Berenlucht bah!
zondag 29 december 2013 om 12:29
Mijn jongste is jarig, was ik gister al de rijsttafel aan het voorbereiden, laat ik de Indonesische speklapjes aanbranden.
Dus nu net opnieuw gemaakt. Zit er weer eens berenvlees tussen, ik sta de boel hier dus kokhalzend klaar te maken. Met verder wat blikken van onbegrip om me heen.
Ik ben de enige hier in huis die het ruikt, bah!!
Ik proef het vaak ook nog, dus gelukkig zijn er nog genoeg andere gerechten. En dat word mijn pan minstens 2 keer wassen voor daar de lucht af is.
Dus nu net opnieuw gemaakt. Zit er weer eens berenvlees tussen, ik sta de boel hier dus kokhalzend klaar te maken. Met verder wat blikken van onbegrip om me heen.
Ik ben de enige hier in huis die het ruikt, bah!!
Ik proef het vaak ook nog, dus gelukkig zijn er nog genoeg andere gerechten. En dat word mijn pan minstens 2 keer wassen voor daar de lucht af is.
zondag 29 december 2013 om 14:18
Ingrediënten:
4 speklapjes, zonder zwoerd, in tweeen gesneden
zout
2 theel. sambal oelek
1 theel. koenjit (kurkuma / geelwortel)
1 eetl. ketjap manis
1 eetl. citroensap of limoensap
2 eetl. olie
1 ui
1 teentje knoflook
1 theel. ketoembar (gemalen korianderzaad)
,0,5 theel. djintan (gemalen komijnzaad)
2 eetl. santen.
Bereiding:
Wrijf de speklapjes in met zout, sambal oelek en koenjit.
Schenk de ketjap manis en citroensap of limoensap er overheen en laat ze 30 minuten staan (lekker marineren...hoe langer hoe beter en lekkerder).
Verhit de olie en bak de speklapjes in 15 minuten knappend en bruin.
Haal ze uit de pan.
Snipper de ui en pers de knoflook uit. Voeg ketoembar en djintan toe en maak er een pasta van. Fruit de pasta 2 tot 3 minuten in de achtergebleven olie.
Doe de speklapjes terug in de pan/wadjan en wentel ze rond in het kruidenmengsel. Voeg 2 deciliter water toe, breng het geheel aan de kook en laat het 5 minuten op een lage warmtebron pruttelen.
Voeg onder voortdurend roeren de santen toe en laat het geheel binden.
Tip: Geef er witte rijst (nasi putih) en een groentegerecht bij. Maar....alleen met een boterham, is ook lekker.
zout
2 theel. sambal oelek
1 eetl. ketjap manis
2 eetl. olie
1 ui
1 teentje knoflook
2 eetl. santen.
Bereiding:
Wrijf de speklapjes in met zout, sambal oelek en koenjit.
Schenk de ketjap manis en citroensap of limoensap er overheen en laat ze 30 minuten staan (lekker marineren...hoe langer hoe beter en lekkerder).
Verhit de olie en bak de speklapjes in 15 minuten knappend en bruin.
Haal ze uit de pan.
Snipper de ui en pers de knoflook uit. Voeg ketoembar en djintan toe en maak er een pasta van. Fruit de pasta 2 tot 3 minuten in de achtergebleven olie.
Doe de speklapjes terug in de pan/wadjan en wentel ze rond in het kruidenmengsel. Voeg 2 deciliter water toe, breng het geheel aan de kook en laat het 5 minuten op een lage warmtebron pruttelen.
Voeg onder voortdurend roeren de santen toe en laat het geheel binden.
Tip: Geef er witte rijst (nasi putih) en een groentegerecht bij. Maar....alleen met een boterham, is ook lekker.
zondag 29 december 2013 om 14:18
zondag 29 december 2013 om 14:44
Volgens mij komt berengeur alleen voor bij varkens die niet gecastreerd zijn... Maar in Nederland worden toch alle biggetjes (die bedoeld zijn voor de slacht) gecastreerd?
Hoe komt dat toch die berengeur er nog?
Ik heb het volgens mij nog nooit geroken.
Heb wel eens vlees dat stinkt, maar dat is dan volgens mij omdat het niet goed bewaard is in de supermarkt, of verpakking was open, of al bedorven etc.
Heb wel eens vlees dat stinkt, maar dat is dan volgens mij omdat het niet goed bewaard is in de supermarkt, of verpakking was open, of al bedorven etc.
zondag 29 december 2013 om 17:21
quote:LoiseauCoureur schreef op 29 december 2013 @ 14:44:
Volgens mij komt berengeur alleen voor bij varkens die niet gecastreerd zijn... Maar in Nederland worden toch alle biggetjes (die bedoeld zijn voor de slacht) gecastreerd?
Heb wel eens vlees dat stinkt, maar dat is dan volgens mij omdat het niet goed bewaard is in de supermarkt, of verpakking was open, of al bedorven etc.Vanaf 2014 is het castreren verboden en het wordt nu al minder gedaan. Dus grote slachters hebben berengeurruikers in dienst. (Las ik pas in de krant.)
Heb wel eens vlees dat stinkt, maar dat is dan volgens mij omdat het niet goed bewaard is in de supermarkt, of verpakking was open, of al bedorven etc.Vanaf 2014 is het castreren verboden en het wordt nu al minder gedaan. Dus grote slachters hebben berengeurruikers in dienst. (Las ik pas in de krant.)
zondag 29 december 2013 om 18:31
quote:Star schreef op 29 december 2013 @ 18:29:
[...]
[img]http://static.nationalgeographic.nl/upl ... lvis-2.jpg[/img]getver
[...]
[img]http://static.nationalgeographic.nl/upl ... lvis-2.jpg[/img]getver
zondag 29 december 2013 om 18:33
zondag 29 december 2013 om 18:35
zondag 29 december 2013 om 19:27
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 14:18:
Ingrediënten:
zout
2 theel. sambal oelek
1 eetl. ketjap manis
2 eetl. olie
1 ui
1 teentje knoflook
2 eetl. santen.Bedankt, klinkt lekker, ga ik zeker maken.
Ingrediënten:
zout
2 theel. sambal oelek
1 eetl. ketjap manis
2 eetl. olie
1 ui
1 teentje knoflook
2 eetl. santen.Bedankt, klinkt lekker, ga ik zeker maken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
zondag 29 december 2013 om 20:27