Berenlucht bah!

29-12-2013 12:29 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is jarig, was ik gister al de rijsttafel aan het voorbereiden, laat ik de Indonesische speklapjes aanbranden.

Dus nu net opnieuw gemaakt. Zit er weer eens berenvlees tussen, ik sta de boel hier dus kokhalzend klaar te maken. Met verder wat blikken van onbegrip om me heen.

Ik ben de enige hier in huis die het ruikt, bah!!

Ik proef het vaak ook nog, dus gelukkig zijn er nog genoeg andere gerechten. En dat word mijn pan minstens 2 keer wassen voor daar de lucht af is.
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:01:

Waar.Ruikt. Het. Naar.

Heb ik net geantwoord

Waarom heb ik dat nooit geroken??En niet iedereen ruikt het ik ben hier in huis de enige
quote:sassie67 schreef op 29 december 2013 @ 13:03:

[...]

En niet iedereen ruikt het ik ben hier in huis de enige Hier dus ook niemand.
Oh.....weer wat geleerd vandaag!

Wel een naar idee dat ik zoiets smerigs niet kan ruiken!
verdwaald op het nieuwe forum
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:05:

[...]

Hier dus ook niemand.Wees blij, je wilt deze lucht niet ruiken
quote:floflo schreef op 29 december 2013 @ 13:05:

Wel een naar idee dat ik zoiets smerigs niet kan ruiken! ruilen?
quote:floflo schreef op 29 december 2013 @ 13:05:

Wel een naar idee dat ik zoiets smerigs niet kan ruiken! Het schijnt dus wel goed te smaken, dus wat boeit het dat we het niet ruiken. Volgens mij moeten we daar blij mee zijn
Nooit van gehoord en nog nooit geroken. Ik eet ook niet zo vaak varkensvlees. Kun je het al ruiken voordat je het bakt? Of krijg je de geur pas als je het bakt?
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
quote:ravel schreef op 29 december 2013 @ 12:33:

ja ik ken het, wel eens een snitzeltje die erg vreemd rook en raar smaakte..brrr...

Oooooh, was dàt het!! Ik had dat laatst ook, ook met schnitzels, mèn, wat stonken die zeg! Ik dacht serieus dat het vlees bedorven was oid.

Nooit begrepen dat het berenvlees was. gelukkig maar éénmaal gehad.
Vind het erg apart dat jij het zo vaak wel ruikt. Het ontstaat namelijk maar bij een heel klein deel van de mannetjes en er is een klein deel van de mensen dat het niet kan ruiken. Verder worden de varkens in nederland gecastreerd waardoor de lucht niet kan ontstaan.

Wat is het?

Bij mannetjesvarkens (beren) die ouder worden, verandert de natuurlijke hormonenhuishouding.

Onder invloed van testosteron kan bij sommige varkens de stoffen Androstenon, Skatol en Indol zich ontwikkelen. Deze kunnen bij een klein deel (2 tot 10%) van de beren in een ingewikkeld samenspel de berengeur vormen.

Aan het varken of het vlees is niets te zien. Pas zodra het vlees wordt verhit, ontwikkelt de geur zich. De geur dringt nogal door en is voor veel mensen ronduit onaangenaam. Een klein aantal mensen ruikt het niet, maar de meeste mensen die het ruiken, vergaat de eetlust.

Herkomst, voeding, houderij en genetische achtergrond lijken bij het ontstaan een rol te spelen.

Buitenlandse afnemers van Nederlands vlees (Duitsland, Italië) eisen dat varkensvlees gegarandeerd vrij is van berengeur en weigeren daarom vlees van niet gecastreerde mannetjes varkens.

Om deze reden en om de geur bij consumenten te voorkomen, zijn beerbiggen afgelopen jaren gecastreerd zodat de geur de laatste tientallen jaren eigenlijk niet meer voorkwam.

Voor de biggen is het castreren een pijnlijk stressmoment.

Varkenshouders vinden het vervelend en kostenverhogend werk. De sector zoekt al jaren naar mogelijkheden om de belangen van consumenten, buitenlandse afnemers, varkenshouders en dieren te combineren.
quote:Florienepien schreef op 29 december 2013 @ 13:07:

Nooit van gehoord en nog nooit geroken. Ik eet ook niet zo vaak varkensvlees. Kun je het al ruiken voordat je het bakt? Of krijg je de geur pas als je het bakt?De geur komt op, op het moment dat je het in de pan gooit. Heel soms kan ik het al ruiken aan het rauwe vlees. Dat is handig kan ik gewoon gelijk wegdoen.
Goede info, Nina.
Ik wist nooit dat er mensen zijn die het verschil kunnen ruiken tussen mannetjes- of vrouwtjesvlees!

Maar koop ook niet vaak varkensvlees, thuis aten we het vroeger nooit.
quote:nina1966 schreef op 29 december 2013 @ 13:09:

Vind het erg apart dat jij het zo vaak wel ruikt. Het ontstaat namelijk maar bij een heel klein deel van de mannetjes en een klein deel van de mensen kan het maar ruiken. Verder worden de varkens in nederland gecastreerd waardoor de lucht niet kan ontstaan.

Wat is het?

Bij mannetjesvarkens (beren) die ouder worden, verandert de natuurlijke hormonenhuishouding.

Onder invloed van testosteron kan bij sommige varkens de stoffen Androstenon, Skatol en Indol zich ontwikkelen. Deze kunnen bij een klein deel (2 tot 10%) van de beren in een ingewikkeld samenspel de berengeur vormen.

Aan het varken of het vlees is niets te zien. Pas zodra het vlees wordt verhit, ontwikkelt de geur zich. De geur dringt nogal door en is voor veel mensen ronduit onaangenaam. Een klein aantal mensen ruikt het niet, maar de meeste mensen die het ruiken, vergaat de eetlust.

Herkomst, voeding, houderij en genetische achtergrond lijken bij het ontstaan een rol te spelen.

Buitenlandse afnemers van Nederlands vlees (Duitsland, Italië) eisen dat varkensvlees gegarandeerd vrij is van berengeur en weigeren daarom vlees van niet gecastreerde mannetjes varkens.

Om deze reden en om de geur bij consumenten te voorkomen, zijn beerbiggen afgelopen jaren gecastreerd zodat de geur de laatste tientallen jaren eigenlijk niet meer voorkwam.

Voor de biggen is het castreren een pijnlijk stressmoment.

Varkenshouders vinden het vervelend en kostenverhogend werk. De sector zoekt al jaren naar mogelijkheden om de belangen van consumenten, buitenlandse afnemers, varkenshouders en dieren te combineren.

Dat had ik ook gevonden, maar ik ruik het echt regelmatig. Misschien ben ik een van de gelukkigen die zelfs gecastreerde mannetjes ruikt?

Weet ik veel, maar aan de reacties te lezen ben ik zeker niet de enige die het regelmatig ruikt.

En lang niet altijd maar de lucht is zo erg dat het je voorlopig van varkensvlees geneest, je hele huis stinkt. de pannen stinken, alles stinkt
Duidelijk verhaal, Nina.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Ik ben blij dat ik het niet ruik, scheelt me een hoop gedoe
Heel erg vies, ik ruik het ook wanneer er berenvlees tussen zit, kan het dan ook niet meer opeten (zelfs niet als ik mijn neus dichtknijp) brrrrrrr.
Als je van beren leren kan

Van slimme beren leren kan

Is dat iets wat je echt proberen moet

Want hoe je profiteren kan

Daar weten beren veel meer van

En beren zijn als leraar beregoed

Dit bos is een wonder

Eet alles op

Sla ook eens een noot

Stuk op je kop

De lekkere honing van de bij

Die maakt dat dier speciaal voor mij

Ook mieren smaken deksels goed

Een mier die houd van lekker zoet

En mieren smaken naar.....

Er valt een heleboel te leren van een beer

Ja van een beer

Als je bij beren leren kan

Bij slimme beren leren kan

Dan is dat in het bos een groot gemak

Ja wat een beer je leren kan

Dat zal je zeer waarderen man

Het oerwoud valt je minder op je dak

Maak zelf eens een fruitsla

Met fruit dat prikt

Iets waar ik van uitga

Zodat ik nooit schik

Ik denk dan er prikken misschien een paar

Dus ik pas op mijn fikken

En kees is klaar

En een hoge boom die krijgt een dauw

Een beer schud het eten uit zijn mouw

Er valt een heleboel te leren van Baloe

Van beer Baloe

Als je van beren leren kan

Van slimme beren leren kan

Dan sta je later zelden meer voor aap

Nee je kan nooit beweren man

Dat jou een beer niks leren kan

Een beer die zegt het echt recht voor z'n raap

Een beer die staat als leraar nooit voor aap
Laten we dan maar weer gaan lobby'en voor lekker onverdoofd castreren.

Varkens hebben het toch al zo getroffen in de voedselketen.
Ik ruik en proef het ook. Een reden om nauwelijks varkensvlees te kopen.
quote:masquenada schreef op 29 december 2013 @ 13:37:

Laten we dan maar weer gaan lobby'en voor lekker onverdoofd castreren.

Varkens hebben het toch al zo getroffen in de voedselketen.

Nee hoor dat hoeft helemaal niet. Daar ben ik helemaal niet voor. Maar als je er last hebt zou het handig zijn dat je kunt kiezen of je beer of zeug hebt. En mijn hele huis stinkt nu, terwijl ik een verjaardag heb straks

Dat is gewoon jammer.....
Maar, Sassie, de meeste mensen ruiken het toch niet.

Wedden dat jouw gasten niks in de gaten hebben?
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:43:

Maar, Sassie, de meeste mensen ruiken het toch niet.

Wedden dat jouw gasten niks in de gaten hebben?

Ik hoop het zo Yasmijn, zou toch wel jammer zijn van mijn uren koken als iedereen het vind stinken in huis

En voor mezelf hul ik me denk maar in een lekker parfum. Ik blijf het nu nml ruiken.
Laat je even weten hoe het afliep? Of de mensen wat hebben geroken?
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:51:

Laat je even weten hoe het afliep? Of de mensen wat hebben geroken?Zal ik doen, kijken wie de speklapjes durft te eten hihihi

Gewoon niks zeggen. Kijken wie het opvalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven