besparen op de boodschappen

01-10-2008 19:39 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een boodschappenrekening waar aankopen bij de supermarkt van worden gedaan. Daaraan gekoppeld zit een internetspaarrekening om het geld dat maandelijks overblijft naar toe te sluizen voor etentjes e.d.



De laatste maanden of misschien al wel jaar gaat daar eigenlijk geen geld meer naartoe. Deels is dit natuurlijk logisch, ons boodschappen budget is niet gestegen maar verpakkingstax, duurdere stapelgoederen, gewone inflatie tikken aan. Daarnaast zijn we verhuisd en zit inplaats van de Jumbo de Appie nu dichterbij, ook een slok op een borrel... Kortom tijd om eens kritisch naar het budget te kijken, al was het maar om niet op mijn schoonmoeder te gaan lijken die geen flauw idee heeft wat een liter melk kost. (terwijl zij wel de boodschappen doet)



De feiten; Het maandelijks boodschappenbudget: 292 euro. Benodigdheden; eten, drinken, schoonmaakmiddelen en een deel van dingen als shampoo, deo e.d. voor twee personen. Geen huisdieren, geen kinderen. Winkel; bijna uitsluitend AH



Doelstelling; Zonder al te veel aanpassingen 10% overhouden aan het eind van de maand, zodat er zo'n 30 euro extra per maand naar leuke dingen kan. (natuurlijk kan het nog veel beter maar het hele punt is om niet wezenlijk er op achteruit te gaan alleen bewuster te kopen/ eten)



Hoe; Het idee is dat door beter te plannen, minder weg te gooien, meer in het seizoen te eten, minder vlees, en nauwkeuriger porties koken er geld overblijft.



Dit topic is er ter motivatie en verslaglegging, wellicht zelf anderen die mee willen denken/ doen. Goede ideeen uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 01 oktober 2008 @ 22:22:

Pfoe, gelukkig krijgt de visite in ieder geval nog koffie, Moordwijf.

Scheelt weer (iets).



Nou zeg!!!!



Ik stop hier maar met lezen denk ik...
Alle reacties Link kopieren
quote:rascalles schreef op 21 oktober 2008 @ 11:33:

[...]





Nou ja zeg!!!!! Ik schrik echt van sommige reacties op het budget van Moordwijf (toch?). Jemig hee, je zult toch geen keus hebben, dan word je vanzelf creatief hoor. Tjonge zeg.Ik kan wel meer uitgeven aan mijn boodschappen als ik wil hoor, maar het is gewoon niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ja,nou ja, bij wijze van. Ik vind de opmerkingen onnodig onaardig.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meeste opmerkingen voornamelijk uit verbazing voortkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rascalles schreef op 21 oktober 2008 @ 11:22:

Ik ben alleen en moet het van minder dan 100eur doen. Soms lukt dat niet en helpt moeders.



Waarschijnlijk zit je dan in een hele andere levensfase dan ik (overigens heb ik geen moeder meer, dus ik zal mijn eigen boontjes moeten doppen), want met 100 Euro p/persoon per maand zou ik het echt nooit redden.

Je uitgaven passen zich toch ook aan aan je inkomen en bij eten kijk ik hoofdzakelijk naar kwaliteit en niet naar de prijs.
Alle reacties Link kopieren
ik snap niet dat er zo hard geroepen word dat mensen karig zijn, ik ben alleen en red het gemakkelijk met 150 euro. zou zelfs heel goed nog minder kunnen als ik wat minder luxe en minder snaaiwerk haalde. En als iemand 1 fles cola en 1 zak chips per maand haalt... nou en?? Wat is daar zielig aan. Ik eet nooit koek, haal alleen als ik visite krijg in huis. Chips hetzelfde, soms eet ik zelf wel eens een zakje maar dat is denk ik ook 1 x per maand. Nou ik ben echt niet zielig hoor. Ik mis niets. Ik doe het niet om te bezuinigen. Ik heb gewoon geen zin in elke week een zak chips leeg te kanen. En ik ben maar alleen en drink alleen in het weekend soms een glaasje cola. Ik haal dan voor mijzelf van die blikjes en als ik visite heb heb ik altijd wel een fles staan. Als ik voor mijzelf een fles open maak kan ik de helft weggooien omdat de prik er af is.
Hier gaat er 50 euro per week (200 E per maand) aan boodschappen doorheen voor twee personen. Dat is inclusief champoo, crème, schoonmaakmiddelen etc.

Eigenlijk vind ik het erg veel geld, vroeger gaf ik voor twee personen maar 35 euro per week (140,- per maand) uit. Maar deze vriend eet veel meer vlees, wil A-merk chips en limonade. Eet veel snoep en koek en dat tikt aan.

Verder drinken we ook wijn en bier en dat gaat ook van die 200 euro per maand. We eten wel één keer in de week bij m'n ouders. Dus dat scheelt weer.

Boodschappen worden gedaan bij de Aldi en de Turkse super. Aanvullingen van de AH en de Chinese super.



Ik dacht dus dat we tegenwoordig veel uitgeven, omdat ik van 35 naar 50 euro per week ben gegaan. Maar blijkbaar valt het wel mee.

Hoe er bezuinigd wordt?

We eten naar het seizoen.

Ik ken erg veel recepten met goedkope ingredienten zoals prei, witlof, kool, kipfilet en gehakt.

We eten zelden of nooit duurder vlees zoals beenham, biefstuk, varkenshaas.

We eten veel peulvruchten, dat is goedkoop, lekker en vult prima.

Vis eten we van de Aldi. De zalm, tonijn en pangasius van de aldi is lekker en erg goedkoop.

Ik kook voor vier en de helft gaat de vriezer in. Zo is er altijd een "kant en klaar" maaltijd in huis en wordt er zo goed als niets weggegooid.

Koffie is Kanis & Gunninck. Thee is losse thee van de Turkse super. Kost een euro per pond. Daar doe ik een jaar mee.



Als ik weer minder chips en cola zou hoeven kopen (nu drie zakken per week en twee flessen) en niet meer 500 gr vlees per maaltijd voor twee personen, zat ik zo weer op die 35 euro volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:rascalles schreef op 21 oktober 2008 @ 11:33:

[...]





Nou ja zeg!!!!! Ik schrik echt van sommige reacties op het budget van Moordwijf (toch?). Jemig hee, je zult toch geen keus hebben, dan word je vanzelf creatief hoor. Tjonge zeg.

Rascalles, ik denk dat je het je een beetje te veel aantrekt omdat je zelf op een laag budget zit.



In jouw ogen zal ik ook wel veel uitgeven, want mijn budget is maximaal 450 euro per maand voor 2 volwassenen en 3 huisdieren. Maar, kijkend naar het feit dat ik vorig jaar mijn budget naar beneden heb gezet en destijds al gauw 600 euro per maand uitgaf, ervaar ik 112,50 per week ook niet als erg ruim (terwijl het voor jou een kapitaal zal zijn).



En gezien jouw posting dat je moeder helpt, denk ik inderdaad net als Pauline dat je in een andere levensfase zit (en geen partner hebt?). Vaak is het zo dat, als je wat ouder wordt, anders naar dingen en naar de kwaliteit gaat kijken. Met eten is dat precies hetzelfde. Ik wil graag eten wat ik lekker vind en waar ik me goed bij voel. En dat is bijvoorbeeld geen macaroni met ham en kaas, maar een lekkere verse Italiaanse pasta met een rijk gevulde saus en met vis. Er zit qua kosten een wereld van verschil tussen die gerechten, terwijl het beide Italiaans is.



Idem dito met wijn: ik drink geen fris, maar hou wel van een glaasje wijn bij het eten. En dan koop ik niet de goedkoopste wijn, omdat de kwaliteit simpelweg minder is. Wij zijn inmiddels gewend een lekker wijntje te drinken. Ik zou liever minder goede wijn gaan drinken, dan wel wijn blijven drinken maar van slechtere kwaliteit. Dat is een keuze die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Pinksterbloempje, hier in grote lijnen dezelfde keuzes.

En zoals ik al eerder schreef raak je (ik in elk geval wel) ver(ge)wend door (aan) goede en lekkere producten.

Hier altijd brood van de warme bakker (heb ik trouwens altijd gedaan ook toen ik nog veel minder te besteden had); zoveel mogelijk biologisch vlees, boerenkazen, verse vis etc.



Daarnaast inderdaad een goed glas wijn (komt rechtstreeks uit Frankrijk) of een lekker glas port met oude kaas.

En ja, dat is duurder dan een glas cola met een bakje borrelnootjes.



En inderdaad: als je het geld niet hebt, zul je andere keuzes moeten maken dat lijkt me nogal evident.
Alle reacties Link kopieren
je kan ook overdrijven. ik geef maximaal 150 euro uit aan boodschappen en dat is nog royaal voor mij. Maar ik eet nooit macaroni met ham en kaas. als ik macaroni eet dan is het ook met een zelfgemaakte saus en verse groentes. Zo duur is dat niet. Wijn drink ik af en toe in de weekenden. Niet die hele goedkope maar ook niet de duurste. Een stukje kaas bij de wijn in het weekend neem ik ook wel eens. Maar dat doe ik hooguit 1 x per 2 maanden. Niet vanwege de prijs maar omdat het enorm vet is, wil ook nog aan mn lijn denken. Ik haal altijd de wat duurdere brood. Alleen heel soms witbrood omdat ik dan zin heb in witbrood met pindakaas of chocopasta. En dat een ander 600 euro per maand uitgeeft aan boodschappen moet diegene lekker zelf weten. Als je het kan betalen, waarom niet he.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie vaak voorbijkomen op dit topic dat de Albert Heijn zo onwijs duur is ,. Maar eerst ging ik altijd naar de c1000 ,maar daar geep ik steeds "mis". IK Ben Bij de AH iedere keer MiNDEr kwijt dan ik bij de c1000 was! Gewoon omdat je bij de AH meer keuze hebt in a b en c merken(of hoe dat dan ook mag heten).

Volgens mij laten ze je bij andere supermarkten gewoon dènken dat ze goedkoop zijn door spullen in ijzere manden aan te bieden en grote borden erbij met "van- voor""



Ik wijger overigens wel om naar de Aldi of de Lidl te gaan want daar zou ik alleen maar karrevrachten ! dingen voor "de lekkere trek" kopen volgens mij
Alle reacties Link kopieren
t is weiger ,of mm nou weet ik het even niet sorry is al laat !
Alle reacties Link kopieren
quote:boss schreef op 25 oktober 2008 @ 00:04:

Ik zie vaak voorbijkomen op dit topic dat de Albert Heijn zo onwijs duur is ,. Maar eerst ging ik altijd naar de c1000 ,maar daar geep ik steeds "mis". IK Ben Bij de AH iedere keer MiNDEr kwijt dan ik bij de c1000 was! Gewoon omdat je bij de AH meer keuze hebt in a b en c merken(of hoe dat dan ook mag heten).

Volgens mij laten ze je bij andere supermarkten gewoon dènken dat ze goedkoop zijn door spullen in ijzere manden aan te bieden en grote borden erbij met "van- voor""



Ik wijger overigens wel om naar de Aldi of de Lidl te gaan want daar zou ik alleen maar karrevrachten ! dingen voor "de lekkere trek" kopen volgens mijBij de C1000 hangt het vooral af van bij welke C1000 je winkelt. C1000 op 8 km afstand duur, C1000 op 12 km afstand weinig verschil, C1000 12 km afstand andere richting uit goedkoop. Ik winkel dus altijd bij de laatste.
Mmm, nav dit topic en boodschappen oktober ben ik eens gaan kijken naar mijn uitgaven. Ik geef namelijk makkelijk 50-60 euro per week uit en ben in mijn up met hond en kat. Vind dat best wel veel. Nu blijkt dat ik gewoon teveel koop en best wel wat weggooi. Normaal gesproken koop ik namelijk gewoon waar ik zin in heb, of ik nu al wel of niet een gevulde koelkast heb. Omdat ik het zonde vind van mijn geld en het sowieso zonde vind om eten weg te gooien, ben ik mijn uitgaven maar eens gaan noteren en heb nu meer zicht op wat ik daadwerkelijk opmaak en wat ik koop. Het verschil is best wel groot...ga nu in ieder geval wel verstandiger boodschappen doen, hoef Appie niet rijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marahbloem schreef op 26 oktober 2008 @ 17:32:

hoef Appie niet rijk te maken.Nee, dat is ie al
Alle reacties Link kopieren
Voor m'n eigen besparingen maar weer eens omhoog gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam de dood als ik dit lees. Wij zijn met zijn 2en en hebben een huishoudbudget van ¤ 380 per maand en heel vaak redden we dat niet eens... en daar halen we nog geen eens drank/kattenvoer van.



Eerlijk is eerlijk, van dit geld bestellen we ook 2x per maand eten of halen we een pizza e.d. Ik weet ook wel dat ik veel minder kan uitgeven aan mijn boodschappen, maar als het geld er is waarom niet.



Mijn budget tip is: stel een (redelijk) huishoudbudget op en pin dat geld aan het begin van de maand. Maak lijstjes voor de hele week en hou je eraan. Als je de bonnen bewaard bij het resterende geld kan je goed in de gaten houden hoeveel geld je hebt uitgegeven en waaraan. Anders verwijnt het geld en je hebt geen idee waaraan je het hebt uitgegeven.
Wij doen het zo (ik, man, 2 kids en kat)

Per maand gaat er 800 naar de gezamelijke rekening.

Daarvan pin ik 500 contant, waarvan 85 euro per week aan boodschappen is, 60 voor de schoonmaakster die 1x per 2 weken komt, en 100 aan kinderdingen zoals luiers, poedermelk, snoetepoetsers etc en drogisterij spullen zoals shampoo ed voor ons allemaal.

Aan het begin van de maand pin ik dus, en doe 1x bij de kruitvat de kinderboodschappen en drogisterij spullen voor de hele maand, 85 euro gaat in de knip voor de weekboodschappen van die week en de rest gaat in de la.

Elke week op maandag (of zondagavond) doe ik week boodschappen voor de hele week, echt 7 dagen dus, waarvan we meestal 2 a 3 keer aardappels, vlees en groente eten, een keer iets voor 2 dagen zoals pasta of een ovenschotel, op zondag meestal soep of pizza, en de zaterdag houden we meestal vrij. Op zaterdagochtend haal ik met de oudste nog de laatste weekend dingen zoals danerolles, verse jus of wat we nog missen en afhankelijk van de plannen van het weekend.

Het overige geld op de gezamelijke rekening is voor de overige dingen die niet onder boodschappen vallen.



Meestal redden we het wel, hoewel het geld op de gezamelijke rekening soms erg hard gaat door klussen aan het huis of meer tanken dan gemiddeld.

Kleding voor de kinderen gaat van de kinderbijslag dat op een aparte rekening staat.



Moet zeggen dat het voor ons heel goed werkt, hebben die structuur wel nodig en weten zo altijd wel waar we aan toe zijn, en omdat ik aan hetbegin van de maand alles pin voor de boodschappen grijp ik nooit mis.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, leuk om te lezen hoe iedereen zijn geld uitgeeft aan welke dingen. Ik woon sinds kort samen met mijn vriend en wij hebben ook een gezamelijke rekening geopend waarmee we vaste dingen als huur van ons huis, internet en dus ook de boodschappen mee betalen.

Het is nog een beetje uitvogelen hoe en wat, want we hebben de rekening pas sinds kort. Ik heb per week maximaal 75 euro aan boodschappen berekend en hoop dat dat gaat lukken. Ik ben wel altijd van gezond eten en varieren met de dingen die ik heb. Ik kan al heel tevreden zijn met aardappelen, groente en vlees/vis/vega en dat kan heel goedkoop. Snoepen doen we bijna niet dus daar gaat niet veel geld naar toe. Fruit en brood/crackers en yoghurt eten we veel, maar helaas heb ik nog geen markt ontdekt waar ik naar toe kan gaan (dichtbij huis bedoel ik)

Ik vind het wel een sport om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen en let dus altijd op de aanbiedingen. Ik doe wel altijd de booschappen bij AH maar misschien moet ik toch ook maar eens gaan kijken bij de Aldi. Ik weet er wel eentje bij ons in de buurt maar ga er eigenlijk nooit heen en voor dingen als pasta, toiletpapier enzo kun je daar volgens mij goed terecht. Er is geloof ik een topic over wat goed en lekker is bij de Aldi dus moet daar maar eens gaan kijken Of hebben mensen tips die ze hier willen neerzetten?



Maar goed, een budget van maximaal 300 euro aan boodschappen per maand. We zullen zien of dat genoeg is :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig om alleen te zijn eerlijk gezegd. Boodschappen zijn vaak veel duurder. Grootverpakkingen (die stukken goedkoper zijn) koop ik zelden, omdat het te veel is en ik het helaas niet kan invriezen.



Mijn boodschappen koop ik bij Liddl (vooral verse groente) en de rest bij Super de Boer, maar dan wel huismerken en euro-dingen enzo.



Het geeft ook wel een kick om zo goedkoop mogelijk te kopen Ik krijg een super gevoel als ik bij de Liddl met twee volle tassen de winkel uit loop voor nog geen 10 euro
Alle reacties Link kopieren
jann, ik denk dat je beter even de verschillende Lidl en Aldi topics door kunt scrollen voor dit weer eenzelfde topic wordt. Er is er afgelopen week ook een op Geld&Recht geopend, de andere staan op deze pijler.



Gister nadat ik dit topic opnieuw had doorgelezen, nog maar eens naar mijn eigen uitgaven m.b.t. eten gekeken. Ik denk dat ik er sowieso wel 100 per maand op moet kunnen bezuinigen.

Ik heb meestal voldoende keus in de vriezer en toch ga ik wel 1 x week voor de bijl voor chinees, griek of zo en ik vind dat dat wel minder kan.

Daarnaast beter letten op inhoud koelkast (voornamelijk m.b.t. vleeswaren/salades) en de fruitschaal.



Een tijdje terug heb ik ook gewerkt met 'weekgeld' voor de dagelijkse boodschappen. Maar dat werkt (nog?) niet echt. Dan zie je ineens een aanbieding en koop je die week weer meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleen en geef ongeveer 30 euro in de week uit aan boodschappen. Ik doe dat op de volgende manier:

Ik maak een weekplanning wat ik wil eten. -> dan zoek ik de folders op van de 5 (!) supermarkten die bij mij in de buurt zitten. 3 daarvan zitten er op loopafstand dus dat kost me alleen wat tijd. De andere 2 zijn dichtbij en handig voor weekboodschappen omdat ik daar kan parkeren.

Ik vergelijk de aanbiedingen met wat ik wil gaan eten die week. Dan schrijf ik alles op een boodschappen lijst, wat haal ik bij welke supermarkt.

Alles wat ik groot koop (bv 1 kilo sperziebonen in de aanbieding) vries ik in. 2 zakken boerenkool halen 1 betalen -> dan vries ik er ook 1 in.



Op deze manier kan ik als ik echt krap zit zelfs een week geen boodschappen doen, omdat ik genoeg in mijn vriezer heb liggen



Ik probeer ook zo veel mogelijk prijzen te vergelijken, en veel dingen bij Lidl/Aldi te halen, al moet je daarmee ook goed op de prijzen letten, want niet alles is daar goedkoper!
Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld. Leuk topic dit!
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 13:12:

Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld. Leuk topic dit!Ook een heel OUD topic zie ik nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven