegetariër noemen en die wel vis eten. Of ze nu wel of niet aan jouw definitie van een 'echte vegetariër' voldoen maakt dan toch niet uit, het gaat er om wat de gasten van TO wel en niet eten. En ik zou er als gastvrouw vooral voor willen zorgen dat er voor iedereen die komt genoeg gevarieerd eten beschikbaar is dat ze een volwaardige en lekkere maaltijd kunnen hebben.Lucky_Birdie schreef: ↑27-08-2017 08:43Wat moet een vegetariër met vis? Vegetariërs eten geen vis!![]()
En ik zou ook even navragen of ze wel kaas eten, niet alle kaas is vegetarisch.
Ik neem door dit soort onwetendheid altijd mijn eigen spullen mee, vegetarische burgers die ik lekker vind en aluminium folie om de burgers in te wikkelen voordat ze op de BBQ gaan (vlees vetten op m'n burger, nee dank u)
Satésaus is ook niet altijd vegetarisch, ik zou het zelf heel fijn vinden als hier op gelet word. Voor vleeseters maakt het immers niets uit of de satésaus vegetarisch is of niet.
Geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld cocktail whiskey saus, daar zit meestal ansjovis in.
Vind het altijd zo jammer dat de "oh, er zitten balletjes in de soep? Die laat ik liggen hoor, ik ben" vegetariër "" het verpesten voor de echte vegetariërs.
@TO ik zou even navragen of ze echt vegetariër zijn, of ze wel kaas eten, en welke burgers ze lekker vinden. Ik vind de meeste burgers, zoals de hamburgers van de AH prima, maar van de Lidl de meeste burgers niet zo.
zondag 27 augustus 2017 om 13:41
Ik eet wel vlees, maar ik vind het dan juist weer vervelend als ik geen groente zou mogen eten. Dit is me weleens gebeurd, dit was dan alleen bedoeld voor de vegetariërs
Alsof mensen die vlees eten altijd alléén maar vlees eten. Nee dus. Ik ben juist dol op gegrilde groentes en hoef dan weer geen bergen vlees naar binnen te stouwen.
Alsof mensen die vlees eten altijd alléén maar vlees eten. Nee dus. Ik ben juist dol op gegrilde groentes en hoef dan weer geen bergen vlees naar binnen te stouwen.
zondag 27 augustus 2017 om 16:34
Dank allemaal, dit helpt!
Ik begin in ieder geval met iets van een groente-halloumi spies voor iedereen, de vleeseters in deze groep zullen daar ook kunnen waarderen. Barbecue is nieuw, dus er heeft dan nog geen vlees op gelegen.
De rest moet ik nog even over nadenken
ik zal er goed op letten dat er ook genoeg 'serieus' voedsel is voor de vega's, niet alleen bijgerechten. En informeren bij de vega's is ook een heel goed plan.
Ik begin in ieder geval met iets van een groente-halloumi spies voor iedereen, de vleeseters in deze groep zullen daar ook kunnen waarderen. Barbecue is nieuw, dus er heeft dan nog geen vlees op gelegen.
De rest moet ik nog even over nadenken
maandag 28 augustus 2017 om 22:42
Ik koop altijd een groot rond brood met harde korst (dirk, digros, appie) Daar snijd ik een "dekseltje" van af en hol hem diep uit zodat er een Camembert (soms 2) in past. Bovenkant er weer op, dik inpakken in aluminiumfolie en op een niet te heet plekje op de BBQ zetten (deksel dicht, anders wel wat heter). Na 20-25 min checken of het gesmolten is. Dippen met brood of een lepeltje bij gegrilde groenten. Doet het altijd goed bij vega's en niet vega's. Kan ook in de oven als je de BBQ vrij wilt houden.
Verder inderdaad Haloumi, gegrilde groenten (aubergine ingevet met olijfolie, courgette, zoete paprika, maiskolf) en brood met lekkere salades. Gepofte aardappels zijn ook fijn! Boenen, in alufolie verpakken en tussen de kolen leggen voor een half uur. Serveren met zure room of creme fraiche. Voor vega's met indische gebakken uitjes, voor niet vega's evt met spekjes of bacon. Het is ook lekker om de creme fraiche te mengen met een flinke dot mosterd. Handig omdat je een paar bakjes kunt neerzetten en men zelf kan kiezen wat ze bij de aardappel willen.
Verder inderdaad Haloumi, gegrilde groenten (aubergine ingevet met olijfolie, courgette, zoete paprika, maiskolf) en brood met lekkere salades. Gepofte aardappels zijn ook fijn! Boenen, in alufolie verpakken en tussen de kolen leggen voor een half uur. Serveren met zure room of creme fraiche. Voor vega's met indische gebakken uitjes, voor niet vega's evt met spekjes of bacon. Het is ook lekker om de creme fraiche te mengen met een flinke dot mosterd. Handig omdat je een paar bakjes kunt neerzetten en men zelf kan kiezen wat ze bij de aardappel willen.
anoniem_347524 wijzigde dit bericht op 28-08-2017 22:53
45.12% gewijzigd
maandag 28 augustus 2017 om 22:49
Wat veroordelend! Ik vind dat dit soort opmerkingen het juist voor vega's verpesten. Dat betweterige, een bozige ondertoon. Mensen als TO - of anderen die je aanvalt in jouw post - doen hun best. Da's toch fijn? Ben ook een vega, maar ieder doet dat op zijn/haar eigen manier. Super als mensen bewust keuzes maken, al doen ze dat wellicht anders dan ik.Lucky_Birdie schreef: ↑27-08-2017 08:43Wat moet een vegetariër met vis? Vegetariërs eten geen vis!![]()
En ik zou ook even navragen of ze wel kaas eten, niet alle kaas is vegetarisch.
Ik neem door dit soort onwetendheid altijd mijn eigen spullen mee, vegetarische burgers die ik lekker vind en aluminium folie om de burgers in te wikkelen voordat ze op de BBQ gaan (vlees vetten op m'n burger, nee dank u)
Satésaus is ook niet altijd vegetarisch, ik zou het zelf heel fijn vinden als hier op gelet word. Voor vleeseters maakt het immers niets uit of de satésaus vegetarisch is of niet.
Geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld cocktail whiskey saus, daar zit meestal ansjovis in.
Vind het altijd zo jammer dat de "oh, er zitten balletjes in de soep? Die laat ik liggen hoor, ik ben" vegetariër "" het verpesten voor de echte vegetariërs.
@TO ik zou even navragen of ze echt vegetariër zijn, of ze wel kaas eten, en welke burgers ze lekker vinden. Ik vind de meeste burgers, zoals de hamburgers van de AH prima, maar van de Lidl de meeste burgers niet zo.
maandag 28 augustus 2017 om 23:03
Rolletje (opgerolt) zilverfolie als scheiding tussen de vlees en vega afdeling zou moeten helpen. Van te voren door het rooster vlechten.smaragdgroen schreef: ↑27-08-2017 00:53Ah dit schept al wat duidelijkheid! Ik zal in ieder geval zorgen voor meer bijgerechten.
De groep is niet heel groot, dus er zal één barbecue zijn. Maar bakjes en folie helpen dus al.
Dank!
Verder aubergine, courgette, paprika, ui , champignons vinden ook bij de vleeseters best aftrek. Maiskolfjes zijn lekker maar gepofte aardappels ook.
Ikzelf ben niet geneigd om vleesaftreksels te serveren, genoeg niet dierlijk voedsel wat lekker is, ben tegen vleesvervangers (eet dan vlees)
Voor de vegetarier is er dan best genoeg voor een keer. Ik voel me als wel vleeseter niet verantwoordelijk voor een evenwichtig menu op zo'n dag.
maandag 28 augustus 2017 om 23:06
maandag 28 augustus 2017 om 23:08
Whut?! Eet dan vlees? Die moet je even uitleggen... Waarom zou dat op hetzelfde neerkomen, qua dierenleed?nina1966 schreef: ↑28-08-2017 23:03Rolletje (opgerolt) zilverfolie als scheiding tussen de vlees en vega afdeling zou moeten helpen. Van te voren door het rooster vlechten.
Verder aubergine, courgette, paprika, ui , champignons vinden ook bij de vleeseters best aftrek. Maiskolfjes zijn lekker maar gepofte aardappels ook.
Ikzelf ben niet geneigd om vleesaftreksels te serveren, genoeg niet dierlijk voedsel wat lekker is, ben tegen vleesvervangers (eet dan vlees)
Voor de vegetarier is er dan best genoeg voor een keer. Ik voel me als wel vleeseter niet verantwoordelijk voor een evenwichtig menu op zo'n dag.
Verder prima, ik hoef niet iedere dag gebalanceerd te eten. Voor mij zou je dus niet uitgebreid moeite hoeven doen. Zit alleen niet op honger te wachten, dus genoeg om van te eten zonder dat ik - net als de rest - vlees eet zou ik wel op prijs stellen.
maandag 28 augustus 2017 om 23:20
Melk word alleen maar geproduceerd als een koe iedere 2 jaar een kalf krijgt. Dus ja, voor kaas sterven er dieren.Nav__ schreef: ↑28-08-2017 23:08Whut?! Eet dan vlees? Die moet je even uitleggen... Waarom zou dat op hetzelfde neerkomen, qua dierenleed?
Verder prima, ik hoef niet iedere dag gebalanceerd te eten. Voor mij zou je dus niet uitgebreid moeite hoeven doen. Zit alleen niet op honger te wachten, dus genoeg om van te eten zonder dat ik - net als de rest - vlees eet zou ik wel op prijs stellen.
Ik kan niet zo goed tegen geblaat over dierenleed maar dan wel met kaasfondue aankomen terwijl daar meer dieren voor doodgaan dan voor mijn biefstukje.
Btw Voor mensen die alles doen om dierenleed te voorkomen niets dan respect. Maar geen kaas, melk etc dan.
maandag 28 augustus 2017 om 23:33
Maar je hebt het over vleesvervangers. Er zijn genoeg vegan vleesvervangers, gemaakt van bijvoorbeeld alleen kruiden en zwarte bonen. Die mogen dan wel? Ik snap niet zo goed wat je beweegredenen zijn?nina1966 schreef: ↑28-08-2017 23:20Melk word alleen maar geproduceerd als een koe iedere 2 jaar een kalf krijgt. Dus ja, voor kaas sterven er dieren.
Ik kan niet zo goed tegen geblaat over dierenleed maar dan wel met kaasfondue aankomen terwijl daar meer dieren voor doodgaan dan voor mijn biefstukje.
Btw Voor mensen die alles doen om dierenleed te voorkomen niets dan respect. Maar geen kaas, melk etc dan.
Daarbij ben je zelf geen vegetarier, begrijp ik dat goed? Misschien sowieso handig om geen oordeel te hebben over mensen die dit op eigen wijze wel proberen? Minder vlees eten, wel kaas maar geen vlees, etc, het zijn allemaal kleine beetjes die helpen. Voor iemand die alleen kaas eet, gaan minder dieren dood dan voor mensen die kaas eten EN biefstuk. Gewoon een beetje rekening met elkaar houden en mekaar de ruimte laten (over en weer), dan komt elke barbecue gewoon goed. Snap die oordelen over en weer nooit zo goed. Mja, misschien zie ik iets over het hoofd
maandag 28 augustus 2017 om 23:36
Ik snap het wel, als vegetariër zelfs. Ik denk dat Nina bedoelt die vleesvervangers die ze proberen op vlees te doen lijken, qua uiterlijk, strucuur en smaak. Eet dan vlees. Ja, dat vind ik dus ook. Er zijn zat manieren om verantwoord vlees te eten (direct van de bier, biologisch etc).
Dus eet of vegetarische met goede vervangers, zoals peulvruchten, noten, ei, of eet een verantwoord stukje vlees.
Zo lees ik het tenminste.
Eens trouwens dat je op een bbq niet verantwoordelijk bent voor een uitgebalanceerde vega maaltijd.
maandag 28 augustus 2017 om 23:38
nina1966 schreef: ↑28-08-2017 23:20Melk word alleen maar geproduceerd als een koe iedere 2 jaar een kalf krijgt. Dus ja, voor kaas sterven er dieren.
Klopt. Voor mij dus ook alleen melk en kaas etc van de boerderij hier waar ik weet dat zij vrolijke koeien hebben en goed voor de dieren zorgen. Anders smaakt het me niet eens.
maandag 28 augustus 2017 om 23:41
Nee ik snap het niet, sorry. Ik eet die troep ook niet (niet te vreten), maar het verschil is dat het ene een dood dier is en het andere niet. Dus ik heb liever dat mensen de niet-dode-dieren-variant eten. Daar is namelijk geen dier voor doodgegaan. Daar doe ik het namelijk voor?!Perzina schreef: ↑28-08-2017 23:36Ik snap het wel, als vegetariër zelfs. Ik denk dat Nina bedoelt die vleesvervangers die ze proberen op vlees te doen lijken, qua uiterlijk, strucuur en smaak. Eet dan vlees. Ja, dat vind ik dus ook. Er zijn zat manieren om verantwoord vlees te eten (direct van de bier, biologisch etc).
Dus eet of vegetarische met goede vervangers, zoals peulvruchten, noten, ei, of eet een verantwoord stukje vlees.
Zo lees ik het tenminste.
Eens trouwens dat je op een bbq niet verantwoordelijk bent voor een uitgebalanceerde vega maaltijd.
Maargoed, ieder zijn ding hoor
TO, maak je niet te druk. Zoals je ziet: zoveel mensen, zoveel wensen. Het gaat bij een bbq toch vooral om de gezelligheid. Het komt vast helemaal goed
dinsdag 29 augustus 2017 om 10:05
waar ik een beetje triest van wordt is dat dit soort topics altijd moeten uitmonden in een discussie tussen de vega en omni en wat er tegenwoordig allemaal meer is, en eerlijk is eerlijk , vaak aangezwengeld door de vega,s .
TO stelt een hele normale vraag , geef gewoon tips ffs.
hoop iig dat het gezellig is/wordt/was , want idd daar draait een bbq om .
TO stelt een hele normale vraag , geef gewoon tips ffs.
hoop iig dat het gezellig is/wordt/was , want idd daar draait een bbq om .
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
dinsdag 29 augustus 2017 om 10:20
dinsdag 29 augustus 2017 om 13:47
Lief dat je er zo over nadenkt TO! Ik eet vegetarisch maar ik vind het echt totaal niet erg als er niet zoveel keus is voor mij als vegetarier. Een barbecue organiseren is al genoeg gedoe zonder al die dieetrestricties van je gasten, dan snap ik best als iemand gewoon alleen een vegaburger haalt en zorgt dat er een salade vleesvrij is. Vaak bied ik aan om mijn eigen eten mee te nemen, dan kan ik zelf lekkere groentendingen maken (lekker veel want iedereen wil die dan proeven) en zadel ik de gastvrouw/gastheer niet op met mijn keuzes. Die groentendingen (bijvoorbeeld een pakketje met courgette, tomaat, champignons en kruiden of een gevulde aardappel met (soja)room en bieslook, of een notenburger) pak ik dan in in aluminiumfolie, zodat het samen met het vlees op de bbq kan. Maar een vegaburger op hetzelfde roosters als het vlees vind ik ook geen probleem.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zaterdag 2 september 2017 om 20:01
Zolang er maar iets meer is dan twee kartonnen vegaburgers en stokbrood, zou ik uiteindelijk al blij zijn. Ik heb nog nachtmerries na de avond bij (verre) schoonfamilie met veel stukken luxevlees, een salade met spekjes erdoor en gebakken aardappels met spek en dus die twee sneue burgers en wat stokbrood.