beide dieet, wat gaan we in hemelsnaam eten?!?!?!

07-11-2008 13:31 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dringend jullie hulp nodig!



We zijn vanmorgen allebei bij een natuurgeneeswijzer geweest om ons 'door te laten meten' op voedselallergie. De uitkomst was als je terugdenkt vrij logisch, dus willen we in ieder geval een paar maanden het voorgeschreven dieet gaan proberen om te kijken of onze klachten afnemen.



We zijn net bij de supermarkt geweest, en we kwamen met een wel heel leeg karretje bij de kassa.



Ik zal beginnen met wat ik niet mag:



Braadworst, leverworst, verse worst, theeworst, bloedworst, pate, knakworst, rookworst, kookworst, hamburger, slavink, bereid gehakt, vleeswaren.

Gehaktballetjes, groentesoepballetjes

Aardappelsalade, rosti

Andijvie prei a la creme

rode bieten met ui

spijs-en soeparoma, strooiaroma, bouillon,-blokjes,-korrels,-past,-poeder,drinkbouillon, bliksoep

soepen,sauzen,fritessaus, ketchup,ketjap,satesaus

salades, hongaarse salade, haringsalade

chips,borrelnootjes,zoutjes,kroepoek

bami/nasigroente

bamikruiden, nasikruiden, braad- en grillkruiden, gehaktkruiden, vleeskruiden, soepkruiden, VE-TSIN!!! adjinomoto, kruidenmix, paneermix voor vis.



Eigenlijk dus alles waar zout in zit, en waar ve-tsin in zit.



Mijn vriend mag geen:

Aardappelen, paprika, tomaat, rode peper

eieren, gevogelte, kip

En liever geen melkproducten.

En eigenlijk ook alle bovenstaande producten uit mijn lijstje omdat hij ook sterk moet mindere met zout (hoge bloeddruk, vochtkussentjes enz. )



Heeft er iemand een idee hoe ik een fatsoenlijke maaltijd kan maken? Zelfs in pesto zit zout, tomaat(alleen in de rode), melkproduct en aardappel! De vegetarische producten bevatten allemaal melk/eieren.



Ik weet het echt even helemaal niet meer! Niet 1 maaltijd weet ik te bedenken



Als ik bedenk dat ik dan voor mezelf wel aardappel kan maken, dan mag daar dus geen jus bij. Bij nasi geen kruiden (zit zout en ve-tsin in) spagetti met een potje saus kan niet, geen paprika of tomaat zonder spagetti .

Wat doen we/ik op brood?

Ik mag dus geen vleeswaren, wel kaas, maar geen zout. Vriendje mag geen kip, zout (vleeswaren) slaatjes (alles met ei, zelf gelezen in supermarkt)



Het is de bedoeling dat we minder moe worden van dit dieet, maar ik word er nu al doodmoe van



Weet er iemand raad?
Kun je niet beter naar een "gewone" dietist?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd klinkt me dit bijzonder overdreven. Maar ja ik sta ook altijd een beetje cynisch tegenover natuurgeneesheren die verklaren dat je 1001 voedselallergieën hebt...



Ik zou gewoon een beetje het gezond verstand volgen: niet teveel zout (dus geen slaatjes/sauzen uit pot/voorgemaakte maaltijden) en niet teveel gehaktbereidingen, want dat is vet. Je kan kip gaan vervangen door kalkoen, als je je daar prettiger bij voelt. Ik zou niet zo extreem alles gaan schrappen.



Maar als je het toch wil doen. Je zou kunnen gaat voor steak, of varkenslapje met rijst/pasta/aardappelen en groentjes. Je kan waarschijnlijk wel puur rundsgehakt eten, gewoon gehakte steak dus eigenlijk. Of pasta met zalm ofzo? Vis lijken jullie allebei te mogen.
Alle reacties Link kopieren
jij : kipfilet, tonijn..



je vriend: gewoon vleesbeleg op brood..



Jullie hoeven toch niet beide hetzelfde te eten?
Alle reacties Link kopieren
iedereen die naar n natuurgenezer gaat komt terug met n enórme lijst met dingen die ie niet meer mag.

collega zei laatst, echt geweldig joh, ben 12 kilo afgevallen sinds ik naar die natuurgenezer ben geweest.... Is niet zo gek, hij vreet alleen nog maar fruit en ongedesemd brood.... (en hijwas al niet dik)



Nou ja, succes er mee... ik weet t ook niet.

En ik geloof niet in kwakzalvers...
Kitty, das niet werkbaar lijkt me mbt het avondeten bv. Tenminste, ik zou er niet over peinzen om twee keer te koken dagelijks
Alle reacties Link kopieren
Nou, de enige keer dat ik naar een natuurgenezer ging werd het bijna mijn dood. Volgens die vent was ik allergisch voor suiker en melk en mocht dus bijna niets meer. Ik was nog klein dus om toch iets van snoep te kunnen eten had hij speciale snoepjes.

De avond dat ik dat snoepje at kreeg ik een anafalactische shock. Was wel meteen duidelijke waar ik wél allergisch voor ben, pinda's.



Goh dankzij die kwakzalver toch nog een diagnose!



Duss, mijn mening is dat je beter naar een allergoloog kunt gaan voor een echte diagnose.
Juniper
Vetsin komt van nature voor in kaas. Dat zijn die zoutkristallen in de oude kaas.

Apart dus, dat je geen vetsin mag, maar wel kaas.
Wat een rare lijst van dingen die je niet mag zeg.

wat is "hongaarse salade" bijvoorbeeld, en wat zit daar dan in dat je niet mag hebben???



Tip: misschien eens in de natuurvoedingswinkel kijken?
Alle reacties Link kopieren
Hoe heeft die vent dat eigenlijk zo snel getest allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Je laat toch niet je hele leven bepalen (verzieken) door een man die zonder kennis van zaken wel even zal 'meten' dat je een voedselallergie hebt?



Hoe weinig vertrouwen sommige mensen ook in artsen en ziekenhuizen hebben, een allergie meten kunnen ze daar toch echt veel beter!
Alle reacties Link kopieren
quote:absoluteEinstein schreef op 07 november 2008 @ 13:48:

Vetsin komt van nature voor in kaas. Dat zijn die zoutkristallen in de oude kaas.

Apart dus, dat je geen vetsin mag, maar wel kaas.Een vriendin van me mag ook geen vetsin, maar eet volgens mij vooral geen parmezaanse kaas daarom.
Alle reacties Link kopieren
ja, ik vind t ook een hele gekke lijst. Alsof die genezer door zijn/haar eigen keukenkastjes is gegaan en alles genoteerd heeft waar zout in zit .

je mag bijvoorbeeld geen aardapplsalade en rosti, maar wel aardappelkroketjes?

en gaeen borrelnootjes en chips maar wel zoute pinda's?

geen soep in t algemaan ook niet zelf gemaakt en zoutloos?

wat is adjinomoto?
Alle reacties Link kopieren
Even afgezien of je wellicht beter naar een gewone dietist moet gaan. En afgezien dat jullie niet perse hetzelfde moeten eten.



Je mag wel kruiden toch? Je zal veel meer zelf moeten maken. Bijvoorbeeld: Pesto kan je heel eenvoudig zelf maken, basilicum in de staafmixer met olijfolie en wat pijnboompitten, peper, zout. Laat eruit wat je niet mag hebben (zout) voor jezelf/vriend. En tadaaa.. echte lekker pesto ipv veelal smakeloze hap uit een potje die niet in de buurt komt van verse pesto. Maak ook je tapenades (div.soorten) zelf, onwijs simpel (lang leve de staafmixer) en 1000x lekkerder dan die van de AH, Lidl, Hema, traiteur bij elkaar !!



Slaatjes etc maak je simpel even zelf. Ga in het begin even een zaterdag in de keuken, plemp je vriezer vol en je bent een eind.



als je stopt met kant-en-klare kruidenmixen (vaak meer zout dan kruiden), aardappel anders meuk, knorr wereldgerechten troep, allerlei fabriekssalades (zooi van Johma etc). allemaal troep :puke:

Zijn allemaal slappe afstreksels van heerlijke gerechten, volgestopt met geur-kleur-smaakstoffen en vooral veeeeel zout en suiker.



Maar goed, ben fervent hobbykoker en heb echt een hekel aan kant-en-klare pakjes zoals je merkt
Alle reacties Link kopieren
Vreemd gedoe. Ik zou naar een gewone dokter gaan voor een second opinion.



Verder een rare lijst met wat je niet mag. Een normale geneeskundige adviseur zou dan ook wel zeggen wat wel mag of evt. samen met jullie bekijken wat de mogelijkheden zijn.



Ik kan er verder geen touw aan vast knopen.



Wat ik zou doen, maak een lijst wat jullie WEL mogen. Denk dat dat overzichtelijker is. Zet die hier neer, dat is makkelijker gerechten bij te verzinnen dan dit lijstje bij elkaar geraapt rotzooitje.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Cool! Ik wordt ook natuurgenezer! Wat heb je er voor betaald? Kan ik alvast een boot kopen?



Kennelijk hoeven je adviezen helemaal niet gegrond te zijn, lichte wanhoop in de ogen van je klant is genoeg.



Kom op zeg, wat een onzin.



Probeer eerst eens gewoon wat minder zout te eten, eet voldoende groente en fruit, en ipv een stuk vlees meer, een aardappel meer. Dan ga je je ook vast beter voelen, wel genaaid, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 07 november 2008 @ 13:31:

Ik heb dringend jullie hulp nodig!



We zijn vanmorgen allebei bij een natuurgeneeswijzer geweest om ons 'door te laten meten' op voedselallergie. De uitkomst was als je terugdenkt vrij logisch, dus willen we in ieder geval een paar maanden het voorgeschreven dieet gaan proberen om te kijken of onze klachten afnemen.



We zijn net bij de supermarkt geweest, en we kwamen met een wel heel leeg karretje bij de kassa.



Ik zal beginnen met wat ik niet mag:



Braadworst, leverworst, verse worst, theeworst, bloedworst, pate, knakworst, rookworst, kookworst, hamburger, slavink, bereid gehakt, vleeswaren.

Gehaktballetjes, groentesoepballetjes

Aardappelsalade, rosti

Andijvie prei a la creme

rode bieten met ui

spijs-en soeparoma, strooiaroma, bouillon,-blokjes,-korrels,-past,-poeder,drinkbouillon, bliksoep

soepen,sauzen,fritessaus, ketchup,ketjap,satesaus

salades, hongaarse salade, haringsalade

chips,borrelnootjes,zoutjes,kroepoek

bami/nasigroente

bamikruiden, nasikruiden, braad- en grillkruiden, gehaktkruiden, vleeskruiden, soepkruiden, VE-TSIN!!! adjinomoto, kruidenmix, paneermix voor vis.



Eigenlijk dus alles waar zout in zit, en waar ve-tsin in zit.



Mijn vriend mag geen:

Aardappelen, paprika, tomaat, rode peper

eieren, gevogelte, kip

En liever geen melkproducten.

En eigenlijk ook alle bovenstaande producten uit mijn lijstje omdat hij ook sterk moet mindere met zout (hoge bloeddruk, vochtkussentjes enz. )



Heeft er iemand een idee hoe ik een fatsoenlijke maaltijd kan maken? Zelfs in pesto zit zout, tomaat(alleen in de rode), melkproduct en aardappel! De vegetarische producten bevatten allemaal melk/eieren.



Ik weet het echt even helemaal niet meer! Niet 1 maaltijd weet ik te bedenken



Als ik bedenk dat ik dan voor mezelf wel aardappel kan maken, dan mag daar dus geen jus bij. Bij nasi geen kruiden (zit zout en ve-tsin in) spagetti met een potje saus kan niet, geen paprika of tomaat zonder spagetti .

Wat doen we/ik op brood?

Ik mag dus geen vleeswaren, wel kaas, maar geen zout. Vriendje mag geen kip, zout (vleeswaren) slaatjes (alles met ei, zelf gelezen in supermarkt)



Het is de bedoeling dat we minder moe worden van dit dieet, maar ik word er nu al doodmoe van



Weet er iemand raad?



Volgens mij is jouw lijstje er gewoon één waarin je geen kant-en-klare producten mag eten maar puur moet gaan eten maar jij kan nog wel sausjes zelf maken, je kan daarbij de zout gewoon weglaten en ve-tsin wordt in de meeste receptenboeken niet gebruikt. Weet even niets uit mijn hoofd maar je kan pesto ook maken zonder zout bijvoorbeeld.



Voor je vriend is het wat lastiger i.v.m. aardappelen, tomaat en eieren.



Maar eigenlijk mag je alle soorten vis, biefstuk e.d., rijst, pasta, en zit het lastige zit 'm in hoe je het lekkerder maakt.... Je kan vis of biefstuk grillen dan krijgt het bijv. al een fijner smaakje. Prei, broccoli, peentjes zowel rauw als gekookt, alle groenten mogen verder zo te lezen en fruit ook.



Diëten kunnen heel goed werken om van moeheid af te komen en de puurdere smaak gaat vanzelf vaak wennen en wil je zelfs niet meer terug. Er zijn wel kookboeken die erg pure recepten hebben. Kan zo even niets bedenken.



Maar bijvoorbeeld een gegrilde zalm (als je niet van vis houdt is het wel een vissoort die niet echt vissig is) of alleen een biefstuk is ook lekker, pure rijst en wat broccoli met peentjes, beetje door elkaar heen prakken en je bent al een eind op weg de rijst niet alleen als rijst te zien.



Op brood past vaak wel fruit zoals stukjes appel of een banaan, verder rosbief, tonijn e.d. Of blaadje sla met voor jou dan kaas eventueel ook met komkommer en gewoon groene kruiden als bieslook e.d.?



Pure yoghurt als toetje met fruit of klein beetje honing (als dat mag?) en nootjes zoals amandelen bijvoorbeeld.



Ik ben sowieso wel een voorstander van puur eten ipv allerlei toevoegingen door elkaar heen!



Succes hoor!
Alle reacties Link kopieren
ben t overigens weleens metMips. minder kant- en klaar producten kan geen kwaad: veel minder zout én lekkerder.

Ik heb nog nooit spaghettisaus uit pot of pakje gebruikt. (ok toegeven...zonder tomaat wordt t lastig....)



kruiden voor nasi meng ik ook altijd zelf doorelkaar. beetje kerry, gemberpodeder, Laos, ik doe maar wat, meestal pakt t goed uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 07 november 2008 @ 13:45:

Kitty, das niet werkbaar lijkt me mbt het avondeten bv. Tenminste, ik zou er niet over peinzen om twee keer te koken dagelijks



want?? als je wil afvallen of gezonder wil eten , tja dan moet je er wat voor over hebben..



( zelf sta ik helemaal niet achter dit soort acties, gezonder eten en meer lichaamsbeweging doen het vaak ook heel goed , maar goed dat is haar vraag niet )
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je het boodschappenlijstje van de natuurgenezer meegekregen in plaats van je dieetlijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:75twinkel schreef op 07 november 2008 @ 14:08:

ben t overigens weleens metMips. minder kant- en klaar producten kan geen kwaad: veel minder zout én lekkerder.

Ik heb nog nooit spaghettisaus uit pot of pakje gebruikt. (ok toegeven...zonder tomaat wordt t lastig....)



kruiden voor nasi meng ik ook altijd zelf doorelkaar. beetje kerry, gemberpodeder, Laos, ik doe maar wat, meestal pakt t goed uit.



pastasaus zonder tomaat: no problem!

pestosaus, olie & pepertjes saus, sausje met wat room en zwarte olijven, je kan een willekeurige (zelfgemaakte) tapenade fijner pureren en als pastasaus gebruiken. Een kaassaus (nee! niet die drap uit de knorr pakjes), zelfgemaakt want je mag van de kwakzalver natuurgenezer wel kaas .Of een sausje obv olijfolie of room en bospaddestoelen.



Kortgezegd: schrap de kant-en-klaar producten uit je menu :puke: . Eet vers, gezond en gevarieerd en stop met oeverloze suikerinname. Geen koekjes, chocolade etc. Let op dat in veel pakjes-zakjes prut en blikvoer veel suiker zit.



Als je dat een tijd vol houdt en genoeg beweegt en slaapt denk ik dat je logischer bezig bent dan die rare lijst van die "genezer".
Alle reacties Link kopieren
[quote]mips schreef op 07 november 2008 @ 14:34:

[...]





pastasaus zonder tomaat: no problem!

pestosaus, olie & pepertjes saus, sausje met wat room en zwarte olijven, je kan een willekeurige (zelfgemaakte) tapenade fijner pureren en als pastasaus gebruiken. Een kaassaus (nee! niet die drap uit de knorr pakjes), zelfgemaakt want je mag van de kwakzalver natuurgenezer wel kaas .Of een sausje obv olijfolie of room en bospaddestoelen.



ja , ik zat ook zoiets te denken, maar bij vriendlief staat 'liever geen melkproducten...'dus alle room en alle kaas dingen vallen ook af.
quote:fluffychuzzle schreef op 07 november 2008 @ 14:13:

Volgens mij heb je het boodschappenlijstje van de natuurgenezer meegekregen in plaats van je dieetlijst. Ook mijn eerste gedachte!
Alle reacties Link kopieren
Mensen met nierproblemen, hypertensie e.d. hebben ook vaak een zoutarm dieet. Die kunnen ook beter geen kant-en-klare producten nemen, omdat daar te veel zout in zit.

Je kunt prima gerechten bereiden met verse kruiden en producten. Dat je geen aardappels (je vriend) of tomaten meer mag hebben lijkt me onzin... maar goed ik ben dan ook geen natuurgenezer.

Als ik jou was zou ik gewoon minderen met zout en proberen te koken met verse ingredienten, voor de rest het misschien met een korreltje zout nemen ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven